Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 9 december 2022

Bastardo

Medlem
Henriques & Henriques Madeira Verdelho 20 Years Old (https://www.systembolaget.se/produkt/vin/madeira-verdelho-20-years-old-9493101/) finns fortfarande kvar att köpa.
Vad tycker du Patrik, upplevs den väldigt syrligt? Så här säger den här källan: ”This 20-year offering is briny, fruity and vibrant, with oxidative notes of toffee and fig and 85 g/L RS countering Verdelho’s razor-sharp acidity.”
Nu såg jag att du hade gett vinet oerhört bra recension! I så fall är i det närmaste superfynd för priset, men kanske en aning ’out of league’ för mig personligen. :D Är också lite osäker om jag har ens druckit en söt Verdelho nån gång så jag kan inte vara säker att jag skulle gilla stilen. Annars, ni andra som gillar högklassigt Madeira, slå till så länge vinet finns att köpa på Bolis för ett helt okej pris internationellt.
Jag inbillar mig att söt Madeira är lite mer i min smak, alltså Boal och Malvasia. :)
P.S. En åsikt på CT: ”Overall then, the 20-yr-old Verdelho is a substantial step up on the 15-yr-old, and is a wine of distinction, rather more so than the Terrantez, but perhaps a little less so than the Malvasia.”
Så hur som helst, helt enormt vin, men gillar man söt Madeira finns det inget alternativ till vad man ska välja, men hur mycket ett sånt vin skulle kosta är en helt annan sak.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad tycker du Patrik, upplevs den väldigt syrligt? Så här säger den här källan: ”This 20-year offering is briny, fruity and vibrant, with oxidative notes of toffee and fig and 85 g/L RS countering Verdelho’s razor-sharp acidity.”
Nu såg jag att du hade gett vinet oerhört bra recension! I så fall är i det närmaste superfynd för priset, men kanske en aning ’out of league’ för mig personligen. :D Är också lite osäker om jag har ens druckit en söt Verdelho nån gång så jag kan inte vara säker att jag skulle gilla stilen. Annars, ni andra som gillar högklassigt Madeira, slå till så länge vinet finns att köpa på Bolis för ett helt okej pris internationellt.
Jag inbillar mig att söt Madeira är lite mer i min smak, alltså Boal och Malvasia. :)
P.S. En åsikt på CT: ”Overall then, the 20-yr-old Verdelho is a substantial step up on the 15-yr-old, and is a wine of distinction, rather more so than the Terrantez, but perhaps a little less so than the Malvasia.”
Så hur som helst, helt enormt vin, men gillar man söt Madeira finns det inget alternativ till vad man ska välja, men hur mycket ett sånt vin skulle kosta är en helt annan sak.
@Bastardo har du verkligen druckit någon madeira som inte har väldigt hög syra, annat än möjligen en dålig 3- eller 5-åring?
Observera att SB anger 6/12 i (upplevd) sötma för detta vin, så den är nog inte "söt" med typisk madeira-terminologi, precis som påstått "torr" Sercial-madeira inte är torr på riktigt, vilket vore <9 g/l (viket de aldrig har utan kanske 20-30 g/l).
Verdelho brukar kallas "halvtorr" men äldre varianter av alla madeiror blir mer koncentrerade p.g.a. avdunstning ur faten, så den här kan väl ha halkat upp till "halvsöt" (där man normalt placerar Boal). Men i princip alla Malvasia/Malmsey är sötare än så här.
 
