Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trydebull

Medlem
Lördagskvällen tillbringades tillsammans med en klassisk Bordeaux, från mellanåret 1999. Den var mycket komplex, med fin mognad. Stall, läder, körsbär, skog och grus.

Om man ska spinna vidare på den alltjämt pulserande debatten kring årgångar så tycker jag att 99 faktiskt är en riktigt bra årgång i Bordeaux! Jag har inte jättemycket i källaren och har nog främst köpt de slott jag verkligen gillar, men av de flaskor jag öppnat har jag verkligen gillar allt! Lätt underskattad årgång faktiskt!

Funkade bra tillsammans med Porthouse Steak från AGs. (76 mån SLB ko från Jämtland, hängd 12 veckor)

Det intressanta med SLB är ju att de i princip aldrig når upp till någon bättre köttklass över huvud taget och fettsprängnadsnivån från 15 månaders slakttjurar är ju nästan obefintlig. Men gamla kossor brukar det definitivt vara en helt annan femma med! När jag känner (eller känner till) bonden och vet att det är mjölkraskor inblandat brukar jag alltid be om just gammal ko!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagens forumträff på @Barsac Wine Bar blev en lysande tillställning! Det började möjligen lite trevande med alla nya bekantskaper som behövde redas ut innan göteborgsandan stod i full blom, men många timmar i vinets tecken blev det. I varje hörn öppnades bonusflaskor av allehanda slag efter middagen för att ingen ville att kvällen skulle ta slut. En bra söndag helt i min smak!

Första blindvin blev en extrainsatt champagne (tack för uppoffringen @lukastollig !) då vår sponsor @Franska Vinkompaniet olyckligt fått en försenad skeppning av ett oerhört intressant vin på druvan folle noir från den pyttelilla appellationen Bellet i Provence. Blev så nyfiken att jag köpte på mig ett par flaskor själv ihop med lite annat. Läs mer om vinet här.

5492525B-24C6-459B-8A3F-34A8D54CA452.jpeg

2012 Marie Courtin Champagne Efflorescence Extra Brut

Gruppen hamnade snabbt i Champagne, men enbart @Magikern var inne på pinot noir då han kände persika. Ungt och krispigt med härlig potential. Tyckte själv om det mycket, men hörde inga applåder från gruppen. Tror dock det gick hem bra ändå. :)

Nästa blinda smällkaramell var från @Wine Rebels och givetvis är det Sydafrika som gäller då. Udda blandning av verdelho, chenin blanc, grenache blanc, rousanne och clairette blanche. Några på gammal ek, någon skalmacererad och resten på amfora. Kritikerrosad producent och vin. Finns att hitta via privatimport alternativt kommer en blandlåda inom kort.

09296144-9784-4751-9CDA-B91F52E1F501.jpeg

2017 Lourens Family Lindi Carien

Svårgissat vin givetvis, men tror ni inte att @lukastollig nästintill spikade det genom att gissa på den sydafrikanska vinet Testalonga El Bandito, vilket är ”full pott” i mina ögon även om det givetvis är fel om man ska bråka om detaljer.

Annars var det mycket kommentarer om chardonnay med viss smörighet och krut. Inget stort vin, men med tanke på priset är det ändå ett kap enligt mig.

Sista blinda smällkaramellen var från @Terroirviner och en storkroppad sydrhônare från appellationen Vinsobres på druvorna syrah och grenache.

AC30908E-AE40-4907-84D4-6E4E90959332.jpeg

2015 Chateau Monplaisir Haut Galets Cru Vinsobres

De flesta var i nya världen här (Barossa hörde jag nämnas), men någon var även i södra Rhône vill jag minnas. De flesta hittade syrah i karaktären och några gillade det, medan några tyckte ungdomen och alkoholen blev för mycket. Nästan kolsvart vin. Riktigt gott, men några år i källaren lär behövas för att lyfta fram lite mer komplexitet.

