Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
Igår höll jag i en liten vinprovning för ett helt gäng oinitierade. Jag fick fria tyglar i val av viner, och bestämde mig väl praktiskt taget för att servera några av mina favoritproducenter eller stilar (med vissa pedagogiska komplement). Min tanke var att i hög grad servera viner som få sannolikt hade kommit i kontakt med tidigare. Det lyckades. Något förvånande var att de mer udda stilarna blev väldigt omtyckta!

DSC_1005.JPG


Champagne: hus vs odlare (till kräftbisque)
NV André Clouet, Grande Reserve Brut
NV Fredric Savart, l’Accomplie Extra Brut (deg 2017)


Clouet är drickbart, men får totalpisk av Savart. Sällskapet höll med!

Vitt: positiv oxidering? (till gäddqueneller med ramslök, samt lundasparris)
1983 Durrmann, Riesling Andlau, Alsace
2010 Henri Maire, Château-Chalon, Jura


Den gamla dammiga Alsacen presterade på topp! Intressant moget vitt vin, med unik ton av läkerol. Château-Chalon har aldrig svikit, och inte nu heller. AOCn med störst kvalitetsstämpel i min värld! Inte helt oväntat blev det här en vattendelare, men det var förvånansvärt många som ansåg att det var kvällens bästa vin. Stånk och stön när priset kom upp till ytan...

Rött: tre nyanser av Spanien (till rådjursfilé, svarttrumpetsvampsbakelse, ugnsrostad rotselleri och rödvinssås)
2017 Suertes del Marques, La Solana, Teneriffa
2006 Lopez de Heredia, Viña Tondonia Reserva, Rioja
2015 Alto Moncayo, Veraton, Campo de Borja


Det här blev en väldigt rolig flight. Den reduktiva och inledningsvis avloppsdoftande La Solana hade det tufft. Men den växte bra, och jag och många andra gillade den skarpt. Lopez de Heredia gjorde sig bra som ett "bra jävla rödtjut utan krusiduller". Jag kan väl tycka att 2006an inte är superrolig, men det kan mycket väl bero på ungdomlighet. Alto Moncayo är Alto Moncayo. Svingott och publikfriande. Om det så hade varit en dubbelmagnum hade flaskan tagit slut innan alla hunnit äta upp.

(extremt)Sött (till supertung chokladkaka)
2013 Equipo Navazos, Casa del Inca

Jag visste att värdparet är väldigt förtjusta i Gonzalez Byass, Noe (30årig PX) och tänkte att det kunde vara roligt med en ung variant. Ett mycket bra vin, men sötman (400+ socker gram/liter) lyckades det inte riktigt balansera tyvärr.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Igår höll jag i en liten vinprovning för ett helt gäng oinitierade. Jag fick fria tyglar i val av viner, och bestämde mig väl praktiskt taget för att servera några av mina favoritproducenter eller stilar (med vissa pedagogiska komplement). Min tanke var att i hög grad servera viner som få sannolikt hade kommit i kontakt med tidigare. Det lyckades. Något förvånande var att de mer udda stilarna blev väldigt omtyckta!

Visa bifogad bild 16770

Champagne: hus vs odlare (till kräftbisque)
NV André Clouet, Grande Reserve Brut
NV Fredric Savart, l’Accomplie Extra Brut (deg 2017)


Clouet är drickbart, men får totalpisk av Savart. Sällskapet höll med!

Vitt: positiv oxidering? (till gäddqueneller med ramslök, samt lundasparris)
1983 Durrmann, Riesling Andlau, Alsace
2010 Henri Maire, Château-Chalon, Jura


Den gamla dammiga Alsacen presterade på topp! Intressant moget vitt vin, med unik ton av läkerol. Château-Chalon har aldrig svikit, och inte nu heller. AOCn med störst kvalitetsstämpel i min värld! Inte helt oväntat blev det här en vattendelare, men det var förvånansvärt många som ansåg att det var kvällens bästa vin. Stånk och stön när priset kom upp till ytan...

