Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på Champagne för max 300 kr som ger en 90-plus-upplevelse?

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det handlar absolut inte om att jag har något emot eller är rädd för att prova blint eller att jag bryr mig det minsta lilla om det läggs ut på forumet att jag tycker det ena eller andra är jättegott, men att jag föredrar när provningarna kan ske under mer lättsamma former.

När det börjar pratas om att man ska ha oberoende upphällare, externa sekreterare, krav på att vinerna ska drickas helt utan samtal mellan deltagare etc börjar det bli lite väl hög allvarlighetsfaktor för min smak. Det är inte därför jag intresserar mig för vin.
Jag dricker vin som en trevlig hobby, vin är något som jag tycker ska vara roligt och socialt och jag strävar inte efter att göra det på någon sort VM-nivå... Då är charmen borta för min del...
Upplägget är möjligen lite överdrivet med något hängsle eller livrem för mycket för att säkerställa att det blir blint utan minsta tvivel, men om man skall dricka blint så får man ju se till att blinda också, annars blir det ju på låtsas. :) Att ha en person som samlar in omdömerna innan avtäckning är för att få lite koll på vem som tycker vad, vilket möjligen är lite onödigt, men det skall ju inte vara några tveksamheter efteråt vem som tyckte vad. Hela syftet med det rigorösa upplägget är för att det ofta dyker upp "bortförklaringar" i efterhand där resultatet ifrågasätts av flertalet anledningar för att man inte har tänkt till innan. Lite nerv kan väl också göra det lite spännande kan jag personligen tycka. Det är ju bara den som är ängslig som drabbas av pressen och just dessa personer behöver pressen som mest för att komma ur sitt skal och sluta bry sig om prestige samt lära sig lita på sin smak.

Men visst, man kan såklart prova vin öppet också, men då får etiketter och förutfattade meningar vanligtvis för stor betydelse, så varför inte säkerställa att det blir blint utan minsta tvivel? Prat mellan deltagarna om vinerna går ju utmärkt så fort alla är klara med sin bedömning, men prat innan påverkar lika mycket som att flukta på etiketter. Det räcker att någon antyder något om "låg syra" eller "lite varm frukt", så är risken stor att inställningen till ett vin ändras radikalt. Jag har varit med om det alldeles för många gånger, både genom att jag inte kniper käft själv eller att någon annan sätter griller i huvudet på mig. ;)

Men visst tusan har du rätt i att det knappast är viktiga saker det här med vin, men det blir bara roligare desto mer man utforskar vinvärlden och den här typen av provningar brukar alltid öppna många ögon. :)

Glöm inte heller att den "ultraseriösa" delen bara blir en del av kvällen. Inget att förlora, bara lärorikt!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har funderat lite här på morgonen och skulle vilja förtydliga lite detaljer kring varför vi vill ha en provning som är tveklöst blind, vilket vi alltid har i Göteborg för övrigt, men det är inte alltid det är så överdrivet noga:

Vi har arrangerat mängder av provningar centralt i Göteborg den senaste tiden och det brukar aldrig bli särskilt stor uppståndelse kring resultaten, åtminstone så länge vi provar vitt, rött och sött. Viner från alla världens hörn kan imponera och gör så också samtidigt som många klassiska viner tenderar att imponera mest totalt sett. Det är ju även en stor majoritet av de viner som vi provar som är just av klassisk sort. Vi har haft helt okända vin från Schweiz som har imponerat stort, små okända Bourgogner som har fått oss upp i brygga och en del sydafrikaner som blivit WOTN. Visst kan vi gnabbas lite hjärtligt om detta, då vi sällan är överens individuellt, men det blir aldrig mer än så. Vi köper läget och går vidare med vår nya kunskap. Alla är så medvetna om att det finns mängder med viner utanför den klassiska sfären som kan imponera, så det är liksom inget att bry sig om, snarare så blir vi imponerade och hittar nya favoriter att lägga våra slantar på.

De gånger vi provar bubbel så brukar det dock bli väldigt annorlunda. Här finns det ett tjockt täcke av "prestige" som mörkar våra sinnen (grovt överdrivet förmodligen) och allt som inte är Champagne har väldigt låg status rent generellt. Trots detta så visar det sig alltid att konkurrerande bubbel tenderar att hamna väldigt högt upp på prispallen när de kollektiva åsikterna har samlats in, men av någon anledning så tas dessa resultat aldrig riktigt på allvar och här på forumet så förlöjligar man nästan dem, trots att resultaten är av helt blind och empirisk art. Varenda gång utfallet från våra provningar av bubbel har presenterats på forumet så blir det massa rabalder, förutom när resultatet går i Champagnes favör.

Just av denna anledning så behöver de som deltar skyddas mot eventuella fördomar, men också från all form av yttre påverkan, så att vi kan få ett resultat som går att ta på allvar. Jag tycker kategorin mousserande vin förtjänar att behandlas ärligt, där det som finns i glaset är det enda som betyder något. Det är knappast svårt att förstå att Champagne är den ständiga favoriten att vinna denna typ av tillställningar, då det är där det mesta av världens erkända bubbel tillverkas, men om det nu finns väldigt trevliga varianter från andra delar av världen, så förtjänar dessa viner att lyftas fram såklart utan att kallas för lättillgängliga crowdpleasers för att vi råkar gilla dem mest vid ett enstaka tillfälle.

För att det skall bli som roligast så behöver vi såklart ha med tillräckligt med folk som verkligen kan sitt bubbel och älskar denna vintyp, för annars så säger ju inte provningen så mycket. Det kan ju trots allt vara så att de som är med helt enkelt inte gillar grejen med Champagne, vilket vi då får ett tydligt resultat på när man jämför varandras preferenser. Själv så har jag både prefererat Champagne och annat vid olika tillfällen, så jag gillar nog helt enkelt bra bubbel oavsett ursprung om jag tittar tillbaks på mina bedömningar. Den främsta orsaken till att jag dricker lite bubbel är för att det enbart har varit toppbubbel som jag har gått igång på och dessa tenderar att vara dyrare än vad jag är beredd att betala, men det hör ju inte till saken per definition, men om det då finns bubbel därute som levererar toppklass för summor som jag är beredd att betala så skulle det kännas så mycket roligare att utforska vinstilen.

Peace and love! :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Väl talat, och framförallt ärlig talat @Mattias S!
En fråga dock, har det här förvandlats till en generisk mousserande-provning nu, eller är det specifikt champage under X kronor som det är tänkt för..?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Väl talat, och framförallt ärlig talat @Mattias S!
En fråga dock, har det här förvandlats till en generisk mousserande-provning nu, eller är det specifikt champage under X kronor som det är tänkt för..?
Personligen så tycker jag det är odlarskumpa som skall vara i fokus, men vi behöver såklart ha med jokrar av lite olika slag också för att sätta vinerna i relation till annat. :)
 
Toppen