Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
Med tanke på att första gången var det 7 viner på tre pers är det kanske dags att döpa om skånegänget till Klubb sjöslaget?

Och kul att se att du gav caborcasen samma poäng som jag. Fast på första glaset hade jag bara givit 72 förstås... :D

Notera att jag drack en tidigare årgång av Caborcas. 2015 ska jag nog korka upp inom kort, men tar dina initiala 72 poäng i beaktande! Den flaskan får drickas långsamt över tid.

Andra halvan av 2013 dracks igår, som stärkande dryck vid målning. Jag får nog ta tillbaka mina tveksamheter kring vinets utvecklingspotential. Det hade blivit mycket harmoniskt av att stå halvfull tre dagar!
_20190523_085112.JPG


Stort tack för en gedigen och välskriven rapport! En sak jag skulle önska bland dina utmärkta rapporter är vad du dragit för slutsats även när du hamnat fel. Även en ”felaktig gissning” säger mycket om vinet och det är inte sällan som den bygger på helt rätt slutsats ur ett analytiskt perspektiv. Det är ju långtifrån självklart att ett vin är tillräckligt typiskt för att vi ska kunna hitta rätt adress blint. :)

Tack för de orden, och bra synpunkt!

Tycker dock att det är lite klurigt. Till att börja med så känns det ibland som att mina poster är långa nog som de är... Men mest handlar det nog om mina bristfälliga anteckningar. Många gånger anteckningar jag bara doftnoter med noggrannhet, resten faller bort (mer och mer ju längre in i flighterna jag kommer, men det är nog universellt). Ska försöka göra det lite mer strukturerat nästa gång - fram för allt på gissningarna!
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Aalto pagos seleccionados 2006

Doft: Mörkfruktig till tusen. Te, fikon och sviskon direkt från ugnen. Trevlig doft.
Attack: Fyllig och varmfruktig. Samma te, fikon och sviskon toner som i doften. Tanniner och koncentration har vinet men den låga syran märks direkt.
mellansmak: Vinet är i högst grad fylligt och solmoget. Märker förutom samma saker som på attacken även lite mörk choklad och övermogna björnbär.
Eftersmak: Här märks tanninerna. Mycket toner av bitter choklad och jag får erkänna att jag inte är ett fan eftersmaken även om den är rätt lång.

Det är många som hade uppskattat detta vinet mer än jag men visst har det framtiden för sig. 91+ med mersmak.

Någon som provat?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Man måste ju inte enbart dricka unga fruktdrivna viner.

1997 Ruffino Chianti, 88p

Har passerat fruktstadiet och befinner sig i mognadsfasen. Tyvärr hade den inte skruvkork, men väl en skitkork som inte gick att öppna. Miljarders korksmulor i hela köket, svordomar som försökte evokera Satan själv och allt annat än ett elegant öppningsfortfarande. Men, vinet kom ut tillsist och bevisade ännu en gång Sangiovesedruvans förträfflighet vad gäller åldrande.

Verkligen ingen pretto-Chianti.
IMG_20190524_231652.jpg

Från Cellartracker:
  • Italy
  • Tuscany
  • Chianti
TASTING NOTE
  • I LIKE THIS WINE:88 points
    24 maj 2019 - A slight oxidative note that blew off within the hour.

    Beautiful mature bricking colour.

    Nose with cherries and cherry candy. Lively and sprightly.

    Taste is fully mature with completely molten tannins. The cherry candy comes back on the palate. Nice length and quite delicious. Wanting when it comes to complexity, but that was never why this wine was ever made. Structure is classic elegant Chianti where the acidity has subsided.

    Wonderful with PizzaLa pizza evening :)
 

Silenos

Medlem
Domaine Glantenays (det finns två i byn, detta är George & Pierre (drivs nu av Guillaume & Sarah)) kommun-Volnay tas ifrån många smålotter runt om i appellationen; i huvudsak från äldre stockar. I årgång 2017, vilket är mitt första test från firman, smakar det utmärkt. Inte på ett appellationsöverskridande vis, utan mer: såhär bör en Volnay smaka. Lätta, men inte frånvarande, tanniner; god syra och fräschör. Både naturliga och syntetiska varianter av rött (jordgubbar och smågodis). Djup och bredd är lagom. Kanske något bättre längd än man kan begära. Ska man klanka ner på något så lyser väl träet igenom lite mycket just för tillfället (20% nya), men det lär ge med sig inom kort. Kort sagt, en kanonstart på bekantskapen med den här grenen av Glantenay. Det fick bli påfyllning. Och Volnay… Vilken plats!


