Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Adamanko

Medlem
Seven Springs La Source Pinot Noir 2015

Doft: mycket dämpad doft av kokta jordgubbar.
Attack: Här är det solmogen frukt så det förslår. Jordgubbar och hallon huvudsakligen men en irriterande beska infinner sig direkt.
Mellansmak: Lite låg syra men vinet är fylligt och trevligt i munnen. Lite väl solmoget kanske och tveklöst nya världen. Jordgubbar och frukt så det förslår men det känns lite enkelspårigt. Lite som en Bourgogne 2003 från chambolle-musigny (när de var unga).
Eftersmak: Lite småsyrlig beska men rätt lång. Inte så trevlig i mitt tycke dock.

Jag kan sätta 90- på vinet men inte mer än så och jag tror inte det blir så jättebra i framtiden heller. Prislappen är inte kopplad till kvaliteten i mitt tycke.
Spännande med osamsyn. Får se vilket läger jag ansluter mig till. Eller om jag gör mitt eget. :)
 

Trydebull

Medlem
2005 R Lopez de Heredia Rioja Blanco Reserva Vina Tondonia

20190420_191448.jpg


Slänger en rad om den hör eftersom de varit en het potatis de senaste veckorna. Den här har nog vilat nästan ett år i min källare.

Näsan får: Vanilj, torr Sherry, gula och gröna äpplen, rostade/grillade persikor.

Munnen får sig en omgånga av friska och fräscha gröna äpplen som går över i äppelkaka med torr sherry, lätt smörig och smuttar av kräftspad och krondill i tydligt oxidativ stil såklart. Fin kombo av rondör och fräshhet.

Detta kan vara runt tionde årgången jag dricker av just Reservan. Det är ett par snäpp under Gran Reservan men det kan faktiskt vara en av de absolut bästa Reserverna jag druckit från Tondonia. Känns som att den här en otroligt bra balans just nu.

Kan vara att jag har fått lite mer utveckling tidigare på bekostnad av fräschören men jag tycker att det känns som en väldigt bra kompromiss och kommer nog att dricka de här tidigare än jag brukar.

Satt för övrigt som en smäck till hemmagjord Paella.

Jag tycker att den är värd 92 poäng idag. Ev med lite ytterligare potential.
Med någon form av objektivitet i behåll.

Sen måste man komma ihåg att det är en speciell vinstil som absolut inte är för alla.

Jag hade sex vin-ovana vänner på besök och öppnade en vit Reserva Tondonia 1990, den här och (som back up) en lite enklare torr Chablis utan ekfat. Som egentligen inte alls passade maten.

Låt mig säga så här, jag, min fru och en vän delade på de två Tondonia. Övriga tre njöt i fulla drag av en 189 kronors snustorr Chablis.

Så är det ju ibland. Vill du ha min bästa 38 åriga Whisky med en bit is inså får du det. Även om jag personligen gråter en tår inombords...
 

Adamanko

Medlem
2005 R Lopez de Heredia Rioja Blanco Reserva Vina Tondonia

Visa bifogad bild 16661


Slänger en rad om den hör eftersom de varit en het potatis de senaste veckorna. Den här har nog vilat nästan ett år i min källare.

Näsan får: Vanilj, torr Sherry, gula och gröna äpplen, rostade/grillade persikor.

Munnen får sig en omgånga av friska och fräscha gröna äpplen som går över i äppelkaka med torr sherry, lätt smörig och smuttar av kräftspad och krondill i tydligt oxidativ stil såklart. Fin kombo av rondör och fräshhet.

Detta kan vara runt tionde årgången jag dricker av just Reservan. Det är ett par snäpp under Gran Reservan men det kan faktiskt vara en av de absolut bästa Reserverna jag druckit från Tondonia. Känns som att den här en otroligt bra balans just nu.

Kan vara att jag har fått lite mer utveckling tidigare på bekostnad av fräschören men jag tycker att det känns som en väldigt bra kompromiss och kommer nog att dricka de här tidigare än jag brukar.

Satt för övrigt som en smäck till hemmagjord Paella.

