Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

SUPRA

Bäst
På 1CRUs inrådan startar jag en tråd där vi listar restauranger som vi gärna rekommenderar varandra,
där maten är god (eller någon speciell rätt man inte får missa) och där servicen är som den borde eller rentav bättre.

Jag tycker prisklassen spelar mindre roll, finns det en lokal pizzeria som man bara måste besöka har den givetvis sin plats också.

Skriv i vilken stad/land stället ligger och gärna en kommentar.

STOCKHOLM
(1CRU) --> Jag kan dock rekommendera följande krogar.
Brasserie Godot - god Chevre chaux sallad och lite annat gott, trevlig service
Restaurang GQ - helt grym rissotto med pilgrimsmusslor
Hoong foock på linnegatan - men ät endast den knaperstekta ankan.
Ciao ciao grande på storgatan - men endast pizzan är ätbar, pizzan är värd varenda kcalori tyvärr är deras vinlista en katastrof.
Restaurang Capri på Nybrogatan - om ni vill ha rolig, underhållande och nochalant service, so so på matsidan.
Proviant - deras kalvlever är bäst i staden
Vassa Eggen - så jäkla trevlig.
KB - är så mysigt och maten är god , steak frittes, wallenbergaren, räksmörgåsen, ceasarsalladen och deras hallonsuffle är helt toppen.
Texas Longhorn på nybrogatan - men de har börjat att svajja väldigt mycket på maten den senaste månaden, om de inte hyffsar till sig kommer de också att hamna på min svarta lista.

Mina egna:

STOCKHOLM
Sjögräs http://www.sjogras.com Timmermansgatan, Södermalm - Mycket god mat och bra service. Gås/anklevern rekommenderas med det rekommenderade vinet. Vaktel spckad med gåslever, perfekt!
Restaurant Cassi - http://www.cassi.se - Narvavägen, Östermalm - Inredningen är i en klass för sig...men maten går inte att klaga på. Goda luncher och missa inte entrecote/oxfilé med deras pompa och bea.
Texas Longhorn. Förderar Flemminggatan, men Sumpan är bra också.
Paul & Norbert - http://www.paulochnorbert.se/ - Strandvägen. Billigare än ryktet säger, men långt ifrån budget.
Bistro Jarl, Östermalm - Kan egentligen inte uttala mig, men deras toast skagen var kanon. Att kalla det Champagnebar är dock väl pretentiöst.
Ho:s, Hornstull - gott kinesiskt
Itamae Odenplan - Mycket god sushi. Testa deras hot rolls.
Arirang, Luntmakargatan http://www.arirangfood.com/ - Biff Bibimbap och Kim Chi är gott!


VÄRNAMO
Pizzeri Chaplin - Europas bästa pizzeria? Helt klart värt ett besök. Mycket prisvärt.
 

Elvis

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

STOCKHOLM
Wedholms Fisk - Nybrokajen - en klassiker där man aldrig blir besviken, fantastiska råvaror och alltid vällagat
Mathias Dahlgren - Grand Hotel - om man har råd ska man definitivt göra ett besök, Stockholms bästa restaurang
Prinsen - Mäster Samuelsgatan - levererar alltid, bäst kring Stureplan
Brasserie Bobonne - Storgatan - ingen vinlista att tala om men bra mat och trevlig atmosfär
Eriks Bakficka - Fredrikshovsgatan - jag gillar deras hamburgare och att man får en flaska Comtes 1996 för under 2000 kr, mycket bättre än Gondolen
Ciao Ciao - Östermalmsgatan - original-Ciao Ciao med stans bästa hämtpizza
Ki-Mama - Observatoriegatan - Stockholm överlägset bästa sushi men märklig inredning (vill man sitta och äta sushi i fin miljö får man gå till Roppongi på Kungsholmen)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Nybliven småbarnsförälder = tunsått med finkrogsbesök de sista två åren... :-[
Men, slaskmat har jag bättre koll på!! ;D

STOCKHOLM
Palmyra Kebab - Årsta - I en egen liga....
Sushi bar Tosa - Finntorp, Nacka - GRYM sushi till lunch eller takeaway.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

För lite representation av norra Sverige så flikar jag in med:

SKELLEFTEÅ

Johanna i Parken - Johanna Exclusive med tillhörande vinpaket är verkligen toppen, även om det är varierande innehåll, bra service, trevlig miljö med fin utsikt över parken. :-*

I övrigt är det bara att glömma riktigt god mat, bättre att laga egen mat hemma -- det blir mångfalt bättre.
 
