Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på vardagsviner

gbgpatrik

Medlem
Nu är min vinkällare äntligen klar och 75% av mina viner finns hemma! Skön känsla! Nu tänkte jag köpa på mig lite vardagsviner och skulle vilja ha tips på viner i prisspannet ca 100-200 Sek för vardagsdrick. Inga pinoter, då jag tar från befintlig källare. Smakpreferenser: jag gillar Barolo/Barbaresco, Tyska Riesling (gärna från Nahe), Bordeaux, friska vita Albarinho mm.mm
Tipsen behöver inte matcha detta utan vill ha tips på Skaldjursvin, Stekt fisk med vitvinssåsvin, entrecotevin, pizzavin, vin som drickes under matlagning och vin som skall drickas utan mat men som bör ge viss tillfredsställelse framför brasan med en bok och Pink Floyd på måttlig volym. Tänkte köpa 12 viner av varje sort och välja ut 4-6 viner och sedan inte behöva tänka på systembolaget på flera veckor ;-)... Finns det överambitiös tipsare på forumet som vill kolla upp mina befintliga viner på cellartracker innan tips ges så heter jag gbgpatrik där! Tack på förhand!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Tips på vardagsviner

Tycker G.D Vajra barolo för 189 är rätt schysst. 4 kenta av 5.
Och Pink Floyd på vinyl måste ju avnjutas med ett tungt rödvin.
 

Guayabera

Medlem
SV: Tips på vardagsviner

Från höften givet prisspannet och maten:
Chianti från Monsanto och Fontodi. Etna Rosso. Dönnhoffs och Schäfer-Frölichs vingårdsviner, Kellers enklare, Kabinetter från Mosel om man går igång på det (framförallt Willi Schaefer och Zilliken). Chablis från Fevre. Säkra kort från Bordeaux i det spannet är bland annat Ch Cambon Pelouse, Ch Doyenne, Ch Haut-Bergey.

Allt inköps givetvis från kontinenten.

P.S. Ett annat tips är Cavistes lådor vars medelpris per flaska ofta hamnar inom ditt spann.
 

Gurto

Medlem
SV: Tips på vardagsviner

Riktigt trevlig Riesling (förvisso från Rheingau):
http://www.systembolaget.se/73171

Bra Cornas som kompis till kött:
http://www.systembolaget.se/90628

Muscadet som mineraldrivet skaldjursvin. Här går jag faktiskt under din budget men vinet levererar faktiskt trots att det är billigt:
http://www.systembolaget.se/2275

Återigen under budget men en habil pizza-Barbera. Samma producent gör en riktigt trevlig Dolcetto men den ligger tyvärr endast i restaurangsortimentet hos Enjoy.
http://www.systembolaget.se/32335

Riktigt bra Alabarino. 2011 finns kvar i några butiker så kan ju be ditt bolag ta därifrån. Annars finns 2010 och 2012 att beställa i kollin om 6.
http://www.systembolaget.se/91901

Nu när jag gått under budget flera gånger får jag väl smita lite över också ;) hela 19kr. Bra 1er Cru Chablis för små pengar:
http://www.systembolaget.se/73332

Och om du vill handla i Europa: Rattis Barolo Marcenasco 2008.
http://www.weinhauspeterwolf.de/index.p ... terKatUid=
Förvisso lite över budget.

Från Atomwine.dk skulle jag rekommendera Keller von det Fels 2012 och Muscadet från Luneau-Papin
 
Trådskapare
gbgpatrik

gbgpatrik

Medlem
SV: Tips på vardagsviner

G.D Vaira från bolaget och 2012 Keller von der Fels från Atomvin hade jag redan på känn! Cave de Tain har jag haft sämre erfarenhet tidigare på Hermitage så en Cornas skall inhandlar för test! Tack för tips! Skall även testa Alvarinion! Brukar köra contacto på Alvarinho så bra med nya producenter! Även den vita Bourgognen skall testas! Tack för tips alla!
 

perpro

Medlem
SV: Tips på vardagsviner
P.S. Ett annat tips är Cavistes lådor vars medelpris per flaska ofta hamnar inom ditt spann.

