Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Top 10 producenter i din källare

matage

Medlem
Summering för året så långt men det lär inte bli några stora justeringar innan nyår.

Regioner
1 (1) Champagne
2 (2) Bordeaux
3 (3) Rhône
4 (6) Burgundy
5 (5) La Rioja
6 (x) Rheinhessen
6 (4) Piedmont

Bourgogne klättrar upp och byter plats med Piemonte till följd av lite Cordier in och inte en enda flaska Piemonte inköpt (!!!)

Producent
1 (1) Château Gruaud Larose
2 (2) R. López de Heredia
3 (3) Weingut Keller
4 (5) E. Guigal
5 (4) Taittinger
6 (7) Domaine du Pégau
7 (8) Pierre Péters
8 (9) Vilmart & Cie
10 (x) Domaine Cordier Père et Fils
10 (10) Henriot

Små rörelser även här. Serverade San Fereolo på en större middag så de trillade ur listan och Cordier klev in.
Förstaplatsen bör vara ohotad för resten av min vinkarriär så länge jag fortsätter köpa CGL som primör och R Lopez lär ligga bra till eftersom jag har svårt att motstå Tondonia på magnum ;)
Intressant att se att jag har mer Keller och Guigal än jag trodde men det har ju trillat in en del spontana småköp av Keller Kabinett.

The Wall

Medlem
Riedel, 29,4%
Orrefors, 25,1%
Zalto, 21,9%
Spiegelau, 7,2%
Gabriel, 7,2%
Lehmann, 5,0%
Övriga, 4,2%

Vatten-, öl- och spritglas inkluderade, vilket förklarar Orrefors höga placering. Övriga utgörs huvudsakligen av Sipp Sipp, Sophienwald och Mark Thomas.

Målet för 2026 är att öka andelen Zalto, Riedel och Spiegelau samt ”utrymme”. Lite svårt, faktiskt på gränsen till omöjligt, att kombinera med ”nöjd fru”.

Skärmavbild 2025-12-06 kl. 11.53.04.png
Skärmavbild 2025-12-06 kl. 11.52.32.png
Skärmavbild 2025-12-06 kl. 11.57.45.png

Nyttig övning detta, att skapa lite överblick över sitt lilla innehav. Tack till trådskaparen.
Frankrike 75%, varav Champagne 54%. Bgn börjar ta mark. Sydafrika och Tyskland på uppåtgående. Känns bra.
81% vitt, 3 % rose, 16% rött reflekterar bra det som dricks också.

Intressant att läsa hur olika vi bygger upp våra innehav och hur spridda preferenser det är. Det är bra för webbsläppen :)

Min källare har en ordentlig slagsida mot Syrah/Shiraz då det var det i stort sett enda jag samlade på under flera år.
Det börjar dock så smått att rätta till sig.

Penfolds 22%

Guigal 11%

Philipponnat 7%

Gustave Lorentz 5%

Borgogno 4%

Marchesi de Gresy 3%

Massolino 3%

Chateau Talbot 3%

M. Chapoutier 3%

Produttori 2%

Thirsty

Smygnykterist
Bokslut 2025

Topp 10 producenter

10 topp 2025.png

Kommentar: Mindre rörelser. Egly fortsätter att klättra i enlighet med plan och Tattinger tar mark.

Länder över > 1 %
Frankrike 82,2%
Italy 11,2%
Germany 1,8%
USA 1,7%
Spain 1,7%
Kommentar: Gamla världen och frankofil. 🤷‍♂️☺️

Regioner över > 1%
Champagne 69,9%
Bourgogne 8,9%
Piedmont 6,7%
Tuscany 4,4%
Rhone 2,0%
Califonia 1,6%
Bordeaux 1,0%
Kommentar: Champagne fortsätter tappa mark och är nu under 70 %. 😱

Soignerad

Medlem
Jag har använt ChatGPT sen två-tre år tillbaka för att hålla ordning på min källare, tipsa om teoretiska drickfönster mm men kanske framför allt för att analysera vad jag köper mest över tid för att hitta mönster och agenter som letar på auktionerna åt mig. Kräver mer handpåläggning än appar men får ut betydligt mer info. Särskilt om man primar boten och matar den med noteringar från provningar.