Jag tycker att den är värd 92 poäng idag. Ev med lite ytterligare potential.
Med någon form av objektivitet i behåll.

Sen måste man komma ihåg att det är en speciell vinstil som absolut inte är för alla.

Jag hade sex vin-ovana vänner på besök och öppnade en vit Reserva Tondonia 1990, den här och (som back up) en lite enklare torr Chablis utan ekfat. Som egentligen inte alls passade maten.

Låt mig säga så här, jag, min fru och en vän delade på de två Tondonia. Övriga tre njöt i fulla drag av en 189 kronors snustorr Chablis.

Så är det ju ibland. Vill du ha min bästa 38 åriga Whisky med en bit is inså får du det. Även om jag personligen gråter en tår inombords...
Jag tar gärna whiskeyn. Fast utan is så du slipper gråta... ;)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Sine Qua Non - Touche Syrah 2012
Ibland händer det.. Ett sådant där ögonblick som är svårt att fatta... men med näsan sittandes i glaset, och man nästan svimmar av doften, så vet man att det är något speciellt man skall inta. 100 poäng Robert Parker.
I ett svagt försök att beskriva denna legend med alldeles för lite erfarenhet av att ha druckit fina viner:

Näsa: en helvetes jävla rollercoaster av syrah frukt, bonfire, läder och cigarr!! Och sen totalvänder med körsbär, ekfat, bastu...

Mun: P O R R i form av köttigt, eldigt, svampigt, skogsigt, välbalanserad frukt av mörkt slag. Ett så fylligt vin att munnen vattnas med en känsla av olja..

Eftersmak: Låååååååååååååååååååååååång
99 poäng.
98368D1D-C72C-42C5-8958-00F2B58CE9B8.jpeg
 

Adam Frisch

Vinmakare
Sine Qua Non - Touche Syrah 2012
Ibland händer det.. Ett sådant där ögonblick som är svårt att fatta... men med näsan sittandes i glaset, och man nästan svimmar av doften, så vet man att det är något speciellt man skall inta. 100 poäng Robert Parker.
I ett svagt försök att beskriva denna legend med alldeles för lite erfarenhet av att ha druckit fina viner:

Näsa: en helvetes jävla rollercoaster av syrah frukt, bonfire, läder och cigarr!! Och sen totalvänder med körsbär, ekfat, bastu...

Mun: P O R R i form av köttigt, eldigt, svampigt, skogsigt, välbalanserad frukt av mörkt slag. Ett så fylligt vin att munnen vattnas med en känsla av olja..

Eftersmak: Låååååååååååååååååååååååång
99 poäng.
Visa bifogad bild 16666

Hur la du rabarber på den??

Själv kom det en leverans i veckan som jag verkligen sett fram emot. Ehren Jordan som är vinmakare både på Day Zinfandel och sitt eget Failla Vineayrds har en trogen skara av beundrare. Jag dricker typ aldrig Chardonnay (eller gjorde iallafall inte), men så hade en kompis ett av hans som helt är gjort i betong och utan ek, kallat the Failla Haines Big Egg. Herregud, så jävla bra! Jag kan lätt säga det är det bästa Kaliforniska Chardonnay jag haft (tätt följt av Lioco's). Fick mig att helt byta åsikt om Chardonnay, faktiskt. Betongäggs-Chardonnayn som kom är en 2017 och en sällsynt sak för dom göra bara 100 cases per år av den. Tyvärr är det djävulskt dyrt också - snittar väl runt $60/flaska. Synd att det ska vara så dyrt. När man tar in priset, så är Lioco's mer prisvärd och den är i princip lika bra.

Så härligt att slippa alla dom där kokosnöt- och vaniljnoterna som nästan alla Chardonnays har. Här är det bara rent och fint och frukt. Jävulsk bra.

IMG_3244.JPG


Pinoterna har jag inte testat, men ser fram emot det. Dom har rykte om sig att vara finfina.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hur la du rabarber på den??
En mycket vinintresserad före detta ägare till en restaurang som tydligen stått med på listan, så han hade inhandlat ett par årgångar av SQN. Vilken makalös producent, man verkligen känner arbetet som lagts ner i dessa druvor!

