Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Topp 7 vinregioner i din källare?

Silex

Medlem
Var tog Loire vägen?
Egentligen låg nog aldrig Loire på topp 7 listan :) Det fanns en period när jag uppskattade och ännu tyckte det var prismässigt befogat att köpa viner från Didier Dagueneau, men det var några år sedan. Uppskattar fortfarande vinerna, men köper inte längre. Nu är det sorgligt ont om Silex, Pur Sang och Mont Damné från Dagueneau i vinskåpet...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Egentligen låg nog aldrig Loire på topp 7 listan :) Det fanns en period när jag uppskattade och ännu tyckte det var prismässigt befogat att köpa viner från Didier Dagueneau, men det var några år sedan. Uppskattar fortfarande vinerna, men köper inte längre. Nu är det sorgligt ont om Silex, Pur Sang och Mont Damné från Dagueneau i vinskåpet...
Finns många andra förträffliga producenter längs Loire. Leta lite vettja! :kyss:
 

Vingubben

Medlem
Egentligen låg nog aldrig Loire på topp 7 listan :) Det fanns en period när jag uppskattade och ännu tyckte det var prismässigt befogat att köpa viner från Didier Dagueneau, men det var några år sedan. Uppskattar fortfarande vinerna, men köper inte längre. Nu är det sorgligt ont om Silex, Pur Sang och Mont Damné från Dagueneau i vinskåpet...
Och dom blir inte billigare vad det verkar:(
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
CT avslöjar allt!
Screenshot 2022-12-23 01.10.30.png

Har faktiskt fler Bdx "Pending" än jag har hemmavid.
 

JonasBo

Medlem
1. Piedmont 52,9%
2. Bordeaux 9,8%
3. Champagne 6,1%
4. Burgundy 5,1%
5. Baden 4,4%
6. Rhône 4,1%
7. Tuscany 3,4%

I år har champagne och bordeaux tagit mark från Piemonte. Dock har det druckis en hel del champagne samtidigt så hade kunnat vara mer, om det inte varit så.gott
Edit: topp 3 2021
1. Piedmont 59,7%
2. Bordeaux 8,7%
3. Burgundy 4,7%
3. Rhône 4,7%
 
Last edited:

IsKr

Medlem
Champagne 26,7 %
Bourgogne 10 %
Pfalz 8,3 %
Piemonte 8,3 %
Sedan kommer 5 regioner på 5 %
Burgenland
Kalifornien
Mosel Saar Ruwer
Rheingau
Rhône
 

Nyllet

Medlem
Burgundy 19,3%
Champagne 17,7%
Mosel Saar Ruwer 11,1%
Bordeaux 5,9%
Piedmont 5,7%
Rhône 5,1%
Loire 4,1%
Tuscany 3,6%
Sicily 3,1%
California 2,6%

Topp 3 placeringarna var ganska väntade men att Kalifornien kom in på topp 10 trodde jag inte. Jag har kommit på att Piemonte är en väldigt mångfacetterad region så där kommer det sannolikt öka framöver. Kul tråd!
 

BallyJ

Medlem
  1. Piedmont 32,5%

  2. Burgundy 23,3%

  3. Champagne 9,1%

  4. Rhône 7,8%

  5. Tuscany 6,3%

  6. Jura 5,0%

  7. Canary Islands 2,3%


Gissar på att det är få andra som har Kanarieöarna på topp sju :). Det är dock nästan bara Teneriffa och Envinate.
Kul med Envinate, jag gillar också deras viner, de tar dock slut väldigt fort. Har nog Palo Blanco som favoritvin från dem, perfekt sommar vin att dricka svalt som det är. Vilket föredrar du?
 

jrick

Medlem
Kul med Envinate, jag gillar också deras viner, de tar dock slut väldigt fort. Har nog Palo Blanco som favoritvin från dem, perfekt sommar vin att dricka svalt som det är. Vilket föredrar du?
Jag har aldrig riktigt fallit för de vita faktiskt, föredrar vad jag provat från Suertes del Marques på den vita sidan och tvärtom på röda. Parcela Margalagua är tveklöst min favorit och också det jag framförallt har köpt på mig av, tillsammans med Parcelavinerna från Ribera Sacra.
 

MagnusH70

Medlem
Burgundy 17.8%
Bordeaux 16.2%
Champagne 9.1%
Rhône 8.1%
Douro 6.2%
Piedmont 5.7%
Tuscany 5.6%
Mosel Saar Ruwer 5.1%
California 2.9%

Ganska blandat!
 
Toppen