Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på vin för 500kr

Waruda

Medlem
Jag dammar av den här tråden. Julklapp får numera kosta 550 kr. Vad säger panelen?
Funderar på en Laurel. Det känns extra bra att landa exakt på tillåtet belopp.

The Wall

Medlem
Jag dammar av den här tråden. Julklapp får numera kosta 550 kr. Vad säger panelen?
Funderar på en Laurel. Det känns extra bra att landa exakt på tillåtet belopp.
En del beror på mottagarens preferenser, men,
- Clos du Val Cabernet sauvignon brukar vara trevlig
-Schubert Block B pinot noir, för att den är god.
-Ch Rauzan Ségla brukar också vara godkänd
-Ch Fonroque är bra
-Felton Road pinot noir om du får tag på någon
Sen är jag notoriskt svag för Chateau Musar, men det vinet brukar märkligt nog inte uppskattas av alla.

På vita sidan;
Moulin Touchais 1994 eller 1981 för att det är kul
Felton Road chardonnay om du får tag någon
Leitz Berg Rottland Hinterhaus
Lingua Franca AVNI Chardonnay, Oregon goes Meursault
Något vettigt från Claude Riffault, tex Monoparcelle, Denisottes eller Les Chailloux, för omväxlings skull inte överkörd hankatt som levt på batterisyra.

Jag är även svag för Puligny och Meursault, men de appellationerna har tyvärr skjutit ut sig ur prisramen.

Mousserande;
En kvartsmagnum Gosset Grand Rosé Brut.
André Jacquart Grand Cru Extra Brut för att den är god
Bouché Millésime Extra Brut 2011, mest för att den är den äldsta som verkar gå att få tag på hos sovjetbolaget.

Ocheba

Medlem
Många intressanta förslag här!

Jag har historiskt köpt portvin, mest för det känns tema mässigt bra som julklapp.

Är det någon som har förslag på portvin för under 550? ☺️

LarsW

Medlem
Jag säger Henriot 2015 för 499kr + presentförpackning. Perfekt julklapp! https://www.systembolaget.se/produkt/vin/henriot-7771001/
+1 på denna! Svårslagen!

92260 Duorum Port 2007 399 kr 1500 flaskor
N: Dadlar, tjära, lakrits, katrinplommon och apelsinmarmelad.
M: Choklad, kaffe, vanilj, dadlar och katrinplommon. Förvånansvärt moget med koncentrerad frukt och balanserad alkohol. 90-92p
Tillfälligt sortiment 5 december. Inte provat själv men kommer att köpa.
Port är helt rätt lagom till jul. När den kommer med lite ålder och drickfärdig till bra pris är det ännu mer rätt.

Toppen