Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Top 10 producenter i din källare

Visa bifogad bild 35424
La Morra fortfarande i ledning. Kul att Cascina Vano (Barbaresco) kommit upp, från en sjätteplats. . Även mitt egna brand på en femteplats, vilket snabbt kan ändras pga ofta husvin och ge-bort-present.

Visa bifogad bild 35425

Det var lite deppigt att piemonte fortf har så stort övertag men kul att Bourgogne seglat upp på en tredjeplats. Champagne måste upp! 😊
Vad har jag missat med eget brand @JonasBo ?

MagnusH

Medlem
Vilken intressant lista, den har jag missat tidigare så jag blev tvungen att gå in i CellarTracker och titta.
Så här kommer min topp 10 och inser att den är rätt avvikande mot de flesta andra topp 10…

Mitt vinintresse började med Valpolicella och jag har besökt regionen 7 gånger.
Medan de sista 6-7 åren så har det kraftigt tippat över till Champagne och har nu hunnit med att besöka Champagne 8 gånger.
Sista 1 ½ åren så har Bourgogne kommit in som en som ett intressant distrikt, dock inte hunnit med något besökt än… och ingen Bourgogne har hunnit in på listan än...

Men detta är förklaringen till att min lista inte liknar så många andras 😉

1. Roses de Jeanne / Cédric Bouchard – CHAMPAGNE
2. Chartogne-Taillet – CHAMPAGNE
3. Stefano Accordini – VALPOLICELLA
4. The Standish Wine Company - AUSTRALIEN
5. Ernesto Ruffo – VALPOLICELLA
6. Domaine Vincey – CHAMPAGNE
7. Champagne Gaspard Brochet – CHAMPAGNE
8. Champagne Oudiette – CHAMPAGNE
9. Savart – CHAMPAGNE
10. Vilmart & Cie – CHAMPAGNE

pinoten

Medlem
En del förändringar från förra året. Bourgogne totalt ökar andel från 39% till 49%...det beror inte på att jag har druckit relativt färre än andra regioner i år :)

1764783695926.png

På producentsidan så ploppar Vincent Bouzereau upp i toppen. För övrigt så kan jag, som så många andra här, konstatera att det här med köpbegränsningar inte riktigt funkar.

1764783808416.png

Last edited:

Håkan

Medlem
Ungefär som förra året men byter ut lite Bourgogneproducenter. Säger hej då till Henri Boillot, och dessvärre inte på återseende.
1 Delas Freres (1)
2. Domaine de la Pousse d'Or (2)
3. Luigi Pira (3)
4. Willi Schaefer (5)
5. Kutch (4)
6. Littorai (6)
7. Robert Chevillon (8)
8. Louis Jadot (NY)
9. St Cosme (9)
10. Kelley Fox (10)

Favoritdistrikt:
Bourgogne: 24.6%
Rhone: 18.5%
Piemonte 12.3%
Kaliforninen 10.8%
Bordeaux 10.0%

Den där minskningen av Piemonte gick ungefär lika dåligt som ifjol, kanske mest pga en resa dit under våren med allt vad det innebar... Det enda som hänt i topp fem gällande regioner är att Mosel tryck ut Sicilien från topplistan, och det skyller jag på Peter Lauer och hans Fass 8 Kabinett.

På producentsidan så står Cavallotto som fortsatt stark etta, och mest troligt förblir det så under överskådlig framtid pga djup förälskelse. Francesco Rinaldi har hoppat upp några pinnhål, och det skyller jag på deras fantastiska mottagande vid besöket och helt strålande viner. Roagna har också letat sig upp i topp 3, detta hände för ganska precis fem timmar sedan då jag hämtade ut årets skörd av hans instegsviner. Oroväckande tapp av Elio Altare, detta mest beroende av att hennes Langhe Nebbiolo 2022 är alldeles för härlig just nu för möjliggöra någon längre lagring.

Regioner
Piedmont - 48.3%
Tuscany - 8,6%
Champagne - 7,9%
Burgundy - 6.4%
Mosel Saar Ruwer - 5.4%

Producenter
1. Cavallotto (1)
2. Francesco Rinaldi e Figli (5)
3. Roagna (7)
4. Ca' Marcanda (Gaja) (3)
5. Girolamo Russo
6. Vietti
7. Dominio del Aguila (8)
8. Eliot Altare (4)
9. Roberto Voerzio
10. Domaine Sylvain Pataille

Last edited:

mackan92

Medlem
Haft förmånen att fylla på med en del Willi Schaefer i år som gjort det dragit iväg i topp, i övrigt nog rätt oförändrat hur det varit tidigare år.

Willi Schaefer
Hofgut Falkenstein
Bollinger
Louis Roederer
Sadie Family
Wittmann
Lucien Le Moine
Dönnhoff
Vilmart & Cie
E. Guigal

Region:

Champagne