Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Ibland behöver man bli påmind om att Zinfandel kan vara jävla gott.
Utan att behöva ruinera en.

Ridge East Bench Zinfandel 2015

Doft med nyregnad sten och bigarråer. Ek och tobak. Nån örtkrydda.
Smak med svala körsbär, duktiga tanniner men det gillar jag! Rött kött, nyrostad tobak och ekad vanilj. Fin syra. Lång eftersmak där basen av tungan krullar ihop sig lite. :p
Mums!
89p kanske... 90... med några år till... men det får inte jag veta då detta var enda flaskan.... men sörjer inte, gott nu!

thumbnail_20190510_203557.jpg
 
Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
Tre vita Bourgogner idag, alla första flaskan från varsin låda, nyligen levererade från UK. Måste ju få grepp om vad jag har i källaren. Dracks till havskatt med vitvinssås och primörer.

Mer likheter än kontraster här. 2013 Jobard Meursault Les Tillets kändes i och för sig klart yngst med krut och mineraler blandat med massor av citrus. Inte så komplex men väldigt god. 2010 Leroux Meursault Les Virelles var intensiv med kanske ännu mer citrus och syra men mer äpplig frukt som tecken på mognad. Kanske något enkelspårig. 2010 Dublere Savigny-Les Beaune 1er cru Les Vergelesses var mer komplex med tydligast mognad men också marginellt plattare frukt än Meursaulterna. Alla dock klart godkända. 90 poäng för de bägge ’10’orna, 91 för ’13. Trevliga viner även om det inte var någon riktig wow känsla.

04C3A4D9-E0F9-4AD7-85D6-767F0689BEFA.jpeg
 

Dan

Medlem
Provade första flaskan från Schaefer och försöker mig på lite noter.
Härligt fruktigt doft med gröna äpplen, krusbär och typ sommarvarm havsvattenvind?
Smak av äpplen, honungsmelon och grönt te.Visa bifogad bild 16893
Så lättdrucket och gott att man önskar att fler hade köpts än tre.
Bittert att man inte fick tag på några vid släppet...
 

gece

Man vänjer sig.
Ibland behöver man bli påmind om att Zinfandel kan vara jävla gott.
Utan att behöva ruinera en.

Ridge East Bench Zinfandel 2015

Doft med nyregnad sten och bigarråer. Ek och tobak. Nån örtkrydda.
Smak med svala körsbär, duktiga tanniner men det gillar jag! Rött kött, nyrostad tobak och ekad vanilj. Fin syra. Lång eftersmak där basen av tungan krullar ihop sig lite. :p
Mums!
89p kanske... 90... med några år till... men det får inte jag veta då detta var enda flaskan.... men sörjer inte, gott nu!

Visa bifogad bild 16894
Gillar denna starkt! God om än lite ekig i ung ålder men ger man den ett par år blir den tokläcker, allt det som Zinfandel borde vara känt för... snygg frukt och otroligt floral, med silkig textur.
 

LarsW

Medlem
Gillar denna starkt! God om än lite ekig i ung ålder men ger man den ett par år blir den tokläcker, allt det som Zinfandel borde vara känt för... snygg frukt och otroligt floral, med silkig textur.
Nästa gång den kommer ska jag köpa lite fler flaskor.
2016 ska väl vara lika bra som 2015 om jag minns rätt?
 
M

Mouton

Gran Clos -07.
Eftermiddagen är som den skall i början på Maj, lite små kylig, men ändå njutbar. Grillen proppas, köttet tempereras.
Sjön ligger spegelblank, manar till bad. Men tempen gör det inte.
Vinet sjunger, detta är så bra, färgen lämnar just nu det blålila och går över till murrigt rött.
Doften är en explosion av ceder och mörka bär, en tydlig ton av Spanien med vanilj i överflöd. Ingen tvekan där, men ej heller oangenämt. Smaken är mjuk (kommer den palla grillat) men ändå med sandiga tanniner, björnbär, och en hel del ek. Men inte störande alls. Vinet kommer nog att sitta som en handske till den hel grillade fläsk filén. Helhets bilden blir Medelhavet och 28 grader, verkligheten är insjö (om än vacker) och 12 grader. Men blundar jag, drömmer jag..