Rött: tre nyanser av Spanien (till rådjursfilé, svarttrumpetsvampsbakelse, ugnsrostad rotselleri och rödvinssås)
2017 Suertes del Marques, La Solana, Teneriffa
2006 Lopez de Heredia, Viña Tondonia Reserva, Rioja
2015 Alto Moncayo, Veraton, Campo de Borja


Det här blev en väldigt rolig flight. Den reduktiva och inledningsvis avloppsdoftande La Solana hade det tufft. Men den växte bra, och jag och många andra gillade den skarpt. Lopez de Heredia gjorde sig bra som ett "bra jävla rödtjut utan krusiduller". Jag kan väl tycka att 2006an inte är superrolig, men det kan mycket väl bero på ungdomlighet. Alto Moncayo är Alto Moncayo. Svingott och publikfriande. Om det så hade varit en dubbelmagnum hade flaskan tagit slut innan alla hunnit äta upp.

(extremt)Sött (till supertung chokladkaka)
2013 Equipo Navazos, Casa del Inca

Jag visste att värdparet är väldigt förtjusta i Gonzalez Byass, Noe (30årig PX) och tänkte att det kunde vara roligt med en ung variant. Ett mycket bra vin, men sötman (400+ socker gram/liter) lyckades det inte riktigt balansera tyvärr.
Jäkligt kul provning, och som det låter, en något okunnig men klart lovande framtida vinnördsensemble med tanke på smak. Du hade å andra sidan bara bra grejer så utfallet hade blivit samma oavsett! :D
 

n_micke

Medlem
upload_2019-4-29_19-52-40.jpeg


Äntligen slut på den eländes jourveckan. Sen från jobbet så hann inte kyla skumpan som passande nog landade på bolaget idag. Fick bli nåt annat jag gillar; La cour des papes chateneuf du pape med massa apostrofer och tak hit och dit. Känns tryggt och skönt att vara tillbaks i Frankrike med viner man varken kan uttala eller stava till.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lite 2012 en måndag kväll:
2012 sixtine piccolomino.jpg

2012 Château Sixtine Châteauneuf-du-Pape: Björnbär, körsbärssaft, tobak, cigarr, lakrits och hö. Så länge det är svalt är det snyggt, men med tilltagande temperatur så kommer alkoholen. Bör nog ligga några år till.
2012 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino: gammal forumfavorit, var ett tag sedan vi drack 2012 senast och här har det hänt grejer! I doften finns torkade körsbär, asfalt, tobak, tjärved, björk, sten och mineral. I smaken ligger de torra körsbären kvar tillsammans med blåbär. Här finns också bläck, tobak, sten, ingefära, muskot och kanel. Svalt och elegant. Feminint i svartvitt. När man dricker kommer synen av Morticia Addams upp. 94+p
morticia.gif
 

Adamanko

Medlem
Dricker min andra flaska av Giacomo-15 och jag känner mycket av samma smaker som förra gången. Russin, nåt bränt, lakrits, lingon. Även lite choklad men hittar inte vaniljen den här gången. Dricker det tillsammans med en påse kolsvarts rökta lakrits men det blir ingen synergi som jag hoppas. Och även om jag känner ungefär samma smaker den här gången som förra gången så får det mig inte att gå i spinn.

Det är inte dåligt men någon 93:a är det inte idag och jag undrar varför. Är det flaskan, sällskapet, jag eller lakritsen till? Kommer definitivt ta bort lakritsen till sista flaskan iaf. 89-90. Inte dåligt på något sätt men för pengarna kan man nog hitta bättre. Idag. Förra gången jag drack den var det ett fynd.

Edit: Idag känner jag istället spritiga körsbär i smaken.
 
Dricker min andra flaska av Giacomo-15 och jag känner mycket av samma smaker som förra gången. Russin, nåt bränt, lakrits, lingon. Även lite choklad men hittar inte vaniljen den här gången. Dricker det tillsammans med en påse kolsvarts rökta lakrits men det blir ingen synergi som jag hoppas. Och även om jag känner ungefär samma smaker den här gången som förra gången så får det mig inte att gå i spinn.