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

GÖTEBORG
Sjömagasinet

Finns säkert fler i Göteborg, men denna är den enda riktigt högklassiga som jag själv provat. Grym vinlista, dessutom.
 

Keen

slan
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Stockholm
PA & co - Grym mat. Deras Biff Rydberg är sanslöst bra. Åt pilgrimsmusslor till förätt där som var helt jävla fantastiskt. Dock ändras menyn efter tillgång på råvaror, men rydbergen finns alltid. Deras Creme brulée är också grym, för att inte tala om deras marängsviss.

Mäster Anders - också grym mat, dock lite tafflig service när det är mycket folk. Speciellt rekommenderas Tonfisk med Potatispuré och chili- och ingefärssås.
 

kayaker

Cyklist
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

EuphoniC skrev:
För lite representation av norra Sverige så flikar jag in med:

SKELLEFTEÅ
Johanna i Parken - Johanna Exclusive med tillhörande vinpaket är verkligen toppen, även om det är varierande innehåll, bra service, trevlig miljö med fin utsikt över parken. :-*
Jag fick det tipset av en fd. klasskompis i somras också så det stämmer säkert. Jag får testa vid tillfälle.

/Skelleftegrabb i förskingringen
 

Helen

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

SUPRA skrev:
På 1CRUs inrådan startar jag en tråd där vi listar restauranger som vi gärna rekommenderar varandra,
där maten är god (eller någon speciell rätt man inte får missa) och där servicen är som den borde eller rentav bättre.

Jag tycker prisklassen spelar mindre roll, finns det en lokal pizzeria som man bara måste besöka har den givetvis sin plats också.

Skriv i vilken stad/land stället ligger och gärna en kommentar.

STOCKHOLM
(1CRU) --> Jag kan dock rekommendera följande krogar.
Brasserie Godot - god Chevre chaux sallad och lite annat gott, trevlig service
Restaurang GQ - helt grym rissotto med pilgrimsmusslor
Hoong foock på linnegatan - men ät endast den knaperstekta ankan.
Ciao ciao grande på storgatan - men endast pizzan är ätbar, pizzan är värd varenda kcalori tyvärr är deras vinlista en katastrof.
Restaurang Capri på Nybrogatan - om ni vill ha rolig, underhållande och nochalant service, so so på matsidan.
Proviant - deras kalvlever är bäst i staden
Vassa Eggen - så jäkla trevlig.
KB - är så mysigt och maten är god , steak frittes, wallenbergaren, räksmörgåsen, ceasarsalladen och deras hallonsuffle är helt toppen.
Texas Longhorn på nybrogatan - men de har börjat att svajja väldigt mycket på maten den senaste månaden, om de inte hyffsar till sig kommer de också att hamna på min svarta lista.

Mina egna:

STOCKHOLM
Sjögräs http://www.sjogras.com Timmermansgatan, Södermalm - Mycket god mat och bra service. Gås/anklevern rekommenderas med det rekommenderade vinet. Vaktel spckad med gåslever, perfekt!
Restaurant Cassi - http://www.cassi.se - Narvavägen, Östermalm - Inredningen är i en klass för sig...men maten går inte att klaga på. Goda luncher och missa inte entrecote/oxfilé med deras pompa och bea.
Texas Longhorn. Förderar Flemminggatan, men Sumpan är bra också.
Paul & Norbert - http://www.paulochnorbert.se/ - Strandvägen. Billigare än ryktet säger, men långt ifrån budget.
Bistro Jarl, Östermalm - Kan egentligen inte uttala mig, men deras toast skagen var kanon. Att kalla det Champagnebar är dock väl pretentiöst.
Ho:s, Hornstull - gott kinesiskt
Itamae Odenplan - Mycket god sushi. Testa deras hot rolls.
Arirang, Luntmakargatan http://www.arirangfood.com/ - Biff Bibimbap och Kim Chi är gott!


VÄRNAMO
Pizzeri Chaplin - Europas bästa pizzeria? Helt klart värt ett besök. Mycket prisvärt.

Jag kan nu även lägga till restaurang/nattklubben "Hotellet" på Linnégatan här i stockholm över mycket trevliga ställen att äta god mat på.
För tre veckor sedan var vi där och åt en mycket god hummersoppa och löjrom med råraka. Rårakan var en av de godaste vi ätit.