Personligen har jag ofta blivit positivt överaskad av Cavistes viner, även om de har varit från områden som inte varit tidigare favoriter (ex. Beaujolais). Har förresten nyligen köpt Keller van der fels från Atomwine.dk, rekommenderas.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Varför inte inhandla 100 olika på måfå ur SB:s utbud och hänge dig åt privatprovningar: göra sås på de värsta, berusa dig på mellansegmentet och inhandla lådor av de bästa?
Låter faktiskt riktigt trevligt :)
 
Varför inte inhandla 100 olika på måfå ur SB:s utbud och hänge dig åt privatprovningar: göra sås på de värsta, berusa dig på mellansegmentet och inhandla lådor av de bästa?
Låter faktiskt riktigt trevligt :)
Det blir mycket BiB om man gör det. För ett antal år sedan kanske det varit en idé men idag får man nog ge sig på beställningssortimentet för att få en bra spridning
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blir mycket BiB om man gör det. För ett antal år sedan kanske det varit en idé men idag får man nog ge sig på beställningssortimentet för att få en bra spridning

Sorterar inte BS också under Systembolagets verksamhet?
Tom i Umeå kan du gå in i vilken butik som helst o lätt komma ut med 100 olika flaskor vin. Återstår bara det logistiska i att bära ut dem till bilen och få plats med dem där.
 

sunqan

Vinös
De hanterar och tjänar pengar på BS. Men de har ingen påverkan på utbudet och priset. Det är helt och hållet importörernas marknad.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
De hanterar och tjänar pengar på BS. Men de har ingen påverkan på utbudet och priset. Det är helt och hållet importörernas marknad.

Aha! Då är jag med :oops:
En dag för ngra år sedan, då jag skulle handla på Systemet, så besökte jag deras hemsida och noterade dels att den är riktigt korkat uppbyggd (och är det fortfarande!) samt att där fanns betydligt fler sorter (och i vissa fall också årgångar!) att välja bland än jag hade förväntat mig.
Har nog "avsvenskats" under de senaste åren eftersom jag inte riktigt orkar/hinner "hänga med" fullt ut.
Noterar fö att Radiotjänst verkar fått för sig att de också äger Internet. Blir lite komiskt i sin bisarra omfattning. Posten försökte ju få tjäna några öre per svenskt skickat epostmeddelande för några år sedan, men där lyckades Sverige iaf undvika omvärldens "förvåning". Kan inte tycka annat än att SVT och Radiotjänst borde tänka om. "Omtänka" med tex inloggning till TV-tittande istf att skämma ut Sverige. Jaja. Bara en tanke... Men cash är ju king också för allmännyttan :eek:
 

Elvis

Medlem
Kan inte tycka annat än att SVT och Radiotjänst borde tänka om. "Omtänka" med tex inloggning till TV-tittande istf att skämma ut Sverige. Jaja. Bara en tanke...

Radiotjänst är om möjligt ännu mer förlegat än Systembolaget. Dock har Radiotjänst, till skillnad från Systembolaget, inte någon lotterifinansierad lobbyorganisation till stöd och är heller inte lika älskat av politiker så jag tror att Radiotjänst är ett minne blott inom överskådlig tid.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Radiotjänst är om möjligt ännu mer förlegat än Systembolaget. Dock har Radiotjänst, till skillnad från Systembolaget, inte någon lotterifinansierad lobbyorganisation till stöd och är heller inte lika älskat av politiker så jag tror att Radiotjänst är ett minne blott inom överskådlig tid.
Kanske de borde starta ett lotteri med "Snigeln på ögat" som catch-phrase... Det känns som om de placerade en snigel på mitt öga iom att de i bryska, dagsifrökenaktiga ord förklarat för mig att min sv övernattningslgh sannolikt är ett tillhåll för TV-licens-smitning.
HEJJA SWÄRJE ! ! !
Vissa delar av public service TV är helt rätt tänkt, men kanske att andra delar tål att omtänkas ett par varv ytterligare.
 

Elvis

Medlem
Vissa delar av public service TV är helt rätt tänkt, men kanske att andra delar tål att omtänkas ett par varv ytterligare.

Public service kan man ha kvar utan Radiotjänst. Public service blir säkert kvar men det bör finansieras genom statskassan precis som annat samhällsnyttigt, inte genom en "specialskatt" som administreras av en egen myndighet.
 

chambertin

Medlem
Carlo Merolli är ju online nu igen med lev till Sverige. Där hittar du t.ex Cascina Cucco Barolo i diverse olika årgångar för under 200-lappen. Klart habila viner de som jag druckit.
Tyvärr verkar Barolon från Erbaluma inte finnas längre. Det var den bästa jag druckit av de viner Carlo hade.
Verkar vara Cibi et Vini som har dem nu i Dk. Inte under din vardagsvinsprisgräns dock är jag rädd.
 
Toppen