Efter lite blinda isbrytare var det dags att sätta sig till bords och det syns tydligt vilka som är forumets linslusar. ;)

6EB25A9A-7CBA-45BF-A508-613561B93A16.jpeg


Först ut matmässigt var snorgod pilgrimsmussla med goda tillbehör, vilket parades med kvällens, på förhand, mest hypade champagne.

3AEA78D9-C272-48A6-9614-02E1C088835A.jpeg

34AE2C46-ABF6-4D46-890E-90272E6ECE42.jpeg

1996 Bollinger RD Extra Brut

En del utveckling med honung och bokna knäckäpplen, samt läcker syra och intensitet, men den där sista, magiska inramningen uteblev nog för de flesta. Högklassigt ändå givetvis, men långtifrån i topp. Mer tid kanske behövs?

Maträtt två blev torsk och en ruggigt kompetent chablis...

CEC51910-9945-4F6F-BF25-E3D0B98394F3.jpeg

B3408502-FF99-4D11-9AD9-26031A2EF715.jpeg

2011 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Bougros Côte Bouguerots

Har tydligen blivit frälst i Wiiliam Fevre! Härligt kalkig med mandelblom och allt annat klassiskt samt läcker intensitet. Mums! Visst har det en växel till, men jäkligt gott nu med. :)

Dags för två halvblinda rödtjut till den peppriga oxfilen med madeirasås. Missade att plocka ut bandolen, men mest för att den helt enkelt fick ganska rejält med spö av brunellon!

940F3BA7-8238-4412-9D03-47DA94A0DB24.jpeg

9B5AB8B5-E42C-417F-B8CA-E6A45345010B.jpeg

2004 Domaine Tempier Bandol La Tourtine

C13FC825-5B1C-4D88-8B09-FDF80A86BB4D.jpeg

2004 Campi di Fonterenza Brunello di Montalcino

Makalöst bra brunello i perfekt mognadsfas. Lätt stall, härligt djup körsbärsfrukt med lite torkade drag, kryddor och tobak med mera. Tempier var knappast dålig, men blek i jämförelse. :(

Avslutning med ost (missade ta bild) och en riktigt trevlig och klassisk barbaresco med allt man vill ha, till och med lite uppmjukade tanniner och en alltid lika läcker olivspadsbomb och tillika lokalt bonusvin i Pierre Gonon! Fan vad jag älskar bra syrah!

DBFEDA19-E2A5-4CBF-9AA0-9E2205BB3A55.jpeg

2009 Cigliuti Barbaresco Serraboella

6EEF3B79-4C11-4D0E-BD2F-6152182372EA.jpeg

2015 Pierre Gonon St. Joseph

Såg ju en hel del andra flaskor florera, men tog självklart inte bild på viner jag inte drack. Ni som drack lite läckerheter i eftersvallet får gärna rapportera till forumet! :)

Stort tack till @Barsac Wine Bar för ett lysande arrangemang, men lite extra till er som faktisk kom och gjorde det hela till en fantastiskt trevlig vinnördskväll! Det lär inte varit sista gången! :)
 

Magikern

Medlem
2012 Marie Courtin Champagne Efflorescence Extra Brut

Gruppen hamnade snabbt i Champagne, men INGEN var inne på pinot noir. Ungt och krispigt med härlig potential. Tyckte själv om det mycket, men hörde inga applåder från gruppen. Tror dock det gick hem bra ändå. :)

Jag sa spontant pinot noir när det gäller druvor ;) . Åldern var jag dock helt fel ute med. Bra champagne som jag gärna köper en flaska av.

Kanonkul tillställning med nya ansikten och jättebra mat och vin. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag sa spontant pinot noir när det gäller druvor ;) . Åldern var jag dock helt fel ute med. Bra champagne som jag gärna köper en flaska av.