IMG_1231.JPG
 
Last edited:

BallyJ

Medlem
Peter Lauer Neuenberg Fass 17 2014
Doft: citrus, petroleum, ingefära, päron
Smak: citron, fläder, gul vingummi, mineral
Väldigt lättdrucket men inte lika torr som sist (0718) medellång eftersmak och nästan lite brödighet tack vare mineralerna. 9/10. Gillar även design på etikett och flaska. Endast en kvar från 6-packet som kommer drickas till skaldjur i sommar.
C4F8A411-05DA-4819-B74A-96512E3312DA.jpeg
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
IMG_0870.jpg


ValCerasa Etna Rosso 2014

Typisk Etna blend. Nerello Mascalese och Nerello Cappuccio. Nästan överdrivet parfymerat i doften. Kanel, peppar, muskot och korvspad. I smaken tanniner som attackerar, mörka bär, nypon och tobak. Grymt bra redan idag men skulle behöva några år till. 92++
 

john b

Medlem
20190524_195031.jpg


Halvblint provades lite viner igår. Skojigast att testa var
Couly-Dutheil från 1989
Luktade ganska tråkigt. Som torr jordkällare och lite halm. Nedlagd kloak. Gammalt och ickevitalt
Smaken var för mig väldigt vattnig utan frukt. Lite syra och ganska pepprig. En av deltagarna sade cab franc och det är ju rätt. En av deltagarna envisades med att vinet var dåligt. Men det tror inte jag. Bara för mycket över kullen för de flestas smak.

Kvällens vinnare var cuvee sextant. Billigt och gott. Inställsam vaniljdoft. Bara vanilj och jag anade oråd innan jag smakade. Men i gommen mer komplex med fin blandning av oliv, röd fruktsyra och lite peppar.

2008 conti sertoli salis är nebbiolo och luktade som så. Viol, rosblad, apelsinskal och bröstkarameller. Smakade typ samma med go syra. Inte så mycket tanniner. Vinet man helst ville dricka mat till. Bra tyckte jag. Och inte så dyrt heller.

Till höger står en chateau mont-redon 2013.
Inge fel på den men lite anonym jmf de andra
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 17053

ValCerasa Etna Rosso 2014

Typisk Etna blend. Nerello Mascalese och Nerello Cappuccio. Nästan överdrivet parfymerat i doften. Kanel, peppar, muskot och korvspad. I smaken tanniner som attackerar, mörka bär, nypon och tobak. Grymt bra redan idag men skulle behöva några år till. 92++
Blir spännande att läsa din recension då du gett den några år till :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Domaine Glantenays (det finns två i byn, detta är George & Pierre (drivs nu av Guillaume & Sarah)) kommun-Volnay tas ifrån många smålotter runt om i appellationen; i huvudsak från äldre stockar. I årgång 2017, vilket är mitt första test från firman, smakar det utmärkt. Inte på ett appellationsöverskridande vis, utan mer: såhär bör en Volnay smaka. Lätta, men inte frånvarande, tanniner; god syra och fräschör. Både naturliga och syntetiska varianter av rött (jordgubbar och smågodis). Djup och bredd är lagom. Kanske något bättre längd än man kan begära. Ska man klanka ner på något så lyser väl träet igenom lite mycket just för tillfället (20% nya), men det lär ge med sig inom kort. Kort sagt, en kanonstart på bekantskapen med den här grenen av Glantenay. Det fick bli påfyllning. Och Volnay… Vilken plats!


Visa bifogad bild 17047
Finstämt, men fortfarande raka motsatsen till den vetenskapliga processen: Att börja med det man har i glaset, inte att börja med vad man borde ha i glaset.

Men, vi blir ju alla lyckliga av vår egen facon ;-)

Låter ju oavsett som ett supergott vin!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Stenhårt träningspass, några öl och en flaska jag just fiskade upp från senaste "slumpinköpspåsen":

IMG_20190526_025628.jpg


2000 Rasteu La Combe de Dieu, 89 p
Så här skrev jag på CT om detta Cöte du Rhône Villages, Syrah-vin:

A fully mature Rhône Syrah to just simply enjoy. This is Godsmack for the price of a BigMac. Lovely!
Will return tomorrow and purchase the rest of the shop's stash.
Absolutely magical wine that is above every-day-drinking but just slightly below those wines you enjoy for the special occasions.

A warm, sun-drenched nose with added dried plums and superbly balanced zen-presence.

In the mouth it's full bodied (not on the Parker scale though) and tannins are almost fully resolved. Has a beautiful backbone and a fin bunch of fruit left (possibly not yet scaring the fruitfickers away). Aromas go towards mature cherries, plums, figs and a deep asphalt-cherry-liqueur. Long and beautiful, lacking in complexity.

Had expected some oxidization, but none was manifest. Cork was in poor condition. Hoping the remainders of this flock sport a healthier Messiah!

