Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

IMG_20190518_182050.jpg

2013 Gran Enemigo single vineyard cab franc
Grön paprika, kaffe, fyllig frukt. En släng choklad, lite vanlig. Mycket elegant. Fylligt och lyxigt i fin balans. 93-94p

Kan nog vara bland det bästa i år.
 

LarsW

Medlem
Alion 1999.

Kan ju lika gärna börja med... bästa rödvinet hittills i år!

Jävlar vilket vin! Doft med sval frukt. Ceder. Peppar och timjan. Lite tobak och olivspad. Ett riktigt sniffarvin!
I munnen så är det en elegant frukt, körsbär och lite röda äpplen. Det är ek med rostad tobak. Timjan och Coppa. Tanninerna är kvar och så läckra! Lååååång eftersmak med fin syra.
Så gott. Till lammytterfilé med tillbehör blev det bara ännu bättre!

Min vän och jag är helt överens... 94p

thumbnail_20190518_202718.jpg
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 16995
2012 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino


Brunello is the new black! Ja, här hemma håller Brunello på att bli omåttligt populär. Och just denna producent tillhör ju en av favoriterna. Länge sedan jag drack 2012. Så j-vla bra! Oerhört komplett vin som är en njutning för både gom som snok. 2014 landar nog på hyllorna i sommar skulle jag tro. En sämre årgång på pappret, men inte hos denna producent. Gör plats i källaren!
Har ett gäng av denna i källaren. Låter som det börjar bli dax att dra en kork.
Förövrigt håller jag med totalt BDM har smygit sig på mig med, och källaren fylls i stadig takt.
 
M

Mouton

Kunde Reserve -2010
image.jpeg

Återigen gör detta land mig besviken, på alla tänkbara sätt.
Kan hända att jag ligger för lågt i pris spannet?
Vad vet jag.
Mainstream cabbe doft,svarta vinbär rätt låg ek.
Samma i smaken, kunde lika gärna ha varit producerat i Makedonien.
Och vem f*n sätter en sån skit kork i en flaska för +400:-
Flaskor som denna, är bra medicin mot korkskruvs ångest.
 
Last edited by a moderator:
M

Mouton

Ch Coquillas -98

image.jpeg


Vill ju inte vara sämre än JR.
Några 58 har jag inte konsumerat, men har ett Par dussin i källaren.
Och glad för det är jag, doften formligen väller upp med typisk Graves frukt. Bigaroer cigarr målarlåda, dock ingen lacknafta. Lätt ton av stall, och hö.
Smaken skvallrar om att detta är ett vin med ålder, frukt som börjar torka ut (älskar det) men ändå närvarande, Bigaroer cigarr, höstaktig skog, med en hästhov mitt i pannan. Fruktansvärt bra pang för pengen.. En lång lingrande eftersmak, med tobak i första rummet.
 
Last edited by a moderator:

LeChat

Medlem
Ch Coquillas -98

Visa bifogad bild 17008

Vill ju inte vara sämre än JR.
Några 58 har jag inte konsumerat, men har ett Par dussin i källaren.
Och glad för det är jag, doften formligen väller upp med typisk Graves frukt. Bigaroer cigarr målarlåda, dock ingen lacknafta. Lätt ton av stall, och hö.
Smaken skvallrar om att detta är ett vin med ålder, frukt som börjar torka ut (älskar det) men ändå närvarande, Bigaroer cigarr, höstaktig skog, med en hästhov i pannan. Fruktansvärt bra pang för pengen.. En lång lingrande eftersmak, med tobak i första rummet.
Har faktiskt beställt ett par flaskor av denna tidigare i veckan för att se om den i alla fall kan ge mig en hyfsad bordeauxtillfredställelse när prislappen inte är högre. Ska bli kul att prova.
 
M

Mouton

Har faktiskt beställt ett par flaskor av denna tidigare i veckan för att se om den i alla fall kan ge mig en hyfsad bordeauxtillfredställelse när prislappen inte är högre. Ska bli kul att prova.
Du kommer inte bli besviken, ett tips dock. Flaskorna innehåller en mängd finkornig fällning. Inget som stör smaken(snarare tvärt om) men låt flaskan stå upprätt en vecka eller så;)
 

Daniel A

Administratör
Som nämnts så har Skåne-gänget varit och BYOBat sig igen. Den här gången var vi en tapper skara på undertecknad, @David Nilsson @Vinocognito @Mats Petri och värden @Skaggs . 12 viner på fem pers... Starkt jobbat!

MOUSSERANDE
DSC_1058.JPG

“2012” Eric Isselée Millésimé
Smör, gula äpplen, nötter. Mer av samma på tungan. Ganska bra syra, något tunn. God men okomplicerad. Halvöppet vin - kom från en blandlåda med felmärkta flaskor. Det står 2012 på etiketten, men korken säger 2007. Jag gissade att det stod 2007 på korken. Hurra! 88p.