Kanonkul tillställning med nya ansikten och jättebra mat och vin. :)
Sorry, det sa du faktiskt nu när du påminner mig, men jag vill ju så gärna minnas att vi aldrig brukar hamna rätt när det gäller druva i champagne. :)
 

LarsW

Medlem
Gårdagens forumträff på @Barsac Wine Bar blev en lysande tillställning! Det började möjligen lite trevande med alla nya bekantskaper som behövde redas ut innan göteborgsandan stod i full blom, men många timmar i vinets tecken blev det. I varje hörn öppnades bonusflaskor av allehanda slag efter middagen för att ingen ville att kvällen skulle ta slut. En bra söndag helt i min smak!

Första blindvin blev en extrainsatt champagne (tack för uppoffringen @lukastollig !) då vår sponsor @Franska Vinkompaniet olyckligt fått en försenad skeppning av ett oerhört intressant vin på druvan folle noir från den pyttelilla appellationen Bellet i Provence. Blev så nyfiken att jag köpte på mig ett par flaskor själv ihop med lite annat. Läs mer om vinet här.

Visa bifogad bild 16928
2012 Marie Courtin Champagne Efflorescence Extra Brut

Gruppen hamnade snabbt i Champagne, men INGEN var inne på pinot noir. Ungt och krispigt med härlig potential. Tyckte själv om det mycket, men hörde inga applåder från gruppen. Tror dock det gick hem bra ändå. :)

Nästa blinda smällkaramell var från @Wine Rebels och givetvis är det Sydafrika som gäller då. Udda blandning av verdelho, chenin blanc, grenache blanc, rousanne och clairette blanche. Några på gammal ek, någon skalmacererad och resten på amfora. Kritikerrosad producent och vin.

Visa bifogad bild 16929
2017 Lourens Family Lindi Carien

Svårgissat vin givetvis, men tror ni inte att @lukastollig nästintill spikade det genom att gissa på den sydafrikanska vinet Testalonga El Bandito, vilket är ”full pott” i mina ögon även om det givetvis är fel om man ska bråka om detaljer.

Annars var det mycket kommentarer om chardonnay med viss smörighet och krut. Inget stort vin, men med tanke på priset är det ändå ett kap enligt mig.

Sista blinda smällkaramellen var från @Terroirviner och en storkroppad sydrhônare från appellationen Vinsobres på druvorna syrah och grenache.

Visa bifogad bild 16930
2015 Chateau Monplaisir Haut Galets Cru Vinsobres

De flesta var i nya världen här (Barossa hörde jag nämnas), men någon var även i södra Rhône vill jag minnas. De flesta hittade syrah i karaktären och några gillade det, medan några tyckte ungdomen och alkoholen blev för mycket. Nästan kolsvart vin. Riktigt gott, men några år i källaren lär behövas för att lyfta fram lite mer komplexitet.

Efter lite blinda isbrytare var det dags att sätta sig till bords och det syns tydligt vilka som är forumets linslusar. ;)

Visa bifogad bild 16931

Först ut matmässigt var snorgod pilgrimsmussla med goda tillbehör, vilket parades med kvällens, på förhand, mest hypade champagne.

Visa bifogad bild 16932
Visa bifogad bild 16933
1996 Bollinger RD Extra Brut

En del utveckling med honung och bokna knäckäpplen, samt läcker syra och intensitet, men den där sista, magiska inramningen uteblev nog för de flesta. Högklassigt ändå givetvis, men långtifrån i topp. Mer tid kanske behövs?

Maträtt två blev torsk och en ruggigt kompetent chablis...

Visa bifogad bild 16934
Visa bifogad bild 16935
2011 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Bougros Côte Bouguerots

Har tydligen blivit frälst i Wiiliam Fevre! Härligt kalkig med mandelblom och allt annat klassiskt samt läcker intensitet. Mums! Visst har det en växel till, men jäkligt gott nu med. :)

Dags för två halvblinda rödtjut till den peppriga oxfilen med madeirasås. Missade att plocka ut bandolen, men mest för att den helt enkelt fick ganska rejält med spö av brunellon!

