Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Topp 7 vinregioner i din källare?

MartinE

Medlem
Jag vet inte om man kan hävda att det är sju regioner som dominerar hos mig... Men så här ser det ut:

Champagne 71,8 %
Veneto 13,2 %
Bordeaux 9,0 %
Bourgogne 2,0 %
Toscana 1,0 %
Kalifornien 0,8 %
Ribera del Duero 0,8 %

Trenden är att Champagne ökar och att övriga minskar! :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Intressant övning!
Bordeaux 43,0%
  • Rött 75,0%
  • Sött 23,0%
  • Vitt 2,0%
Rhône 9,5%
  • Syd 64%
  • Norr 46%
Tuscany 5,8%
Piedmont 5,5%
Mosel Saar Ruwer 3,7%
Southwest France 3,5%
  • Madiran 72,2%
  • Cahors 17,7%
South Australia 2,9% (dvs 51 flaskor varav 2 inte är 100% Shiraz.)

Grenachebaserad syd-Rhône köps inte längre då hustrun inte alls kommer överens med dem. Nord-Rhône växer dock. Då jag började med CT insåg jag rätt snabbt att jag hade för lite från Toscana och inte en enda flaska Barbaresco. Det är nu åtgärdat i Steg 1.
Hittar också 4 flaskor Champagne samt 4 st Europeiska viner av Pinot noir varav ett är ett EisWein Rosé och tre från Bourgogne. I övrigt är Priorat i kraftigt växande, liksom Washington och CF från Loire.

Liksom @Martin Berggren vill jag också ha MASSOR av Jura-viner, men inte riktigt hittat någon bra provider.
 

Sjödin

Joråsåatt...
:D
Port är gott!
Begränsat med utrymme, så den stora andelen till trots är det inte allt för många flaskor.. tyvärr.. Och alldeles för få som är drickmogna.
 

Silverfux

Medlem
  • Champagne 44,5 %
  • Bordeaux 9 %
  • Tuscany 8,4 %
  • Burgundy 7,7 %
  • Veneto 6,5 %
  • Rhone 5,8 %
  • Alsace 4,5 %
Vet inte heller riktigt om jag kan säga att jag har 7 regioner med ovanstående siffror =) Blir mindre och mindre rödvin eftersom frugan numer får migrän av bara doften =( men å andra sidan älskar hon champagne =) vilket även börjar synas i källaren
 

mmh

Medlem
Bordeaux 25.8%
Bourgogne 18.1%
Rhone 16.1%
Champagne 10.9%
Mosel Saar Ruwer 6.1%
Piemonte 3.0%
Toscana 3.0%

Efter dessa bubblar Douro (typ endast port), Loire, Bekaa (endast Musar), Kalifornien, Provence och Rheinhessen med 1-2% var.

Bordeaux är väldigt överrepresenterat med tanke på mina preferenser nuförtiden. Bourgogne är på väg uppåt och andelen Piemonte och Kalifornien skulle jag också vilja öka. Märker dessutom att det börjar bli dags för en road trip till Champagne snart igen...
 

Belmont

Medlem
100% Champagne!

Champagne som ligger i kylen just nu:
3st Veuve Clicquot Vintage 2002
3st RL Legras St Vincent 1996
3st RL Legras Presidence 2002
3st Savart 2008
3st Louis Roederer Rosé 2008
3st De Saint Gall Bdb 2004
3st Bollinger Grande Annee 2002 ( 2st James Bond och 1st vanlig )
3st Vilmart Grand Cellier d’Or 2008
1st Dom Pérignon 2003 David Lynch
1st Moët Ice Imperial
 
Det känns som om att jag sticker ut en aning från alla frankofiler här:

Burgenland 21,4%
Niederösterreich 16,8%
Rhône 12,1%
Bourgogne 9,1%
Bordeaux 6,3%
Piemonte 5,3%
Champagne 4,8%

Ökar mest: Burgenland, Niederösterreich, Bourgogne och Central Otago.

Jag köper i stort sett inga Rhône-viner längre och dricker knappt upp det jag har därifrån. Jag köper inte heller lika mycket Champagne som tidigare, men jag har å andra sidan noterat att de flaskor jag väl köper har blivit betydligt dyrare. :)
 

kayaker

Cyklist
Lite förvånad över att Kalifornien och Languedoc-Roussillon kommer med, fast jag ser att det är ett gäng La Peira i olika årgångar som drar upp den sistnämnda. För Kalifornien så är det spritt på ca 20 olika viner.
Jag kan komplettera med att Bordeaux, Bourgogne, Champagne och Toscana är på uppgång. Sett till inköpen så borde någon tysk region kunna komma upp också men där är inköp och konsumtion mer i balans...
Totalt har jag 42 vinregioner i listan så jag är nöjd med spridningen. :)
 



    • Rhone 28.6%
      Av dem ca 60/40 syd/nord
    • Bourgogne 13.3%



    • Kalifornien 8.2%
    • Piemonte 7.7%
    • Kampanien 5.6%
    • Champagne 4.1%



    • Pfalz 3.6%
Kraftig Rhonedominans, 2010 står för mycket av det, nu råder det i princip köpstopp på Rhoneviner för mig.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Rhone 56 %
Bourgogne 22%
Piemonte 11%
Toscana 11%

Allting rött

Tyvärr har minst 4 Bourgogne druckits för tidigt. Även flera Bordeaux och Toscanska viner.

Piemonte och Toscana kommer nog att prioriteras hädanefter och i mindre grad Bourgogne.
 

ae

Medlem
Roligt ämne. Min topplista är:

Bourgogne 62,8%
Rhone 8,4%
Champagne 7,4%
Bordeaux 5,6%
Piemonte 4,7%

Försöker hålla ner på inköpen av bourgogne för källarbalansen. Jura lär bli den region som ökar mest i år.
 

epeb

Medlem
Från CT
  • Bordeaux 44,4% / Average vintage 1986,1
  • Rhone 9,7% / Average vintage 1995,8
  • Piedmont 7,6% / Average vintage 1977,7
  • Rioja 4,9% / Average vintage 1979,7
  • Catalunya 4,2% / Average vintage 1984,8
  • Duoro 2,1% / Average vintage 1981,7
  • Frederiksborg 2,1% / Average vintage 2008,3
  • Burgundy 2,1% / Average vintage 1995,0
  • Castilla La Mancha 2,1% / Average vintage 1978,3
  • Mosel 2,1% / Average vintage 1985,0
  • Tuscany 2,1% / Average vintage 2010,0
  • Veneto 1,4% / Average vintage 2005,5
  • Murcia 1,4% / Average vintage 1985,0
  • Portugal 1,4% / Average vintage 1978,0
  • Puglia 1,4% / Average vintage 2003,5
Föredrar som synes lite mogen ålder på det jag dricker...
 
Last edited:
Toppen