Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på Riesling?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har du provat Pichler Kellerberg Smaragd 2014?

Det finns ingen torr riesling i denna prisklassen på svenska marknaden som är bättre i dagsläget mig veterligen. Jag har skrivit om vinet för några månader sedan.
I grund och botten gillar jag kraftig och matig riesling, men sedan ganska många år har jag slutat att köpa Wachau-Smaragder. Inte för att de på något sätt är dåliga, utan för att jag tycker att tyska GG från nordligare breddgrader är mer balanserade, med mer rieslingparfym och citrus snarare än mestadels aprikos och stenfrukt, bättre syra och friskhet, samt att de klarar lång lagring bättre. (På Smaragd-nivån verkar Grüner Veltliner mogna bättre.)

Nu har jag inte hängt med om producentstilarna ändrats på de allra senaste åren i Wachau, eller nya har kommit till i toppen, men F.X. Pichler och Franz Hirtzberger har traditionellt stått för de kraftigaste Smaragderna (och förmodligen de högsta priserna - F.X. Pichlers Riesling Unendlich var ju ett tag världens dyraste torra riesling bland "normala viner"). Det är inte ovanligt att det finns inslag av botrytis i vinerna, även om det nog är vanligare hos Hirtzberger. Den här "övertunga" rieslingstilen är lite specifik för Wachau, och i Kamptal och Kremstal brukar toppvinerna inte vara sådana. Nu vet jag i och för sig inte om 2014 har gett lättare viner än vanligt. Men, som sagt, en Smaragd från Keller är ofta stilmässigt lite "ute på ena kanten" bland torra rieslingviner.

Här finns en länk till Flaskposten, förresten (deras webbadress är ju inte så uppenbar): https://shop.flaskposten.eu/sv/vitt/osterrike/2014-riesling-kellerberg-smaragd-fx-pichler-75-cl.html
 

Bastardo

Medlem
I grund och botten gillar jag kraftig och matig riesling, men sedan ganska många år har jag slutat att köpa Wachau-Smaragder. Inte för att de på något sätt är dåliga, utan för att jag tycker att tyska GG från nordligare breddgrader är mer balanserade, med mer rieslingparfym och citrus snarare än mestadels aprikos och stenfrukt, bättre syra och friskhet, samt att de klarar lång lagring bättre. (På Smaragd-nivån verkar Grüner Veltliner mogna bättre.)

Nu har jag inte hängt med om producentstilarna ändrats på de allra senaste åren i Wachau, eller nya har kommit till i toppen, men F.X. Pichler och Franz Hirtzberger har traditionellt stått för de kraftigaste Smaragderna (och förmodligen de högsta priserna - F.X. Pichlers Riesling Unendlich var ju ett tag världens dyraste torra riesling bland "normala viner"). Det är inte ovanligt att det finns inslag av botrytis i vinerna, även om det nog är vanligare hos Hirtzberger. Den här "övertunga" rieslingstilen är lite specifik för Wachau, och i Kamptal och Kremstal brukar toppvinerna inte vara sådana. Nu vet jag i och för sig inte om 2014 har gett lättare viner än vanligt. Men, som sagt, en Smaragd från Keller är ofta stilmässigt lite "ute på ena kanten" bland torra rieslingviner.

Här finns en länk till Flaskposten, förresten (deras webbadress är ju inte så uppenbar): https://shop.flaskposten.eu/sv/vitt/osterrike/2014-riesling-kellerberg-smaragd-fx-pichler-75-cl.html
Tack så mycket för förtydligandet, Tomas!
Nu råkade jag hitta sajten ändå, men det kan finnas flera andra här som vill veta om stället.
Jag inbillar mig att även Weingut Emmerich Knoll tillverkar bland de godaste vita vinerna i Österrike, men är inte så duktig på alla klassificeringar som finns.
P.S. Du som har koll på det mesta inom vinernas värd, vad tror du, hur länge kan man ’lagra’ normal GG-årgångar av riesling? Det borde väl vara minst ett decennium som minimum eller? Tänkte försöka spara mina få flaskor ett tag till.
 

