Mattias Schyberg
Administratör
Så här alltså: Re’mi. Eller kanske en accent så här: Rémi. Med vänlig hälsning, Besserwisser.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Så här alltså: Re’mi. Eller kanske en accent så här: Rémi. Med vänlig hälsning, Besserwisser.
1983 Durrmann, Riesling Andlau, Alsace
2010 Henri Maire, Château-Chalon, Jura
Den gamla dammiga Alsacen presterade på topp! Intressant moget vitt vin, med unik ton av läkerol. Château-Chalon har aldrig svikit, och inte nu heller. AOCn med störst kvalitetsstämpel i min värld! Inte helt oväntat blev det här en vattendelare, men det var förvånansvärt många som ansåg att det var kvällens bästa vin. Stånk och stön när priset kom upp till ytan...
I så fall låter det som att ni drack en kass flaska. Det här var mogen riesling som mogen riesling brukar vara (fast ingen diesling). Visst, det var ju inget stort vin, men poängmässigt hade jag nog landat på 88-89p.Tyckte ni verkligen att den presterade på topp? Hade oturen att få den på BYOB för någon månad sen och den var för mig både osniffbar och odrickbar... Typ vedervärdig
I så fall låter det som att ni drack en kass flaska. Det här var mogen riesling som mogen riesling brukar vara (fast ingen diesling). Visst, det var ju inget stort vin, men poängmässigt hade jag nog landat på 88-89p.
Blir upphetsad av denna smaknot!Håller med @Jos, för mig var det bara ett vin som inte tålt lagring utan totalt fallit sönder. Allt blir inte bättre med ålder... Min tanke när jag drack det var dock att det här skulle Daniel A gilla.
I samma flight kom dessutom en López de Heredia Rioja Blanco Viña Tondonia 1981 som jag uttalade var markant bättre. Ändå det näst sämsta vinet jag druckit i år men också det märkligaste. Ren grönsakssoppa av sparris och blomkål. Skrev en vegetarisk dröm. Om detta vinet tänkte jag att det här måste vara 99 p i din bok med potential för 10 p till med några dekader på rygg.
...ssk om de dessutom har naturmuppskork...Med 36 år gammalt vin kan man förvänta sig en inte obetydlig flaskvariation tycker jag, även om flaskorna lagrats på samma ställe.
Håller med @Jos, för mig var det bara ett vin som inte tålt lagring utan totalt fallit sönder. Allt blir inte bättre med ålder... Min tanke när jag drack det var dock att det här skulle Daniel A gilla.
I samma flight kom dessutom en López de Heredia Rioja Blanco Viña Tondonia 1981 som jag uttalade var markant bättre. Ändå det näst sämsta vinet jag druckit i år men också det märkligaste. Ren grönsakssoppa av sparris och blomkål. Skrev en vegetarisk dröm. Om detta vinet tänkte jag att det här måste vara 99 p i din bok med potential för 10 p till med några dekader på rygg.
1981 López de Heredia, Gran Reserva - Rioja blanco
Härligt gyllengul färg, märkbart mörkare än yngre varianter. Klassiskt finstämda oxiderade toner, mandel, valnöt, svaga äppelskal, lite matsvamp, honung och ett uns rökighet. Komplext, med många lager, speciellt efter första timmen när vinet fått blomma ut ordentligt. De här vinerna är ju inte direkt kända för att vara fruktdrivna när de är “unga”, men vid det här laget så är frukten mer eller mindre helt borta. På tungan återkommer mycket, men fram för allt finns det en viss spännande sälta där. Syran är fortfarande rätt markerad. Överlag ett väldigt välpolerat vin. Har nu smakat 1981, 1987, 1991 och 1994 av det här vinet, och 81an står ut som klart snällast och mest subtilt. Föredrar nog 87an och 91an för lite mer oomph, men till de mer välstämda rätterna på Mugartiz var det helt rätt val! 93p.
2016 Montirius Vacqueyras Les Clos
För tidigt? =ja, dricka det nu, varför?. pga. ska man köpa flera? Vill idag bara kolla om jag skall köpta fler. Dricks dock bra idag. Animaliskt=lite, kryddigt, men inte så det stör särskilt... mycket bra frukt, svarta vinbär.. mörka bär, peppar, tjära, örter, olivsvad. Prisvärt som få. Blir bättre med lagring=ja. Idag 88-90p. Tror det kommer utvecklas ytterligare 91-92p
Kan tyvärr ofta uppleva samma besvikelse för Crozes. Själv har jag hittat rätt igen i Hermitage. Har du testat PJAs Hermitager som alternativ?Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert 2014
Violet med fruktiga dofter/smaker av björnbär, trä, chark/rökighet, sötlaktris, lite kryddighet. Hög syra, medium lena tanniner. Medelfyllig kropp och förvånansvärt kort avslut med lite för sura toner. Känns lite vattnigt.
Syrah var min första kärlek i vinets värld men intresset avtog efter utforskandet av andra druvor, tyvärr lockar inte detta vin mig tillbaka... (Man kanske trampar på några ömma tår här ).
Helt ok sipparvin men som sagt lite för "lätt" i tonen för min smak.
3.5/5
Själv tycker jag dom dyker in i en tunnel vid 3-4 år, och kommer ut ur garderoben igen vid 8-10 år.Kan tyvärr ofta uppleva samma besvikelse för Crozes. Själv har jag hittat rätt igen i Hermitage. Har du testat PJAs Hermitager som alternativ?
Egentligen inte ett inköp, men ett återfinnande:
Visa bifogad bild 16818
2016 BLANKbottle Sin a BHFuil
2015 Changyu Cabernet Sauvignon Moser Family
Trodde jag slarvat bort dessa, eller att de blivit stulna av ohederliga hantverkare, men jag glömde dem på landstället över vintern. Hoppsan. -7° visade termometern att det blivit inne i stugan. Men korkarna satt kvar och visade inga tecken på läckage... ska bli intressant att se hur de mår och vad kylan gjort med dem. Aldrig provat dem förut, men två så klassiska uttryck som gammal hederlig kinesisk Cab och en självklar sydafrikansk Tempranillo/Nebbiolo/Carignan-blend känner man ju igen
Jo tack, 2015 Changyu Cabernet Sauvignon Moser Family var riktigt bra! Rikligt med svarta vinbär, men känslan är ändå mer rödfruktig på något sätt - syradriven (om än med stadiga tanniner) och ganska sval i frukten. Stram men ändock drickbar. Ett lite underligt avslut som på sätt och vis påminde om Gammeldansk, fast utan det bittra, någonting åt kanel och anis?Drack denna i Kuala Lumpur och den flaskan var den enda drickbara flaskan där nere på flera veckor! Riktig trevlig cab med rejäla tanniner. Gillade den jättemycket eller det kanske bara var för att den saknade konkurrens? Grillvin oavsett!
Kan tyvärr ofta uppleva samma besvikelse för Crozes. Själv har jag hittat rätt igen i Hermitage. Har du testat PJAs Hermitager som alternativ?
Sovmorgon efter EN flaska?Col d'Orcia Brunello di Montalcino 2013. Riktigt jäkla gott. Tur att det är sovmorgon imorn för flaskan kan nog säkert gå åt.