image.jpeg
 

LeChat

Medlem
9D2D6D0D-27D3-42A6-92EB-42867CD96C35.jpeg

2009 Paul Jaboulet Aîné Hermitage La Petite Chapelle


Drack denna för snart tre år sedan och tyckte då att den var ganska trist och intetsägande. Troligtvis tunnel tänkte jag då.
Nu är den betydligt trevligare och bjuder bättre i både doft och smak. Även färgen har blivit mer mogen och gått från blålila till att bli härligt mörkröd. Den är elegant och polerad i stilen men saknar lite kraft och koncentration i smaken. Något får mig att tänka på Toskana men kan inte precisera vad.
Doften är parfymerad med blommig ton av viol och något svagt animaliskt.
Klart bättre än för tre år sedan men har druckit bättre Hermitage.
 
Last edited:

Jesper L

Medlem
Drack denna för cirka 1 1/2 år sedan och har haft den andra flaska i vinkyl sedan dess.
Nu var det äntligen dags att öppna nästa flaska.

Wow vilket vin! En riktig godbit från Langhe. Dekanterade upp den cirka en timme innan första sipp och då bjöds jag på sura körsbär, toner av läder, bark och tobak.

Återstår att se vad nästkommande timmar kan göra med detta vin. Kostade (endast!) 169kr och vilket jäkla kap.

upload_2019-5-11_19-21-32.jpeg
 

Skrutt

Medlem
2015 Tahbilk old vines cab/shiraz:
Till en början en överlastad hängmatta fylld med vaniljkola. Blå plommon häckar i mörk foajé. Efter någon halvtimme börjar det bita till lite mer och murrigheten avtar som hos Théoden när Saruman börjar släppa taget. Tanninerna är härliga och ja, det är kanske sökt men jag tänker på Théodens ihopbitna käkar när han greppar läget. Eller nja, inte fullt så kärvt för frukten har börjat spritta. Men vinet är inte så olikt Bernard Hills rollprestation: mycket kraft men en smula entonigt. 85 p.
 

n_micke

Medlem
Domaine du Haut Bourg, Origine du haut bourg 2012
Snubblade över denna på vägen ut från bolaget i fredags, tyckte den såg intressant ut och; inte helt dumt köp. Vad min simpla arbetargom upptäcker är päron, nåt jag skulle vilja kalla mineral och mango. Smasken för att lugna sig efter 50 års kalas (utan dricka för mig där men med sjövild snart 5 åring).

Får nog bli att plocka nån flaska till om det finns kvar då det var små partier.
 
Last edited:

M.Grape

Medlem
Öppnade den här i fredags och drack sista "kvarten" i kväll. Brukar inte öppna BDX:er så unga men blev nyfiken då den fått lite spretiga betyg. Tyckte vinet var förvånadsvärt öppet, tillgängligt och fruktigt. Härlig smak av fat, blåbär, björnbär 80%-ig Lindtchoklad, bark och kaffe. Möjligen en liten touch av grillad grön paprika som störde smakbilden. Andra dagen hade vinet öppnat sig ännu mer och smakerna hade integrerats bättre.
 

Attachments

  • 20190510_232510.jpg
    20190510_232510.jpg
    35,5 KB · Visningar: 286

Vingubben

Medlem
BE6EB28B-B0F9-471E-92E3-BD797DE03400.jpeg


Uppvärmning inför morgondagens inferno tillsammans med @Malle

Paul Jaboulet Aine Cornas, Les Grandes Terrasses 2012. Väldigt trist till en början men kom loss efter ett par timmar. Granbarr och vanilj i doften. Den höga syran räddade, men i övrigt rätt intetsägande. Bra men inte mer. 85p
Pehu Simonet, fins lieux, 2012. Krut och äppelpaj med vaniljsås i doften. Hög syra, anis, gula äpplen i smaken. Supertorr. Bra idag men kommer att bli mycket bättre med några år på nacken. 88p++
Nominé-Renard, Special Club 2010. Hav och salt i doften. Väldigt trevlig och gräddig mousse. Tyvärr tunn och lite intetsägande i smaken. 86p
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
20190511_210343.jpg


