Tips på Riesling?

Diskussion i 'Vin' startad av Tom436, 6 mars 2020.

1. Tom436

Tom436 Medlem

Har blivit allt mer förtjust i Riesling och druckit Dopff Grand Cru Schoenenbourg några gånger. Den har blygsamma 3,8 på Vivino, själv hamnar jag på 4,5.

Har ni tips på Riesling som liknar Dopff?

2. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Hmmm... det rör sig alltså om Dopff au Moulin (snarare än Dopff & Irion) som jag mest förknippar med inte alltför imponerande Crémant, men det kanske beror på vilka viner som tidigare brukat ta sig till Sverige. Alsace-producenterna skiljer sig en del åt avseende restsötma i de viner som "borde vara torra". SB anger att Dopff au Moulin Schoenenbourg ligger på 1/12, d.v.s. helt torr, och aktuell årgång är 2016, vilket är en högsyraårgång. Så det här vinet bör vara på den torra och syradrivna sidan för en alsacare. Jag är då nästan benägen att säga att du borde prova torr tysk riesling än en godtycklig Alsace-producent, eftersom de tyska i genomsnitt är torrare (när de väl ska vara torra, alltså) och har högre syra... ;) Alternativt några av de klassiska Alsaceproducenterna med pålitligt torr stil, Trimbach, Hugel och Leon Beyer, men de tar helt klart mer betalt för sina toppviner från grand cru-vingårdar.

En annan riesling från en bra grand cru-vingård i Alsace, till mycket rimligt pris, är Jean Biecher Rosacker Riesling, 159 kr , som brukat få bra omdömen och som jag gillade när jag provade den relativt nyligen.

MagnusH70, Tom436, Crist(al)ian 77 och 5 andra gillar detta.
  3. Kolsyra

Kolsyra Kolsyra

Inte smakat vinet du skriver om men testa schäfer-fröhlich schiefergestestein om du gillar hög syra. Hur är det med torra, unga riesling med hög syra. Lugnar syran ner sig efter några års lagring ?

Last edited: 7 mars 2020
    Tom436 gillar detta.
  4. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

Zind-Humbrecht, Albert Mann och Léon Beyer är de bästa producenter jag provat från Alsace men de verkar inte finnas just nu på SB.

Ett bra substitut är att väja Tyskland istället (Tillfälligt sortiment 27 mars 2020):

90205 Keller Riesling Trocken 2018 158 kr
    92994 Keller Limestone Riesling Kabinett Goldkapsel 2018 214 kr

Tom436 och Daniel B gillar detta.
  5. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Gillar man torra viner så tycker jag att Limestone är för söt...
    Wechsler Riesling Trocken finns kvar på SB. Den är torr och trevlig till liten penning.

Tom436 gillar detta.
  6. Tom436

Tom436 Medlem

Stort tack för era kunniga svar! Intressant att just Trimbach nämns, det är en annan favorit så det är tydligen den stilen jag gillar.

Lagt beställningar från BS nu och försöker hålla mig framme 27 mars.

7. JonasBo

JonasBo Medlem

Lyckades norpa ett gäng Wechsler och försöker även med Keller när det beger sig. :)

8. Sebran

Sebran Medlem

Jag drack min första flaska Wechsler över 3 dagar i helgen och tycker att den här årgången presterar precis lika bra som 2017. Den blev dessutom bara bättre och bättre för varje dag, verkligen min typ av riesling och en himla tur att jag har några flaskor kvar. Ska bli intressant att se om Kellers instegsriesling kan matcha denna.

Nyllet gillar detta.

Dela sidan