Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på Riesling?

Tom436

Medlem
Har blivit allt mer förtjust i Riesling och druckit Dopff Grand Cru Schoenenbourg några gånger. Den har blygsamma 3,8 på Vivino, själv hamnar jag på 4,5.

Har ni tips på Riesling som liknar Dopff?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hmmm... det rör sig alltså om Dopff au Moulin (snarare än Dopff & Irion) som jag mest förknippar med inte alltför imponerande Crémant, men det kanske beror på vilka viner som tidigare brukat ta sig till Sverige. Alsace-producenterna skiljer sig en del åt avseende restsötma i de viner som "borde vara torra". SB anger att Dopff au Moulin Schoenenbourg ligger på 1/12, d.v.s. helt torr, och aktuell årgång är 2016, vilket är en högsyraårgång. Så det här vinet bör vara på den torra och syradrivna sidan för en alsacare. Jag är då nästan benägen att säga att du borde prova torr tysk riesling än en godtycklig Alsace-producent, eftersom de tyska i genomsnitt är torrare (när de väl ska vara torra, alltså) och har högre syra... ;) Alternativt några av de klassiska Alsaceproducenterna med pålitligt torr stil, Trimbach, Hugel och Leon Beyer, men de tar helt klart mer betalt för sina toppviner från grand cru-vingårdar.

En annan riesling från en bra grand cru-vingård i Alsace, till mycket rimligt pris, är Jean Biecher Rosacker Riesling, 159 kr , som brukat få bra omdömen och som jag gillade när jag provade den relativt nyligen.
 

Kolsyra

Kolsyra
Inte smakat vinet du skriver om men testa schäfer-fröhlich schiefergestestein om du gillar hög syra. Hur är det med torra, unga riesling med hög syra. Lugnar syran ner sig efter några års lagring ?
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Zind-Humbrecht, Albert Mann och Léon Beyer är de bästa producenter jag provat från Alsace men de verkar inte finnas just nu på SB.

Ett bra substitut är att väja Tyskland istället (Tillfälligt sortiment 27 mars 2020):

90205 Keller Riesling Trocken 2018 158 kr
92994 Keller Limestone Riesling Kabinett Goldkapsel 2018 214 kr
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Zind-Humbrecht, Albert Mann och Léon Beyer är de bästa producenter jag provat från Alsace men de verkar inte finnas just nu på SB.

Ett bra substitut är att väja Tyskland istället (Tillfälligt sortiment 27 mars 2020):

90205 Keller Riesling Trocken 2018 158 kr
92994 Keller Limestone Riesling Kabinett Goldkapsel 2018 214 kr

Gillar man torra viner så tycker jag att Limestone är för söt...
Wechsler Riesling Trocken finns kvar på SB. Den är torr och trevlig till liten penning.
 
Trådskapare
T

Tom436

Medlem
Stort tack för era kunniga svar! Intressant att just Trimbach nämns, det är en annan favorit så det är tydligen den stilen jag gillar.

Lagt beställningar från BS nu och försöker hålla mig framme 27 mars.
 

Sebran

Medlem
Jag drack min första flaska Wechsler över 3 dagar i helgen och tycker att den här årgången presterar precis lika bra som 2017. Den blev dessutom bara bättre och bättre för varje dag, verkligen min typ av riesling och en himla tur att jag har några flaskor kvar. Ska bli intressant att se om Kellers instegsriesling kan matcha denna.
 