Visa bifogad bild 16936
Visa bifogad bild 16937
2004 Domaine Tempier Bandol La Tourtine

Visa bifogad bild 16938
2004 Campi di Fonterenza Brunello di Montalcino

Makalöst bra brunello i perfekt mognadsfas. Lätt stall, härligt djup körsbärsfrukt med lite torkade drag, kryddor och tobak med mera. Tempier var knappast dålig, men blek i jämförelse. :(

Avslutning med ost (missade ta bild) och en riktigt trevlig och klassisk barbaresco med allt man vill ha, till och med lite uppmjukade tanniner och en alltid lika läcker olivspadsbomb och tillika lokalt bonusvin i Pierre Gonon! Fan vad jag älskar bra syrah!

Visa bifogad bild 16939
2009 Cigliuti Barbaresco Serraboella

Visa bifogad bild 16940
2015 Pierre Gonon St. Joseph

Såg ju en hel del andra flaskor florera, men tog självklart inte bild på viner jag inte drack. Ni som drack lite läckerheter i eftersvallet får gärna rapportera till forumet! :)

Stort tack till @Barsac Wine Bar för ett lysande arrangemang, men lite extra till er som faktisk kom och gjorde det hela till en fantastiskt trevlig vinnördskväll! Det lär inte varit sista gången! :)
Härlig sammanfattning av en härlig kväll!
Enig med nästan allt.:D
Chablis är nog inte min kopp te helt enkelt. Lika bra att jag accepterar det.

Tack för ditt initiativ och att du mixtrade ihop detta.
 

Vingubben

Medlem
Gårdagens forumträff på @Barsac Wine Bar blev en lysande tillställning! Det började möjligen lite trevande med alla nya bekantskaper som behövde redas ut innan göteborgsandan stod i full blom, men många timmar i vinets tecken blev det. I varje hörn öppnades bonusflaskor av allehanda slag efter middagen för att ingen ville att kvällen skulle ta slut. En bra söndag helt i min smak!

Första blindvin blev en extrainsatt champagne (tack för uppoffringen @lukastollig !) då vår sponsor @Franska Vinkompaniet olyckligt fått en försenad skeppning av ett oerhört intressant vin på druvan folle noir från den pyttelilla appellationen Bellet i Provence. Blev så nyfiken att jag köpte på mig ett par flaskor själv ihop med lite annat. Läs mer om vinet här.

Visa bifogad bild 16928
2012 Marie Courtin Champagne Efflorescence Extra Brut

Gruppen hamnade snabbt i Champagne, men INGEN var inne på pinot noir. Ungt och krispigt med härlig potential. Tyckte själv om det mycket, men hörde inga applåder från gruppen. Tror dock det gick hem bra ändå. :)

Nästa blinda smällkaramell var från @Wine Rebels och givetvis är det Sydafrika som gäller då. Udda blandning av verdelho, chenin blanc, grenache blanc, rousanne och clairette blanche. Några på gammal ek, någon skalmacererad och resten på amfora. Kritikerrosad producent och vin.

Visa bifogad bild 16929
2017 Lourens Family Lindi Carien

Svårgissat vin givetvis, men tror ni inte att @lukastollig nästintill spikade det genom att gissa på den sydafrikanska vinet Testalonga El Bandito, vilket är ”full pott” i mina ögon även om det givetvis är fel om man ska bråka om detaljer.

Annars var det mycket kommentarer om chardonnay med viss smörighet och krut. Inget stort vin, men med tanke på priset är det ändå ett kap enligt mig.

Sista blinda smällkaramellen var från @Terroirviner och en storkroppad sydrhônare från appellationen Vinsobres på druvorna syrah och grenache.

Visa bifogad bild 16930
2015 Chateau Monplaisir Haut Galets Cru Vinsobres

De flesta var i nya världen här (Barossa hörde jag nämnas), men någon var även i södra Rhône vill jag minnas. De flesta hittade syrah i karaktären och några gillade det, medan några tyckte ungdomen och alkoholen blev för mycket. Nästan kolsvart vin. Riktigt gott, men några år i källaren lär behövas för att lyfta fram lite mer komplexitet.