De där 4 flaskorna ser ju magiska ut. Mitt mål för 2019 är ju att prova allt som jag inte skulle druckit förut. :D
 

Daniel A

Administratör
DSC_0992.JPG

2008 R. López de Heredia, Viña Tondonia Rosado
Äntligen har jag fått dricka det här! Förväntningarna var höga efter års längtande, och lyckligtvis infriades de vid första sniff. Intensiv doft av blodapelsin, jord, blod (järn), viol, apelsinmarmelad gjord av 99 % skal, och en skål dammiga nötter. Efter en stund dyker det upp lite torkade röda bär. I munnen är det blöta stenar, jord, nötter, torkade bär, och blodapelsin. Det är inget som sticker ut - alla komponenter ligger på plats och samsas med varandra. Komplext och utvecklat redan, men det känns som att det finns lite att hämta med ytterligare tid på rygg - vinet öppnade upp sig en smula dag två. Mycket udda stil, och det faller mig, inte helt oväntat, i smaken. 92p.
 
Hur la du rabarber på den??

Själv kom det en leverans i veckan som jag verkligen sett fram emot. Ehren Jordan som är vinmakare både på Day Zinfandel och sitt eget Failla Vineayrds har en trogen skara av beundrare. Jag dricker typ aldrig Chardonnay (eller gjorde iallafall inte), men så hade en kompis ett av hans som helt är gjort i betong och utan ek, kallat the Failla Haines Big Egg. Herregud, så jävla bra! Jag kan lätt säga det är det bästa Kaliforniska Chardonnay jag haft (tätt följt av Lioco's). Fick mig att helt byta åsikt om Chardonnay, faktiskt. Betongäggs-Chardonnayn som kom är en 2017 och en sällsynt sak för dom göra bara 100 cases per år av den. Tyvärr är det djävulskt dyrt också - snittar väl runt $60/flaska. Synd att det ska vara så dyrt. När man tar in priset, så är Lioco's mer prisvärd och den är i princip lika bra.

Så härligt att slippa alla dom där kokosnöt- och vaniljnoterna som nästan alla Chardonnays har. Här är det bara rent och fint och frukt. Jävulsk bra.

Visa bifogad bild 16678

Pinoterna har jag inte testat, men ser fram emot det. Dom har rykte om sig att vara finfina.

Härligt! Älskar Failla. Vi provade Haynes mot chardonnayer från Arnot Roberts (Watson), dom. L’aigle á deux têtes, Philippe chavy (les narvaux), och by Farr. Den stod sig mycket väl! Pinoterna är också jättefina, tror att Keefer ska man låta vila i källaren rätt länge. Men sonoma coast är grym till lägre pris.
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 16619
2001 Château Dalem Fronsac


Moget! Gott! Detta är inte alls dumt faktist om man vill få färdig bordeaux i glaset. Söt frukt med fina mognadstoner av mestadels merlot (90% merlot och 10% CF). 2001 var dessutom ett merlotår vill jag minnas.
Mjuka, men närvarande tanniner och behaglig syra skapar bra struktur. Aldrig provat tidigare. Finns att köpa i 3-pack på bolaget.
Grillad entrecote, sparris & bea är klockrent sällskap för denna Dalem.
Har ett par Magnum av den och ett par halvor. Drack den för några månaders sedan, och tyckte den leverade. Mogen Bdx för en billig slant..
 

