Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på champagne 600-800kr

Wintermute

Medlem
Jag har summerat en lista på olika viner (halvflaskor) där det både är olika druvor, sockerhalt och olika länder. Kommentera gärna!

  • Freixene Cordon negro brut
  • Castelforte Prosecco extra dry
  • Veuve Clicquot sec
  • André Clouet Grand Réserve
  • Collet Brut
  • Pol Roger Brut Réserve
+en Launois blanc de blances som jag har hemma

Om du prompt skall ha en cava på halflaska, tror jag att Codorniu Classico Brut är en roligare upplevelse än Cordon Negro. Segura Viudas Brut Rosado är lite charmig för sommarbruk, men kanske inte någon stor upplevelse den heller...
Men för kontrasten kan det finnas en poäng med Cordon Negro... [Mina ödmjuka funderingar... Det viktigaste är trots allt att du har kul!]
 

chambertin

Medlem
Jag anade att halvflaskor var sämre men hur påtagligt är det? Om det är en väsentlig skillnad avstår jag från dem.

Jag har summerat en lista på olika viner (halvflaskor) där det både är olika druvor, sockerhalt och olika länder. Kommentera gärna!

  • Freixene Cordon negro brut
  • Castelforte Prosecco extra dry
  • Veuve Clicquot sec
  • André Clouet Grand Réserve
  • Collet Brut
  • Pol Roger Brut Réserve
+en Launois blanc de blances som jag har hemma

Champagnen, André Clouet Silver Brut Nature, som du nämnde finns inte på halvflaska. Är det fortfarande bara pinot noir men med utan tillsatt socker istället?
Som sagts här förut, skippa halvflaskorna. Skaffa dig några bra flaskförslutare för mousserande och köp helflaskor. Pga kolsyran så håller sig en öppnad flaska bra mkt längre än stilla vin.
Är du bara ute efter att prova dig igenom så mkt varierat som möjligt så tycker jag nog att du skall gå med i en eller flera föreningar som provar vin och lär ut vinkunskap. Munskänkarna är ett bra exempel. Då kan du prova mycket utan att köpa på dig massor med flaskor och dessutom kanske du upptäcker hela vinets fascinerande värld även utanför de mousserande.
 

MartinE

Medlem
Jag bakade ihop ett lite startpaket som hamnar strax över 800 kr där du får chansen att prova lite olika typer av Champagne i mellanklass. En ren Chardonnay samt Pinot Noir och en blend av Ch, PN och Pinot Meunier med lite mer ålder och utvecklad karaktär. Inga märkvärdiga bubbel, men troligtvis adekvata för att få lite ökad kunskap.
Om du känner för att spendera några kronor till så kan det vara vettigt att slänga in någon Cava, Crémant eller någon champagnekopia för att även få testa av lite stilar utanför just Champagne.

Nu är jag ju ingen champagnenörd, vilket det finns flertalet av på forumet, så förvänta dig att det kommer en del kontringar på andra liknande upplägg med samma tänk som kanske till och med är bättre *håller tummarna*! :)
Smaken är ju som bekant som baken, men jag håller inte alls med dig angående ovanstående val! Min erfarenhet är att Pierre Péters standardcuvée är väl krävande för "den ovane" champagnedrickaren. När det gäller André Clouet håller jag med @Elvis om att Silver Brut Nature är ett klart bättre val. Slutligen tycker jag att Beaumont des Crayères är en riktigt tråkig skumpa!

Jag är för övrigt rädd för att forumet, i sin fantastiska iver över att få hjälpa till, har förvirrat bort TS från hans ursprungliga fråga:

Jag skulle vilja köpa en flaska champagne, gärna lite mer "ovanlig".
Du har ju uppenbarligen redan testat lite olika champagner och du har hela livet på dig att testa fler för att komma på vilken som är din favoritstil. Jag tycker du ska hålla fast vid din ursprungliga plan och köpa en speciell flaska och njuta riktigt ordentligt! Av de alternativ du listar skulle jag välja Orpale 2002. Ett annat alternativ som stämmer väldigt bra in på din beskrivning ("lite mer ovanlig") och som finns tillgänglig på SB idag är Henri Giraud Fût de Chêne.