Vingubben

Medlem
I de köp som jag gör till källaren är det framförallt rödtjut och champagne som jag lägger mina pengar på. När det slinker ner något vitt så är det främst Burgogne, CB från Loire och Spanien som gäller. Tycker om Riesling men efter några misstag där jag trott att jag har köpt ett torrt vin, och sedan till middagen öppnat något halvsött så lade jag ner för några år sedan. Årgången 2019 verkar ju vara rätt hypad så nu tänkte jag att det kanske var dags att göra ett nytt försök, men denna gång ta hjälp från forumet. Om man skall köpa torra, eller med mindre mängd restsötma, från gamla världen vilka är de givna att hålla utkik efter i kommande släpp. Behöver alltså inte vara något som går att få tag på redan nu. Pris 300-1000 kr flaskan.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
I de köp som jag gör till källaren är det framförallt rödtjut och champagne som jag lägger mina pengar på. När det slinker ner något vitt så är det främst Burgogne, CB från Loire och Spanien som gäller. Tycker om Riesling men efter några misstag där jag trott att jag har köpt ett torrt vin, och sedan till middagen öppnat något halvsött så lade jag ner för några år sedan. Årgången 2019 verkar ju vara rätt hypad så nu tänkte jag att det kanske var dags att göra ett nytt försök, men denna gång ta hjälp från forumet. Om man skall köpa torra, eller med mindre mängd restsötma, från gamla världen vilka är de givna att hålla utkik efter i kommande släpp. Behöver alltså inte vara något som går att få tag på redan nu. Pris 300-1000 kr flaskan.
Jag gillar ju riktigt torra rieslings och då letar jag ofta efter viner från Rheingau (ex Leitz), Rheinhessen (Wittmann, Keller, Wechsler etc) eller Österrike (som har de torraste rieslings jag testat). Redan i förra släppet (finns kvar) kom 2019 Domäne Wachau Riesling Smaragd Achleiten som är snustorr med hög syra. Om ett par år kommer den bli en killer. Provat av @The Wall
https://www.finewines.se/threads/idag-dricker-vi-provningsnoteringar-och-diskussioner.2030/page-927
 

The Wall

Medlem
Jag gillar ju riktigt torra rieslings och då letar jag ofta efter viner från Rheingau (ex Leitz), Rheinhessen (Wittmann, Keller, Wechsler etc) eller Österrike (som har de torraste rieslings jag testat). Redan i förra släppet (finns kvar) kom 2019 Domäne Wachau Riesling Smaragd Achleiten som är snustorr med hög syra. Om ett par år kommer den bli en killer. Provat av @The Wall
https://www.finewines.se/threads/idag-dricker-vi-provningsnoteringar-och-diskussioner.2030/page-927
Och även årgång 2017 på juldagen: https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-908#post-167058
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
I de köp som jag gör till källaren är det framförallt rödtjut och champagne som jag lägger mina pengar på. När det slinker ner något vitt så är det främst Burgogne, CB från Loire och Spanien som gäller. Tycker om Riesling men efter några misstag där jag trott att jag har köpt ett torrt vin, och sedan till middagen öppnat något halvsött så lade jag ner för några år sedan. Årgången 2019 verkar ju vara rätt hypad så nu tänkte jag att det kanske var dags att göra ett nytt försök, men denna gång ta hjälp från forumet. Om man skall köpa torra, eller med mindre mängd restsötma, från gamla världen vilka är de givna att hålla utkik efter i kommande släpp. Behöver alltså inte vara något som går att få tag på redan nu. Pris 300-1000 kr flaskan.
Här är mina favoriter:
Torr: Schäfer-Frölich Felseneck
Medel: FX Pichler Riesling M eller Kellerberg
Bäst: Zind-Humbrecht Clos Saint Urbain
Dyrast: FX Pichler Unendlich

Fast i ärlighetens namn så har jag inte druckit så mycket riesling som vissa andra, men finns det bättre alternativ vill jag gärna veta!:cool:
 

Robbes

Medlem
Jag gillar ju riktigt torra rieslings och då letar jag ofta efter viner från Rheingau (ex Leitz), Rheinhessen (Wittmann, Keller, Wechsler etc) eller Österrike (som har de torraste rieslings jag testat). Redan i förra släppet (finns kvar) kom 2019 Domäne Wachau Riesling Smaragd Achleiten som är snustorr med hög syra. Om ett par år kommer den bli en killer. Provat av @The Wall
https://www.finewines.se/threads/idag-dricker-vi-provningsnoteringar-och-diskussioner.2030/page-927
Gillar också torra rieslingar, fick hem en låda Weingut Knoll Riesling Smaragd härrom veckan, har även testat enklare Federspiel. Riktigt bra grejer från Wachau.
 

stevie22002

Medlem
Gillar också torra rieslingar, fick hem en låda Weingut Knoll Riesling Smaragd härrom veckan, har även testat enklare Federspiel. Riktigt bra grejer från Wachau.