Last edited:
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vad tycker du Patrik, upplevs den väldigt syrligt? Så här säger den här källan: ”This 20-year offering is briny, fruity and vibrant, with oxidative notes of toffee and fig and 85 g/L RS countering Verdelho’s razor-sharp acidity.”
Nu såg jag att du hade gett vinet oerhört bra recension! I så fall är i det närmaste superfynd för priset, men kanske en aning ’out of league’ för mig personligen. :D Är också lite osäker om jag har ens druckit en söt Verdelho nån gång så jag kan inte vara säker att jag skulle gilla stilen. Annars, ni andra som gillar högklassigt Madeira, slå till så länge vinet finns att köpa på Bolis för ett helt okej pris internationellt.
Jag inbillar mig att söt Madeira är lite mer i min smak, alltså Boal och Malvasia. :)
P.S. En åsikt på CT: ”Overall then, the 20-yr-old Verdelho is a substantial step up on the 15-yr-old, and is a wine of distinction, rather more so than the Terrantez, but perhaps a little less so than the Malvasia.”
Så hur som helst, helt enormt vin, men gillar man söt Madeira finns det inget alternativ till vad man ska välja, men hur mycket ett sånt vin skulle kosta är en helt annan sak.
All Madeira är söt. Skillnaden mellan vad de kallar "torr" och "söt" är bara grader i helvetet. Vad på en provning förra året där vi testade 15-åringar av Sercial, Verdelho, Tinta Negra, Bual och Malmsey. Sercial kändes aningen torrare än de andra. Bland de övriga var det svårt att känna någon större skillnad i sötma. Tinta Negra upplevdes dock som lite sötare än de andra, trots att den borde ligga i mitten.
Jag tycker att tiden på fat har större betydelse för hur maderian smakar än vilken druva den är gjord på. Att jag gav 20-åringen från Henriques & Henriques så bra betyg beror nog på att den är 20 år, inte på att det är just Verdelho. Det mesta från Henriques & Henriques är bra, men man får vad man betalar för.
Hade två Malmsey från D’Oliveiras på en middag i december: 1992 colheita och 1990 frasquiera. Det var uppenbart att tiden på fat har väldigt stor betydelse för smaken. Colheitan var eldigare och inte alls lika elegant. Det är samma sak där: frasquiera är dyrare än colheita, men det är värt pengarna.
 

Bastardo

Medlem
@Bastardo har du verkligen druckit någon madeira som inte har väldigt hög syra, annat än möjligen en dålig 3- eller 5-åring?
Observera att SB anger 6/12 i (upplevd) sötma för detta vin, så den är nog inte "söt" med typisk madeira-terminologi, precis som påstått "torr" Sercial-madeira inte är torr på riktigt, vilket vore <9 g/l (viket de aldrig har utan kanske 20-30 g/l).
Verdelho brukar kallas "halvtorr" men äldre varianter av alla madeiror blir mer koncentrerade p.g.a. avdunstning ur faten, så den här kan väl ha halkat upp till "halvsöt" (där man normalt placerar Boal). Men i princip alla Malvasia/Malmsey är sötare än så här.
Jag har inte druckit så mycket Madeira alls och det var länge sen jag köpte någon flaska. Därför ville jag veta hur den upplevs smakmässigt, då det verkade vara ganska ’syrligt’. Har alla fall valt fyra kandidater till ett framtida köp av en söt Madeira, så vad tycker du, vintomas, Patrik Sellin och övriga medlemmar som kan Madeira, vilket vin ska jag köpa av dessa? Mestadels bara som ett ’gosdryck’ eller tillsammans med passande efterrätt. Har förstått att vinet håller sig bra flera veckor även öppnad.
HM Borges Malmsey 15 years old, Nr 97801, 399 kr
H&H Madeira Boal 15 Years Old, Nr 92057, 462 kr
H & H Madeira Boal 10 Years Old NV, Nr 92057, 342 kr
Justino’s Madeira Malvasia 10 Years Old NV, Nr 93184, 352 kr

Rent spontant känns det som att man får mycket Madeira för pengarna genom att köpa den första flaskan. Jag gillar söta viner, men kanske det är inte så stor skillnad mellan upplevd sötma mellan dessa.
 

