Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Topp 7 vinregioner i din källare?

matage

Medlem
Det är inte så ofta jag tänker i regioner i den granularitet som CT erbjuder. Trode definitivt nåt av "rieslingdistrikten" skulle finnas med men tydligen finns det en jämn låg fördelning mellan dem.

Hade nån frågat mig hade jag inte trott att California skulle tagit sig in på top10 och kanske inte ens top 15 men man kan inte argumentera emot hårda data..

Champagne 26,3%
Bordeaux 17,5%
Rhône 9,0%
La Rioja 6,1%
Piedmont 5,8%
Burgundy 4,8%
California 3,4%
 

rnnbck

Medlem
Inser att det spretar rätt bra när man har det på pränt framför sig men topp 3 - 4 är nog ohotade sedan ganska många år även om mängd och fördelning svänger lite över tid.

Champagne 34%
Burgundy 11,8%
Jura 7,8%
Piedmont 5,9%
South Australia 5,2%
Loire 3,9%
Sicily 3,3%
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
intressant kul lista!
Loire har alltid varit stadigt nr2 på min lista så intressant att det halkat ned så mycket, men ja lagret reflekterar ens drickande såklart.

Champagne 57%
Piemonte 11%
Bourgogne 7%
Loire 6%
Dalmatien 4%
Jura 2%
Hercegovina 2%
Slavonien 2%
Sverige 2%
Alsace 1%
 
Väldigt champagnetungt här också.

Champagne 53.4%

Rhône 11.0%

Piedmont 8.4%

Burgundy 6.4%

Bordeaux 3.1%

Alsace 2.2%

Tuscany 1.6%

Castilla y León 1.5%

South Australia 1.5%

La Rioja 1.2%

Loire Valley 1.2%
 

Pnilsson76

Medlem
Hej ,
Ganska stabilt i topp 5 , därefter ganska flukturerande.
1671704779287.png
 

Silex

Medlem
Min lista bjuder i alla fall på något distrikt jag inte sett på så många andras. Och intressant att min list-etta endast når upp till 18,3% - inget fokus här inte!
Champagne 18,3%
Burgundy 17,4%
Piedmont 13,2 %
Rhone 7,8%
California 6,6%
Sicily 5,7%
Tuscany 5,7%
 

Vingubben

Medlem
Min lista bjuder i alla fall på något distrikt jag inte sett på så många andras. Och intressant att min list-etta endast når upp till 18,3% - inget fokus här inte!
Champagne 18,3%
Burgundy 17,4%
Piedmont 13,2 %
Rhone 7,8%
California 6,6%
Sicily 5,7%
Tuscany 5,7%
Var tog Loire vägen?
 

Boletus

Medlem
Bortsett från portvinet och de där enstaka flaskorna från udda regioner så har jag en ganska liten operativ radie, får man nog säga.
1671712192022.png
 

Esko

Medlem

Champagne 75,6%

Rheinhessen 3,6%

Mosel Saar Ruwer 2,3%

Coastal Region 2,0%

La Rioja 1,8%

Tuscany 1,5%

Bordeaux 1,3%

South Australia 1,3%

Ahr 1,0%

California 1,0%

Det blev snabbt stökigt och inser att jag inte riktigt haft någon röd tråd när det kommer till inköp.
 

stevie22002

Medlem
Champagne: 25%
Kalifornien: 25%
Övr Frankrike (mest Rhone & Bourgogne): 15%
Italien (mest Toscana): 10%
Spanien: 5%
Australien/NZ: 5%
Sydafrika: 5%
Tyskland: 5%
Övriga länder: 5%

Ser i runda slängar ut så här (har ej orkat ta mej an Cellartracker el annat statistikprogram än, så lite på en höft).

Köpfokus 2023 blir att fylla på med mer Bordeaux, samt att fortsätta inköpen av Champagne (eftersom det är så fruktansvärt smarrigt och att jag mest dricker det nuförtiden)
 
Toppen