Efter lite blinda isbrytare var det dags att sätta sig till bords och det syns tydligt vilka som är forumets linslusar. ;)

Visa bifogad bild 16931

Först ut matmässigt var snorgod pilgrimsmussla med goda tillbehör, vilket parades med kvällens, på förhand, mest hypade champagne.

Visa bifogad bild 16932
Visa bifogad bild 16933
1996 Bollinger RD Extra Brut

En del utveckling med honung och bokna knäckäpplen, samt läcker syra och intensitet, men den där sista, magiska inramningen uteblev nog för de flesta. Högklassigt ändå givetvis, men långtifrån i topp. Mer tid kanske behövs?

Maträtt två blev torsk och en ruggigt kompetent chablis...

Visa bifogad bild 16934
Visa bifogad bild 16935
2011 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Bougros Côte Bouguerots

Har tydligen blivit frälst i Wiiliam Fevre! Härligt kalkig med mandelblom och allt annat klassiskt samt läcker intensitet. Mums! Visst har det en växel till, men jäkligt gott nu med. :)

Dags för två halvblinda rödtjut till den peppriga oxfilen med madeirasås. Missade att plocka ut bandolen, men mest för att den helt enkelt fick ganska rejält med spö av brunellon!

Visa bifogad bild 16936
Visa bifogad bild 16937
2004 Domaine Tempier Bandol La Tourtine

Visa bifogad bild 16938
2004 Campi di Fonterenza Brunello di Montalcino

Makalöst bra brunello i perfekt mognadsfas. Lätt stall, härligt djup körsbärsfrukt med lite torkade drag, kryddor och tobak med mera. Tempier var knappast dålig, men blek i jämförelse. :(

Avslutning med ost (missade ta bild) och en riktigt trevlig och klassisk barbaresco med allt man vill ha, till och med lite uppmjukade tanniner och en alltid lika läcker olivspadsbomb och tillika lokalt bonusvin i Pierre Gonon! Fan vad jag älskar bra syrah!

Visa bifogad bild 16939
2009 Cigliuti Barbaresco Serraboella

Visa bifogad bild 16940
2015 Pierre Gonon St. Joseph

Såg ju en hel del andra flaskor florera, men tog självklart inte bild på viner jag inte drack. Ni som drack lite läckerheter i eftersvallet får gärna rapportera till forumet! :)

Stort tack till @Barsac Wine Bar för ett lysande arrangemang, men lite extra till er som faktisk kom och gjorde det hela till en fantastiskt trevlig vinnördskväll! Det lär inte varit sista gången! :)

Tack Mattias, Barsac och alla som var med för en fantastisk dag. Håller med i allt som Mattias skrev, kanske med undantag för avrundade tanniner hos Barbarescon. Dom känns fortfarande i min mun:mad:
 

Adamanko

Medlem
Till den skånska tuppen med vårprimörer och gräddig sås valde jag 2014 Bodegas y Viñedos Alión Ribera del Duero. Och det känns direkt att det är ett kvalitetsvin. Koncentrerat. Matchar tuppen och gräddsåsen hela vägen. Gott till maten men ganska slutet.

Efter några timmar börjar det öppna upp. Plommonen kommer först. Jord, läder, tobak. Lite svarta körsbär och vanilj kommer nog senare. Ett riktigt bra vin men jag tycker nog att det var för tidigt. Sista flaskan får ligga några år. Kanske 90 med några plus bakom. Låt det ligga.
 

john b

Medlem
Bilder skamlöst snodda från cellartracker.
Har roat mig med att testa två chenin blanc från loire-dalen under ett par dagar. Tidigare har jag absolut noll erfarenhet av den druvan utöver Sydafrika-bibs på picknick från den tiden när man var mer intresserad av tjejer än av vin.

SmartSelect_20190515-195830_CellarTracker.jpg


Arnaud Lambert clos david saumur 2015.
Chenin blanc från loire-dalen.
Luktade citron och rengöringsmedel (sådan man gillar lite i hemlighet typ gul wc-anka) och mineraler.
Smakade citron och kalk, citron och kalk, citron och kalk och lite grape-beska. Mycket smak för pengarna är väl det bästa jag kan säga. Jag sparar en i kylen ifall syrakåt jäkel kommer på besök. Övriga flaskor får ligga i kartongen ett tag till.