Bastardo

Medlem
@Bastardo har du verkligen druckit någon madeira som inte har väldigt hög syra, annat än möjligen en dålig 3- eller 5-åring?
Observera att SB anger 6/12 i (upplevd) sötma för detta vin, så den är nog inte "söt" med typisk madeira-terminologi, precis som påstått "torr" Sercial-madeira inte är torr på riktigt, vilket vore <9 g/l (viket de aldrig har utan kanske 20-30 g/l).
Verdelho brukar kallas "halvtorr" men äldre varianter av alla madeiror blir mer koncentrerade p.g.a. avdunstning ur faten, så den här kan väl ha halkat upp till "halvsöt" (där man normalt placerar Boal). Men i princip alla Malvasia/Malmsey är sötare än så här.
Har inte druckit, men det här vinet ser ut att ha ganska lite syra jämfört med många andra madeiraviner.
Enligt importören ser det ut så här:
Henriques & Henriques Veiga Madeira Malvazia 15 Years: restsocker: 111 g/l, syra: 3,8 g/l. Mängden syra är så låg att man misstänker lite att ett fel har smugit sig in, men det har jag inget bevis för. De madeiraflaskor som jag har kikat på sistone verkar ha ungefär mellan knappt sex gram och över sju gram syra i sig.
Märket ägs numera av Henriques & Henriques som har lager av gamla viner som de ser ut att ge ut lite ibland.
Så här skrev Munkis i december 2013: ”Utvecklad madeiradoft med knäck, vanilj, lite bränt socker, plommon och dadlar. Söt, rik och lent texturerad smak med god densitet, bra kropp, utmärkt längd med komplexa aromer, fin syra och högspänd avslutning med fat, knäck, sälta och alkoholvärme. Helgjutet. 16,5 =”
Obs! Fin syra indikerar inte att vinet skulle ha bara 3,8 g/l! Det är bara lite mer än hälften vad många andra madeiraviner innehåller. Sifforna kan så klart vara också omkastade, men jag bara gissar. Kanske någon annan här kan vaska fram korrekta siffor?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Har inte druckit, men det här vinet ser ut att ha ganska lite syra jämfört med många andra madeiraviner.
Enligt importören ser det ut så här:
Henriques & Henriques Veiga Madeira Malvazia 15 Years: restsocker: 111 g/l, syra: 3,8 g/l. Mängden syra är så låg att man misstänker lite att ett fel har smugit sig in, men det har jag inget bevis för. De madeiraflaskor som jag har kikat på sistone verkar ha ungefär mellan knappt sex gram och över sju gram syra i sig.
Märket ägs numera av Henriques & Henriques som har lager av gamla viner som de ser ut att ge ut lite ibland.
Så här skrev Munkis i december 2013: ”Utvecklad madeiradoft med knäck, vanilj, lite bränt socker, plommon och dadlar. Söt, rik och lent texturerad smak med god densitet, bra kropp, utmärkt längd med komplexa aromer, fin syra och högspänd avslutning med fat, knäck, sälta och alkoholvärme. Helgjutet. 16,5 =”
Obs! Fin syra indikerar inte att vinet skulle ha bara 3,8 g/l! Det är bara lite mer än hälften vad många andra madeiraviner innehåller. Sifforna kan så klart vara också omkastade, men jag bara gissar. Kanske någon annan här kan vaska fram korrekta siffor?
Enligt producenten är det 5,2 g/l syra i Malvasia 15 yo.
 

Bastardo

Medlem
Enligt producenten är det 5,2 g/l syra i Malvasia 15 yo.
Det är inte samma vin som du har kikat på! Jag misstänker att du har kollat på Henriques & Henriques Madeira Malvasia 15 years old men det här vinet som jag pratar om heter så här:
Henriques & Henriques V E I G A Madeira Malvazia 15 Years! Och några uppgifter finns inte över huvud taget på deras hemsida om H&H – Veiga França Vinhos viner och om de skulle finnas där, så kan jag inte hitta den kunskapen.
Hoppas att korrekt info finns någon annanstans, men det är lite tveksamt för jag tror inte att mängden vin det finns under det här märket är så stort.
Således även om Henriques & Henriques äger flera andra undermärken är det relativt säkert anta att sockerhalten oh surahalten varierar mellan vinerna. :)
Saxat från CT, verkar innehålla en hel del syra:
’… the vibrant acidity. Silky mouthfeel. Drinks well on its own after a meal.’
’… with refreshing acidity and medium lasting finish. Perfect, but without astonishing moments.’


P.S. Har ringt till importören, så ni andra behöver inte nödvändigtvis göra det. I bästa fall får jag svaret inom ett par dagar med e-post.
Onormalt låg syrahalt är det hur som helst för en söt madeira, vi får se om det stämmer eller inte.
Hur kan det komma sig att Munkis skriver ”fin syra” i så fall?
P.S.S. Om ni bara visste hur mycket fel importörernas hemsidor innehåller felaktiga siffror och uppgifter. Det verkar vara nästan lotteri vad de skriver …
 