Jag väljer självklart en Big Mac innan träning, men osannolikt efteråt :cigarr:

Det är faktiskt himla skönt att bo i ett FRITT land! Jag har en italiensk vinshop med över 3000 italienska viner, inkl åtskilliga blå-ådrade krigarhövdingar från Barolo och 60-talet inom promenadavstånd. Ovanpå det, så har jag ett 500-tal web-shoppar med allt möjligt, och affärer överallt som säljer fler saker än vad Sveriges vinskribenter skulle hinna läsa etiketterna av. Det är helt underbart!

Tänk dig sjäv att i en vinhandel se flera hundra av den knappt miljonen olika franska viner du tidigare inte visste fanns... Visst är det väl ände en underbar känsla att veta att det finns så fantastiskt mycket odrucket av druvor, ursprung, metoder och blandningar du ännu inte ens visste fanns :)

Det förvånar fler än mig att Gamay är den mer odlade druvan i FRA än PN. Lite av ett ödes ironi :kyss:
Och Champagne hjälper inte Gamay ens det allra minsta :D
Screenshot 2019-05-26 at 03.43.35.png
 

Michael_M0!

Medlem
(Hej! är ny här)

Köpt i Spanien.
Druva: Verdejo.
Område: Rueda. Årgång 2018.

Elegant smak, med lätta tropiska frukttoner.
Viss syra, och smak av nässlor, krusbär och ananas.
Påminner något om en Sancerre. Mycket gott.
Blir nog att pröva flera av samma druvtyp.
 

Attachments

  • Bardos.png
    Bardos.png
    510,5 KB · Visningar: 278

Swedish

Medlem
Stenhårt träningspass, några öl och en flaska jag just fiskade upp från senaste "slumpinköpspåsen":
Milda (vilda/Hilda??) Amalia (eller vad det nu heter... Finns det mer Aramon planterad än gewurz??? Mig veterligen har jag bara provat två producenter som har några stackars aramonrankor kvar. Helt ovetenskapligt/ostatistiskt känns det som det att det borde finnas betydligt mer gewurz än så...
Visa bifogad bild 17058

2000 Rasteu La Combe de Dieu, 89 p
Så här skrev jag på CT om detta Cöte du Rhône Villages, Syrah-vin:

A fully mature Rhône Syrah to just simply enjoy. This is Godsmack for the price of a BigMac. Lovely!
Will return tomorrow and purchase the rest of the shop's stash.
Absolutely magical wine that is above every-day-drinking but just slightly below those wines you enjoy for the special occasions.

A warm, sun-drenched nose with added dried plums and superbly balanced zen-presence.

In the mouth it's full bodied (not on the Parker scale though) and tannins are almost fully resolved. Has a beautiful backbone and a fin bunch of fruit left (possibly not yet scaring the fruitfickers away). Aromas go towards mature cherries, plums, figs and a deep asphalt-cherry-liqueur. Long and beautiful, lacking in complexity.

Had expected some oxidization, but none was manifest. Cork was in poor condition. Hoping the remainders of this flock sport a healthier Messiah!

Jag väljer självklart en Big Mac innan träning, men osannolikt efteråt :cigarr:

Det är faktiskt himla skönt att bo i ett FRITT land! Jag har en italiensk vinshop med över 3000 italienska viner, inkl åtskilliga blå-ådrade krigarhövdingar från Barolo och 60-talet inom promenadavstånd. Ovanpå det, så har jag ett 500-tal web-shoppar med allt möjligt, och affärer överallt som säljer fler saker än vad Sveriges vinskribenter skulle hinna läsa etiketterna av. Det är helt underbart!

Tänk dig sjäv att i en vinhandel se flera hundra av den knappt miljonen olika franska viner du tidigare inte visste fanns... Visst är det väl ände en underbar känsla att veta att det finns så fantastiskt mycket odrucket av druvor, ursprung, metoder och blandningar du ännu inte ens visste fanns :)

Det förvånar fler än mig att Gamay är den mer odlade druvan i FRA än PN. Lite av ett ödes ironi :kyss:
Och Champagne hjälper inte Gamay ens det allra minsta :D
Visa bifogad bild 17057
 

Swedish

Medlem
Stenhårt träningspass, några öl och en flaska jag just fiskade upp från senaste "slumpinköpspåsen":

Visa bifogad bild 17058

2000 Rasteu La Combe de Dieu, 89 p
Så här skrev jag på CT om detta Cöte du Rhône Villages, Syrah-vin:

A fully mature Rhône Syrah to just simply enjoy. This is Godsmack for the price of a BigMac. Lovely!
Will return tomorrow and purchase the rest of the shop's stash.
Absolutely magical wine that is above every-day-drinking but just slightly below those wines you enjoy for the special occasions.

