Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på vin eller bubbel för första dejten

tobbe81

Medlem
Ska bjuda ut en kvinnlig bekant som jag är väldigt intresserad utav vi är på brunch på söndag. tänkte lyxa till det lite och dricka champange såklart stället har endast Castellane som allternative för 625kr flaskan. Vet att det är en utav de billigaste på bolaget men hur dålig är den någon som har druckit den nyligen och kan ge mig feedback.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ska bjuda ut en kvinnlig bekant som jag är väldigt intresserad utav vi är på brunch på söndag. tänkte lyxa till det lite och dricka champange såklart stället har endast Castellane som allternative för 625kr flaskan. Vet att det är en utav de billigaste på bolaget men hur dålig är den någon som har druckit den nyligen och kan ge mig feedback.
Som jag ser det så kommer det inte spela särskilt stor roll hur bubblet smakar i det sammanhang du beskriver. Du kommer att ha (bör ha) fullt upp med ditt sällskap. :)

Lycka till!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Ska bjuda ut en kvinnlig bekant som jag är väldigt intresserad utav vi är på brunch på söndag. tänkte lyxa till det lite och dricka champange såklart stället har endast Castellane som allternative för 625kr flaskan. Vet att det är en utav de billigaste på bolaget men hur dålig är den någon som har druckit den nyligen och kan ge mig feedback.
Byta ställe ??
 

Mats

Gone todash....
Ska bjuda ut en kvinnlig bekant som jag är väldigt intresserad utav vi är på brunch på söndag. tänkte lyxa till det lite och dricka champange såklart stället har endast Castellane som allternative för 625kr flaskan. Vet att det är en utav de billigaste på bolaget men hur dålig är den någon som har druckit den nyligen och kan ge mig feedback.

Beror på damens vinintresse. Många som inte är vinnördar tycker champagne är ren urrk pga syra etc men säger det är OK pga man "ska" ju tycka det är fantastiskt och gott medan de egentligen mycket hellre skulle dricka något annat (eller vad som helst annat...) Tror man det är fallet med den man ska bjuda så fungerar en Muscato d'Asti mycket bättre! Bubblor men halvsött och gott och fungerar till det mesta.
 
Ska bjuda ut en kvinnlig bekant som jag är väldigt intresserad utav vi är på brunch på söndag. tänkte lyxa till det lite och dricka champange såklart stället har endast Castellane som allternative för 625kr flaskan. Vet att det är en utav de billigaste på bolaget men hur dålig är den någon som har druckit den nyligen och kan ge mig feedback.

Har inte druckit den nyligen, tack och lov får man väl säga. Det är ett riktigt dåligt vin. Om damen är ointresserad av vin fungerar det nog men i övrigt så känns det som bortkastade pengar. Som @Mats säger, finns det alternativ så är det bättre.

Stället måste ha andra kvaliteter som du valt det för :)

PS. Min flickvän bjöd jag på Billecart-Salmon Grande Cuvée 1996 när vi träffades första gången. Visade sig vara ett "dåligt" val då hon har utvecklat en smak för de bättre vinerna med tid.
 

Mats

Gone todash....
Oj, förutsätter vi att han ska gå ut med en ung dam? Då hoppas jag hon har falskleg... :D

Säg inte det, precis som med BiB-vågen och hur de flesta svenskar föredrar uppsötat skräpvin framför ett tanninrikt kvalitetsvin med bra syra tror jag de flesta rent smakmässigt föredrar en Md'A före en champagne. Men visst går Md'A:n hem extra bra hos ungdomar, blir liksom en bubblig alkoläsk för dem men med "kvalitet" och vuxenpoäng! :)
 
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Har inte druckit den nyligen, tack och lov får man väl säga. Det är ett riktigt dåligt vin. Om damen är ointresserad av vin fungerar det nog men i övrigt så känns det som bortkastade pengar. Som @Mats säger, finns det alternativ så är det bättre.

Stället måste ha andra kvaliteter som du valt det för :)

PS. Min flickvän bjöd jag på Billecart-Salmon Grande Cuvée 1996 när vi träffades första gången. Visade sig vara ett "dåligt" val då hon har utvecklat en smak för de bättre vinerna med tid.
Kul sammanträffande! Ja bjöd min brud också på en Billecart 96 första gången! men de var nog en NF om jag minns rätt...
är påväg utför dethär också...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag bjöd nog min sambo på en olagligt inhandlat folköl när vi träffades :D
Själv så blev jag bjuden på ett "spanskt lantvin" med kycklingar och elefanter på som utsmyckade hela flaskan, på vår första date. Hon visste att jag var vinintresserad och ville imponera med hennes fantastiska köttfärsgratäng med rödvin till. Jag minns inte hur vinet smakade, men kvällen med mat och vin blev magisk så hennes vinval funkade bevisligen mycket bra. ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Skapade en ny tråd av @tobbe81s frågeställning. Kändes rätt och meningsfullt.
Men isåfall...
Det är ju dumt att slänga pärlor åt svin (alltså om man inte vet att den blivande partnern uppskattar bubbel)
så kanske det är bäst att köra något lättdrucket och bara det står champagne på flaskan så är det en given succé!
Men ja körde alltid standard Pol Roger när jag började min champagne bana för det var de godaste ja kunde ha råd med och få tag i.
 
Trådskapare
T

tobbe81

Medlem
10703719_10154582725865008_2358069634264577674_n.jpg
uppdate efter våran brunch uppe i kanästornet som var helt ok så drack vi två flaskor rose (någon från spanien)Visa bifogad bild 2147 sedan så åkte vi hem till mig där jag bjöd på detta. Ja och vad som hände sedan är en helt annan femma:p
 
Last edited:
Trådskapare
T

tobbe81

Medlem
lite dålig mobilbild men det är la spinetta rose, louis roederer carte blanche och 2009 clos du papillon savennieres
 
Toppen