Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

TEGE

Medlem
Saknar både Porugisiska & Australienska viner i källaren.

Tips på viner från dessa länder som bör lagras vore trevligt.
 

Magikern

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Penfolds Grange är väl de vinet man kanske först tänker på när de gäller källarvänliga viner från Australien. ;)
 
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

TEGE skrev:
Saknar både Porugisiska & Australienska viner i källaren.

Tips på viner från dessa länder som bör lagras vore trevligt.

Chambertin är väl en av forumets Portugalfantaster så han kan säkert ge lite tips. Port är ju annars ett säkert kort
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Magikern skrev:
Penfolds Grange är väl de vinet man kanske först tänker på när de gäller källarvänliga viner från Australien. ;)

Eller Henschkes Hill of Grace om man tycker Grange är för billig. 8)
 

chambertin

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Vet inte om jag räknar mig som Portugalfantast men omväxling förnöjer och Portugal har fortfarande massor med bra vita och röda att upptäcka.
Några favoriter för min del har varit:

Röda:
Gouvyas Vinas Velhas, Baga de Touriga, Douro
Quinta Vale D.Maria, Lemos & Van Zeller, Douro
Quinta do Crasto Reserva Vinhas Velhas, Quinta do Crasto, Douro
Chryseia, Prats & Symmington Douro
Vinha Barrosa, Louis Pato, Bairrada
Vinha Pan, Louis Pato, Bairrada
Monte da Penha Reserva, Francisco B.Fino, Alentejo

Vita:
Muros Antigos Alvarinho, Anselmo Mendes, Vinho Verde
Alvarinho, Quinta de Soalheiro, Vinho Verde

Port:
Finns ju en uppsjö här men förutom de uppenbara (och bra) som Fonseca, Taylor, Dow, Quinta do Noval och Graham så kan jag varmt rekommendera Churchill som är lysande (och inte så lagringskrävande) med sin Late Bottled Vintage. Sen kan man ganska enkelt få tag på 70- och 80-tals VP från lite enklare hus för 600-1000:- så allt man köper kräver inte lång lagring och har Grange-prislapp. :)
Gillar du fatlagrad Port (Tawny) så ta och prova en Colheita och ngn Tawny med 20 års lagring eller mer. En upplevelse som är väldigt annorlunda mot VP.

Madeira avtsår jag nog ifrån att rekommendera då jag druckit alldelse för lite sådan.
Finns en blogg (av Niklas Jörgensen) i ämnet som ger väsentligt mer än vad jag har att komma med: http://madaboutmadeira.org/

Sen får du ju inte missa de fatade Muscatel-vinerna från Setubal. Undvik de billigaste och gå på dem med +10 års fatlagring.
Finns kanske inget bättre vad gäller fortifierad Muscat. Möjligen kan Passito de Pantelleria och en del från Aussie-land komma upp i samma klass.

En och annan Aussie slinker ju ner hemma då och då också och Peter Lehmans Stonewell Shiraz har varit pålitlig många gånger.
G.A.M Shiraz från Mitolo har också varit bra liksom Coonawarra Cabernet Sauvignon från Wynn's. John Duvals Entity Shiraz
har också varit mycket god men det är ju som sig bör eftersom John Duval var ansvarig för Penfold's Grange i 16 år.
 

Magikern

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

vintomas skrev:
Eller Henschkes Hill of Grace om man tycker Grange är för billig. 8)

Har hört lite om Hill of Grace, det lär vara ett betydligt bättre vin under senare årgångar än vad Penfolds Grange varit på många år.

Vet inte om du instämmer?
 

Jos

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Har aldrig druckit något gott från Portugal som inte varit fortifierat men har blivit imponerad av Henschke flera ggr. Finns nån Shiraz runt 4-700 tror jag som är grym. Sen är ju Amon-Ra från Ben Glaetzer ett riktigt seriöst vin.


Även om jag inte förstår hur man kan ha tid och råd att fylla källaren med annat än franskt... Och kanske Italienskt... :D
 

kayaker

Cyklist
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Louis Pato är ett säkert kort i Portugal.
En som provar och dricker en hel del vin från Australien är ju Punkarn (Winepunker). Kolla http://www.winepunk.net/
Spontant så skulle jag rekommendera något av Roman Batasiuk från Clarendon Hills (och bl.a. Onkaparinga) eller Rick Kinzbrunner på Giaconda.
Leeuwin kan säkert också vara bra förutom de tidigare nämnda - Ben Glaetzer, Kaesler, Penfolds och Henschke.
 

Jens

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Utöver de redan nämnda clarendon Hill och Henschke skulle jag rekommendera Jim Barry! För lite förkovran kan jag rekommendera bloggen winepunker där skrivs det regelbundet om bättre australiska viner !
 

PaH

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Första inlägget!

