Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

ae

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Hittade detta på Leijonbarens hemsida. Låter lovande


"Sommaren 2009 blir den sista för Leijonbaren. Leijontornet renoverar och öppnar den 1:a september sin nya bakficka Djuret.

Djuret, som man kanske kan förstå av namnet, kommer att servera ett djur i taget. Ett flertal styckningsdetaljer från detta ska utgöra grunden för veckans meny.

All mat som ska serveras är självklart ekologisk. Att arbeta med närproducerad mat och ekologiska samt biodynamiskt odlade grönsaker går helt linje med Leijontornets ekologiska filosofi.

Råvaror som är planerade för att nämna några är anka från Hagby Gård, gris från Dompta Gård, oxe från Hälsingestintan, lamm från Välnäs och även vilt som rådjur och älg från våra Sörmländska skogar.

Djuret är ju en köttrestaurang men kommer alltid att erbjuda en rätt för de som inte så att säga äter djur.

Menyn som byts ut regelbundet är begränsad till ca 5-6 rätter och utöver dessa ska vi alltid erbjuda en ostservering samt en dessert. Desserten ska alltid gå i samklang med det djur som vi serverar respektive vecka. Vilt med vilda bär, oxe med mjölkdessert osv.

För den vinintresserade ska vi i Djuret erbjuda vad vi tror är Stockholm och kanske Sveriges bästa priser på kvalitetsvin. Leijontornets vinkällare har idag ca 14 000 flaskor vin från de främsta vinregionerna i världen och dessa kommer också att finnas tillgängliga på Djuret. Varje vecka kommer vi att ha ett urval viner med ett specifikt tema. Detta tema kan vara Piemonte, Bourgogne, Bordeaux, Kalifornien, Barossa osv. Veckotemat behöver dock inte vara geografiskt utan kan också vara ett druvtema såsom Grenache, Pinot Noir, Cabernet Sauvignon osv. Dessa viner kommer att tillhöra det lite högre prissegmentet men i Djuret har vi på dessa viner endast ett fast kronpåslag på 150 kr per flaska. Detta för att gästen ska kunna dricka riktigt bra viner till en rimlig peng.

Renovering och inredning sker under sommaren medan Leijonbaren flyttar upp på Gården. "
 

R.P

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Det där lät väldigt lovande! :)
 

anders

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

En restaurang som äntligen har insett att flaskor som ligger i källaren betalar inga räkningar. Bättre att få omsättning och intäkter. Frågan är dock hur man tänker sig att komma runt kravet på minst 25% påslag. Med det kravet i åtanke skulle det innebära att det dyraste vinet som serveras kostar 600 i inköp, eller missar jag något i min tankegång (Lammet & grisen kör ju ett liknande upplägg och enligt reklamen lägger man 350 extra (tror jag) även för en Mouton)?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Det beror väl på när vinet köptes in. Om det har legat länge i källaren
så kanske det inte kostade mer än 600:- vid inköpet.
 

anders

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Per Stade skrev:
Det beror väl på när vinet köptes in. Om det har legat länge i källaren
så kanske det inte kostade mer än 600:- vid inköpet.

Jo, det är förvisso sant men i fallet med Lammet och grisen påstår man att inköpspirset skulle vara 10000 för Mouton och att det tillkommer 350 precis som för allt annat. Så i just det fallet verkar det vara så att antingen ljuger man om inköpspriset utan tittar på vad auktionshusen tar just nu för vinet eller också kringgår man påbudet om 25% påslag.
 

Öhman

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

anders skrev:
En restaurang som äntligen har insett att flaskor som ligger i källaren betalar inga räkningar. Bättre att få omsättning och intäkter. Frågan är dock hur man tänker sig att komma runt kravet på minst 25% påslag. Med det kravet i åtanke skulle det innebära att det dyraste vinet som serveras kostar 600 i inköp, eller missar jag något i min tankegång (Lammet & grisen kör ju ett liknande upplägg och enligt reklamen lägger man 350 extra (tror jag) även för en Mouton)?

Jag vet inte var uppgiften om ett påslag på 25% kommer ifrån. Det enda som står i alkohollagen om prissättningen är detta; "Priser på alkoholdrycker får vid servering inte sättas lägre än inköpspriset för varan jämte skäligt tillägg. Priserna skall avvägas så att försäljning av drycker med högre alkoholhalt inte främjas."
 

anders

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

25% kommer inte från lagstiftningen utan från förordningen som sätts av Folkhälsoinstitutet (lagstiftning gäller över förordning men förordning gäller också i domstol). Det kan alltså vara som så att om man har en pava som kostar 10350 så kan det knappast anses främja hög konsumtion och är därmed helt godtagbart även om man bara slår på någon hundring. Det skulle innebära att 25% är främst applicerbart för billig dricka.
 

Öhman

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

anders skrev:
25% kommer inte från lagstiftningen utan från förordningen som sätts av Folkhälsoinstitutet (lagstiftning gäller över förordning men förordning gäller också i domstol). Det kan alltså vara som så att om man har en pava som kostar 10350 så kan det knappast anses främja hög konsumtion och är därmed helt godtagbart även om man bara slår på någon hundring. Det skulle innebära att 25% är främst applicerbart för billig dricka.

Kan man hitta den förordning på nätet?
 

anders

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Öhman skrev:
Kan man hitta den förordning på nätet?