Poussard

Medlem
Tack för tipset, men prisklassen ligger över min normala budget för viner. ;)
P.S. Tar ni aldrig hänsyn till vinets viskositet när ni köper riesling? Jag själv väljer alltid bort viner med mindre än fyra enligt SB:s cirkel.
Jag gör det ofta, men antagligen på precis tvärt emot sätt som du. Om det inte finns några klockor skulle jag, om jag vore du, rätt och slätt titta på alkoholhalten.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tack så mycket för förtydligandet, Tomas!
Nu råkade jag hitta sajten ändå, men det kan finnas flera andra här som vill veta om stället.
Jag inbillar mig att även Weingut Emmerich Knoll tillverkar bland de godaste vita vinerna i Österrike, men är inte så duktig på alla klassificeringar som finns.
P.S. Du som har koll på det mesta inom vinernas värd, vad tror du, hur länge kan man ’lagra’ normal GG-årgångar av riesling? Det borde väl vara minst ett decennium som minimum eller? Tänkte försöka spara mina få flaskor ett tag till.
Jag gillar bra GG när de är cirka 10 år gamla, men jag gillar generellt mogna viner och har inget emot petroleumtoner. Jag vet också rieslingentusiaster som bara ger dem ett år extra efter release, för att få bort "gröna frukttoner" och sedan dricker upp dem ganska snabbt, så det är ganska mycket en smaksak.
Årgångar med hög syranivå (t.ex. 2013 och 2016) kan jag nog tänka mig att spara till ca 15 års ålder, för extra syra verkar vara det som ger långsammare utveckling och längre liv.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Jag gillar bra GG när de är cirka 10 år gamla, men jag gillar generellt mogna viner och har inget emot petroleumtoner. Jag vet också rieslingentusiaster som bara ger dem ett år extra efter release, för att få bort "gröna frukttoner" och sedan dricker upp dem ganska snabbt, så det är ganska mycket en smaksak.
Årgångar med hög syranivå (t.ex. 2013 och 2016) kan jag nog tänka mig att spara till ca 15 års ålder, för extra syra verkar vara det som ger långsammare utveckling och länge liv.
Tack igen, Tomas!
I min ålder går det inte planera att lagra viner längre tider än max fem år. :) Jag älskar petroleumtoner inom rieslingviner, men det är ytterst sällan jag har tillfälle att prova lite äldre viner och de som bolis säljer kan vara redan förstörda på något sätt. Det är ganska vanligt, har jag märkt.
Konstigt nog sägs det att tyskarna själv föredrar unga vita viner! Därför kan man se ganska ofta relativt mogna viner hos oss säljas till hyfsade priser.
 

OdeVin

Njutare
Här hemma har vi det senaste året hittat tillbaka till Riesling igen och då framförallt (men inte enbart) syradriven tysk dito. Både torr och sötare (jj prüm med lite ålder).
Så här kommer tips på två prisvärda husvinsfavoriter a ca 160kr pavan:
Philipp Kuhn Riesling Tradition trocken
Fritz Ekkehard Huff Riesling Schwabsburger trocken
 

Bastardo

Medlem
Här hemma har vi det senaste året hittat tillbaka till Riesling igen och då framförallt (men inte enbart) syradriven tysk dito. Både torr och sötare (jj prüm med lite ålder).
Så här kommer tips på två prisvärda husvinsfavoriter a ca 160kr pavan:
Philipp Kuhn Riesling Tradition trocken
Fritz Ekkehard Huff Riesling Schwabsburger trocken
Jag tycker att Dreissigacker Riesling Organic Trocken ger oerhört mycket för pengarna. Vinets smak är inte lika syradriven och passar bättre för mina smaklökar.
 
Toppen