Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

J.S. skrev:
Hehe...Kanske någon kvälll nästa vecka? (har semester då).

Nu är en annan tebax i staden. Vad sägs om 19 glas i veckan? Vore kul om vi kan slinka in när Peter, den dynamiske ägaren, är där vilket kanske Vintjejen kan kolla upp. Som det ser ut nu kan jag alla dagar utom tisdag.

Hur ser det ut för er andra?

http://www.19glas.com/ Vad frestar er mest?

Onsdag 12 Augusti
En sked med kantareller
Tartar of chantarelles

och
Kräftor från Loren ost från Boxholm och Burträsk
Swedish crayfish cheese & bread

och
Lammvariationer
Steak and sweetbread of lamb

och
Roquefort och valnötter
Most famous french cheese and roasted walnuts

och
Äppelkaka av mina äpplen med vaniljsås
Tarte tatin of Transparante Blanche with Crème Anglais

Torsdag 13 Augusti
Avruga och kantarellkräm på sked
Caviar and mousse of chantarelles

och
Kräftor från Loren ost från Boxholm och Burträsk
Swedish crayfish cheese & bread

och
Renrostbiff med sin egen buljong
Pot au feu of reindeer and summer vegetabless

och
Gruyère Reservé
Swiss cheese

och
Äppelkaka av mina äpplen med vaniljsås
Tarte tatin of Transparante Blanche with Crème Anglais


Fredag 14 Augusti

En sked lammleverparfait och kantareller
Parfait of lambsliver and chantarelles

och
Kräftor från Loren ost från Boxholm och Burträsk
Swedish crayfish cheese & bread

och
Saltimboca av majskyckling och finaste skinka
Corn fed chicken with Parmaham and mozzarella

och
Braciuk Barbera
This cheese has been in wine for 6 months!

och
Äppelkaka av mina äpplen med vaniljsås
Tarte tatin of Transparante Blanche with Crème Anglais

Lördag 15 Augusti
Kantarellsoppa
Cream of Chantarelles and Cognac

och
Kräftor från Loren ost från Boxholm och Burträsk
Swedish crayfish cheese & bread

och
Helstekt hängmörad biff från Skillebyholm
Hangtender sirloinsteak of Beef Bordelaise

och
Randie från Skärvången
“half cow half goat”

och
Äppelkaka av mina äpplen med vaniljsås
Tarte tatin of Transparante Blanche with Crème Anglais
 

vintjej

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Det är någon Ice Wine-happening där på onnsdag. står under Peters lilla röda. Det tycker jag låter spännande. Vad säger ni andra om det?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

vintjej skrev:
Det är någon Ice Wine-happening där på onnsdag. står under Peters lilla röda. Det tycker jag låter spännande. Vad säger ni andra om det?

Såg du att det är onsdag nästa vecka?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Min ömma moder vill bjuda ut mig på en härlig sommarmiddag på något ställe med uteservering, hon fundera lite över Ulla Winbladh men är inte säker på hur det är där nu när Nils E inte är där längre - vet någon av er hur Ulla W är numera?

Eller har ni annat tips? Det måste vara nära till buss/T-bana i Stockholm och inte allt för dyrt, anar gränsen ligger på en nota på 1500 kr för en 2-rätters för två pers med bara ngt glas vin var till maten (annars blire färdtjänst hem).

Tacksam om det kommer in tips under veckan :)
 

Helen

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Min ömma moder vill bjuda ut mig på en härlig sommarmiddag på något ställe med uteservering, hon fundera lite över Ulla Winbladh men är inte säker på hur det är där nu när Nils E inte är där längre - vet någon av er hur Ulla W är numera?

Eller har ni annat tips? Det måste vara nära till buss/T-bana i Stockholm och inte allt för dyrt, anar gränsen ligger på en nota på 1500 kr för en 2-rätters för två pers med bara ngt glas vin var till maten (annars blire färdtjänst hem).

Tacksam om det kommer in tips under veckan :)

Jag skulle inte gå till Ulla W, det är otroligt dåligt sedan Emil slutade, jag har givit dem många chanser men de fixar inte att laga mat längre.
Gå gärna till Carl-mikael mitt emot gröna lund. De har mycket god mat till bra priser.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

1CRU skrev:
Jag skulle inte gå till Ulla W, det är otroligt dåligt sedan Emil slutade, jag har givit dem många chanser men de fixar inte att laga mat längre.
Gå gärna till Carl-mikael mitt emot gröna lund. De har mycket god mat till bra priser.

Oj, har det stället ryckt upp sig?? Var inte det lite sunkigt en gång i tiden?
Menyn ser enkel ut.... http://www.carlmichael.se/?page=menu&show=sommarmeny
 

Helen

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Oj, har det stället ryckt upp sig?? Var inte det lite sunkigt en gång i tiden?
Menyn ser enkel ut.... http://www.carlmichael.se/?page=menu&show=sommarmeny

De har blivit otroligt bra, jag var där igår och åt grillad fisk med pilgrimsmussla och purè, den var himelsk! Ostkakan var sååååå god.
jag känner dock inte igen den meny som fanns på hemsidan.

