Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

vintjej

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Jag han precis läsa din blogg innan jag skulle iväg t Le Rouge. Valde att gå på arvids alla, snudd på alla, rekomendationer. Så jag drack Chenin vinet och åt dagens fångst :)
Mer om det senare... Nu bingen!

Ah, spännande. Hoppas du blev nöjd.:)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

vintjej skrev:
Ah, spännande. Hoppas du blev nöjd.:)

Visst är jag nöjd!
1. Inredningen - jag gillar den! Som att gå rakt in i en livmoder, om man har ett uns fantasi.
2. Personalen - så smidiga och profsiga, trevliga och familjära på en perfekt nivå.
3. Vinet - hovmästarens snygga hantering, förklaring, hans glädje av vårat val av vin, dock kostsamt - gott var det oxå, men kom bäst till sin rätt utan mat till.
4. Maten - okey, visst blev det billigt men jag saknade en liten extra touch på den och jag förutsätter den är lika när det är fullpris.

Vi åt och drack:
Ankleverterrin med aprikos och pistage, till varmrätt blev det bouillabaisse.
Vi körde chenin från La Ferme de la Sansonnière till båda rätterna.
Notan hamnade på 1995:- för 2 pers
 

vintjej

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Visst är jag nöjd!
1. Inredningen - jag gillar den! Som att gå rakt in i en livmoder, om man har ett uns fantasi.
2. Personalen - så smidiga och profsiga, trevliga och familjära på en perfekt nivå.
3. Vinet - hovmästarens snygga hantering, förklaring, hans glädje av vårat val av vin, dock kostsamt - gott var det oxå, men kom bäst till sin rätt utan mat till.
4. Maten - okey, visst blev det billigt men jag saknade en liten extra touch på den och jag förutsätter den är lika när det är fullpris.

Vi åt och drack:
Ankleverterrin med aprikos och pistage, till varmrätt blev det bouillabaisse.
Vi körde chenin från La Ferme de la Sansonnière till båda rätterna.
Notan hamnade på 1995:- för 2 pers

Som en livmoder, om man är Fellini kanske.;)
Visst är personalen fantastisk!?
Om vi hade samma, så håller jag verkligen med. Och vinpaketet till min meny var väldigt väl valt. I ert fall tycker jag valet var lite skumt, men kanske för att det skulle vara genomgående?
Precis, maten är lite av en jahaupplevelse.
Körde de ihop fisken och skaldjuren på en tallrik när man beställde för två? Det måste ha sett fantastiskt ut isf.
Hur var terrinen?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

vintjej skrev:
Som en livmoder, om man är Fellini kanske.;)
Visst är personalen fantastisk!?
Om vi hade samma, så håller jag verkligen med. Och vinpaketet till min meny var väldigt väl valt. I ert fall tycker jag valet var lite skumt, men kanske för att det skulle vara genomgående?
Precis, maten är lite av en jahaupplevelse.
Körde de ihop fisken och skaldjuren på en tallrik när man beställde för två? Det måste ha sett fantastiskt ut isf.
Hur var terrinen?

Vi hade först tänkt tänkt ta ngt annat till anklevern, men eftersom vinet var kostsamt och hovmästaren tyckte det fungera till anklevern så valde vi att köra samma rakt igenom.

Jag tyckte ankleverterrinen var så där, kanske ffa att jag inte uppskattade den myckna svartpepparen som var på den, pepparern retade min hals hela tiden så jag kom att hosta. Så jag skrapade helt sonika bort den efter en stund.

Vi fick varsin tallrik med fisk och skaldjur. Allt var lite väl salt för min smak, ffa själva soppan.

Såg du gotterna i vinkylen bakom hovmästarens pulpet?? Salon 90 och 96, Krug 85, Selosse m m!!
 

vintjej

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Vi fick varsin tallrik med fisk och skaldjur. Allt var lite väl salt för min smak, ffa själva soppan.

Såg du gotterna i vinkylen bakom hovmästarens pulpet?? Salon 90 och 96, Krug 85, Selosse m m!!