Quinta Vale D.Maria, Lemos & Van Zeller, Douro som Chambertin nämnde är ett galet bra vin. Finns även en annan från samma producent CV Curriculum Vitae som är bra.
The Armagh från Jim Barry tror jag dessutom finns kvar på bolaget eller hos importören.
 
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

PaH skrev:
Första inlägget!

Quinta Vale D.Maria, Lemos & Van Zeller, Douro som Chambertin nämnde är ett galet bra vin. Finns även en annan från samma producent CV Curriculum Vitae som är bra.
The Armagh från Jim Barry tror jag dessutom finns kvar på bolaget eller hos importören.

Välkommen till forumet PaH.
 

Håkan

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Apropå Australien så vill jag nämna Torbreck. Drack en Descendant 01 för ett tag sen och jag tog direkt tillbaks att strunt jag sagt om Torbreck. Grymt bra och minst 10 år på rygg för Torbreck. Försök få tag på Mount Edelstone från Henschke, något dyrare än den som brukar finnas på systembolaget men ett rejält snäpp upp. Sedan tycker jag att även Cyril från Henschke (100% Cab) är väldigt bra, något dyrare än Mount Edelstone. Vet inte om Vinunic tar hem längre, hursomhelst så verkar de inte satsa på Henschke längre.
 

Jos

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Mount Edelstone var den jag menade, grymt gott.
 

chambertin

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Jos skrev:
Även om jag inte förstår hur man kan ha tid och råd att fylla källaren med annat än franskt... Och kanske Italienskt... :D
Du glömde Tyskland, Österrike, Spanien, Nya Zealand och USA. :)
 
Trådskapare
TEGE

TEGE

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Jag bugar & bockar. :-*

Tack,tack..!
 

MD

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

chambertin skrev:
Du glömde Tyskland, Österrike, Spanien, Nya Zealand och USA. :)

När jag började samla lite försiktigt på vin för 6-7 år sedan så var målet att ha lite av varje representerat i källaren. Nu sitter jag på blandade lådor från hela världen och det enda jag vill dricka är i princip franskt eller tyskt. Går och hoppas att ens vinsmak ska ta några steg tillbaks och bli lite bredare igen...
 

kristerb

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Australien:
Grange i all ära men frågan är om jag inte fått lika mkt kvalitet i en del mogna Elderton Command Shiraz, skulle kunna bli en intressant blindprovning...
Andra höjdare efter ett antal år:
Moss Wood cab
Penfolds Bin 707 cab
Wendouree Cab/malbec

Har inte provat äldre årgångar av Torbreck men jag skulle tro att Run Rig och även de andra mognar både fint och länge. (de säger själva att de tagit över druvkontrakt från riktigt gamla vingårdar som tidigare gick till Grange)
Har heller inte provat äldre Henschke, men samma känsla där (och där kan man ju snacka om gamla stockar, mäktigt att gå i Hill of Grace Grandfathers Block med stockar från 1860-talet, efter att man fått trampa skorna i ett bad som ser till att man inte drar med sig sjukdomar).
 

chambertin

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

MD skrev:
När jag började samla lite försiktigt på vin för 6-7 år sedan så var målet att ha lite av varje representerat i källaren. Nu sitter jag på blandade lådor från hela världen och det enda jag vill dricka är i princip franskt eller tyskt. Går och hoppas att ens vinsmak ska ta några steg tillbaks och bli lite bredare igen...
Du kan vara lugn, det kommer och går (vad man gillar alltså).
Plötsligt upptäcker man ngt nytt (druva, region, vintyp) och har man intresset och är lite nördig så gräver man ju ner sig i det givetvis.
För egen del så är väl Frankrike det som alltid finns där på ett eller annat sätt men även där så kommer och går regionerna. Har t.om haft perioder då Bordeaux och Bourgogne gått på sparlåga. Alsace går ofta på sparlåga liksom för det mesta även Loire,Jura, Savoie och ett 10-tal andra.

Så släpp handbromsen och skit i var vinet kommer ifrån och njut av allt det som finns för att det är bra och gott.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Magikern skrev:
Har hört lite om Hill of Grace, det lär vara ett betydligt bättre vin under senare årgångar än vad Penfolds Grange varit på många år.

Vet inte om du instämmer?

Har aldrig provat dem mot varandra, men Hill of Grace är ruskigt bra, och fantastisk elegant och balanserad trots sin enorma kraft.

http://vintomas.wordpress.com/2012/12/0 ... -decanter/
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Granges storhet sitter i lagringspotentialen och i hur den utvecklas. Den blir faktiskt helt fantastisk med ålder. Gillar också Elderton Command, men jag tycker att man ska söka sig utanför SA och Barossa. Det finns fantastiska producenter i Yarra Valley, men också i Western Australia som producerar massor med svalklimatsgrejer som är toppen.
 
Toppen