Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Åt lunch på Zink Grill idag.

Oxfilé och deras version av bea (tomatbaserad) var gott.

Ett glas Palmer var frestande...
 

Helen

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

SUPRA skrev:
Åt lunch på Zink Grill idag.

Oxfilé och deras version av bea (tomatbaserad) var gott.

Ett glas Palmer var frestande...

En kort fråga supra, hur var servicen?
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

1CRU skrev:
En kort fråga supra, hur var servicen?

Bra för att vara en lunchrestaurang. Fick nästan intrycket att det var ägarinnan som serverade (men det verkar det inte ha varit enligt mina googlade bilder).

Enda nackdelen är att jag fick sitta på barstol, men det fungerade. Stort plus för att alla dagstidningar fanns på plats.

Med_eller_utan_s_s__5527a.jpg
 

Elvis

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jag åt en riktigt bra brunch på Hasselbacken i söndags. Generellt gillar jag inte konceptet -- det brukar kännas som mycket pengar för en frukost där det enda extra man får är lite pannkakor eller så.

Hasselbacken, däremot, kallar det för brunch men kyparen erkände att det som serverades var ett klassiskt svenskt smörgåsbord. Allt var riktigt bra: kall och varm lax, rostbiff av toppkvalitet, potatissallad, caesarsallad som man får blanda till själv, skaldjurspaté, prinskorv, bacon, äggröra och så ett efterrättsbord som heter duga. På det fanns bland annat äppelpaj som stod på en värmeplatta. Mycket trevligt.

Allt detta för 245 kr. Inget fyndpris kanske men mycket bättre än de där "standardbruncherna" som brukar kosta 175 kr.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Supra: Hur är prisbilden för lunch på Zinkgrill? (funderar på att bjuda ömma modern på lunch)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Som det föll sig så åt vi både öunch och en skrämmande berusad middag på Jakobs, på riddargatan. Det var lika kompetent som alltid. Väldigt bra smörrebröd på lunchen (med undantag av skinksteken som var lite fånig) och steak minuten var ruggigt bra.


Hofen också!

//K
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Supra: Hur är prisbilden för lunch på Zinkgrill? (funderar på att bjuda ömma modern på lunch)

Inte billigt.

Paul & Norbert var något dyrare, men kändes extremt mer prisvärd. Återkommer i ärendet.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Ska ut med en polare som är mer intresserad av spännande ölsorter än lagrade viner och champagner, vilket mitt fokus ligger på.

Funderar nu på vart vi kan gå ut i Stockholm och få både öl och vin samt förhoppningsvis även lite barmat.

Har ngn varit på Eriks Vinbar bakom Mc Donalds vid Slussen, de har schyssta viner och har för mig de börjat med spännande ölsorter, på sistone?
 

Elvis

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Var på Paul & Norbert igår. Jag tyckte att menyerna var lite konstigt komponerade och valde i stället att välja några rätter a la carte.

Det blev halstrad pilgrimmsmussla med dragon- och hummerpasta till förrätt, vilket var mycket gott. Stark smak av hummer i pastan och pilgrimsmusslan var perfekt. Till huvudrätt åt jag örtbakad marulk med linsragu och hummer. Hummersåsen var lite för lik förrätten i smaken, men linsragun var gudomlig och fisken perfekt tillagad. Fästmön åt lammfilé till huvudrätt och var också mycket nöjd. Därefter följde en bra ostbricka.

Till det här delade vi på en flaska Chateau Picque Caillou 2001, en ganska lätt Bordeaux. Inget stort vin men passade väldigt bra till förrätten.

Kommer att göra återbesök på Paul & Norbert snart! Det är en väldigt prisvärd restaurang där den dyraste varmrätten ligger runt 300 kr.

På vägen hem passerade vi Grappes och kikade in genom fönstret. Jag är ganska säker på att jag såg Krug88 sitta där. Hur var Krug 1998? ;-)
 

Krug88

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Elvis skrev:
På vägen hem passerade vi Grappes och kikade in genom fönstret. Jag är ganska säker på att jag såg Krug88 sitta där. Hur var Krug 1998? ;-)
Det stämmer precis, kom dit vid 8 rycket och fick i oss en del av varje.

Krug 98 är i mitt tycke alldeles för ung för tillfället.
3 år till innan jag korkar nästa.

Sedan drack vi i rask takt:
Billecart NFB 96, Roederer BdB 00, La Mission Haut Brion 98, Sauzet Chevalier Montrachet 05, Pegau 04, Paul Bara 00.
Roederer var tyvärr väldigt märklig, besk och doftade nästan bara gummi - tråkigt...
 

gustav.K

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Ska ut med en polare som är mer intresserad av spännande ölsorter än lagrade viner och champagner, vilket mitt fokus ligger på.

Funderar nu på vart vi kan gå ut i Stockholm och få både öl och vin samt förhoppningsvis även lite barmat.

Har ngn varit på Eriks Vinbar bakom Mc Donalds vid Slussen, de har schyssta viner och har för mig de börjat med spännande ölsorter, på sistone?