Oavsett vilken flaska du väljer: spara ungefär hälften av flaskan till dagen efter! Champagnen kommer då att ha utvecklats och det är inte omöjligt att du upplever den som ännu bättre!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Smaken är ju som bekant som baken, men jag håller inte alls med dig angående ovanstående val! Min erfarenhet är att Pierre Péters standardcuvée är väl krävande för "den ovane" champagnedrickaren. När det gäller André Clouet håller jag med @Elvis om att Silver Brut Nature är ett klart bättre val. Slutligen tycker jag att Beaumont des Crayères är en riktigt tråkig skumpa!

Jag är för övrigt rädd för att forumet, i sin fantastiska iver över att få hjälpa till, har förvirrat bort TS från hans ursprungliga fråga:


Du har ju uppenbarligen redan testat lite olika champagner och du har hela livet på dig att testa fler för att komma på vilken som är din favoritstil. Jag tycker du ska hålla fast vid din ursprungliga plan och köpa en speciell flaska och njuta riktigt ordentligt! Av de alternativ du listar skulle jag välja Orpale 2002. Ett annat alternativ som stämmer väldigt bra in på din beskrivning ("lite mer ovanlig") och som finns tillgänglig på SB idag är Henri Giraud Fût de Chêne.

Oavsett vilken flaska du väljer: spara ungefär hälften av flaskan till dagen efter! Champagnen kommer då att ha utvecklats och det är inte omöjligt att du upplever den som ännu bättre!
Bra att du tillför lite dynamik och visar att ett forum inte unisont behöver ha samma åsikt! För @Folke så är det ju perfekt att välja och vraka bland alla tips i tråden och bilda sig sin egen uppfattning. Jag tror att TS kommer att bli en väluppfostrad vinnörd i slutändan med all god hjälp på vägen han har fått här! :)
 
Trådskapare
Folke

Folke

Medlem
Jag gillar er entusiasm! Det är riktigt kul att det sägs olika saker, inte bara "köp denna". Det betyder ju också att jag måste tänka(=lära) ännu mer!;) en bra flaskförslutare skall jag skaffa iaf!

Nu blir jag sugen på att göra alla möjliga smaktest efter det ni sagt. Tack för alla svar, så återkommer jag med resultatet och huruvida det blir en flaska eller ej. Och det är alltid de "enkla" frågorna som öppnar för de svåra frågorna.:)
 

chambertin

Medlem
Jag gillar er entusiasm! Det är riktigt kul att det sägs olika saker, inte bara "köp denna". Det betyder ju också att jag måste tänka(=lära) ännu mer!;) en bra flaskförslutare skall jag skaffa iaf!
Dom här fungerar bra (för 2,76$/st kan man ju köpa ett gäng också):
sku_180285_1.jpg

Vill man stänga med stil så går det ju också (35£):
stopper_Dom-perignon-Vintage-2004_W.png
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hur länge skulle ni säga att vinet kan stå med en återförslutare utan att tappa sin karaktär?
Har haft flaskor med Champagne stående förslutna i kylen med gott resultat i nästan en vecka. Beror väldigt mycket på mängden vin som är kvar i flaskan. Mer vin, längre tid och mindre vin, kortare tid.

1-2 dagar är inga som helst problem, och som med mycket annat ungt vin kan dom till och med bli något roligare med lite tid och luft.
 
Jag håller med många av de föregående talarna att inte kasta bort 800 kr på endast en butelj utan sprida ut det på 2-3 lite billigare.
Mina förslag är:
Gosset Grande Réserve Brut (87661; 409 kr)
Beaumont des Crayères Grande Réserve Brut (7891; 199 kr)
André Thomas Brut (72033; 249 kr)
Summan blir då 857 kr.

Vidare är jag väldigt förtjust i Special Club-vinerna samt de flesta skapelser från Deutz, Pol Roger, Gosset, Arnould samt Vincent Joudart för att nämna några.

Lycka till!!
 
Toppen