Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på vingårdpärlor på Sicilien?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hallå gott folk!

Har varit mycket på jobb i Sicilen och alltid trivts bra men ej hunnit se så mycket så nu tänkte jag ta med frun och bila runt tio dagar med fokus på bra mat och vin.

Hade gärna fått lite tips på vingårdar at besöka på vägen och varför inte någon där de även erbjuder boende.

Rent spontant tänkt efter viner som jag druckit på plats och gillat har jag funderat på Planeta, Cusumano och Mandrarossa... Feudi del Pisciotto hade kanske varit något också...

Jag tar tacksamt emot tips, anekdoter och ideér från Er som har koll på ön... -Är det något vin som jag absolut inte får missa att ta med mig hem eller något ställe jag bara måste besöka?

-Leave the gun, take the cannoli.

/Emanuel
 

Silenos

Medlem
SV: Tips på vingårdpärlor på Sicilien?

emanuel skrev:
//...eller något ställe jag bara måste besöka?

Ön vimlar av grekiska lämningar. Jag har själv besökt Segesta och tempeldalen utanför Agrigento. Båda platserna är mer än besöksvärda. Men... något du bara inte får missa om du har möjlighet och befinner dig i närheten av Palermo, det är att kika in i Monreale. Den normandiska katedralen en knapp mil söder om residensstaden. Äh "kyrkor går det tretton på dussinet i Italien" kanske du tänker, sluta upp med det. Gör inte dig själv den otjänsten.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: Tips på vingårdpärlor på Sicilien?

Äh "kyrkor går det tretton på dussinet i Italien" kanske du tänker,
-Ja, man kan lätt få en smärre överdos av kyrkor i Italien, men jag skall ta dig på orden, en kyrka till ska man väl klara när den kommer väl rekommenderad :)

I övrigt verkar just Sicilien inte stå särskilt högt i kurs på forumet, har letat kors och tvärs men tycker mig inte hitta en endaste gammal tråd om denna enastående ö...
 

chambertin

Medlem
SV: Tips på vingårdpärlor på Sicilien?

emanuel skrev:
I övrigt verkar just Sicilien inte stå särskilt högt i kurs på forumet, har letat kors och tvärs men tycker mig inte hitta en endaste gammal tråd om denna enastående ö...

Du får väl passa på att besöka många vinbloggares älsklingsproducent de senaste åren: Arianna Occhipinti.
Har inte smakat ngt därifrån själv men det finns hyllmeter att läsa om henne och hennes viner på vinbloggar.

För egen del så har Sicilianska viner varit relativt sällsynta men en och annan god pava från Tasca d'Almerita har ju slunkit ner.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: Tips på vingårdpärlor på Sicilien?

Du får väl passa på att besöka många vinbloggares älsklingsproducent de senaste åren: Arianna Occhipinti
-Såklart, vet inte varför jag inte tänkte på Occhipinti, hon håller ju faktiskt hus utanför Ragusa som jag redan hade planerat in som ett stopp då de lär ha några av Sicilens bästa restauranger.

Ja, Sicilianska viner känns sällsynta, många bra viner man druckit på plats verkar knappt lyckas ta sig till italienska fastlandet och än mindre till SB's beställningssortiment. -Har förvisso haft Erse Etna Rosso(70815) som habilt husvin till skaldjuspastan och varit mycket nöjd med det.
 
SV: Tips på vingårdpärlor på Sicilien?

emanuel skrev:
-Såklart, vet inte varför jag inte tänkte på Occhipinti, hon håller ju faktiskt hus utanför Ragusa som jag redan hade planerat in som ett stopp då de lär ha några av Sicilens bästa restauranger.

Ja, Sicilianska viner känns sällsynta, många bra viner man druckit på plats verkar knappt lyckas ta sig till italienska fastlandet och än mindre till SB's beställningssortiment. -Har förvisso haft Erse Etna Rosso(70815) som habilt husvin till skaldjuspastan och varit mycket nöjd med det.

Den 25 april släpps ju också Tenuta delle Terre Nere från Sicilien.

http://www.finewines.se/lanseringar-fra ... pril-2013/
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: Tips på vingårdpärlor på Sicilien?

Den 25 april släpps ju också Tenuta delle Terre Nere från Sicilien.

Bra tips, hade inte ens lagt märke till den.

Tror att jag skall försöka den hårda vägen och hitta den på plats, har en löjligt välsorterad vinbutik i Catania som brukar kunna trolla fram allsköns fantastiska flaskor ur sina gömmor.
-Allt medan de bjuder på yppiga glas för provsmakning ackompanjerat av lokala ostar och charketurier. -När skall SB börja med en liknande service kan man undra?
 
SV: Tips på vingårdpärlor på Sicilien?

chambertin skrev:
Du får väl passa på att besöka många vinbloggares älsklingsproducent de senaste åren: Arianna Occhipinti.
Har inte smakat ngt därifrån själv men det finns hyllmeter att läsa om henne och hennes viner på vinbloggar.