Brukar vara där så ofta jag kan, menyn (som innehåller bärsen och maten också) ligger på deras hemsida; www.eriks.se + lite klickande. Utbudet av öl är dock ingenting att hetsa upp sig över, men maten brukar vara helt okej till facila priser.

Varför inte satsa på lite stenhårt ölprovande själv också, på t.ex akkurat?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

gustav.K skrev:
Brukar vara där så ofta jag kan, menyn (som innehåller bärsen och maten också) ligger på deras hemsida; www.eriks.se + lite klickande. Utbudet av öl är dock ingenting att hetsa upp sig över, men maten brukar vara helt okej till facila priser.

Varför inte satsa på lite stenhårt ölprovande själv också, på t.ex akkurat?

Det blev Eriks och det var i onsdags förra veckan 8)
 

Elvis

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Tittade just igenom Eriks vinlistor. Måste säga att Gondolen har en massa bra champagne till mycket rimliga priser. Krug rosé för 2500 kr och Salon 1996 för 2450 kr! Jag har sett båda för det dubbla på andra ställen. Selosse Substance för 1800 kr är inte heller så blodigt.
 

Jos

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Elvis skrev:
Tittade just igenom Eriks vinlistor. Måste säga att Gondolen har en massa bra champagne till mycket rimliga priser. Krug rosé för 2500 kr och Salon 1996 för 2450 kr! Jag har sett båda för det dubbla på andra ställen. Selosse Substance för 1800 kr är inte heller så blodigt.

Ja det är grymt bra. Trevligt när de inte kör 3-4 ggr inköp.. Läste förresten i LG i dag där en viss herre som figurerar här på forumet skrev om precis just det, - att det borde räcka att tjäna några hundringar på en bättre flaska så att det blir lite omsättning istället.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Åt lunch på Prinsen för några veckor sedan. Prinsens klassiska Biff Rydberg. Mycket gott som vanligt, och mätt blir man.

http://www.restaurangprinsen.com/

För ungefär samma pris kan man dock få en flerrätterslunch på Paul Norbert, vilket är en helt annan klass!
Känns som två trappsteg uppåt i ambitionsnivå.

Åt på PN också för några veckor sedan. http://www.paulochnorbert.se/

En trerätters kostar 350 kr och är inte något annat än mycket prisvärd. Som ni vet på dessa restauranger är det alltid en massa
mellanrätter, för att inte nämna deras västerbottenbröd.

På Prinsen kostar en Biff Rydberg 289 kr... :-\

Jag pallade bara förrätt och varmrätt, sen vart det stopp. Åt hummersoppa (med påfyllning) och kalventrecote. Helt underbara!
Till det husets skumpa och vatten. Naturligtvis var det bl.a. lite gåslever som förrätt till förrätten.

Bästa kommentaren från grannbordet: "Folk förstår inte att 7 miljoner i lön faktiskt inte är så mycket." ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jag drabbades av ett allvarligt kalvsug runt 19.45 snåret och beslutade mig för att traska ned till det på forumet tidigare nämnda stället Styffes Cuisine i stolta Solna då jag visste att de har en schnitzel på menyn.

Schnitzeln var örtpanerad (ett otyg som jag inte riktigt förstår, då det hindrar panaden från att bli korrekt krispig) och serverades med en skvätt rödvinsdojja, kaprisbär, en fritterad sardell samt en potatissallad. Hela rätten får mer än godkänt, poängavdrag för den örtpanaden, men smakerna var väldigt bra. kvällens överraskning var dock potatissalladen. Sjukt kompetent och det är nästan värt resan bara för den. Att de också har DAB som fatbärs gör att man blir smålycklig.

Nu ska vi bara dra ihop en fyra och prova den pressade ankan!

EDIT: Just ja, glömde det stora minuset... Vinlistan var inte mycket att ta fasta på, enda skumpan var fucking Castellane och den vita listan toppades av... Claude Val...
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Om ni är sugna på en tur i värmen, med lite sjöutsikt, så testa http://www.rastaholm.nu/

C:a 20-25 minuter med bil från Brommaplan, ut mot Ekerö.

Jag tog "Smörstekt gös med sallad på ruccola och rödbetor serveras med chevrekräm och färskpotatis" och det var mycket gott.

Chokladtryffeltårta med vaniljglass och polkakross, kanon också.
Med Candido Aleatico var det mmmm...
 
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Hittade Belle Epoque -99 på en restaurang i närheten idag för 649kr flaskan. 400kr billigare än SS.
Funderar på om man skulle dra och tömma deras lager någon dag inom kort...
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jag tvingades äta på IBIS i Lund för några veckor sedan. Jösses vilken skräpmat, helt otroligt.

"Toast Skagen" var en toast med kanter, massor av margarin och sen lades det ett tjockt lager med riktigt äcklig räksallad ovanpå. WTF!???
Mer eller mindre oätbar.

Sen blev det "fotbollsmiddag" med bratwurst och potatissallad. Korven var kall så klart, så den skickade de in i micron.

Som tur var hade jag anat vart det barkade långt innan, så jag hade avnjutit en underbar sparrisförrätt (tyska) på Grand Hotel innan :p
 
Toppen