Så igår var det dax igen, vi var så sugna på löjromen och gick hit. Tyvärr hade de bytt meny strax efter det att vi hade varit där för tre veckor seda.
När vi då sade att vi kom hit enbart för att vi ville ha den goda löjromen, då fixade kocken det. Det vill jag kalla en toppenservice!
Som varmrätt tog jag en amerikansk biff medium rare och den var helt perfekt tillagad och wow vilket kött.
Jag rekomenderar Hotellet big time!!! men förgudskull förväxla det inte med mornongton Hotell.
Det blev även ett glas André Clouet och en flaska Gigandans 2006
 

Elvis

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

1CRU skrev:
Jag rekomenderar Hotellet big time!!! men förgudskull förväxla det inte med Mornington Hotell.

Skriver undet på det. :)
 

Lando

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Döden i grytan är en av mina favoriter, skitbra pasta (salsiccia och valnötspastan är gudomlig) och bra kött. Också ganska kul men nonchig service.
 

Krug88

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Lando skrev:
Döden i grytan är en av mina favoriter, skitbra pasta (salsiccia och valnötspastan är gudomlig) och bra kött. Också ganska kul men nonchig service.
Då det är många som sagt samma sak var jag tvungen att prova.

Rätt medioker mat, usel service och en patetisk vinlista var resultatet...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Har ngn av er nyligen varit på Le Rouge och har ngn rätt att rekomendera?
 

Arvid

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Det händer väl att jag är på Le Rouge. ;) Du skall äta Bouillabaisse och till den skall du dricka lite härligt galen Chenin från Ferme de la Sansonniere.

Favoriter:

DeVille på Roslagsgatan har gett riktigt fin matupplevelser på sista tiden. Servicen är precis lagom dryg (på ett bra sätt), och vinlistan kan vara stans bästa i ensideskategorin - fanstastiska, egensinniga viner till bra priser.

Måste slå ett slag för Trio i Malmö också. Kanske det bästa jag fått på en svensk restaurang... och då var jag där bara ett par dagar efter de öppnat portarna. Servicen var då lite "tråkig" om än väldigt hjärtlig, vinerna och maten kanon. Måste besökas.
 

ae

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Arvid skrev:
Det händer väl att jag är på Le Rouge. ;) Du skall äta Bouillabaisse och till den skall du dricka lite härligt galen Chenin från Ferme de la Sansonniere.

Finns de där alltså? Vet du vad priserna ligger på? Drack La Luna i sommras och tyckte det var grymt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Arvid skrev:
Det händer väl att jag är på Le Rouge. ;) Du skall äta Bouillabaisse och till den skall du dricka lite härligt galen Chenin från Ferme de la Sansonniere.

Måste slå ett slag för Trio i Malmö också. Kanske det bästa jag fått på en svensk restaurang... och då var jag där bara ett par dagar efter de öppnat portarna. Servicen var då lite "tråkig" om än väldigt hjärtlig, vinerna och maten kanon. Måste besökas.

Tack för tipset! Detta är väl kanske inte annars så "ovanlig" rätt, berätta varför jag ska välja den.... ligger det en hummer i den månne?

Hur är deras priser på vin? Hur stor sedelbunt måste med? De har inte vinlistan publicerad på hemsidan.

Trio i Malmö låter otroligt trevligt, iaf på deras hemsida! Mums.... Jag som ska ned om en dryg vecka...
 

vintjej

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Tack för tipset! Detta är väl kanske inte annars så "ovanlig" rätt, berätta varför jag ska välja den.... ligger det en hummer i den månne?

Hur är deras priser på vin? Hur stor sedelbunt måste med? De har inte vinlistan publicerad på hemsidan.

Trio i Malmö låter otroligt trevligt, iaf på deras hemsida! Mums.... Jag som ska ned om en dryg vecka...

Även jag brinner av nyfikenhet som ska till Le Rouge imorgon.
Och för det ordinarieprsiet på bouillabaisse vill jag se färska prilgrimsmusslor och bladguld.
 

vintjej

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jag har skrivit en utförlig rapport från Le Rouge på bloggen nu.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

vintjej skrev:
Hoppsan, det var mest menat som svar till Bubblaren, men du får självklart gärna läsa:D:
http://desbonsvins.wordpress.com/

Jag han precis läsa din blogg innan jag skulle iväg t Le Rouge. Valde att gå på arvids alla, snudd på alla, rekomendationer. Så jag drack Chenin vinet och åt dagens fångst :)
Mer om det senare... Nu bingen!
 
Toppen