Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på smakrik, mineralrik, syrastinn chardonnay

Adam Frisch

Vinmakare
Jag fick en upplevelse nyligen. Har alltid haft problem med Chardonnay. I nya världen ofta smöriga ekfatsviner som för mig är nästintill odrickbara. Och så var det alltid den där lite bittra eftersmaken som jag bara får av Chardonnay, nästan oavsett hur den görs. Vet inte varför. Men så testade jag Amerikanska kultproducenten Ceritas Zephyr Ranch från 2018 och blev helt tagen på sängen. Fräsch, gröna äpplen, enorm syra och längd. Nästan som en snustorr Riesling. Fruktansvärt bra och för mig, den bästa Chardonnay jag druckit. Vet inte om Ceritas går att få tag på i Sverige, och tyvärr är den galet högt prissatt också (som dom flesta USA-viner), men om ni får chansen, testa gärna.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Efter denna tråd så kände jag själv för att gå lite utanför normen och beställde lite SA vin från Alheit Vineyards. Kanske inte det smörigaste, men tydligen väldigt bra viner enligt Decanter. Blev 2 stycken.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/cartology-7270801 , https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/fire-by-night-7227101
Sistnämnda har jag hört väldigt bra om.
Cartology är riktigt bra. De årgångar jag har provat är mogen stenfrukt men fint balanserad med syra och inte på något sätt over the top. Fire by night är ännu bättre. Där skulle jag nog vara mer beredd att prata om mineralitet.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Cartology är riktigt bra. De årgångar jag har provat är mogen stenfrukt men fint balanserad med syra och inte på något sätt over the top. Fire by night är ännu bättre. Där skulle jag nog vara mer beredd att prata om mineralitet.
Tänkte låta Fire by night vila ett tag, och hoppas på att Cartology åker upp vid en varm sommardag.
 
Toppen