LarsW

Medlem
Påskens skörd av icke-skumpa...:)

Cantermerle 2016.
Dag 1 mest skitigt stall och brett med bråkiga tanniner.
Dag 2 hade det lugnat ner sig och var riktigt gott!
Läder, blod och vått hö i doften. Mintpastill och ek.
I smaken lite omogna körsbär med ceder och mynta. Liksom i doften vått hö och läder och sen en metallisk biton. Ganska duktiga tanniner som nog kommer mildras med några fler år på rygg.
Tänker denna blir bra om sådär 5 år och sen kommer hålla sig ganska länge. Har två flaskor till, det får räcka.
Dag 2… 88p

Domaine Santa Duc Châteauneuf-du-Pape Habemus Papam 2016
I doften har vi körsbär, örtkryddor och dr Dryels halspastiller. Ek och grönt gräs.
I munnen Är det ordentliga tanniner. Cederlåda. Rosmarin och rött kött. Körsbärsfrukten är svalkande. Alkoholen på 14,5% äv väl integrerad och märks nästan inte.
En sval och elegant CndP som kommer utvecklas fint med åren även om den är god nu också
90p


By Farr Pinot Noir "Farrside" 2015
Börjar alltmer falla för PN... och här är en av orsakerna.
Det är en nya världen PN utan något av syltigheten, mycket kraft men fortfarande elegant, särskilt dag 2 då det första dagen var nästan lite överväldigande.
I doften jordgubbsylt, ek med en hint av vanilj och eucalyptus. Svartpeppar.
I munnen är det sval frukt, mängder av frukt men ändå inte överdriven. En lätt sötma som korrigeras av syran och tanninerna. svartpepparn har blivit inlagd grönpeppar. Lapsang-te. Lång eftersmak.
Mycket bra! :)
92p... med potential för mer med lite ålder.

thumbnail_20190422_161935.jpg
 

lukastollig

Pudelfantast
Schäfer-Fröhlich Felseneck Grosses Gewächs 2016

Doft: Dämpad doft av frukt och mineraler. Alsace Riesling blandat med ung Bourgogne kan man kanske säga.
Attack: Mineraler och grapefrukt. Hög syra och lite som en hybrid mellan Riesling och Chardonnay. Detta är ungt och oförlöst.
Mellansmak: Tyvärr infinner inte sig kroppen och intensiteten här heller. Det är ett vin för frankofiler utan tvekan. Det är verkligen torrt och drivet av mineraler, dämpad frukt och kanske lite dieslingtoner. Det är elegant och matvänligt men inte ett kvalitetsvin i mitt tycke.
Eftersmak: Mineraler och syra men medellång och rätt trist

Detta är ett vin jag inte kan se hypen med måste jag erkänna. Det kommer att bli betydligt bättre men mer än 88 poäng kan jag inte ge det i dagsläget. En halvbesvikelse i mitt tycke.

Har druckit de senaste 5-6 årgångarna av detta och alltid tyckt det levererat fantastiskt bra. Kan vara rätt knutet ungt och 2016 var bäst efter 2-3 timmar när jag drack det i september. Bäst har 2011 levererat hittills, nog mest för att det börjat nå mognad. Störst potential har 2015. Bifogar min egen TN för 2016 nedan.

14 september 2018 - Initially a bit closed but after 1-2 hours on the nose pear, citrus flower, light smoke and a bit oily. On the palate increadibly energetic, almost spritzy. High acidity but substance and body to match. Quite a lot of mineral but not austere, acctually quite accesible for a young Felseneck. Amazing lenght with bakingpowder, soda, lemon, lime and chalk. Absolutely delicious, top level riesling. As good as they get. Plenty upside too. 94-95 pts.
 

lukastollig

Pudelfantast
Seven Springs La Source Pinot Noir 2015

Doft: mycket dämpad doft av kokta jordgubbar.
Attack: Här är det solmogen frukt så det förslår. Jordgubbar och hallon huvudsakligen men en irriterande beska infinner sig direkt.
Mellansmak: Lite låg syra men vinet är fylligt och trevligt i munnen. Lite väl solmoget kanske och tveklöst nya världen. Jordgubbar och frukt så det förslår men det känns lite enkelspårigt. Lite som en Bourgogne 2003 från chambolle-musigny (när de var unga).
Eftersmak: Lite småsyrlig beska men rätt lång. Inte så trevlig i mitt tycke dock.

Jag kan sätta 90- på vinet men inte mer än så och jag tror inte det blir så jättebra i framtiden heller. Prislappen är inte kopplad till kvaliteten i mitt tycke.

Oroande med tanke på att jag köpte en låda av detta.