Min man åt köttbullarna och de var mycket goda. Du kan ju tänka dig när min man som är kraftigt allergisk mot motion. på eget insiativ ville promenera till carlmikael bara
för att äta köttbullarna (det är ett gott betyg).
 

Keen

slan
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Har inte ätit på Carl Mikael, men en av kockarna där är en kompis bror. Och han serverade mig (och den svensexa jag var på) den godaste Wallenbergare jag nånsin ätit på hans förra jobb (Paus i Birkastan tror jag).
 

Elvis

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Har varit på Carl Michael tre gånger sista 1,5 året och alltid varit mycket nöjd. De har en intressant nisch med "modern lyx-husmanskost" eller vad man nu ska kalla det. Däremot vet jag inte hur deras uteservering är - jag har bara varit där under det mörka halvåret.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Kul att ni har så bra erfarenheter av Carl M. Anar dock att uteserveringen fylls av kiknande skrik från diverse läbbiga åkattraktioner tvärs över gatan, kanske inte vad 78-åriga ömma modern tänkt sig.

Kom på att kolla in Långbro Wärdshus - wow!!
Här kan vi t ex få Kräft- och krondillsoppa med kräftmousseline, råstekt blomkål och krispig kavring och till varmrätt Halstrad Fjällröding med krispigt Jokkmokksfläsk, kantareller och rödvinsås därefter Crème brûleé till dessert och till det 2 glas vin var.

Vem var det här som lovordat Långbro Wärdshus? Pomerol?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
och till varmrätt Halstrad Fjällröding med krispigt Jokkmokksfläsk, kantareller och rödvinsås därefter Crème brûleé till dessert och till det 2 glas vin var.

Jokkmokksfläsk??? Wtf? ???
 

Öhman

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Sjödin skrev:
Jokkmokksfläsk??? Wtf? ???

Det är väl riktigt hårdrökt fläsk om jag inte har fel. Tuffa grejer, drar nästan åt tjära. Ska fixa att hänga med på en treveckors fjällvandring utan att härskna.
 

Pomerol

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Kul att ni har så bra erfarenheter av Carl M. Anar dock att uteserveringen fylls av kiknande skrik från diverse läbbiga åkattraktioner tvärs över gatan, kanske inte vad 78-åriga ömma modern tänkt sig.

Kom på att kolla in Långbro Wärdshus - wow!!
Här kan vi t ex få Kräft- och krondillsoppa med kräftmousseline, råstekt blomkål och krispig kavring och till varmrätt Halstrad Fjällröding med krispigt Jokkmokksfläsk, kantareller och rödvinsås därefter Crème brûleé till dessert och till det 2 glas vin var.

Vem var det här som lovordat Långbro Wärdshus? Pomerol?

Lovorda och lovorda... Jag tycker de har varit bra när jag varit där, vet att någon annan på forumet hade en annan uppfattning. Trevlig miljö, avspänt, klassisk och god mat...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Idag blev det ett snabbesök till Ramen Ki-mama och en supergod nudelsoppa och lite gyoza. Till det: japanskt iste.

Fantastiskt jävla bra är det!
 

Elvis

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Åt på Divino igår och blev riktigt imponerad av maten. Svamprisotton och kalventrecote med foie gras och tryffel var helt underbar.

De ska göra om inredningen i början på september (vilket behövs) och om de lyckas hålla service, vinlista och mat på samma nivå som igår så kommer jag snart att göra ett återbesök.

Det var min fru som bjöd mig på middag och så här lät det när kyparen frågade om vi ville ha något att dricka före maten:

Min fru: "Vilken champagne har ni på glas?"
Kyparen: "Moët och Taittinger"
Min fru (missnöjt): "Jaha, har ni några halvflaskor?"
Kyparen: "Ja, många. Och så har vi Krug på glas."
Min fru (nöjt): "Då så. Då tar vi ett glas Krug till min man."

;D
 

anders

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Elvis skrev:
Min fru (nöjt): "Då så. Då tar vi ett glas Krug till min man."

;D

Ack ja, ack ja, det märks att du inte har varit gift länge. Din omedelbara rekation i det här ögonblicket skulle varit "Vad fan har hon nu ställt till med?". Vi väntar med spänning på redovisningen och jag utgår från att du inte kommer ha någon skrattande emoticon i slutet på det inlägget. ;)

;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Letade men fann inte den tråd jag trodde fanns om bra mathak i Malmö.

Har vi några tips om bra "medelklass" krog i den skånska myllan, närmare bestämt inne i Malmö?
 

anders

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Har vi några tips om bra "medelklass" krog i den skånska myllan, närmare bestämt inne i Malmö?

Skeppsbron 2 brukar vara helt ok.
 
Toppen