Det är inte dåligt men någon 93:a är det inte idag och jag undrar varför. Är det flaskan, sällskapet, jag eller lakritsen till? Kommer definitivt ta bort lakritsen till sista flaskan iaf. 89-90. Inte dåligt på något sätt men för pengarna kan man nog hitta bättre. Idag. Förra gången jag drack den var det ett fynd.

Edit: Idag känner jag istället spritiga körsbär i smaken.
ja, den har man ju varit med om några gånger. Många stjärnor som ska stå rätt för att de riktigt stora vinupplevelserna ska komma, än mindre upprepas.
 

Zingo

Medlem
Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert 2014
Violet med fruktiga dofter/smaker av björnbär, trä, chark/rökighet, sötlaktris, lite kryddighet. Hög syra, medium lena tanniner. Medelfyllig kropp och förvånansvärt kort avslut med lite för sura toner. Känns lite vattnigt.
Syrah var min första kärlek i vinets värld men intresset avtog efter utforskandet av andra druvor, tyvärr lockar inte detta vin mig tillbaka... (Man kanske trampar på några ömma tår här :)).
Helt ok sipparvin men som sagt lite för "lätt" i tonen för min smak.

3.5/5
 

Christer J

Medlem
Viner från Alsace. Zind Domaine Zind-Humbrecht 2014 och Domaines Schlumberger Riesling Grand Cru Kitterlé 2010, provas hemma till goda ostar från LeComptoir. Zind jättegott, friskt och fruktig, citrus och äppelblom säger Petra, härlig association tycker jag :)
Schlumberger, wow!! Vilken doft, honung och slocknad lägereld på avstånd. Moget päron och smörkola. Mycket gott till ostarna dessutom.
Skål på er!
3D196869-B923-4342-B8EC-BC5FEA22B29E.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Viner från Alsace. Zind Domaine Zind-Humbrecht 2014 och Domaines Schlumberger Riesling Grand Cru Kitterlé 2010, provas hemma till goda ostar från LeComptoir. Zind jättegott, friskt och fruktig, citrus och äppelblom säger Petra, härlig association tycker jag :)
Schlumberger, wow!! Vilken doft, honung och slocknad lägereld på avstånd. Moget päron och smörkola. Mycket gott till ostarna dessutom.
Skål på er!
Visa bifogad bild 16815
Riesling och ost är så gott att det nästan aldrig blir av att jag väljer den kombon! :)
 

LarsW

Medlem
Brunellos. Jäklar de är goda!

Brunello di Montalcino Altesino 2013

Dag ett lite knuten men dag två har den öppnat sig totalt!
I näsan har vi körsbärslikör och tobak blandat med ek, svartpeppar och timjan. Åsså nåt blodigt kött...
I munnen massa frukt, körsbär med en hint av blåbär, rejäla tanniner och lapsang-te. Rostad tobak, rostade jordnötter och kryddväxter.
Gott att dricka nu om man gillar när det krullar ihop sig lite i munnen. :p Kommer hålla sig bra långt in i nästa decennium!
Är inte riktigt lika bra som Piccolomini men jäsiken så god!

Köpt via Phillipson Wine tillsammans med bland annat @LeChat. De har fortfarande har kampanj på dem för 290 kosingar.
Kostar 399 på SB... för det priset hade jag kanske.... ångrat mig lite, men när man tar bor drygt en hundring... härligt.

90p kanske 91+ med några år till

thumbnail_20190501_200228.jpg
 
Viner från Alsace. Zind Domaine Zind-Humbrecht 2014 och Domaines Schlumberger Riesling Grand Cru Kitterlé 2010, provas hemma till goda ostar från LeComptoir. Zind jättegott, friskt och fruktig, citrus och äppelblom säger Petra, härlig association tycker jag :)
Schlumberger, wow!! Vilken doft, honung och slocknad lägereld på avstånd. Moget päron och smörkola. Mycket gott till ostarna dessutom.
Skål på er!
Visa bifogad bild 16815
Kul! Drack 10:an Kitterle för exakt två år sedan och tyckte den var magisk redan då.
 
Toppen