Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Cristal

Medlem
Hej,

Har bokat resa till Epernay i oktober tillsammans med min sambo.

Jag hade tänkt att fria på typ något champagnehus med bra lunch middag, slott eller restaurang.
Är väldigt tacksam om någon kan komma med lite tipps schyssta romantiska ställen att fria på.

MVH, D
 
Trådskapare
C

Cristal

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Sorry!

Jag är man. :)

MVH, Daniel
 

chambertin

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Cristal skrev:
Hej,

Har bokat resa till Epernay i oktober tillsammans med min sambo.

Jag hade tänkt att fria på typ något champagnehus med bra lunch middag, slott eller restaurang.
Är väldigt tacksam om någon kan komma med lite tipps schyssta romantiska ställen att fria på.

MVH, D
Restaurang: Château Les Crayères (romantisk miljö, lunchen är fantastiskt bra, suverän service, massor med Champagne på glas dessutom)
 
Trådskapare
C

Cristal

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Tack!!

Jag så att det verkar som om dom har lite olika restauranger. Var tycker du man ska sitta?

MVH, Daniel
 
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

chambertin skrev:
Restaurang: Château Les Crayères (romantisk miljö, lunchen är fantastiskt bra, suverän service, massor med Champagne på glas dessutom)
Nej, inte Les Crayeres.
Visst är det ok mat men för att vara en trestjärna så hade jag mycket högre förväntningar.
Servicen bestod av ett gäng surikater som stod på tå mest hela tiden och tittade med näsan i vädret. Korrekta men opersonliga och inte speciellt trevliga.
Maten underleverarade i stort sett i varje rätt. En av de saltaste hummersoppor jag någonsin fått serverat. Man börjar ju undra över kockens nykterhet vid dylika misstag.
Vi tog inte vinpaketet utan gick för säkra kort rakt över med Clos de Goisses -90 som stjärnan under middagen.
När vi intog kaffe och avec i loungen så visade sig den dubbla espresso jag beställde vara av kontorsmaskinskvalitet. Fransmän och kaffe är som magnetiska motpoler.
Bra avecvagn dock. Men för dryga 8 0000 SEK för två pers så kan det ha varit den minst PRISVÄRDA middagen i mitt liv so far.
Jämför med Oaxen, M Dahlgren, Esperanto etc. med 0-2 stjärnor och så otroligt mycket bättre.

Ta in på Royal Champagne istället det ligger bättre, du äter minst lika bra och det är mer romantiskt i mitt tycke.
 
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Cristal skrev:
Tack!!

Jag så att det verkar som om dom har lite olika restauranger. Var tycker du man ska sitta?

MVH, Daniel
Håller med El burro grande, Les Crayere (ligger för övrigt i Reims och inte Epernay) levererar inte (tror att de har två stjärnor, inte tre). Rekommenderar bistron om du ska äta där framfor huvudresturangen.

Nu kan ju vädret vara svårt i oktober men annars en picknick med champagne på någon av platserna ovanför floden kanske kan vara väl så romantiskt.
 
Trådskapare
C

Cristal

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Verkar vara lite blandade omdömen kring Les Crayeres. Ska nog ändå testa det för en lunch :)

Har aldrig varit där och vet inte hur miljön och möjligheter till picknick i det fria ser ut. Bra att veta!! Tack.
Utomhus för sig själv hade varit trevligt men vet inte om jag vågar ha det som enda utväg. Jobbigt om det bara regnar :-[
 

chambertin

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Cristal skrev:
Verkar vara lite blandade omdömen kring Les Crayeres. Ska nog ändå testa det för en lunch :)

Har aldrig varit där och vet inte hur miljön och möjligheter till picknick i det fria ser ut. Bra att veta!! Tack.
Utomhus för sig själv hade varit trevligt men vet inte om jag vågar ha det som enda utväg. Jobbigt om det bara regnar :-[

Får väl förtydliga mig med att jag faktiskt inte ätit middag där men lunch vid två tillfällen och det har varit suveränt båda gångerna.
Har hört från andra som varit där att middagen inte presterar ngt speciellt mycket bättre än lunch men man går lätt iväg till 200-300€/kuvert medans lunchen landar på runt 60-70€.

Tror precis som shorepower att den hade två ** förut men efter ett ägarbyte nyligen (eller om det bara var byte av köksmästare) så har dom en * nu.

El burro grande skrev:
Nej, inte Les Crayeres.
Visst är det ok mat men för att vara en trestjärna så hade jag mycket högre förväntningar.
Servicen bestod av ett gäng surikater som stod på tå mest hela tiden och tittade med näsan i vädret. Korrekta men opersonliga och inte speciellt trevliga.
Maten underleverarade i stort sett i varje rätt. En av de saltaste hummersoppor jag någonsin fått serverat. Man börjar ju undra över kockens nykterhet vid dylika misstag.
Vi tog inte vinpaketet utan gick för säkra kort rakt över med Clos de Goisses -90 som stjärnan under middagen.
När vi intog kaffe och avec i loungen så visade sig den dubbla espresso jag beställde vara av kontorsmaskinskvalitet. Fransmän och kaffe är som magnetiska motpoler.
Bra avecvagn dock. Men för dryga 8 0000 SEK för två pers så kan det ha varit den minst PRISVÄRDA middagen i mitt liv so far.
Jämför med Oaxen, M Dahlgren, Esperanto etc. med 0-2 stjärnor och så otroligt mycket bättre.

Ta in på Royal Champagne istället det ligger bättre, du äter minst lika bra och det är mer romantiskt i mitt tycke.