2016 August Kesseler Berg Schlossberg Alte Reben

Plockade upp några flaskor av den här i slutet av förra sommaren (?) och tänkte att den kunde få vara belöningen efter en lång dags flyttröjning. Mängder av målarlåda, stenfrukt, lyche, persika, aprikoser och gummiboll på doften. Lite målarlåda övergår successivt till lite mildare gummiton. Som min sambo sa, det doftar gammalt garage, vilket verkligen är spot on! Smakmässigt är det en riktigt mäktig och stor smak, mängder av aprikos, persika, päron, honung och lyche! Drack halva flaskan igår och hoppas den utvecklats ännu mer idag! Ser fram emot att testa!
Poängmässigt presterar den högt! 93p
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
2013 Bodegas Estefanía Bierzo Tilenus Pagos de Posada fick bra betyg av Patrik och är en Mencia. Så det var inget svårt val att plocka upp den här och i helgen var det dags att smaka den. Och det är bara att hålla med. Ett kanonvin för priset. Drack den till kall rostbiff och det var en jättebra match. Först ut var lite oliver. Sen kom fruktigheten. Den varierade. Nån gång kände jag tydliga hallon/blåbär, nån annan gång åt plommonhållet. Tobak men även någon sorts blommighet. Min flickvän känner en icke obehaglig beskhet men för mig är vinet väldigt lent och intagande. När jag nu kom hem beställde jag genast tre till. 90. Och om vinets förträfflighet var vi båda överens om.
 

Skrutt

Medlem
2015 Tahbilk old vines cab/shiraz:
Till en början en överlastad hängmatta fylld med vaniljkola. Blå plommon häckar i mörk foajé. Efter någon halvtimme börjar det bita till lite mer och murrigheten avtar som hos Théoden när Saruman börjar släppa taget. Tanninerna är härliga och ja, det är kanske sökt men jag tänker på Théodens ihopbitna käkar när han greppar läget. Eller nja, inte fullt så kärvt för frukten har börjat spritta. Men vinet är inte så olikt Bernard Hills rollprestation: mycket kraft men en smula entonigt. 85 p.
dag 2: ca 87-88.
 

gece

Man vänjer sig.
Två flaskor som skänkt glädje i helgen, av en händelse två lite freaky sydafrikaner.

2016 BLANKbottle Sin a BHFuil Fryslagrad, men inga märkbara defekter. Tvärtom! Nebbiolo/Tempranillo/Carignan visst sig vara en bra kombination. En viss nebbiolsk kärvhet och syrliga körsbär med tempranillskt svalvarm frukt (Carignan har jag för dålig koll för att säga vad den bidrar med...). Påminner inte helt lite om nordrhônsk Syrah eller kanske galicisk Mencía. Den okonventionella blenden till trots känns detta rätt konventionellt, på ett positivt sätt - balanserat och välkomponerat.


2015 Elemental Bob My Cosmic Hand Lika klassisk druvblend som föregående vin, Viognier/Chenin Blanc/Verdelho/Semillon med en veckas skalkontakt. Har provat några andra Elemental Bob som jag gillat men som inte satt några större spår, denna däremot... strukturellt inte speciellt uppseendeväckande, bra men inte skyhög syra, hyfsat fyllig på ett gamla-fat-och-autolys-vis. Kanske lite tanniner, men det är inget orangevin vi pratar om. Smakerna är däremot vilda, svårt att fånga i ord men granbarr och korianderblad dyker upp. Tänkte lite på Ultreia la Claudina här, kanske bara för att det också är ett vilt vin :)
 
Barbera del Monferrato, 74960.
Dracks "rumstempererad", som i det här fallet var dryga 10 grader.

Nästan omärkbara tanniner. Lätt hinna på insidan av överläppen.
Diskret i doften och gör lyckligtvis ett större intryck i smak men försvinner ganska snabbt.

Vinet var "korkat" i den bemärkelsen av att vi glömt ta med oss en öppnare; och fick peta ner korken i flaskan med en skruvmejsel ;).
Gott pizzavin som absolut kan få följa med ut i skärgården igen.

IMG_5580.jpg
 

MagnusH70

Medlem
Lördagskvällen tillbringades tillsammans med en klassisk Bordeaux, från mellanåret 1999. Den var mycket komplex, med fin mognad. Stall, läder, körsbär, skog och grus. Funkade bra tillsammans med Porthouse Steak från AGs. (76 mån SLB ko från Jämtland, hängd 12 veckor)

IMG_20190511_182752.jpg

Chateau Lafleur 1999

IMG_20190511_195916.jpg
 
Toppen