Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos

Medlem
1983 Durrmann, Riesling Andlau, Alsace
2010 Henri Maire, Château-Chalon, Jura


Den gamla dammiga Alsacen presterade på topp! Intressant moget vitt vin, med unik ton av läkerol. Château-Chalon har aldrig svikit, och inte nu heller. AOCn med störst kvalitetsstämpel i min värld! Inte helt oväntat blev det här en vattendelare, men det var förvånansvärt många som ansåg att det var kvällens bästa vin. Stånk och stön när priset kom upp till ytan...

Tyckte ni verkligen att den presterade på topp? Hade oturen att få den på BYOB för någon månad sen och den var för mig både osniffbar och odrickbar... Typ vedervärdig :confused:
 

Daniel A

Administratör
Tyckte ni verkligen att den presterade på topp? Hade oturen att få den på BYOB för någon månad sen och den var för mig både osniffbar och odrickbar... Typ vedervärdig :confused:
I så fall låter det som att ni drack en kass flaska. Det här var mogen riesling som mogen riesling brukar vara (fast ingen diesling). Visst, det var ju inget stort vin, men poängmässigt hade jag nog landat på 88-89p.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
I så fall låter det som att ni drack en kass flaska. Det här var mogen riesling som mogen riesling brukar vara (fast ingen diesling). Visst, det var ju inget stort vin, men poängmässigt hade jag nog landat på 88-89p.

Håller med @Jos, för mig var det bara ett vin som inte tålt lagring utan totalt fallit sönder. Allt blir inte bättre med ålder... Min tanke när jag drack det var dock att det här skulle Daniel A gilla.:)

I samma flight kom dessutom en López de Heredia Rioja Blanco Viña Tondonia 1981 som jag uttalade var markant bättre. Ändå det näst sämsta vinet jag druckit i år men också det märkligaste. Ren grönsakssoppa av sparris och blomkål. Skrev en vegetarisk dröm. Om detta vinet tänkte jag att det här måste vara 99 p i din bok med potential för 10 p till med några dekader på rygg.:D
 

chambertin

Medlem
Påskhelgen blev riktigt givande vg vin med sent firande av en 40-årig kusin mha ev Lafite -76.
Blev inga detaljerade nötter utan det mesta är taget ur minnet och anteckningar jag gjorde dagarna efter.
Jag hade med hälften av vinerna och min bror de andra.

2009 Emerich Knoll Riesling Smaragd Ried Loibenberg
Fortfarande massor med fina syror i den här och underbart blommig nos utan särskilt mkt petroleum. Långt liv kvar för dom som gillar mognad men perfekt nu för min del vg torr Riesling. Numret större i kropp och pondus än de flesta GG jag provat utan att för den skull bli klumpigt. Perfekt ackompagnemang till sparris och en laxmousse som fanns på tallriken.

2010 Bruno Hertz, Riesling GC ”Rangen”
Egentligen inget dåligt vin alls men bredvid Österrikaren så blev klasskillnaden uppenbar. Ganska fyllig och rik med ett uns restsötma (väldigt klädsamt) och lite lägre syra. Helt mogen men ingen brådska. Inga petroleumtomer öht och ngt udda Riesling-karaktär som kändes som från ganska varmt klimat (vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att Rangen ligger långt söderut och har vulkanisk jord).

1976 Ch Lafite
Lite nervöst här får man ju erkänna och har aldrig druckit Lafite -76 ngn gång men några av de andra Bdx 1:er Crû-vinerna har slunkit ner för väldigt länge sedan (utan att imponera). Här var det dock en bedagad skönhet i glaset som i och för sig säkert varit på topp för 10-15 år sedan men ack så ljuvligt den presterade under ganska många timmar. Trodde efter 30-40min att den mer eller mindre skulle dö men det visade sig att den levde på hela kvällen i 6-7 timmar. Ganska mkt torkad frukt och kryddighet på nosen men aldrig att den hoppade över i buljong- och tomatsoppa som många övermogna röda viner tenderar att göra. Föredömligt mjuk och elegant i smaken och inte alls dom kärniga och torra/hårda tanniner som Bdx -76 visade upp under 20-30 år efter skörden.