SmartSelect_20190515-200211_CellarTracker.jpg

Savennieres clos du papillon 2015.
Mycket mer tillgänglig. Halm, nötter, blommor, hostmedicin, tropisk frukt samt lime i doften. Smakar länge och lite oljigt med balanserad syra och ljusa frukter. Både äpple och persika. Klart behagligare just nu.

Gott och nyttigt.
 

LarsW

Medlem
Provsmakar kvällens viner innan besöket landar. :)
Köpte dessa samtidigt men har helt glömt när... borde vara 8-10 år sen iaf.

Shaw and Smith M3 Chardonnay Adelaide Hills 2008
Doft med citrus, fetvadd, ek och en god snudd med vanilj. Skriker chard på doften men inget klumpigt.
I munnen är det mjukt och helt öppet, en lätt syra vaktar att inget blir överdrivet och gör det friskt. Citron och papaya. Ek så klart men återigen trevligt integrerad.
Tror denna får 89p sån just nu. Mycket trevligt. Ska drickas till vildlax med sparris och en gräddig sås med kräftfondbas. Tror på det!

Shaw and Smith Shiraz Adelaide Hills 2006 (vin-tema för måltiden torde vara hyfsat uppenbart....)
Bläck och eucalyptus i näsan. Rött blod och rosmarin. Precis som charden är det svårt missta sig på denna. De har inte snålat på eken här heller. I munnen är det lite syrliga körsbär. Ek och tobak. Rosmarin och svartpeppar. Aningen kortare eftersmak än charden. Ingen överdriven alkoholsötma. God frukt men saknar lite tanniner och syra... är det åldern?
Kanske denna vart bättre några år sen. Men 88p är den klart värd idag. Blir grillat kött med klassiska barbeque tillbehör till denna.

thumbnail_IMG-20190516-WA0007.jpg


Edit:
Plus i kanten för skruvkork på båda flaskor! ;)
 

LarsW

Medlem
Stort tack för era svar! Om man skall våga sig upp mot 4-600:- vad är bra då?
Jag var väldigt impad av Farrside.

By Farr Pinot Noir "Farrside" 2015
Börjar alltmer falla för PN... och här är en av orsakerna.
Det är en nya världen PN utan något av syltigheten, mycket kraft men fortfarande elegant, särskilt dag 2 då det första dagen var nästan lite överväldigande.
I doften jordgubbsylt, ek med en hint av vanilj och eucalyptus. Svartpeppar.
I munnen är det sval frukt, mängder av frukt men ändå inte överdriven. En lätt sötma som korrigeras av syran och tanninerna. svartpepparn har blivit inlagd grönpeppar. Lapsang-te. Lång eftersmak.
Mycket bra! :)
92p... med potential för mer med lite ålder.

Visa bifogad bild 16690

Edit: Postat i fel tråd... :oops:
 

Poussard

Medlem
Fortzmeister Geltz Zilliken Rausch Riesling Kabinett 2017
Kändes som ett hypat vin och även om jag har svårt att bedöma utifrån stilen om det verkligen är 92-94 p. så tror jag inte nån (som vet vad Kabinett är) kommer bli besviken. Det är helt enkelt en fruktansvärt bra balans i detta vin. 58 g/l restsötma men inte ett dugg kladdigt eller överdrivet. 8% alkohol. Lime, tropiska frukter, hint av mineral och örter och kanske andra grejer om man letar - men det är inte ett vin jag skriver oändligt långa noter om, det är mer superklunkigt och även en stabil matspelare om man vet vad man håller på med. Själv körde jag sushi dag 1 och dumplings dag 2. I min värld dricks det från 2019+ även om CT säger 2022+.

