Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

kristerb

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Granges storhet sitter i lagringspotentialen och i hur den utvecklas. Den blir faktiskt helt fantastisk med ålder.

instämmer.

För den som är på väg till Adelaide, missa inte restaurangen Chloe's som förutom riktigt bra mat också har en imponerande källare med gamla årgångar.
En oförglömlig kväll (2011) inkluderade:
1970 Grange
1986 Lindemans Pyrus
1983 Lindemans Hunter River Burgundy Bin 6600 magnum
1972 Wolf Blass Bilyara Port Style

Alla strålande exempel på hur bra australiska viner kan mogna. Grangen fyllig pepprig med lakrits, mycket mognadstoner och undervegetation i doften men i perfekt form, toppbetyg.
Pyrus Bordeaux-lik och stor, tät.
Huntern, elegant, finess, lättare i stilen. Shiraz men man förstår tanken med namnet för stilen.
Wolf Blass, sirap, lakrits, supertät, enorm längd, odödlig.

Så, ja, jag lägger till dessa till mina tidigare mogna viner-tips :)

Vi åkte dit på rekommendation från Torbreck, trust the locals to know a good place.
 

Niklas J

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Vilken beklämmande aktivitet från min sida här; tre år gammal info i det digitala visitkortet! Bättring där.

Till trådskaparen; innan du går bananas och köper in viner som rekommenderas så försök först köpa några enstaka flaskor och prova. Kanske inte alls är vad du förväntar dig?

Portugal genomgår rejäla förändringar och har så gjort de senaste 25 åren, även om det kanske först är med 2000-talet som det börjat bli riktigt allvar. På bordsvinssidan vill säga. Det innebär att du kommer stöta på några viner som är så in i helskottas bra för prislappen att du inte tror det är sant men också råka ut för några grymt överprisade eller identitetssökande doningar. Mitt förslag är att inte göra det för stort; fokusera på en region. Douro. Här hittar du i mitt tycke de bästa vinerna.

Till att börja med; köp och prova Wine & Soul. Kraft och massor av karaktär? Pintas. Behöver lång tid för att öppna upp men är värt besväret. Räkna med en femhundring. Elegans? Prova då deras Quinta da Manoella Vinhas Velhas. Ett av de bästa bordsvinerna jag provat från Douro, i den moderna skolan. Pris som Pintas. Samtidigt, glöm inte Manoella, gjort på de yngre stockarna i vingården (i Douro är stockar planterade under mitten av 1980-talet ungt). Min "hus-douro" hemma, 150 spänn.

Jag skrev en längre post om producenten nyligen. Vet ej om forumet tillåter länkning så jag lägger dock inte upp den här. Du får hitta den själv om intresset finns. Du kan dock köpa alla viner som nämnts ovan på hemmaplan, iaf beställa tror jag.

Och på tal om Aussies. 1980 Grange var vital som attan när jag provade den i mitten av 2000-talet. Det säger en del....

Lycka till!

MVH

Niklas
 
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Niklas J skrev:
Vilken beklämmande aktivitet från min sida här; tre år gammal info i det digitala visitkortet! Bättring där.

Till trådskaparen; innan du går bananas och köper in viner som rekommenderas så försök först köpa några enstaka flaskor och prova. Kanske inte alls är vad du förväntar dig?

Portugal genomgår rejäla förändringar och har så gjort de senaste 25 åren, även om det kanske först är med 2000-talet som det börjat bli riktigt allvar. På bordsvinssidan vill säga. Det innebär att du kommer stöta på några viner som är så in i helskottas bra för prislappen att du inte tror det är sant men också råka ut för några grymt överprisade eller identitetssökande doningar. Mitt förslag är att inte göra det för stort; fokusera på en region. Douro. Här hittar du i mitt tycke de bästa vinerna.

Till att börja med; köp och prova Wine & Soul. Kraft och massor av karaktär? Pintas. Behöver lång tid för att öppna upp men är värt besväret. Räkna med en femhundring. Elegans? Prova då deras Quinta da Manoella Vinhas Velhas. Ett av de bästa bordsvinerna jag provat från Douro, i den moderna skolan. Pris som Pintas. Samtidigt, glöm inte Manoella, gjort på de yngre stockarna i vingården (i Douro är stockar planterade under mitten av 1980-talet ungt). Min "hus-douro" hemma, 150 spänn.

Jag skrev en längre post om producenten nyligen. Vet ej om forumet tillåter länkning så jag lägger dock inte upp den här. Du får hitta den själv om intresset finns. Du kan dock köpa alla viner som nämnts ovan på hemmaplan, iaf beställa tror jag.

Och på tal om Aussies. 1980 Grange var vital som attan när jag provade den i mitten av 2000-talet. Det säger en del....

Lycka till!

MVH

Niklas

Niklas

Välkommen tillbaka :) Tipset att prova först är verkligen något som ska vara med i alla frågor av den här typen. Smak varierar så det gäller att inte bara lyssna på andra.

Klart att du får länka. Så länge det tillhör diskussionen och det inte är en länkning av typen "hej, jag är ny här, läs min blogg".

Portugal är ett land som tillhör de vita fläckarna på min vinkarta (finns fler vita fläckar än markerade tyvärr) så intressant med lite mer information.
 

Niklas J

Medlem
SV: Tips på portugisiskt och australienskt till vinkällaren

Det som genom åren fascinerat mig när det kommer till Portugal är just stoltheten och viljan att stanna vid de inhemska druvsorterna. Enligt mig, helt rätt väg att gå och det kommer belönas. Dessutom finns det en anledning varför de bäst passar i landet och inte Syrah eller Cabernet.

Douro regerar och har väl inte planterat någon internationell druvsort. Det samma kan man inte säga om mer sydliga regioner som anammat flera av dem. Lite trist men det är också därför jag tycker trådskaparen - och övriga som vill ge landets bordsviner en chans - att fokusera på Douro.

En bra mark i Douro, oftast är det i den centrala delen av regionen, i Cima Corgo, har främst tilldelats portvinerna. Dessutom har det visat sig att de främsta lägena inte har varit optimala för bordsvin då det oftast varit sydlägen med generös värme. Dirk Niepoort exempelvis har experimenterat mer med nordlägen i Cima Corgo samt skördar gärna lite för tidigt - iaf jämfört med vad som varit kutym i regionen - och hans viner har visat mer elegans, rödsyrlig frukt och klass helt enkelt. Kan vara lite svårt att förstå i yngre årgångar, att de kan bli så närmast slanka - men har man provat en äldre Redoma, Batuta, för att inte tala om den ljuvliga Charme, så är det lätt att förstå den enorma potential som blir mer och mer tydlig i Douro.

MVH

Niklas
 
Toppen