Hade den på en provning i veckan tillsammans med samma vingårdsläge och producent från 2012. Dock en annan ägare. Båda fick flera toppröster, trots tufft motstånd (Shafer och Montelena, bl a). Jag satte min röst på 2012, men det var jämt skägg. Tycker nog att båda ligger i 93-95, men jag gillar Oregon--inot.Visa bifogad bild 16655

Känns bra med tanke på att jag köpte en låda av detta, i stort sett på din provningsnot, även om jag gillat andra viner från dem.
 
Storsamling med olika delar av släkten, mycket trevligt. Mest lamm i olika varianter (lammfärsbullar i tomatsås, lammkorvar, lammlägg provencal, lammragu). Och en del rökt lax för den delen också. Vinerna till de olika middagarna:
  • Crémant du jura NV Domaine Roulet. Enkel men fin. Liten äppelsötma som var mycket behaglig till den rökta laxen.
  • Bodega Flechas de los Andes Gran Malbec 2011. Stort vin men med rena bär och mjölkchoklad på näsan och bra syra; funkade bra till lammet. Litet grövre textur än de andra rödvinerna, men till maten var det inget som märktes.
  • Morey-Saint-Denis village 2001 Alain Jeanniard. Fina mognadstoner men syran håller på att ta över. Funkade inte alls med släktingarna som hade med sig Pinot Noir från Monterrey (vilken jag förpassade till ett skåp till fördel för denna). Drink up!
  • Léon Barral Jadis 2012. Hälften Carignane, och resten delat på Syrah och Grenache om jag inte missminner mig. Fin och ren i frukten, bra syra, sömlös textur. mkt bra. Hittade ingen brett.
  • Franck Balthazar Cuvée Casimir Cornas 2016. Härlig och vibrerande. Som en Souhaut fast med mer och tätare frukt. En riktig vin-kick!
  • La Jota Howell Mountain Cabernet Franc 2010. Grym doft på denna. Om man inte är rädd för litet ekfatstoner och litet sötare cabernet franc-frukt så är detta magiskt bra.
 

Zingo

Medlem
Domaine Langlois-Château Saumur Vieilles Vignes 2015, tror jag gjort notis på den tidigare. Chenin Blanch från Loire som gav bra betyg senast, lite subtil fat i doften, fruktigt med äpplen och päron, vitpeppar, lite subtila dofter åt exotiska frukter också.
Smörigt och krämigt med äpple/päron, nötter, citrusmarmelad, stor kropp och långt avslut, hög alkohol?(14%), hög angenäm syra.
Ja det här är ett av mina favoritviner 4.5/5, tycker balansen är perfekt.
Får hoppas det kommer i några små partier detta år då jag som vanligt köper på mig för få normalt... 1 kvar för framtida utvärdering men blir inte lessen om den drickes närmsta tiden. Tror den kostade 199, prisvärt imo.
 

Adamanko

Medlem
Förväntningarna är skyhöga när jag knäcker en 2015 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas. Spanskt! Mencia! 2015! Vad kan gå fel!!!?

Vaxen såklart. Det blev en 5-minuters kamp mot blå vax och nävarna var lika blå när jag var klar och hade städat upp efter kampen. Blå vax över hela kvarteret!

Men näsan är lovande direkt. Men mycket av det götta försvinner snabbt. Och första klunken i munnen är lite av en chock. Sån där äcklig besk snaps som alla påstår att dom älskar - Jägermeister? Väldigt koncentrerad frukt. Klar beska. Munnen snörper nästan ihop. Det beska i lakrits. Oliver. Tranbär. Osötad rönnbärssaft. Underberg kanske det är? Efter första glaset tänker jag att jag ska korka igen flaskan och lämna tillbaka den. Och låta den andra As Caborbas ligga i många tillsammans med O divison. Men till sista klunkarna av glaset har gommen liksom vant sig. Inte så att jag tycker det är supergott. Men ändå kanske en liten aning.... acceptabelt? Kanske är det så här viner smakar när man tar dom alldeles för tidigt? Ett glas till ska vi ändå prova.