(Kort sidospår om sushi: vad gäller grym riktig sushi á la Sushi Sho så tycker jag saké hittills har bidragit med den bästa pairingen. Men om man snackar svennesushi som jag kan uppleva sötare och där man också får välja mängden soya själv (det får man inte på Sushi Sho) så tycker jag Kabinett är en grym match).
 

Pontus

Medlem
Ett axplock från den senaste tidens utsvävningar:

2004 Vietti Barolo Rocche. Röd frukt, violer och mandelmassa i en skön kombination. Perfekt drickfönster för min smak. Ett stort vin. 96.

NV (2009) Damien Hugot Vieilles Vignes. Lite mer mognadstoner nu. Mineralig med relativt hög syra. Bra tryck i frukten och lite grapefruktbeska i eftersmaken. 92.

2004 Penfolds Bin 707. Åh vad gott! Svarta vinbär, plommon, mandlar och en touch av mint. Hög syra. Frukten är fortfarande högst vital. Wow! Detta borde jag köpt lådor av (på den tiden det kunde köpas för en bråkdel av priset idag). 97.

2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage. Riktigt god, men behöver mer tid. 91+.

2015 Keller PIUS Beerenauslese. Otroligt gott och totalt beroendeframkallande. Flaskan är alldeles för liten. Citrus, lime, honung och stor potential. 94++.

2008 Palmer Brut (med den äldre svarta etiketten). Närmast chockerande god. Korka upp om ni sitter på några. 92(+).

2011 Zilliken Kabinett Rausch. Ett korrekt vin med oväntat mycket mognadstoner. Finns klart bättre årgångar, iallafall för lagring. 89.

2012 Lacourte Godbillon Les Chaillots. Elegans och kraft i en härlig kombination. Citrus och lite kolatoner, salivframkallande mineralitet. Kan drickas nu eller lagras länge. 94(+).

2010 Gaja Pieve Santa Restituta Brunello di Montalcino. Urtråkigt vin. Inga fel direkt men bara stumt och tråkigt. 86 med oklar potential.

2012 Shiraz By Farr. Plommon, mandelmassa, peppar, rödbetor och lite mint. Hög syra. Sjukt gott. Stilen från pinot-vinerna känns konstigt nig igen. Det är nog det relativt svala uttrycket och rödbetan. Och något mer jag inte kan sätta fingret på. Terroir? 95.
 

Daniel A

Administratör
Farsan gjorde mig en tjänst förra helgen, så jag tyckte att han förtjänade att bli bjuden på en tre-rätters på Grand i Lund (enda stället i stan med vettig vinlista?), med lämplig pava vin till det. Mitt förstaval (1995 Barranco Oscuro 1368) var tyvärr slut, så det fick bli något mer klassiskt. Mogen cab franc brukar vara ett säkert kort.
DSC_1046.JPG


2000 Domaine des Roches Neuves, Terres Chaudes - Saumur-Champigny
Något sluten till en början, men öppnar upp fint till en något blöt stig i en barrskog. Det är rödbärigt med ett släng av torkade blåbär. Svag, men tilltalande, cab franc-parfym av (grillad) paprika och lite grus. Oväntat kraftigt i munnen - snarare begynnande utveckling än mognad. Tanninerna är definitivt åt det mjukare hållet, syran något skarpare i jämförelse. Ypperligt matvin - det tar varken över maten eller försvinner i den. 90p.
 

LarsW

Medlem
Fortzmeister Geltz Zilliken Rausch Riesling Kabinett 2017
Kändes som ett hypat vin och även om jag har svårt att bedöma utifrån stilen om det verkligen är 92-94 p. så tror jag inte nån (som vet vad Kabinett är) kommer bli besviken. Det är helt enkelt en fruktansvärt bra balans i detta vin. 58 g/l restsötma men inte ett dugg kladdigt eller överdrivet. 8% alkohol. Lime, tropiska frukter, hint av mineral och örter och kanske andra grejer om man letar - men det är inte ett vin jag skriver oändligt långa noter om, det är mer superklunkigt och även en stabil matspelare om man vet vad man håller på med. Själv körde jag sushi dag 1 och dumplings dag 2. I min värld dricks det från 2019+ även om CT säger 2022+.(Kort
Gåshud! :nagelbitare:
Kvar på Gårda...
Måste prova en i helgen!
 