Attachments

  • Skärmavbild 2023-05-02 kl. 12.07.31.png
    Skärmavbild 2023-05-02 kl. 12.07.31.png
    23 KB · Visningar: 35
  • 76175-Veiga-Madeira-Malvazia-15-YO1.jpg
    76175-Veiga-Madeira-Malvazia-15-YO1.jpg
    18,2 KB · Visningar: 29
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det är inte samma vin som du har kikat på! Jag misstänker att du har kollat på Henriques & Henriques Madeira Malvasia 15 years old men det här vinet som jag pratar om heter så här:
Henriques & Henriques V E I G A Madeira Malvazia 15 Years! Och några uppgifter finns inte över huvud taget på deras hemsida om H&H – Veiga França Vinhos viner och om de skulle finnas där, så kan jag inte hitta den kunskapen.
Hoppas att korrekt info finns någon annanstans, men det är lite tveksamt för jag tror inte att mängden vin det finns under det här märket är så stort.
Således även om Henriques & Henriques äger flera andra undermärken är det relativt säkert anta att sockerhalten oh surahalten varierar mellan vinerna. :)
Saxat från CT, verkar innehålla en hel del syra:
’… the vibrant acidity. Silky mouthfeel. Drinks well on its own after a meal.’
’… with refreshing acidity and medium lasting finish. Perfect, but without astonishing moments.’


P.S. Har ringt till importören, så ni andra behöver inte nödvändigtvis göra det. I bästa fall får jag svaret inom ett par dagar med e-post.
Onormalt låg syrahalt är det hur som helst för en söt madeira, vi får se om det stämmer eller inte.
Hur kan det komma sig att Munkis skriver ”fin syra” i så fall?
P.S.S. Om ni bara visste hur mycket fel importörernas hemsidor innehåller felaktiga siffror och uppgifter. Det verkar vara nästan lotteri vad de skriver …
Jag har en svag aning om att det faktiskt kan vara samma vin, men med olika etiketter. Inte helt ovanligt. Det är endast svenska siter (och vivino) som skrivit om det. Dock kvarstår frågan varför man döper ett vin till Veiga som är portugisiska för gräs.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det är inte samma vin som du har kikat på! Jag misstänker att du har kollat på Henriques & Henriques Madeira Malvasia 15 years old men det här vinet som jag pratar om heter så här:
Henriques & Henriques V E I G A Madeira Malvazia 15 Years! Och några uppgifter finns inte över huvud taget på deras hemsida om H&H – Veiga França Vinhos viner och om de skulle finnas där, så kan jag inte hitta den kunskapen.
Hoppas att korrekt info finns någon annanstans, men det är lite tveksamt för jag tror inte att mängden vin det finns under det här märket är så stort.
Således även om Henriques & Henriques äger flera andra undermärken är det relativt säkert anta att sockerhalten oh surahalten varierar mellan vinerna. :)
Saxat från CT, verkar innehålla en hel del syra:
’… the vibrant acidity. Silky mouthfeel. Drinks well on its own after a meal.’
’… with refreshing acidity and medium lasting finish. Perfect, but without astonishing moments.’


P.S. Har ringt till importören, så ni andra behöver inte nödvändigtvis göra det. I bästa fall får jag svaret inom ett par dagar med e-post.
Onormalt låg syrahalt är det hur som helst för en söt madeira, vi får se om det stämmer eller inte.
Hur kan det komma sig att Munkis skriver ”fin syra” i så fall?
P.S.S. Om ni bara visste hur mycket fel importörernas hemsidor innehåller felaktiga siffror och uppgifter. Det verkar vara nästan lotteri vad de skriver …
Ser att denna har diskuterats tidigare: http://www.finewines.se/threads/madeira.5477/post-140844
 