Jag har för mig det. Kolla på Folkhälsoinstitutets hemsida.
 
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

anders skrev:
Jag har för mig det. Kolla på Folkhälsoinstitutets hemsida.

Det är angivet i en handbok, inte i förordningen eller i lagen. Men det används säkert för att sätta press på de som har tillstånd att servera.

Allt kan hittas här

http://www.fhi.se/sv/Tillsyn/Alkohol/Ha ... ohollagen/

6 kap. 6§
Kommentarer
Syftet med bestämmelsen är att alkoholförsäljningen skall bära sina egna kostnader.
Med skäligt tillägg avses tillägg för kostnader för servering och övrig hantering.
Allmänt råd
prissättning på restaurang med serveringstillstånd
På restaurang med tillstånd att servera alkoholdrycker till allmänheten bör ett tillägg om
minst 25 % på inköpspriset göras för att täcka hanteringskostnaderna.

Prissänkning på alkoholdrycker under viss tid på dagen, s.k. Happy Hour, bör även
omfatta mat och lättdrycker.
 

anders

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Så rätt så. Det lämnar kanske lite utrymme för att vingla runt de här reglerna i samband med vinprovningar...

När jag skummade igenom förordningen hittade jag faktiskt varningstexterna som ska stå i alla annonser. Typsnitt, storlek, ja allt var specificerat. Utom att texten tvunget skulle stå längst ner.
Det öppnar ju för vissa möjligheter om man sätter varningen i mitten...

Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet.

Alla som drunknar har vatten i lungorna. Unvik därför vatten.

;D
 

Arvid

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

EDIT: Nu blev det kanske lite väl off topic.

EDIT2: På alkoholhanteringskursen jag gått så sades det i alla fall att 25% påslag krävdes överlag, men att enstaka artiklar kunde frångå detta så länge det kompenserades av något annat. Men å andra sidan var ju kursen mer inriktad på att kränga Carlsberg än servera vin... :) Eftersom det är kommunerna som hanterar alkoholtillstånd så är tillämpningen annorlunda på olika platser i landet, vissa är mycket hårdare än andra.

Jag är inte alls säker på det här med fast påslag över en hel vinlista, men möjligtvis på en mindre lista.

Visst är det så att flaskor i källaren inte gör någon glad och självklart måste man sälja dyra viner till ett litet påslag, men vid en viss punkt så blir det ju en fantastiskt dålig investering och ekonomiskt skadligt att ha för lite påslag. Ni som är bättre på ekonomi har säkert bättre koll på det här, men om jag skulle köpa in en flaska för 6000 kr och sälja den för 6150 tror jag inte ägarna skulle bli så glada... fantastiskt dålig utdelning på investerat kapital. För den aspekten måste man ju också ta hänsyn till. Oavsett mantrat att det inte kostar mer att korka upp en dyr flaska än en billig. Dessutom så kommer nog en sån flaska även få ligga ett bra tag även om den är "billig".
 

Pomerol

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Var och åt på 19 Glas som nämnts av bland annat Bubblaren på forumet. Blev riktigt nöjd med deras femrätters meny och service. Kanon! En annan mycket positiv sak var att man kunde unna sig riktigt bra viner. Bland annat drack jag Palmers andravin Alter Ego från 2004. Priset? 868 kr. På Systembolaget runt 6-700. Inga stora påslag där inte! "Det tar inte längre tid för mig att öppna en dyr flaska än en billig" sa den trevliga servitören.

För övrigt var Alter Ego ett riktigt bra vin, om än ungt. Jag bad att få det upphällt på karaff redan till första rätten men den var fortfarande rejält knuten när vi fick in den till varmrätten. Först i slutet av karaffen började det öppna upp sig. Det bästa av allt är att man blir riktigt nyfiken på förstavinet från 2004 som ligger och suktar i källaren...

Den enda negativa var att ett par viner som fanns med på vinlistan var slut...

http://www.19glas.se/
 

Öhman

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Fan vad jag gillade deras vinlista! Ingen jävla diskriminering av viner på grund av sötma! När får vi se en fullt integrerad lista där utseende (färg) inte placerar vinerna i olika avdelningar. Det är väl en utopi men...I have a dream!
 

vintjej

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Ja, de finns några anledningar ill at 19 glas är mit Cheers.:D
 

J.S.

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

vintjej skrev:
Ja, de finns några anledningar ill at 19 glas är mit Cheers.:D

Måste titta in där vid tillfälle!
 

vintjej

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

J.S. skrev:
Måste titta in där vid tillfälle!

Absolut, låt oss göra det tillsammans. Jag är Norm och du får vara Cliff.;)
 

J.S.

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

vintjej skrev:
Absolut, låt oss göra det tillsammans. Jag är Norm och du får vara Cliff.;)

Hehe...Kanske någon kvälll nästa vecka? (har semester då).
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

vintjej skrev:
Låter gjutet!

Jag hänger på - kan behöva det efter en vecka på kursgård med falukorv, kålpudding och torr fläskkarré (ehh, grishals var det va?). Avskyr verkligen maten på kursgård, tack och lov är det bra grönsaksbord till lunchen, men bara då. Har blivit polare med chefsreceptionisten som smugglar ut små, men välfyllda, fruktkorgar till mig ;D
Som jag längtar efter att få laga till en god och näringsrik måltid (anklever, gös, franska ostar ... eller så)
 
Toppen