1998 Ch Mouton-Rotschild
Wow det här skrek ju Pauillac/St. Estèphe och metagissningen gick såklart till Lynch-Bages eller Cos (pga av brorsans preferenser) från tidigt 90-tal men tji fick jag där. Trots det ett väldigt bra vin med alla komponenter på plats, i rätt proportioner och mognadsmässigt också i en väldigt bra fas. Trots sent 90-tal så är detta relativt lätt och långt ifrån dom Bdx-viner som vi vant oss vid från -00 och framåt. Fantastiskt fin längd med underbar cigarrlåda i doften och så där minimaxat som Bdx var förr i bra årgångar och med alkoholreglaget på behagliga 12,5-13%.

2001 Aldo Conterno Barolo “Cicala”
Det var det här vinet som fick mig riktigt såld på Aldo Conternos Barolo i allmänhet och ett gammalt slumrande intresses för Piemonte vaknade upp igen någonstans runt 2004-05 efter att ha provat några andra av hans viner. Alla runt bordet hade det här som kvällens vin utan konkurrens och det var inte alls konstigt. Mogen balanserad, parfymerad klassisk Barolo på topp har bara en seriös konkurrent vg komplexitet i aromerna och det är Bourgognes storheter. Fullt moget och blir inte bättre dock så har ni några i källaren så är det bara att börja planera.

2006 Ornellaia
Det fortsatte på Italienspåret även om det var svårt att hitta rätt när den var nyöppnad. Opakt i färgen och t.o.m ungfruktigt (nästan bläckigt i början) på doften de först 30 minuterna. Efter 2 timmar i glaset så hamnade denna på en klar 2:a plats den här kvällen och den överlägset bästa Ornellaia jag druckit. Inte så mkt finlir ännu men en koncentration/komplexitet i paritet med Bdx 1:er Crû. Underbar längd och och 4 timmar efter öppnandet i nästan tomt glas så stod doften som en kvast ur glaset. Seglade förbi Cicalan på slutet i min bok.

2007 Roagna, Barbaresco Pajé
Eftersom jag hade släpat med ett bonusvin och sällskapet inte var nödbedda så öppnades den här också. Med facit i hand så skulle den dekanterats minst två timmar innan men sånt är livet. Började rätt slutet med tydliga varma och lite brända toner och en hel del köttighet på doften. Lät mitt glas vila ett bra tag och ägnade mig åt grannvinerna i stället och efter 30-40min så kom det klart ljuvligare rosentoner och mer Nebbiolo-parfym. Smakmässigt gick den också i rätt riktning med mer luft och tanninerna blev väldigt mkt lättare att hantera när frukten väl hade visat upp sig. Riktigt bra vin men inte riktigt i samma liga som Aldo Conterno men ge det 1-3 år till eller framför allt en rejäl luftning så är det mkt njutbart redan nu.

1981 Burmester Colheita
Slog till på en låda av detta för några år sedan när Philipson reade ut den och ångrar definitvt inte det idag. Underbart nötig, frisk och fatig doft med lager på lager av stjärnanis och torkad frukt. Colheita med 20-30 år på fat är verkligen en typ av vin som jag uppskattar mer och mer.

IMG_1502.jpg
IMG_1505.jpg
IMG_1503.jpg
IMG_1504.jpg
IMG_1506.jpg
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
2016 Montirius Vacqueyras Les Clos

För tidigt? =ja, dricka det nu, varför?. pga. ska man köpa flera? Vill idag bara kolla om jag skall köpta fler. Dricks dock bra idag. Animaliskt=lite, kryddigt, men inte så det stör särskilt... mycket bra frukt, svarta vinbär.. mörka bär, peppar, tjära, örter, olivsvad. Prisvärt som få. Blir bättre med lagring=ja. Idag 88-90p. Tror det kommer utvecklas ytterligare 91-92p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller med @Jos, för mig var det bara ett vin som inte tålt lagring utan totalt fallit sönder. Allt blir inte bättre med ålder... Min tanke när jag drack det var dock att det här skulle Daniel A gilla.:)

I samma flight kom dessutom en López de Heredia Rioja Blanco Viña Tondonia 1981 som jag uttalade var markant bättre. Ändå det näst sämsta vinet jag druckit i år men också det märkligaste. Ren grönsakssoppa av sparris och blomkål. Skrev en vegetarisk dröm. Om detta vinet tänkte jag att det här måste vara 99 p i din bok med potential för 10 p till med några dekader på rygg.:D
Blir upphetsad av denna smaknot!
Verkar som om @Daniel A och jag båda går igång på riktiga viner, sådana som lämnat ungvinernas överdrivet likriktade fruktfas och istället landat i ett tillstånd av spännande aromatik och minnesvärda kompositioner.
 