Bastardo

Medlem
Jag har en svag aning om att det faktiskt kan vara samma vin, men med olika etiketter. Inte helt ovanligt. Det är endast svenska siter (och vivino) som skrivit om det. Dock kvarstår frågan varför man döper ett vin till Veiga som är portugisiska för gräs.
En av deras brand heter ju Veiga Vinhos, ett gammalt porthus som de har köpt upp, eller egentligen bara deras lager, tror jag, så det är därifrån vinet härstammar och har fått även sitt namn.
Jag tror inte på din teori att det rör sig om ett och samma vin som Henriques & Henriques Madeira Malvasia 15 Years. Varför skulle en mycket berömd madeirahus bluffa och sälja samma vin i olika förpackningar? Det låter mycket långsökt.
wine-searcher.com hemsida nämns flera madeira av Veiga, fast inte just det vinet som vi pratar om, men vi kan kanske fortsätta att forska i ämnet och eventuellt hitta facit som bevisar hur det är.
Andra olika märken som finns också under H&H är dessa:
Belem's Madeira Wine, Carmo Vinhos, Casa dos Vinhos da Madeira, António Eduardo Henriques och Silva Vinhos. VIlken historia ligger bakom dessa har jag ingen kunskap om.
På den här sidan,
som verkar veta vad de prata om. sägs det att Henriques & Henriques Madeira Malvasia 15 Years innehåller 100% Malvasia. Det andra vinet sägs vara gjord av druvan Tinta Negra, så i det fallet är det helt omöjligt att det skulle vara exakt samma vin.
P.S. https://www.granqvistbev.se/sortiment/starkvin/veiga-madeira-malvazia-15-yo/
”I dag är det druvan Negramoll (även kallad Negra Mole eller Tinta Negra) som gäller och de gamla namnen står för olika sötma i vinet, från sött till torrt.”
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En av deras brand heter ju Veiga Vinhos, ett gammalt porthus som de har köpt upp, eller egentligen bara deras lager, tror jag, så det är därifrån vinet härstammar och har fått även sitt namn.
Jag tror inte på din teori att det rör sig om ett och samma vin som Henriques & Henriques Madeira Malvasia 15 Years. Varför skulle en mycket berömd madeirahus bluffa och sälja samma vin i olika förpackningar? Det låter mycket långsökt.
wine-searcher.com hemsida nämns flera madeira av Veiga, fast inte just det vinet som vi pratar om, men vi kan kanske fortsätta att forska i ämnet och eventuellt hitta facit som bevisar hur det är.
Andra olika märken som finns också under H&H är dessa:
Belem's Madeira Wine, Carmo Vinhos, Casa dos Vinhos da Madeira, António Eduardo Henriques och Silva Vinhos. VIlken historia ligger bakom dessa har jag ingen kunskap om.
På den här sidan,
som verkar veta vad de prata om. sägs det att Henriques & Henriques Madeira Malvasia 15 Years innehåller 100% Malvasia. Det andra vinet sägs vara gjord av druvan Tinta Negra, så i det fallet är det helt omöjligt att det skulle vara exakt samma vin.
P.S. https://www.granqvistbev.se/sortiment/starkvin/veiga-madeira-malvazia-15-yo/
”I dag är det druvan Negramoll (även kallad Negra Mole eller Tinta Negra) som gäller och de gamla namnen står för olika sötma i vinet, från sött till torrt.”
Så kan det säkert vara. I så fall är det mycket underligt att det vinet enbart verkar finnas tillgängligt i Sverige.
 

Bastardo

Medlem
Så kan det säkert vara. I så fall är det mycket underligt att det vinet enbart verkar finnas tillgängligt i Sverige.
Jag håller med dig, det finns märkliga saker inom vinnäringen som vi entusiaster får nästan aldrig veta sanningen om. Nu har nog importören och märket fått tillräckligt med uppmärksamhet … så vi kan kanske avsluta diskussionen, om inte någon kommer med nya fakta. Tack för att du deltog i dialogen. :)
P.S. Ska fundera på vilket vin/viner jag ska köpa/beställa. Det som är oerhört bra med Madeira är att man kan ha flera flaskor öppet parallellt utan att riskera att de skulle bli odrickbara. Då kan man jämföra de sinsemellan utan problem.
Lite speciellt är också att just Munkis brukar ge ganska höga poäng för ’lite finare’ sorter av Madeira, de är annars ytterst försiktiga med att ge höga poäng för viner över huvud taget. Synd att jag har inte hittat några intressanta recensioner hos BKWine. Kanske jag måste anstränga mig lite mer … För det vore guld värt att kunna jämföra deras omdömen med Munkis betyg, då kan det blir även lättare för mig att besluta vad ska jag köpa.
 