Inventerade hela källaren idag och fick veta att Pauillac inte är en tilt utan min identitet. 😅

Skärmavbild 2026-01-08 kl. 21.48.09.png
Skärmavbild 2026-01-08 kl. 21.55.11.png

Stefan J

Medlem
Har blivit en del Bereche inköp under senaste året och har därmed seglat upp som ny etta. Bereche är den enda producent jag har BSA's för men dessa är exkluderade här då det annars snedvrider konkurrensen så detta är "icke BSA fördelningen". I övrigt ganska stilla i toppen. Det beror mycket på att jag köpt andra producenter och breddat källaren lite och det är väldigt tight från plats 6-7 till 15-17. Precis utanför finns tex Savart och Larmandier- Bernier. Chartogne-Taillet har klivit in på topp 10 och lär fortsätta ligga kvar där.

1 Bereche9,8 %
2 Jacques Selosse
8,4 %
3 Louis Roederer
6,9 %
4 Jacquesson
5,2 %
5 Egly-Ouriet
4,4 %
6 Chartogne - Taillet
3,7 %
7 Bollinger
3,44%
8 Billecart-Salmon
3,4 %
9 Vilmart
3,4 %
10 Agrapart
3,2 %

pidda99

Medlem
Ni som använder chat GPT prova att öppna CT i Atlas webbläsare. Du loggar in i Atlas med ditt chatGPT konto. Öppna sidofönstret och be den analysera My Wines. Sedan tycker jag iof att AI läget i CT appen på min iPhone växer

Har blivit en del Bereche inköp under senaste året och har därmed seglat upp som ny etta. Bereche är den enda producent jag har BSA's för men dessa är exkluderade här då det annars snedvrider konkurrensen så detta är "icke BSA fördelningen". I övrigt ganska stilla i toppen. Det beror mycket på att jag köpt andra producenter och breddat källaren lite och det är väldigt tight från plats 6-7 till 15-17. Precis utanför finns tex Savart och Larmandier- Bernier. Chartogne-Taillet har klivit in på topp 10 och lär fortsätta ligga kvar där.

1 Bereche9,8 %
2 Jacques Selosse
8,4 %
3 Louis Roederer
6,9 %
4 Jacquesson
5,2 %
5 Egly-Ouriet
4,4 %
6 Chartogne - Taillet
3,7 %
7 Bollinger
3,44%
8 Billecart-Salmon
3,4 %
9 Vilmart
3,4 %
10 Agrapart
3,2 %
Vad är BSA?

Silex

Medlem
En del förändringar i min lista. Minskat inköp och försäljning av Beaujolais-viner gör att Foillard trillat ur listan. Selosse och Dominus ligger högt mest för att jag sällan hittar ett tillräckligt bra tillfälle att öppna dem med dagens priser.
1. Jacques Selosse
2. Pol Roger
3. Henriot
4. Chateau Musar
5. Dominus
6. Tenuta delle Terre Nere
7. Savart
8. Bollinger
9. Renato Ratti
10. Pierre Gonon

LarsW

Medlem
Från 2022 när jag sist postade här.

Producenter:
Bonnaire 4.5%
Bollinger 3.4%
Pol Roger 2.6%
Charles Heidsieck 2.3%
Louis Roederer 2.1%
Diebolt-Vallois 2.0%
Veuve Clicquot Ponsardin 2.0%
Guy Charlemagne 1.9%
Krug 1.9%
Ciacci Piccolomini d'Aragona 1.8%
Bonnaire 3.8%
Bollinger 3.4%
Pol Roger 2.7%
Louis Roederer 2.6%
Taylor (Fladgate) 2.2%
Produttori del Barbaresco 1.9%
E. Guigal 1.8%
Guy Charlemagne 1.8%
Veuve Clicquot 1.7%
Château Mont-Redon 1.6%

Har alltså inte hänt mycket i topp tre.
Men sen har det kommit in främst en del trevligt rödvin och väldigt kul att min favorit portvinproducent har klättrat upp en bra bit.

jrick

Medlem
En gång i tiden var Ganevat och Labet etta och tvåa men det är ju rätt svårt att hålla volymen uppe i köpet av dem… Många av dessa är ju också på listan pga att jag inte riktigt ”vågar ta” en flaska lite när som helst. Men Dureuil, Chantereves, Produttori och L’anglore känner jag jnte så för. Inte Envinate och Vajra heller iofs, men där är det mer att jag sällan känner för att dricka dem.

1. Dureuil-Janthial
2. Pierre-Yves Colin-Morey
3. Domaine Chanterêves
4. Produttori del Barbaresco
5. Comm. G.B. Burlotto
6. Domaine de l'Anglore
7. Envínate
8. Domaine Labet
9. G.D. Vajra
10. Pierre Gonon

Toppen