2006 Paul Bara Millésimé (2 bästa-röster)
Insmickrande doft, något smutsigt, gröna äpplen, lite gräddigt. Välpolerad, bra syra. Fyllig och “bred” smak i munnen - riktigt njutbart. Det här var bättre än förra, men fortfarande lite okomplicerat (vilket är nice ibland!). 89p.
Var säker på att det var en BdB - fick inga röddruvsvibbar alls. Jaja. 90 % PN och 10 % CH --- det var väldigt starka 10 %!!!

2004 Janison Baradon, Toulette (2 bästa-röster)
Avsevärt gulare i färgen än övriga. Kräftspad, hummersoppa av bästa snitt (med krutonger i), grillad citron, vårblommor, kokos och choklad, lim (sniffsniff). Några generiska “sherrytoner”. Smakar tämligen utvecklat, med lite uttorkad frukt och nötigt. Bra syra och riktigt bra och spännande överlag! 92p.
Har druckit innan. När ledtråden kom att det var en speciell klon av chardonnay spikade jag vin och årgång. En producent som går från klarhet till klarhet för mig - men kanske inget alla tycker om.

NV José Michel, la Cuvée de Pére Houdart (1 bästa-röst)
Mycket dämpad doft - öppnar aldrig riktigt upp. Lime, kalk och något skumt (på ett positivt sätt) jag aldrig lyckades sätta fingret på. Smakmässigt är det en explosion! Wow! En armé av citrusfrukter, med citroner i spetsen (färska, torkade, grillade, ångade, kokade, osv!), galet vass syra och mycket pigga bubblor. Ett mycket häftigt och intressant vin, som har allt att vinna på sin framtid. 91p idag.
Mycket svårgissat vin. Ingen aning om vad jag drog till med. Visade sig vara en blend av 1971, 75, 76, 82, 84 och sen 20 % från 2012. Otroligt att det kan ge ett så ungt intryck!

VITT
DSC_1059.JPG

2016 Gut Oggau, Weiss
Lätt orange, luktar apelsinskal och körsbär (???), sandstrand och gula äpplen. Öppnar upp till lite vitpeppar och krut. Tämligen sträv, och syra. Ett vasst och fokuserat vin. Känns om ett perfekt matvin. 88p.
Svårgissad.

2011 Leitz Rudesheimer, Berg Rottland (2 bästa-röster)
Mycket expressivt. Gummi, tropiska frukter, diesling, sultanrussin och lite allmän godisaktig doft (dränkt i gummi och bensin…). Lite restsötma. Mycket runt och fint i smaken. Perfekt mognadsfas. Som mycket annan riesling är det svingott, men i slutändan lämnar det mig något oberörd tyvärr (bästa i flighten, dock). 90p.

2013 Bernard-Bonin, Bourgogne Blanc (3 bästa-röster)
Mitt vin. Skrev inte så mycket. Mycket klassisk vit bourgogne med tunga fat. Riktigt bra, men lite enkelt och lite tung ek. 89p.
Plockades snabbt av de andra.

RÖTT
DSC_1060.JPG

2012 Jean-Max Roger, Sancerre Vielles Vignes
Något stum, rosblad, målarlåda, körsbär, röda bär. Doftar ganska mycket pinot, men smakar annorlunda. Hög syra och riktigt bitiga tanniner som stannar kvar. 89p.
Var ute och cyklade åt helvete på det här. Häftigt med en så otroligt tanninrik pinne (och då är det ändå 7 år gammalt!). Imponerande.

2013 Telmo Rodriguez, As Caborcas (1 bästa-röst (min egen…))
Mycket expressiv doft. Kräftspad, oliver, kött, lite lakrits, syrliga röda bär. I munnen är det mer av samma, men lakritsen drar mer åt anis-hållet. Syran är väldigt skarp, och tanninerna hänger knappt med. Mycket gott och intressant vin, men med tveksam lagringspotential. Blir alltid lite rädd när frukten och tanninerna backar, medan syran är väldigt hög. Vad händer med tid då? 91p idag.
Svårgissat vin såklart (field blend av huvudsakligen mencía, uppbackat av merenzao, sousón, garnacha, godello and brencellao). Stärker min tes om att röda viner med lite vita druvor i är grymt bra och roliga.

2008 Terre del Barolo, Castello Riserva
Bruna kanter. Torkade körsbär, jord, målarlåda. Bra syra, bra tanniner. Känns som ett alldeles perfekt drickfönster. Skrev inte så mycket, men det är helt enkelt en superstabil Barolo. 90p.
Plockade årgången blint!