Last edited:
Jag har inte druckit så mycket Madeira alls och det var länge sen jag köpte någon flaska. Därför ville jag veta hur den upplevs smakmässigt, då det verkade vara ganska ’syrligt’. Har alla fall valt fyra kandidater till ett framtida köp av en söt Madeira, så vad tycker du, vintomas, Patrik Sellin och övriga medlemmar som kan Madeira, vilket vin ska jag köpa av dessa? Mestadels bara som ett ’gosdryck’ eller tillsammans med passande efterrätt. Har förstått att vinet håller sig bra flera veckor även öppnad.
HM Borges Malmsey 15 years old, Nr 97801, 399 kr
H&H Madeira Boal 15 Years Old, Nr 92057, 462 kr
H & H Madeira Boal 10 Years Old NV, Nr 92057, 342 kr
Justino’s Madeira Malvasia 10 Years Old NV, Nr 93184, 352 kr

Rent spontant känns det som att man får mycket Madeira för pengarna genom att köpa den första flaskan. Jag gillar söta viner, men kanske det är inte så stor skillnad mellan upplevd sötma mellan dessa.
HM Borges Malmsey 15 years old, Nr 97801
Verkar vara slut. Finns två flaskor i en butik. Eller hittat den utomlands någonstans?
 

Bastardo

Medlem
HM Borges Malmsey 15 years old, Nr 97801
Verkar vara slut. Finns två flaskor i en butik. Eller hittat den utomlands någonstans?
Verkar vara ett mycket gott vin, att bedöma efter alla recensioner. Har dock inte sökt det på nätet, för så viktigt är det ändå inte. :cool:
 

Bastardo

Medlem
Granqvist Beverage House var mycket snabba att svara på min fråga. De hade faktiskt ringt mig redan i går, men jag satt på bussen just då och hörde inte ringsignalen, så jag bad de att mejla mig i stället och så här skrev de:
”Nu har vi frågat producenten om syran i Veiga Madeira Malvazia 15 YO. Någonstans har det blivit fel i inmatningen och det korrekta värdet ska vara 5,2 g/l. Vi tackar för att du uppmärksammade vårt misstag!”

Det känns skönt att jag hade rätt i mina aningar och att det inte heller var enbart omkastade siffror. Nu finns korrekt info om vinet på rätt plats, så ni kan kika själv som är intresserad av madeira.

För ett visst madeiravin på Alko är syran lite över 10 gram per liter, men jag vet inte hur vanligt det kan vara. Det rör sig inte om något dussinvin, utan Blandy’s Verdelho Vintage Madeira 1976 som kostar 279 euro per helflaska, vilket kanske inte är så mycket för nästan 50 årig madeira. Det vore en perfekt present för någon som fyller jämt om ett par år, ifall denne gillar söta starkviner.
ALKOHOL 21.0%
SOCKER 80.0 g/l
SYROR 10.2 g/l

P.S. Jag beställde en flaska Veiga redan ett par dagar sen, tillsammans med en lite mer anspråkslös flaska, nämligen Blandy’s Colheita Malmsey 2014. De två samt den som jag redan har hemma får utbilda mig om hur madeiran smakar. Om jag hittar en butelj även av en 15 årig Malmsey för ganska modest pris, kan jag slå till. Men de är inte så lätt att hitta i dag när efterfrågan är nästan noll.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
n i Veiga Madeira Malvazia 15 YO. Någonstans har det blivit fel i inmatningen och det korrekta värdet ska vara 5,2 g/l.
Alltså samma mängd som den "vanliga" madeiran som jag nämnde tidigare. Tror fortfarnde att det är samma innehåll men olika etiketter. Frågade du om det?
 

Bastardo

Medlem
Alltså samma mängd som den "vanliga" madeiran som jag nämnde tidigare. Tror fortfarnde att det är samma innehåll men olika etiketter. Frågade du om det?
Ja, det gjorde jag och fick det här, lite diffusa svaret:
”När vi började jobba med Henriques & Henriques blev vi erbjudna att köpa Veiga. De hade en annan importör som de sålde till i Sverige, därför fick vi köpa just Veiga. Efter en tid fick vi möjlighet att sälja även andra Madeiraviner från H&H. Kanske kan detta vara en del av förklaringen? Om de själva har slutat sälja Veiga, eller vad som hände med märket, vågar jag inte svara på.”

Det är nog så, att mycket som sker bakom kulisserna får vi vanliga kunder aldrig veta om. FInns nog många exempel på det, misstänker jag. Varför gör de så, är en gåta för mig. Om det andra vinet fanns att köpa på bolis, kunde jag beställa en flaska bara att stilla min nyfikenhet. men tyvärr finns den inte. Kanske någon medlem kunde ta reda på varifrån man kan köpa vinet, så kan jag göra det, men jag vill inte betala punktskatt själv, i så fall får det vara, för så viktigt är det inte för mig personligen.
 