Ja, T klagade på att hummern var för salt och att det nästan var att förstöra den fina fisken och skaldjuren om man lade dem i soppan.
Nej, det gjorde jag inte. Vi satt i deras chambre separé, kanske därför?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

vintjej skrev:
Ja, T klagade på att hummern var för salt och att det nästan var att förstöra den fina fisken och skaldjuren om man lade dem i soppan.
Nej, det gjorde jag inte. Vi satt i deras chambre separé, kanske därför?

Hummern va ok, men soppan supersalt. Jag dippade mina fiskbitar i den och åt den med sked som den var separat.

Vart satt ni då? Ni fick väl gå ned för trappan, där var vinkylarna, precis innan man trädde in i livmodern.
 

vintjej

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Hummern va ok, men soppan supersalt. Jag dippade mina fiskbitar i den och åt den med sked som den var separat.

Vart satt ni då? Ni fick väl gå ned för trappan, där var vinkylarna, precis innan man trädde in i livmodern.

Vi gick ner för trappen och satt förmodligen jättenära isf. Fast vi lyckades missa det.:D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

vintjej skrev:
Vi gick ner för trappen och satt förmodligen jättenära isf. Fast vi lyckades missa det.:D

Meehhhh... hur kan du missa 2 st dubbelvinkylar som är upplysta???? De stod alltså i det utrymme som trappan mynnar ut i på nedervåningen. så ni bör ha haft dem rakt framför er när ni kom ned :)
 

vintjej

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Ja, det är ett mysterium. Fast jag tror att det kanske kan bero på att sångesrkan stod precis framför vårt bord.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Läger till denna, som gäller KÖPENHAMN.

Måste nästan hitta en ursäkt för att besöka Munchen, provköra nån Beemer, och hjälpa Anders lite :)

Käkade på CustomHouse (tänk Tullhuset) i Köpenhamn ikväll.

Drack gjorde jag:

Bollinger SC 105 DDK per glas - balla glas! Verkligen bra skumpa alltså, kan inte gå fel.

Gåslever, med Riesling, Urziger Wurzgarten, S A Prum 2006. Sött och gott.

Tuna med Rueda, Verdejo (druvan), Palacio de Pimentel 2006.

Rieslingen tyckte jag var så god, så det blev 3 glas. Minst ett för mycket, jösses sötman kommer efter.

God mat med vissa brister (vinägerchock), supertevlig personal med stora leenden. Nöjd.

http://www.customhouse.dk/ De har även en japansk restaurang i huset, kanske blir där imorrn.

Av någon anledning fick jag för mig att de trodde att jag var en resencent, och mycket riktigt när jag beställde in min tredje
sötvinsdricka sa servitören att nu vet jag att du inte är en journalist, för de beställer aldrig så många söta viner på raken :D
Jag skrattade och sa att jag bara är en glad och go amatör som gillar smaken.

Har varit på CH förut, så deras nivå är i nivå med sist. Kanske frågade de lite extra och bad om ursäkt för nån miss i tron att
ett eventuellt betyg skulle gå upp.
 

ae

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Visst är jag nöjd!
1. Inredningen - jag gillar den! Som att gå rakt in i en livmoder, om man har ett uns fantasi.
2. Personalen - så smidiga och profsiga, trevliga och familjära på en perfekt nivå.
3. Vinet - hovmästarens snygga hantering, förklaring, hans glädje av vårat val av vin, dock kostsamt - gott var det oxå, men kom bäst till sin rätt utan mat till.
4. Maten - okey, visst blev det billigt men jag saknade en liten extra touch på den och jag förutsätter den är lika när det är fullpris.

Vi åt och drack:
Ankleverterrin med aprikos och pistage, till varmrätt blev det bouillabaisse.
Vi körde chenin från La Ferme de la Sansonnière till båda rätterna.
Notan hamnade på 1995:- för 2 pers

Vilket vin från Sansonniere var det? Kommer du ihåg vad det kostade? Vad tyckte du? Jag drack det i somras och tyckte det var grymt. Har dock hört att det ska vara stor flaskvariation när det gäller Angelis viner.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

ae skrev:
Vilket vin från Sansonniere var det? Kommer du ihåg vad det kostade? Vad tyckte du? Jag drack det i somras och tyckte det var grymt. Har dock hört att det ska vara stor flaskvariation när det gäller Angelis viner.