Christer J

Medlem
En härlig kväll med vänner och vin!
Riesling var det sagt och med smög också några andra intressanta druvor i pedagogiskt syfte.
Rémi från Lecomptoir hade med sig passande ostar och fransk kultur i det helyllesvenska, en fin matchning tycker jag. Vissa kombinationer av ost och vin skänkte höjd i upplevelsen!
Närvarande vid detta vardagsmys var @Mattias Schyberg, @john b, @Gladekocken, @Magikern, @CalleNylle, Rémi och jag. @Crist(al)ian 77 var här och smakade på fördrinken, Krug 166, och var behjälplig med upphällning av viner.
Kvällens riesling blev Hugel Riesling ”Grossi Laue” 2011, kvällens söta Chateau Doisy-Védrines Sauternes 2009 och kvällens bästa champagne blev Krug edition 166.
Tack alla deltagare för en mycket fin och trevlig kväll, skål på er andra!
271FA997-D21E-4EDA-BBC5-E87B4259872E.jpeg
 

Vingubben

Medlem
1D49BF5F-1FAA-479B-9971-193A5EBE2546.jpeg

Trinity Hill Gimblett Gravels Syrah 2014 dracks till dagens grill, chillikryddad karré med pommes duchesse och örtsmör. Vanilj, hallon och bildäck i doften. Inledningsvis rätt stängd, men öppnade upp efter några timmar i karaffen. Ordentlig syra, lakritstoner, vanilj och beska björnbär i smaken. 88p idag men med bra potential.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Shaw and Smith Shiraz Adelaide Hills 2006 (vin-tema för måltiden torde vara hyfsat uppenbart....)
Bläck och eucalyptus i näsan. Rött blod och rosmarin. Precis som charden är det svårt missta sig på denna. De har inte snålat på eken här heller. I munnen är det lite syrliga körsbär. Ek och tobak. Rosmarin och svartpeppar. Aningen kortare eftersmak än charden. Ingen överdriven alkoholsötma. God frukt men saknar lite tanniner och syra... är det åldern?
Kanske denna vart bättre några år sen. Men 88p är den klart värd idag. Blir grillat kött med klassiska barbeque tillbehör till denna.
Efter 4 timmar och till mat så växer denna ordentligt och bjuder på massa sval frukt blir avsevärt elegantare.
Får höja betyget till 90p... min vän som nu joinat vill ge det 91p
 

Mattias Schyberg

Administratör
En härlig kväll med vänner och vin!
Riesling var det sagt och med smög också några andra intressanta druvor i pedagogiskt syfte.
Rémi från Lecomptoir hade med sig passande ostar och fransk kultur i det helyllesvenska, en fin matchning tycker jag. Vissa kombinationer av ost och vin skänkte höjd i upplevelsen!
Närvarande vid detta vardagsmys var @Mattias Schyberg, @john b, @Gladekocken, @Magikern, @CalleNylle, Rémi och jag. @Crist(al)ian 77 var här och smakade på fördrinken, Krug 166, och var behjälplig med upphällning av viner.
Kvällens riesling blev Hugel Riesling ”Grossi Laue” 2011, kvällens söta Chateau Doisy-Védrines Sauternes 2009 och kvällens bästa champagne blev Krug edition 166.
Tack alla deltagare för en mycket fin och trevlig kväll, skål på er andra!
Visa bifogad bild 16962
Stort tack hela gänget som deltog, men lite extra stort tack till dig i egenskap av initiativtagare och värd! Att bjuda på Krug som fördrink är dessutom verkligen generöst. Fan vad god den va dessutom! Hugel levererade det lilla extra temamässigt, men jäklar vad bra söt riesling vi fick i sauternes! :D
 
Toppen