Daniel A

Administratör
Håller med @Jos, för mig var det bara ett vin som inte tålt lagring utan totalt fallit sönder. Allt blir inte bättre med ålder... Min tanke när jag drack det var dock att det här skulle Daniel A gilla.:)

I samma flight kom dessutom en López de Heredia Rioja Blanco Viña Tondonia 1981 som jag uttalade var markant bättre. Ändå det näst sämsta vinet jag druckit i år men också det märkligaste. Ren grönsakssoppa av sparris och blomkål. Skrev en vegetarisk dröm. Om detta vinet tänkte jag att det här måste vara 99 p i din bok med potential för 10 p till med några dekader på rygg.:D

Du känner min smak alltför väl! Jag gav dock bara 1981an 93p. ;)

Gammal not från gammal klassisk tråd (fasen, nu blev jag sugen på att åka till San Sebastian igen):

1981 López de Heredia, Gran Reserva - Rioja blanco
Härligt gyllengul färg, märkbart mörkare än yngre varianter. Klassiskt finstämda oxiderade toner, mandel, valnöt, svaga äppelskal, lite matsvamp, honung och ett uns rökighet. Komplext, med många lager, speciellt efter första timmen när vinet fått blomma ut ordentligt. De här vinerna är ju inte direkt kända för att vara fruktdrivna när de är “unga”, men vid det här laget så är frukten mer eller mindre helt borta. På tungan återkommer mycket, men fram för allt finns det en viss spännande sälta där. Syran är fortfarande rätt markerad. Överlag ett väldigt välpolerat vin. Har nu smakat 1981, 1987, 1991 och 1994 av det här vinet, och 81an står ut som klart snällast och mest subtilt. Föredrar nog 87an och 91an för lite mer oomph, men till de mer välstämda rätterna på Mugartiz var det helt rätt val! 93p.
 

derekdeep

Medlem
2016 Montirius Vacqueyras Les Clos

För tidigt? =ja, dricka det nu, varför?. pga. ska man köpa flera? Vill idag bara kolla om jag skall köpta fler. Dricks dock bra idag. Animaliskt=lite, kryddigt, men inte så det stör särskilt... mycket bra frukt, svarta vinbär.. mörka bär, peppar, tjära, örter, olivsvad. Prisvärt som få. Blir bättre med lagring=ja. Idag 88-90p. Tror det kommer utvecklas ytterligare 91-92p

Köpte en flarra igår av precis samma anledning, kul att det var bra! Vad körde du för mat till?
 
M

Mouton

Av nån anledning, fick det instabila vädret mig att tänka tillbaka på mitt andra hemland. Förresten inte bara vädret var instabilt där.
Men jag älskade det, folket livsstilen tilltalade mig på alla strängar.
Mina år i ZA kommer för alltid vara ett kärt minne, den exentriska Grek som ägde hotellet som var min bostad dessa år.
Hur han gav mig nyckeln,(med maningen ring om pris) till sin privata vinkällare, 40,000 flaskor och alltid begärde 100 Rand (ca samma i kronor) kommer alltid finnas i mitt hjärta.

Så ikväll, befaller mitt samvete ett vin från Sydafrika, tyvärr framkallar inte flaskan alls några minnen.
Mainstream bdx kopia, inte alls dåligt men väcker knappast minnen eller mer begär.
Doft av björnbär, blåbär ung fatig, samma i smaken. Som i och försig har hygglig längd.
För ung kanske, troligen.
Men min längtan till ZA består, ikväll vart den ej tillfredsställd.