Och andra glaset känns bättre. Väldigt intensivt dock. För mig som älskar eleganta viner är det en utmaning.

Tredje glaset är njutbart. Ingen äcklig beska längre. Lingon, tranbär. Men utan störande beska. Nåt i den stilen. Där är andra smaker också. Lite choklad, lite lakrits. Glas 4 är fanimej kanon! Tänk om jag satt på korken där efter första glaset??!!! :O

72 efter första sipparna. 92 på slutet. Jag sätter 91 och tänker att vilken häftig resa! Med tanke på priset kanske jag inte köper den här igen. Men jag är glad över den jag har kvar. Den får nog vänta minst 2-3 år iaf.
 

Magikern

Medlem
Blir lite snabbnoteringar från en vinprovning idag.

Poisot Corton Charlemange Blanc Grand Cru 2016

Grillat bröd, popcorn, citrus och olja. Lite mysk på doften. Fyllig och syrlig och värd 93- minus redan idag.

Trapet Gevrey Chambertin Alea premier cru 2016

Sandelträ, fat, mycket kryddiga toner och multna jordgubbar. Fylligt, syrligt och värt 93 poäng

Lignier-Michelot Charmes-Chambertin Grand Cru 2014

smultron, björnbär och violer. Hallon och kryddiga jordgubbar med. Fylligt och bra syra och värt 94- redan nu

Någon som provat?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade den på en provning i veckan tillsammans med samma vingårdsläge och producent från 2012. Dock en annan ägare. Båda fick flera toppröster, trots tufft motstånd (Shafer och Montelena, bl a). Jag satte min röst på 2012, men det var jämt skägg. Tycker nog att båda ligger i 93-95, men jag gillar Oregon--inot.Visa bifogad bild 16655
Det heter väl …Oregogne? :oops:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1989 Bodegas Age Siglo, 96 p
Idag anlände onsdagens auktionsvinst (37,50 kr).
Läckande kork :eek:
Fram med korkskruven! :nagelbitare:

siglo.jpg


’89 Rioja, leaky cork, arrived today.

Won on Yahoo Auction Wednesday, arrived today: Friday, looks like browned sludge. Leaky cork (!) so decided to open immediately. Cork FELL into the btl, PLUMS, but still a magnificent wine...

Looks like sludge. Somewhat oxidized, but beautifully balanced with lingonberry-cherry fruit, straw, grass, wilderness, some dill, molten tannins and advanced aromas of an old Opel, maturing plums and wet hard bread.

Absolutely stunning! 96p.

Quite a surprise from a newly delivered leaking 1989 miracle of yore :)


@Mats avsevärt bättre än den överskadade 1989 Campo Viejo GR vi (inte) drack hos Ulf då det begav sig :död:
 

LeChat

Medlem
6063A459-3953-40F0-9436-BFDA85160AF5.jpeg

1998 Château Rauzan-Ségla

Efter att ha fått stå en stund i karaffen så gör Rauzan-Ségla stilig entre i optimal mognadsfas. Klassisk i doft och smak hos mogen bordeaux. Den är åt det lite lättare hållet men absolut inte tunn. Bra spänst, men syran blir mer påtaglig på ett negativt sätt i takt med mer luft. Gott idag men tror inte frukten kommer palla så mycket längre utan ska nog drickas nu. Men trots lite minus är den som helhet en positiv upplevelse ikväll. Älskar bordeaux!
 

Niclas

Medlem
Barbi, forumets gamla Brunello-favvo:
Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino, 2011

Alltså, denna blir bara bättre och bättre.
Hade två kvar i kylen och då frun gjorde Parmensan-tortelini kunde det vara gott med en Sangiovese.
I munnen var den mjuk och fin, inte alls så syradriven som sist. Frukten kändes balanserad främst med körsbär och, konstigt nog, rosor som dominerade.
Har ingen direkt erfarenhet av Sangiovese men favvon är hittills Ciacci Piccolomini, med ovanstående som nr2.
-Finns det andra som liknar dessa, gärna under 3-hundringen på sb?

IMG_0797.jpg
 
Toppen