Bastardo

Medlem
Jag har en svag aning om att det faktiskt kan vara samma vin, men med olika etiketter. Inte helt ovanligt. Det är endast svenska siter (och vivino) som skrivit om det. Dock kvarstår frågan varför man döper ett vin till Veiga som är portugisiska för gräs.
Du har oerhört vaga bevis för ditt påstående att det skulle kunna vara ett och samma vin.
Lägg gärna fram en enda bekräftelse förutom att de har samma syramängd! Varför är det bara jag som ska bevisa hela tiden saker och ting och du bara gissar? Jag tycker att nu det är din tur att lägga fram ett bevis för att det är samma vin, som du har ’en svag aning om’ …
Och hur vanligt är det inte att madeira kan ha samma syramängd? Jag tror att det är ganska vanligt. Det var en mycket mer suspekt sak när jag märkte att syramängden var för lågt. Det hade ingen annan uppmärksammat före mig och importören ändrade uppgiften om den saken även på deras sajt.

Varför skulle H&H göra besvär att sälja samma vin i olika buteljeringar? Vad tror du att de skulle vinna genom att göra så? Det låter helt sjukt om så vore fallet.
De är bland de mest pålitliga och välrenommerade av alla madeirahus, så jag har mycket svårt att tro att de skulle göra på detta vis.

Vad jag har kunnat ta reda på hittills så har H&H förvärvat gamla lager av Veiga när de slutade. Efter det har de buteljerat vissa delar av återstående fat och fortsätter säkert med det så länge de har sålt det mesta. (Det kan jag så klart inte veta med säkerhet, men det kan ingen annan här på forumet!)

H&H berättar själva så här om 15-åriga Malvasia och jag är fullt medveten att texten skijer sig lite mellan jpg-fil och URL:
”Bright, amber-coloured and light golden nuances. This wine offers us a complex aroma of dried fruits, jam and some wood. Full-bodied, rich and smooth with a taste of nuts and honey. Very pleasant aftertaste.”

Alltså bärnstensfärgad vin. Vinet i min flaska är mycket mörkare i färgen än så. Jag kan ta en bild på den vid tillfälle och lägga hit, om ni vill, så får ni se färgen. Innehållet är inte ens i närheten av att vara bärnstensfärgad och just nu har jag tre olika madeiraviner hemma för att kunna göra lite jämförelser med.
Och på texten bakom Veiga kan man antyda att de använder äkta Malvasia i vinet och inte något annat. Det är nog så med H&H också, så om det skulle vara exakt samma vin, så borde inte färgen vara så olika, eller hur. Och snacket om att ens kunna tro att de använder karamellfärg är så befängd som det någonsin kan vara! Tror du/ni att de skulle vilja riskera sitt goda rykte genom att göra så?

Den här diskussionen kan bli hur lång som helst, om ni tillåter det, men jag skulle vilja se några bevis från din/er sida också. Varför är det alltid jag som måste bevisa saker och ting? Tror ni aldrig någonting som jag presenterar utan att nagelfara varenda bokstav? Jag börjar bli så innerligt trött på det!!!
Så lägg fram bevis, ni som är så himla duktiga på viner!! Var är alla konnässörer just nu när vi snackar om madeira? Det ser ut att det inte finns så många specialister här trots allt, alla fall gällande madeira.

P.S. ”Madeira 15 years old is made from the most traditional of the noble grapes. This wine is rich and mellow with flavours of dried fruits and honey. The perfect accompaniment to rich chocolaty desserts, coffee or enjoyed as a digestive.”
Text bakom flaskan, som kan ses även i bild. En bild på färgen på vinet kan dyka upp här lite senare, så får ni se om det liknar bärnstensfärgad eller inte.
Jag väntar med en stor spänning nya bevis från din/er sida att det skulle röra sig om ett och samma vin, än så länge har det inte funnits ett enda. Bara anklagelser att så skulle vara fallet. Nu är det någon annan som får försöka komma fram med lite nya fakta, och inte bara vilda gissningar, för det kan vem som helst att göra.
 

Attachments

  • DSC_0251.JPG
    DSC_0251.JPG
    40 KB · Visningar: 32
  • DSC_0252.JPG
    DSC_0252.JPG
    62,2 KB · Visningar: 35
  • DSC_0255.JPG
    DSC_0255.JPG
    20,7 KB · Visningar: 32
Last edited:
Toppen