image.jpeg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Utsvulten på vin efter flera veckor i Malaysia! Middag med vänner på Grappe. Halvblint för mig och givetvis helblint för dem.
Inga direkta noter men jäklar vad jag gjorde bort mig! Liknande druvor och blandningar men från olika världsdelar.
2014 Clonakilla Shiraz Viognier
Jäklar mycket (vit)peppar! Tog överhand i både doft och smak. Bra vin men sämst av de tre. Jag trodde detta var Guigal - varför har jag faktiskt ingen aning om då det egentligen är en solkar aussie:oops: Hur tusan kunde jag missa det? 90p
2010 Guigal Cote-Rotie Brune et Blonde Aj attan vad bra. Mycket knuten till att börja med men tusan vad den tog sig med en massa luft. Jag sa till Grappe att öppna alla flaskor flera timmar i förväg men jag vet inte hur länge den stått i karaffen. Kött, blod, svartpeppar, olivspad och timjan. Jäkligt bra vin med mycket tid kvar på rygg! 94+p
2014 Andremily nr 3 Käftsmäll vilket jag gillar :öga:! Kraftigt, tanniner, rå Porterhouse med svartpeppar och flingsalt! Inget för den som gillar eleganta viner :sluta: Kanske något för ung fortfarande och ingenting man dricker själv utan kompisar och mat. 94++p :D
Kvällen började med en Krug GC 164:a Min första. Mycket citron och syra. Förbaskat bra men resten måste ligga....länge!
Skönt att vara i civiliserade trakter igen:)
IMG_7219.JPG
 

grappa

Medlem
Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert 2014
Violet med fruktiga dofter/smaker av björnbär, trä, chark/rökighet, sötlaktris, lite kryddighet. Hög syra, medium lena tanniner. Medelfyllig kropp och förvånansvärt kort avslut med lite för sura toner. Känns lite vattnigt.
Syrah var min första kärlek i vinets värld men intresset avtog efter utforskandet av andra druvor, tyvärr lockar inte detta vin mig tillbaka... (Man kanske trampar på några ömma tår här :)).
Helt ok sipparvin men som sagt lite för "lätt" i tonen för min smak.

3.5/5
Kan tyvärr ofta uppleva samma besvikelse för Crozes. Själv har jag hittat rätt igen i Hermitage. Har du testat PJAs Hermitager som alternativ?
 
M

Mouton

Kan tyvärr ofta uppleva samma besvikelse för Crozes. Själv har jag hittat rätt igen i Hermitage. Har du testat PJAs Hermitager som alternativ?
Själv tycker jag dom dyker in i en tunnel vid 3-4 år, och kommer ut ur garderoben igen vid 8-10 år.
Så ni vet, en högst personlig åsikt;):eek::rolleyes:
 

gece

Man vänjer sig.
Egentligen inte ett inköp, men ett återfinnande:
Visa bifogad bild 16818
2016 BLANKbottle Sin a BHFuil
2015 Changyu Cabernet Sauvignon Moser Family

Trodde jag slarvat bort dessa, eller att de blivit stulna av ohederliga hantverkare, men jag glömde dem på landstället över vintern. Hoppsan. -7° visade termometern att det blivit inne i stugan. Men korkarna satt kvar och visade inga tecken på läckage... ska bli intressant att se hur de mår och vad kylan gjort med dem. Aldrig provat dem förut, men två så klassiska uttryck som gammal hederlig kinesisk Cab och en självklar sydafrikansk Tempranillo/Nebbiolo/Carignan-blend känner man ju igen :rolleyes:

Drack denna i Kuala Lumpur och den flaskan var den enda drickbara flaskan där nere på flera veckor! Riktig trevlig cab med rejäla tanniner. Gillade den jättemycket eller det kanske bara var för att den saknade konkurrens? Grillvin oavsett!
Jo tack, 2015 Changyu Cabernet Sauvignon Moser Family var riktigt bra! Rikligt med svarta vinbär, men känslan är ändå mer rödfruktig på något sätt - syradriven (om än med stadiga tanniner) och ganska sval i frukten. Stram men ändock drickbar. Ett lite underligt avslut som på sätt och vis påminde om Gammeldansk, fast utan det bittra, någonting åt kanel och anis?

Passade ypperligt till en ganska läckert reverse searad entrecote med sparris och vitlöksfräst hemodlad shiitake :cool:
IMG_20190503_212706.jpg
 
Toppen