Lite hjärnsläpp här.... kan det ha varit Lune? Vi fick iaf ge 1200 balubas

Första gången jag drack vinet, hade således inga som helest preferenser. Har inte heller aldrig druckit särskilt exklusiva vita viner, om vi exkluderar champagne som vitt vin :)

Det var gott, lite svårt i början att hitta smakerna, men när den fått stå till sig så växte den allt mer. Kändes balanserad, tät och lång i smaken.
 

ae

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

höga påslag när vinerna inte finns på bolaget... ligger under 200 när man ser det på internet.
 

Arvid

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jag råkar arbeta på le rouge, fast jag hade lyckats få ledigt måndag-tisdag och missade er båda. Roligt att läsa din beskrivning vintjej, du skall veta att Sauternenen var en nödlösning... nu är det 05 Castelnau de Suduiraut på paketet istället. Man ska inte lita på att leveranser alltid är i tid till menybyte. :(

Le rouge är en krog med höga påslag, visst, men vi punkthöjer inga priser. Vi ligger nog på samma som de flesta stockholmskrogar i hög medelklass. Viner som Le Lune blir dock lite extra dyra ut till gästen om du jämför med retailpriser i ex. england eller frankrike. Det finns ingen svensk importör utan vi har helt enkelt lyckats få tag på ett par lådor via Danmark. Så det blir naturligtvis bra mycket dyrare för oss också än om vi hade köpt det via de normala kanalerna.

Då tycker jag ändå att det är ett kap då vi är den enda källan i Sverige för ett så unikt vin.

Förutom La Lune så har vi även 07 Fourchards, samt 06 Le Jeune Vignes de Gélinettes (Cab).
 

vintjej

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Arvid skrev:
Jag råkar arbeta på le rouge, fast jag hade lyckats få ledigt måndag-tisdag och missade er båda. Roligt att läsa din beskrivning vintjej, du skall veta att Sauternenen var en nödlösning... nu är det 05 Castelnau de Suduiraut på paketet istället. Man ska inte lita på att leveranser alltid är i tid till menybyte. :(

Men det var ju synd.:) Du har i vilket fall som helst väldigt trevliga och kunniga kollegor.
Och typiskt att jag skulle dricka upp er nödlösning.;)
 

Pomerol

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Arvid skrev:
Jag råkar arbeta på le rouge, fast jag hade lyckats få ledigt måndag-tisdag och missade er båda. Roligt att läsa din beskrivning vintjej, du skall veta att Sauternenen var en nödlösning... nu är det 05 Castelnau de Suduiraut på paketet istället. Man ska inte lita på att leveranser alltid är i tid till menybyte. :(

Vet du om det är planerat för någon mer reaperiod?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Pomerol skrev:
Vet du om det är planerat för någon mer reaperiod?

När jag var där i tisdags var det långt ifrån fullt! Enl bokningen på nätet var det fullbokat, men jag såg åtminstone 5 lediga bord. Så kolla vetja!
 

Arvid

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Angående lediga bord: Det är inte omöjligt att få plats, men det går inte att boka. Vi är ohyggligt överbokade de här dagarna, men det blir ju alltid ett frånfall på 10%-15% eller så. Mitt tips är helt sonika att strunta i att boka och glida in vid 21.30 eller 22.00. Vid den tiden går det nog att lösa en tvåa (fast bli inte arga om det nu inte gör det, vi har som sagt osannoligt mycket att göra de här dagarna).

Det finns ingen mer reaperiod planerad. Men vi får väl se hur mars ter sig.

Tips i Malmö:

Trio som jag tipsade om för någon sida sedan. Bästa krogbesöket 2008, och det är nog knappast sämre nu.
 
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Arvid skrev:
Tips i Malmö:

Trio som jag tipsade om för någon sida sedan. Bästa krogbesöket 2008, och det är nog knappast sämre nu.

Tack, missade det. Får läsa lite nogrannare i fortsättningen
 
Toppen