A warm, sun-drenched nose with added dried plums and superbly balanced zen-presence.

In the mouth it's full bodied (not on the Parker scale though) and tannins are almost fully resolved. Has a beautiful backbone and a fin bunch of fruit left (possibly not yet scaring the fruitfickers away). Aromas go towards mature cherries, plums, figs and a deep asphalt-cherry-liqueur. Long and beautiful, lacking in complexity.

Had expected some oxidization, but none was manifest. Cork was in poor condition. Hoping the remainders of this flock sport a healthier Messiah!

Jag väljer självklart en Big Mac innan träning, men osannolikt efteråt :cigarr:

Det är faktiskt himla skönt att bo i ett FRITT land! Jag har en italiensk vinshop med över 3000 italienska viner, inkl åtskilliga blå-ådrade krigarhövdingar från Barolo och 60-talet inom promenadavstånd. Ovanpå det, så har jag ett 500-tal web-shoppar med allt möjligt, och affärer överallt som säljer fler saker än vad Sveriges vinskribenter skulle hinna läsa etiketterna av. Det är helt underbart! Mig veterligen har jag bara provat två producenter

Tänk dig sjäv att i en vinhandel se flera hundra av den knappt miljonen olika franska viner du tidigare inte visste fanns... Visst är det väl ände en underbar känsla att veta att det finns så fantastiskt mycket odrucket av druvor, ursprung, metoder och blandningar du ännu inte ens visste fanns :)

Det förvånar fler än mig att Gamay är den mer odlade druvan i FRA än PN. Lite av ett ödes ironi :kyss:
Och Champagne hjälper inte Gamay ens det allra minsta :D
Visa bifogad bild 17057
Milda (vilda/Hilda??) Amalia (eller vad det nu heter)! Finns det mer Aramon planterad än Gewurz??? Mig veterligen har jag inte provat mer än två producenter som har några stackars aramonrankor kvar. Helt ostatistiskt/ovetenskapligt känns det som att det borde finnas mer Gewurz än så...
 

LeChat

Medlem
AD66D02D-1B33-4D9E-958B-E2CF1FDB3CB5.jpeg

1998 Château Coquillas

Det blev gubbvin på mors dag. Fast mor gillade både vinet och gubben som plockade fram det så allt är i sin ordning. Vinet hade stått upp i knappt en vecka men korken drogs precis innan maten vilket var lite dumt. Den vinner mycket på att få luftas en stund. Det är en slank färdiglagrad claret som är klart njutbar och god med lite luft. Doften är härlig och smaken är klassisk men kanske något tunn. Ingen stor bordeaux men ett tillfälle att dricka moget för småpengar.
 

Trydebull

Medlem
1998 Chateau Coquillas

Även jag köpte två testflaskor av denna när den kom. Detta är andra flaskan av två från helgen som gått. Hade först inte tänkt nämna den men det kan ju vara nyttigt även med noter som är mindre positiva kanske. Ser att den blivit hyllad av många, och flera som jag brukar dela åsikter med, men här får jag vara Mr negativity...

20190524_183841.jpg

Ljust genomskinlig. Väldigt ovanlig färg för en så (pass) ung Bordeaux.

Noter från ca fyra timmar med luft.

Doftar tydligt hönsskit, söta körsbär, lite eneträ, något åt örtträdgården till och varm frukt

Smakar tunn, grön-brunt (ledsen, ibland blir adjektiven bara färger...), körsbär i salt, lite vitpeppar och lite sura bär. Inte mycket tanniner kvar men ganska hög syra. Kallar det inte balanserat direkt.

Ok. Inte mer än så. 83 poäng
 

Trydebull

Medlem
2013 Elio Sandri Dolcetto d Alba


20190525_163712.jpg


Inga bra noter från fredagens hemmagjorda vedungsbakade pizzor så snor lite från tidigare omdömen jag skrivit.

Det här är mitt minst "favorit-lika" vin från en verklig favoritproducent - men det är fortfarande ett bra vin!

Mörkrött men genomskinligt i färgen.

Doftar lätt och ljust av körsbär, men också lite lingontoner. Smaken ger körsbär och timjanstoner. Jag tycker att det här är jättebra för att vara ett enklare vin och jag tycker att det går bra både tillsammans med en bit kött i veckan som en kryddigare pasta eller charkbricka. Absolut ett steg bättre med tre-fyra timmars luft och bäst dagen efter. För tidigt att dricka den med andra ord - dock fortfarande mycket bra.

Säger 86 poäng
 

Attachments

  • 20190525_163712.jpg
    20190525_163712.jpg
    50,2 KB · Visningar: 151
Toppen