Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

M

Mouton

image.jpeg


Naturens egna kylskåp. Och det ligger fel, admin? Men vad är bättre än en enorm sjötomt och arbete.. Kan tänka mig raka motsatsen....... Fortsättning följer.
 
Last edited by a moderator:
M

Mouton

image.jpeg

Till en hembakt pizza, all dente. Inte ojävigt alls.
Färgen skvallrar om klar ,mogen kant.
Doften mogen, med en tydlig nyans av salmiak, murriga halvsöta körsbär, en hel del ek
Smaken torr, salvia en del tobak och en sjö,av salmiak i eftersmaken.
Inget vin jag trånar efter, har ett Par till....Men till hembakad pizza nära nog klockren -89 p.
 

LarsW

Medlem
Plockade upp denna i Nordstan från dagens släpp.

Nerojbleo 2015

I näsan är det först en (inte oangenäm) ton av kloak som sen byter till lite smutsig tobak blandat med blodpudding och kaffe.
I munnen är det svala och syrliga körsbär. Vått hö/tobak och örtkrydda. Hyfsade tanniner och syra. Medellång eftersmak.
Riktigt mumsig nu och tvivlar på att denna vinner så mycket med lagring.

88p väldigt p*******a poäng!

thumbnail_20190517_200920.jpg
 

Vingubben

Medlem
C71E66C5-0D63-482C-BA1D-8FE3440C1B24.jpeg

2015 Domaine Labet Côtes du Jura Fleur

Dracks till vit sparris med torskrygg och sandefjordssås, direkt kopierat från söndagens träff på Barsac. Oj vad gott, igen. Champinjoner på burk, ananas och röda äpplen i doften. Nötter, vanilj, smör, äpplen, citrus, fläder och ett uns vitpeppar i smaken. Riktigt bra grejer. 91p
 

n_micke

Medlem
Fiskade upp en flaska till origine du haut bourg 2012 innan det tog slut på bolaget här i stan, lika god denna!

Jourvecka coming up, lagt en liten order som borde anlända den 3/6 då jag tagit en semestervecka. Det blir fint det. Ska nog påbörja en behandling då för den som är intresserad för att råda bot på mitt onda tidigare leverne i ungdomen Kanske @LarsW önskar medicinska rapporter :p Det tar vi i PM isf :p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ibland dricker vi också unga viner :confused:

2010 Umani Ronchi Montepulciano d'Abruzzo Jorio
Inget uppskattat vin på CT direkt, men heller ingen där som druckit denna jos under de senaste 5 åren. Nu har vinet nått ett tidigt mognadsstadium och det börjar finnas en massa skoj saker som kryper ut ur glaset. Men, då oxidationen var lite väl påtaglig efter ploppet, så bytte vi till Bojon - tar denna imorgon. Så får den vädra ur sig lite. Återkommer. Gissar på 88-90p i afton.

2017 Thorin Beaujolais Nouveau, 75 p
Ingen antydan till mognad. Ett ovanligt mörkt och rikt pigmenterat vin, ssk för att vara en Gamay. Har aldrig tidigare sett Gamay vräka ut sig på detta vis. Doften är somrigt bärig med tonvikten på jordgubbar. Smaken är så långt från en Cdp man kan komma med lite väl utspädd jordgubbssaft, jordgubbssaft, jordgubbssaft... Inte en tannin så långt ögat når.
I min värld kvalificerar inte detta in som vin...

Fotnot: Denna finns ej upplagd som vin på CT. Kan ju vara för att det inte är ngn annan som heller tycker att det är ett vin...

IMG_1127.JPG
IMG_1128.JPG
IMG_1126.JPG
 

LarsW

Medlem
Fortzmeister Geltz Zilliken Rausch Riesling Kabinett 2017
Kändes som ett hypat vin och även om jag har svårt att bedöma utifrån stilen om det verkligen är 92-94 p. så tror jag inte nån (som vet vad Kabinett är) kommer bli besviken. Det är helt enkelt en fruktansvärt bra balans i detta vin. 58 g/l restsötma men inte ett dugg kladdigt eller överdrivet. 8% alkohol. Lime, tropiska frukter, hint av mineral och örter och kanske andra grejer om man letar - men det är inte ett vin jag skriver oändligt långa noter om, det är mer superklunkigt och även en stabil matspelare om man vet vad man håller på med. Själv körde jag sushi dag 1 och dumplings dag 2. I min värld dricks det från 2019+ även om CT säger 2022+.

(Kort sidospår om sushi: vad gäller grym riktig sushi á la Sushi Sho så tycker jag saké hittills har bidragit med den bästa pairingen. Men om man snackar svennesushi som jag kan uppleva sötare och där man också får välja mängden soya själv (det får man inte på Sushi Sho) så tycker jag Kabinett är en grym match).

Fortzmeister Geltz Zilliken Rausch Riesling Kabinett 2017

Har nu druckit denna över två dagar och var nog mest impad dag 1!
Vilken underbar kabinett! Fläder, honung och citrus i doften med en elegans långt över sin prisklass.
hur klunkvänligt som helst med en läcker syra och spritzighet, det är honung persika och ananas blandat med ännu mer fläder. Mineral och en lätt behaglig beska som dröjer sig kvar i munnen.
Köp och drick! Vill man spara går det säkert bra också.
Vingodis när det är som bäst!
91p
thumbnail_20190518_134713.jpg
 

vinosofi

Medlem
Köp och drick!
Köp-tåget har väl dessvärre redan avgått. För oss som hann ombord är det ju som ljuv musik att läsa detta.

Edit: efter lite research verkar det finnas att få tag på fortfarande på flera bolag. Backar från ovan mao.
 
Last edited:

MoutonJR

Medlem
IMG_20190518_180403.jpg

Bdx-blandningar från Italien har en tendens att vara sliskiga och i vissa fall till och med otäcka. Denna är dock ett undantag! Svarta vinbär, björnbär, viol, tobak, färska örter i näsan. Smaken är en aning åt primörfrukten men ändå väldigt behaglig sådan (denna har vart på karaff 3h).. men eftersmaken, herregud denna eftersmak, timmar?... Dygn? 93p
 

LeChat

Medlem
24EAEBFB-903E-42BB-9F5C-6F0F6E27AB6F.jpeg

2012 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino


Brunello is the new black! Ja, här hemma håller Brunello på att bli omåttligt populär. Och just denna producent tillhör ju en av favoriterna. Länge sedan jag drack 2012. Så j-vla bra! Oerhört komplett vin som är en njutning för både gom som snok. 2014 landar nog på hyllorna i sommar skulle jag tro. En sämre årgång på pappret, men inte hos denna producent. Gör plats i källaren!
 

Gradin

Medlem
20190518_194536.jpg

Château Fuissé Collection Privee 2001

Doften är väldigt fint utvecklad och domineras av härlig smörighet, citrusfrukter, exotisk frukt och en liten vitpepprighet.
Oerhört fylligt,fin syra och gott med fin längd, sjukt gott och har precis öppnat denna utan någon som helst luftning så allt kan hända.
93p++
 
Toppen