Har inte själv haft några surikater alls i servicen då jag varit där utan bara perfekt service (kanske lite stel och uppstyltad) med lagom avstånd/uppmärksamhet men har du haft en sådan upplevelse så har du (jag säger inte emot alls).

Har du betalat dryga 80000 SEK för två pers så förstår jag att du är besviken.
 

Elvis

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Vad gäller själva frieriet så tycker jag att du, om vädret tillåter, ska fria ute bland vinrankorna. Det finns många vackra vinodlingar, till exempel ovanför Aÿ.

Sedan finns det en del mindre hotell "ute på vischan" med riktigt bra restauranger. Det kanske kan vara ett alternativ? Jag har inte bott på något av dem själv än men planerar att göra det nästa gång jag är i Champagne med min fru. Château de Fére står högt på min lista.
 
Trådskapare
C

Cristal

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Tack för tippset!! Vi får hoppas hon säger ja! :)
 

Helen

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Varför inte ta med henne till katedralen i Reims, den är så otroligt vacker.
När ni sedan går bredvid varandra i gången upp till altaret så böjer du dig ner och lossas att du bara ska knyta skosnöret, du ber henne komma till dig och när du sitter där på ett knä tar du fram ringen och ställer den stora frågan :)
När hon sagt JAAAA då går ni på picknic.

Som den romantiska tjej jag är skulle jag ha sagt ja...
Lycka till!
 

Elvis

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Vill också passa på att önska dig välkommen till forumet, Cristal. På ditt namn och ditt val av plats för frieri så verkar du vara intresserad av champagne och därmed kommer du att känna dig hemma här. :)
 
Trådskapare
C

Cristal

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

1CRU skrev:
Varför inte ta med henne till katedralen i Reims, den är så otroligt vacker.
När ni sedan går bredvid varandra i gången upp till altaret så böjer du dig ner och lossas att du bara ska knyta skosnöret, du ber henne komma till dig och när du sitter där på ett knä tar du fram ringen och ställer den stora frågan :)
När hon sagt JAAAA då går ni på picknic.

Som den romantiska tjej jag är skulle jag ha sagt ja...
Lycka till!

:) Inte dumt!! Vi får se vad det blir.

Ska titta på väderprognosen innan vi åker ner och anpassa lite efter det.
Lovar att återkoppla om hur det gick.
Tack!
 
Trådskapare
C

Cristal

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Elvis skrev:
Vill också passa på att önska dig välkommen till forumet, Cristal. På ditt namn och ditt val av plats för frieri så verkar du vara intresserad av champagne och därmed kommer du att känna dig hemma här. :)

Helt rätt!!
Champagne är ett relativt nytt intresse sedan några år tillbax och något jag älskar.
Kul att ha hittat hit och hoppas kunna tillföra något någon gång :)
Har samlat på mig ett hundratal flaskor blandat Cristal, Ruinart och Winston churchill som ligger i en vinkällare å vilar. :)
Även om det låter konstigt så har jag aldrig öppnat någon av flaskorna ännu. Hoppas få testa några av årgångarna när vi kommer ner till Chamagne.

Tack
 

Elvis

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Cristal skrev:
Har samlat på mig ett hundratal flaskor blandat Cristal, Ruinart och Winston churchill som ligger i en vinkällare å vilar. :)
Även om det låter konstigt så har jag aldrig öppnat någon av flaskorna ännu.

Ja, det låter konstigt men du kommer att bli rikligt belönad. Vi med lite sämre karaktär dricker ofta alldeles för unga champagner.
 
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Cristal skrev:
Helt rätt!!
Champagne är ett relativt nytt intresse sedan några år tillbax och något jag älskar.
Kul att ha hittat hit och hoppas kunna tillföra något någon gång :)
Har samlat på mig ett hundratal flaskor blandat Cristal, Ruinart och Winston churchill som ligger i en vinkällare å vilar. :)
Även om det låter konstigt så har jag aldrig öppnat någon av flaskorna ännu. Hoppas få testa några av årgångarna när vi kommer ner till Chamagne.

Tack
Vad gäller dricka så finns det många på forumet som gärna hjälper till och prova om dina flaskor är bra. Vilka årgångar har du?
 

Jos

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

Cristal skrev:
Helt rätt!!
Champagne är ett relativt nytt intresse sedan några år tillbax och något jag älskar.
Kul att ha hittat hit och hoppas kunna tillföra något någon gång :)
Har samlat på mig ett hundratal flaskor blandat Cristal, Ruinart och Winston churchill som ligger i en vinkällare å vilar. :)
Även om det låter konstigt så har jag aldrig öppnat någon av flaskorna ännu. Hoppas få testa några av årgångarna när vi kommer ner till Chamagne.

Tack
Låter otroligt konstigt i mina öron men vi är ju alla olika... Och med tanke på att du skriver att du hoppas att få testa några av årgångarna så låter det som du inte ens vet vad du sparar på, - tänk om du blir besviken? Vad är det för intresse du har om det alltså inte är att dricka Champagne? Kunde du lika gärna samla på frimärken? - Jag menar om du aldrig öppnat någon av dina flaskor kan det ju knappat vara för innehållet...

Ursäkta frågorna men blev så nyfiken... :)
 

Jos

Medlem
SV: Tipps på bra ställe att fria på i Champange

shorepower skrev:
Jos lägger in en lite ödmjuk avslutning, har du en gråtmild dag idag? ;D
Ja jo det har jag nog faktiskt... Min nya stil helt enkelt!
Nämen seriöst, - ser att mina frågor skulle kunna tolkas som ett påhopp och ville väl förtydliga att det inte var meningen..

Mina påhopp spar jag gärna till dig och de andra himla champagneintresserade! 8)
 
Toppen