Il Frappato ett riktigt gott vin från Arianna Occhipinti
 

Henrik J

Medlem
SV: Tips på vingårdpärlor på Sicilien?

emanuel skrev:
-Allt medan de bjuder på yppiga glas för provsmakning ackompanjerat av lokala ostar och charketurier. -När skall SB börja med en liknande service kan man undra?

Tråkigt att beslutsfattarna i vår socialliberala demokrati anser att folket skulle bli alkoholister på nolltid om detta skulle tillåtas. Svenskar är tydligen både dummare och mer lättpåverkade än italienare. Förbannade nanny state.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: Tips på vingårdpärlor på Sicilien?

Tänkte våga mig på att avsluta min egen tråd med ett ”så gick det sen” ifall någon annan får för sig att åka till Sicilien och vill ha lite tips...


-Började resan i Catania och lite butiksprovning på ”wine and charme”, en trevlig vinbutik med imponerande sortiment men med mindre imponerande engelskakunskaper hos ägaren.
Men vad gör väl det när man är svensk och således på långt håll förmodligen släkt med Zlatan (butiksägarens egna antaganden). För trevliga kunder öppnar de gärna upp något extra och endast det bästa är ju gott nog åt ”Ibras” kompisar som tur är. Butiken hittar man på Via Vittorio Emanuele 143, -snyggt gatunamn därtill.

Gjorde sedan diverse försök att få till ett besök hos Occipinti men tydligen så har hon blivit ”big in Japan” och har nog med att mota bort busslaster av japaner som flockas med kameror i högsta hugg bland vinstockarna längs Strada Provinciale 68...

Bättre gick det dock med Planeta där jag var välkommen till alla deras olika gårdar, valde dock att åka till Santa Cecilia där de gör sitt signaturvin, Santa Cecilia.
Fick prova samtliga deras viner och de kunde även skicka hem till Sverige för en rimlig kostnad om man ville det.
Vacker vingård och trevlig provning även om känslan av turistfälla lurade lite i bakgrunden.

Vidare sedan till resans trevligaste stopp, vilket kom helt oplanerat;
På en Trattoria i Taormina fick jag ett riktigt trevligt vin som jag ej druckit förut ”Marabino Noto” och när jag samtalar med personalen om detta visar det sig att de känner ägaren till vingården, Santino Scibetta och de ordnar således med ett besök.

Santino bjöd på en trevlig provning och många sköna anekdoter, bland annat hade Jamie Oliver precis varit och hälsat på efter att ha druckit ”Noto” i Singapore och blivit förtjust, han köpte en pall för att köra på sina krogar. Tydligen hade han någon stockholmskrögare som kund också, kanske någon på forumet som vet mer?
Annars får man tyvärr inte tag på hans viner i Sverige, han hade blivit kontaktad av Arvid Nordqvist men gillade inte deras attityd och ville hitta en mindre och mer hängiven och personlig importör som betonar kvalitet framför kvantitet... Hoppas således någon mindre importör passar på att bygga en relation där...
Hans viner då, både Noto och hans signaturvin Archimede var nog bland det bästa 100% nero d' avola jag druckit. Arcimede är gjort på 100% nero d' avola från 50 år gamla stockar, ingen svavling och biodynamiskt odlat.

Slutligen kan det vara värt att nämna Mandrarossa Wines utanför Menfi, de gör inga toppviner men har mycket kul grejjer som händer runt sina vingårdar med matlagningskurser, kronärtskocksfestivaler och annat. Hyfsade viner, god mat och vackra omgivningar räcker långt. De kan även ordna boende och är väl värt ett stopp om man är i krokarna.
Länken kommer här: http://mandrarossatour.it/en/

Sicilien rekommenderas således stort, bra vin och fantastiskt mycket bra mat, ligger ju ett Michelin-hak i nästan varje liten by. Lägg till stränder, och lite annat så har du en riktigt bra semester. Hyrbil är dock ett måste om du skall ta dig ut bland vingårdarna.
 

joj

Medlem
En gammaltråd men tänker att det kan vara värt en chansning att få liv i den igen. Jag åker inom kort till Sicilien med min sambo, vi kommer vara huvuddelen i Taormina och lite i Cefalu men kommer givetvis ha utrymme för lite utsvävningar då vi har bil hela vistelsen.

Har du tips på någon restaurang och/eller vinbar man inte bör missa?

Ska givetvis kolla upp Marabino Noto.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
En gammaltråd men tänker att det kan vara värt en chansning att få liv i den igen. Jag åker inom kort till Sicilien med min sambo, vi kommer vara huvuddelen i Taormina och lite i Cefalu men kommer givetvis ha utrymme för lite utsvävningar då vi har bil hela vistelsen.

Har du tips på någon restaurang och/eller vinbar man inte bör missa?

Ska givetvis kolla upp Marabino Noto.
-Skickar dig vidare till "Stora Sicilen tråden"
 
  • Like
Reactions: joj
Toppen