2014 Francois Villard, Reflet Saint Joseph (2 bästa-röster)
Mycket expressivt och mycket speciell doft. Härsket smör, rökt makrill, stall, hyacinther (!!!), och en mängd blandade röda, tunga frukter och bär. I munnen är det mer av samma, med kryddiga stall i förgrunden. Det är runt och kraftigt - känns ungt men ändå polerat. Mycket intressant och bra vin! 91p.
Helt lost på gissningarna.

2015 Domaine Charvin, Chateauneuf du Pape (2 bästa-röster)
Mycket stum doftmässigt. Varmt, jordgubbar, anis. I munnen är det en käftsmäll! Kraftig frukt, sandiga tanniner, inte så hög syra. Något eldig i avslutet. Bra vin, men lite för ungt och oförlöst i nuläget. 89p.
Var i södra Rhône tidigt, men inget specifikt.

Mycket trevlig provning med spännande och olika viner! Eftersom flight-rösterna var så spridda så uteblev WOTN.
 

Adamanko

Medlem
Som nämnts så har Skåne-gänget varit och BYOBat sig igen. Den här gången var vi en tapper skara på undertecknad, @David Nilsson @Vinocognito @Mats Petri och värden @Skaggs . 12 viner på fem pers... Starkt jobbat!
Med tanke på att första gången var det 7 viner på tre pers är det kanske dags att döpa om skånegänget till Klubb sjöslaget?

Och kul att se att du gav caborcasen samma poäng som jag. Fast på första glaset hade jag bara givit 72 förstås... :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som nämnts så har Skåne-gänget varit och BYOBat sig igen. Den här gången var vi en tapper skara på undertecknad, @David Nilsson @Vinocognito @Mats Petri och värden @Skaggs . 12 viner på fem pers... Starkt jobbat!

MOUSSERANDE
Visa bifogad bild 17028
“2012” Eric Isselée Millésimé
Smör, gula äpplen, nötter. Mer av samma på tungan. Ganska bra syra, något tunn. God men okomplicerad. Halvöppet vin - kom från en blandlåda med felmärkta flaskor. Det står 2012 på etiketten, men korken säger 2007. Jag gissade att det stod 2007 på korken. Hurra! 88p.

2006 Paul Bara Millésimé (2 bästa-röster)
Insmickrande doft, något smutsigt, gröna äpplen, lite gräddigt. Välpolerad, bra syra. Fyllig och “bred” smak i munnen - riktigt njutbart. Det här var bättre än förra, men fortfarande lite okomplicerat (vilket är nice ibland!). 89p.
Var säker på att det var en BdB - fick inga röddruvsvibbar alls. Jaja. 90 % PN och 10 % CH --- det var väldigt starka 10 %!!!

2004 Janison Baradon, Toulette (2 bästa-röster)
Avsevärt gulare i färgen än övriga. Kräftspad, hummersoppa av bästa snitt (med krutonger i), grillad citron, vårblommor, kokos och choklad, lim (sniffsniff). Några generiska “sherrytoner”. Smakar tämligen utvecklat, med lite uttorkad frukt och nötigt. Bra syra och riktigt bra och spännande överlag! 92p.
Har druckit innan. När ledtråden kom att det var en speciell klon av chardonnay spikade jag vin och årgång. En producent som går från klarhet till klarhet för mig - men kanske inget alla tycker om.

NV José Michel, la Cuvée de Pére Houdart (1 bästa-röst)
Mycket dämpad doft - öppnar aldrig riktigt upp. Lime, kalk och något skumt (på ett positivt sätt) jag aldrig lyckades sätta fingret på. Smakmässigt är det en explosion! Wow! En armé av citrusfrukter, med citroner i spetsen (färska, torkade, grillade, ångade, kokade, osv!), galet vass syra och mycket pigga bubblor. Ett mycket häftigt och intressant vin, som har allt att vinna på sin framtid. 91p idag.
Mycket svårgissat vin. Ingen aning om vad jag drog till med. Visade sig vara en blend av 1971, 75, 76, 82, 84 och sen 20 % från 2012. Otroligt att det kan ge ett så ungt intryck!

VITT
Visa bifogad bild 17027
2016 Gut Oggau, Weiss
Lätt orange, luktar apelsinskal och körsbär (???), sandstrand och gula äpplen. Öppnar upp till lite vitpeppar och krut. Tämligen sträv, och syra. Ett vasst och fokuserat vin. Känns om ett perfekt matvin. 88p.
Svårgissad.

2011 Leitz Rudesheimer, Berg Rottland (2 bästa-röster)
Mycket expressivt. Gummi, tropiska frukter, diesling, sultanrussin och lite allmän godisaktig doft (dränkt i gummi och bensin…). Lite restsötma. Mycket runt och fint i smaken. Perfekt mognadsfas. Som mycket annan riesling är det svingott, men i slutändan lämnar det mig något oberörd tyvärr (bästa i flighten, dock). 90p.

