Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Toscana

E

Erik Johnsson

Hej
Jag planerar att åka till toscana i början av september och tänkte höra om någon kan rekommendera några bra och fina vingårdar som man kan besöka?
Bästa hälsningar
Erik
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej
Jag planerar att åka till toscana i början av september och tänkte höra om någon kan rekommendera några bra och fina vingårdar som man kan besöka?
Bästa hälsningar
Erik
Jag önskar jag kunde hjälpa dig men skulle inte bli förvånad om någon annan kan rycka in som har bättre koll. Vet ingen på rak arm som är extra kunnig på just Toscana dock, men i bästa fall så ser någon min uppmaning och kommer till undsättning.

På detta forum brukar vi nämligen vara hjälpsamma, så ha tålamod så dyker nog lite tips upp så småningom. :)
 

chambertin

Medlem
Erik,

Har själv inte varit i Toskana men efter att ha provat Le Macchioles viner i helgen hos Atomwine så kan jag varmt rekommendera ett besök och det verkar som att man kan boka det också via deras hemsida: http://www.lemacchiole.it/en/visita_cantina.php

Även Montevertine var väldigt bra tyckte jag men vet inte om de tar emot besök:
http://www.montevertine.it/en/contatti.php

Lättast annars är nog om du kollar upp dina favoritviner i Toskana och mailar dom direkt eller ber den svenske distributören att hjälpa till att ordna besök.

Hoppas du får en trevlig resa med många bra besök !
 
Åhhhh Toscana... maten, kullarna, byarna, stränderna, historien... doften av rosamarin, ljudet från cikadorna.... längtar....
Det finns ju väldigt mycket att se och prova där.
Det beror ju lite på vad man har för budget, jag har inte rikgtigt samma budget som många andra på forumet men här är några förslag.

Isole e Olena - var på en väldigt trevlig provning där för några år sedan. Ring och boka. Inga spontanturer att ramla in på även om det var just det vi gjorde. Vi hade tur och kom dit samtidigt som ett annat par som hade bokat tur och vi fick haka.

Panzanello - alltid trevligt att gå in på. De har (hade?) öppen butik och vi har alltid blivit väl mottagna där.

Tiberio - ligger utanför Loro Ciuffenna mellan Florenz och Arezzo. Bra viner bl a druvren Canaiolo Nero och Malvasia Nero. Vädligt drickbart och gott. Liten familjegård.

Utanför Roccatederighi ligger Ampeleia. Har provat flera av deras viner men aldrig lyckats ta mig dit på besök. Ja jag borde ha bokat innan... Gillar både deras Kepos och deras förstavin (?) Ampeleia. Nästa gång i Toscana ska jag dit. Basta.

Sen brukar jag gilla att gå in i vinbutiker för att kunna prova viner från flera olika producenter. Det finns bl a en i Scansano, Enoteca Scansanese som drivs av en mycket entusiastisk man som talar bra engelska. Där kan man prova många viner, framför allt riktigt bra Morellino. Rekommenderas.

Det här är vad jag på rak arm med svår Toscanalängtan vid jobbdatorn kommer på just nu.
Återkommer i tråden om det dyker upp några fler minnen.
 
Toppen