Underbart, får man fråga varifrån du köpte Smaragderna? Också en sucker för torra rieslings :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Här är mina favoriter:
Torr: Schäfer-Frölich Felseneck
Medel: FX Pichler Riesling M eller Kellerberg
Bäst: Zind-Humbrecht Clos Saint Urbain
Dyrast: FX Pichler Unendlich

Fast i ärlighetens namn så har jag inte druckit så mycket riesling som vissa andra, men finns det bättre alternativ vill jag gärna veta!:cool:
Schäfer-Frölich Felseneck upplever jag väldigt reduktiv. Man tror att man hamnat mitt i uppgörelsen i OK Corral när man stoppar näsan i glaset. Men mkt bra vin om man gillar stilen.
Ser att FX Pichler finns på listan. Tycker att man kan få minst lika bra (och ibland bättre) upplevelser av bla Prager, Franz Hirtzberger och Alzinger till ett bättre pris (1/2 - 2/3)
Håller med om Clos St. Urbain. Tyvärr i dyraste laget att köpa lådvis av.
 

Sebran

Medlem
I de köp som jag gör till källaren är det framförallt rödtjut och champagne som jag lägger mina pengar på. När det slinker ner något vitt så är det främst Burgogne, CB från Loire och Spanien som gäller. Tycker om Riesling men efter några misstag där jag trott att jag har köpt ett torrt vin, och sedan till middagen öppnat något halvsött så lade jag ner för några år sedan. Årgången 2019 verkar ju vara rätt hypad så nu tänkte jag att det kanske var dags att göra ett nytt försök, men denna gång ta hjälp från forumet. Om man skall köpa torra, eller med mindre mängd restsötma, från gamla världen vilka är de givna att hålla utkik efter i kommande släpp. Behöver alltså inte vara något som går att få tag på redan nu. Pris 300-1000 kr flaskan.

Om du vill hålla dig till torr riesling finns det några ganska enkla knep för tysk riesling. Står det "trocken" ("torr" på svenska) på etiketten så innebär det att vinet aldrig får ha mer än 9 g/l restsocker, samt att syran inte får vara mer än 2 g/l lägre än sockret. Ett vin med 8g/l restsocker måste alltså ha minst 6 g/l syra för att få kalla sig "trocken". Detta eftersom syran balanserar ut restsockret i smaken så att det inte uppfattas som lika sött.

Du kanske även har hört talas om beteckningen "Grosses Gewächs" (eller GG) bland tysk riesling. Det innebär kortfattat att vinet 1. är "trocken", 2. att 100% av druvorna kommer från en och samma vingård, samt 3. att vingården är klassificerad som en "Grosse Lage", motsvarande Grand Cru. Vilka vingårdar som klassas som en Grosse Lage bestäms av VDP (tyska vinodlares kvalitetsorganisation).

Undvik etiketter som säger "feinherb", "kabinett", "spätlese" eller "auslese", dessa viner är halvtorra till söta.

I regionerna Pfalz, Rheinhessen, Rheingau och Nahe görs det mestadels torr riesling. Mosel är mer känt för sina sötare viner.
 

Magikern

Medlem
Här är mina favoriter:
Torr: Schäfer-Frölich Felseneck
Medel: FX Pichler Riesling M eller Kellerberg
Bäst: Zind-Humbrecht Clos Saint Urbain
Dyrast: FX Pichler Unendlich

Fast i ärlighetens namn så har jag inte druckit så mycket riesling som vissa andra, men finns det bättre alternativ vill jag gärna veta!:cool:

Steffen Christmann är värd att prova (det bästa från toppårgångar dock) det samma gäller Markus Molitor.
 
Toppen