2013 Bernard-Bonin, Bourgogne Blanc (3 bästa-röster)
Mitt vin. Skrev inte så mycket. Mycket klassisk vit bourgogne med tunga fat. Riktigt bra, men lite enkelt och lite tung ek. 89p.
Plockades snabbt av de andra.

RÖTT
Visa bifogad bild 17026
2012 Jean-Max Roger, Sancerre Vielles Vignes
Något stum, rosblad, målarlåda, körsbär, röda bär. Doftar ganska mycket pinot, men smakar annorlunda. Hög syra och riktigt bitiga tanniner som stannar kvar. 89p.
Var ute och cyklade åt helvete på det här. Häftigt med en så otroligt tanninrik pinne (och då är det ändå 7 år gammalt!). Imponerande.

2013 Telmo Rodriguez, As Caborcas (1 bästa-röst (min egen…))
Mycket expressiv doft. Kräftspad, oliver, kött, lite lakrits, syrliga röda bär. I munnen är det mer av samma, men lakritsen drar mer åt anis-hållet. Syran är väldigt skarp, och tanninerna hänger knappt med. Mycket gott och intressant vin, men med tveksam lagringspotential. Blir alltid lite rädd när frukten och tanninerna backar, medan syran är väldigt hög. Vad händer med tid då? 91p idag.
Svårgissat vin såklart (field blend av huvudsakligen mencía, uppbackat av merenzao, sousón, garnacha, godello and brencellao). Stärker min tes om att röda viner med lite vita druvor i är grymt bra och roliga.

2008 Terre del Barolo, Castello Riserva
Bruna kanter. Torkade körsbär, jord, målarlåda. Bra syra, bra tanniner. Känns som ett alldeles perfekt drickfönster. Skrev inte så mycket, men det är helt enkelt en superstabil Barolo. 90p.
Plockade årgången blint!

2014 Francois Villard, Reflet Saint Joseph (2 bästa-röster)
Mycket expressivt och mycket speciell doft. Härsket smör, rökt makrill, stall, hyacinther (!!!), och en mängd blandade röda, tunga frukter och bär. I munnen är det mer av samma, med kryddiga stall i förgrunden. Det är runt och kraftigt - känns ungt men ändå polerat. Mycket intressant och bra vin! 91p.
Helt lost på gissningarna.

2015 Domaine Charvin, Chateauneuf du Pape (2 bästa-röster)
Mycket stum doftmässigt. Varmt, jordgubbar, anis. I munnen är det en käftsmäll! Kraftig frukt, sandiga tanniner, inte så hög syra. Något eldig i avslutet. Bra vin, men lite för ungt och oförlöst i nuläget. 89p.
Var i södra Rhône tidigt, men inget specifikt.

Mycket trevlig provning med spännande och olika viner! Eftersom flight-rösterna var så spridda så uteblev WOTN.
Stort tack för en gedigen och välskriven rapport! En sak jag skulle önska bland dina utmärkta rapporter är vad du dragit för slutsats även när du hamnat fel. Även en ”felaktig gissning” säger mycket om vinet och det är inte sällan som den bygger på helt rätt slutsats ur ett analytiskt perspektiv. Det är ju långtifrån självklart att ett vin är tillräckligt typiskt för att vi ska kunna hitta rätt adress blint. :)
 

Zingo

Medlem
Fortsatt jakt på prisvärda viner då min smärtgräns bruka gå runt 200, beställde hem ett par 2017 Michael torino Tannat Don David Reserve (Argentina), 119:- SB/BS.
Djupt rödlila med aningen fruktiga toner av mörka bär och lite hinter av grumme grön såpa? Härligt kärva tanniner och stramt vin som är inbjudande redan idag.
Bra längd i eftersmaken med fat, mörka bär, kaffe. Fylligt. Prisvärt.
4/5. Bra balanserat enligt mig, får nog ta över "husvinsplatsen" från Garzon Tannat då jag tycker den varit lite för fruktig, den här känns lite mer åt franska hållet i stilen.

IMG_0141.jpeg
 

Adamanko

Medlem
Jo visst blir det en och annan Barolo/Riesling för 250+ utan att tveka men tycker lite av tjusningen är att hitta bra viner billigt och detta var en riktig höjdare :). (Eller snarare att man försöker jobba sig igenom alla Tannat man hittar...)
Det tror jag det är för alla. Bara att man definierar bra viner och billigt olika. :) Och själv har jag funnit att jag finner allt färre viner bra. Och allt högre priser billigt. ;)
 
Toppen