Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Arvid

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Malmö:

Brogatan (bra mat, sporadisk briljant men mestadels trist vinlista)
Bastard ( bra vinfilosofi men trist urval)
Belle Epoque (bra mat, lite för "söderhippt", kasst vin)
Atmosfär (lite variabel upplevelse)
St Markus Vinkällare (underbar vinlista, maten blir man mätt på)

Just nu är Bastard (http://www.bastardrestaurant.se/) favoriten men de har faktiskt rätt trista viner.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Arvid skrev:
Malmö:

Brogatan (bra mat, sporadisk briljant men mestadels trist vinlista)
Bastard ( bra vinfilosofi men trist urval)
Belle Epoque (bra mat, lite för "söderhippt", kasst vin)
Atmosfär (lite variabel upplevelse)
St Markus Vinkällare (underbar vinlista, maten blir man mätt på)

Just nu är Bastard (http://www.bastardrestaurant.se/) favoriten men de har faktiskt rätt trista viner.
Kanon Arvid!
Brogatan eller Bastard blir det nog. Hitta dock ingen meny på Bastard, men konceptet bådar gott. Är prisklassen densamma som Brogatan?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Efter ha läst på vad som skrivs om Bastard så har jag bestämt mig för stället. Måste vara ett drömställe för Krug!
(dessutom perfekt krypavstånd för mig "hem" till Savoy Hotel)

Eftersom vinlistan sägs vara sisodär så tänkte jag kompensera det med att försöka hitta en vettig vinbar att börja kvällen på. Har Arvid eller någon annan av er tips på dylik bar i närheten av Bastard (d v s nära Lilla Torg)?
 

Arvid

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Finns ingen bra vinbar i malmø. Bæst ær att glida in på Trio (næra lilla torg) och sitta i deras lilla lounge och dricka gott, be Erik om något spænnande. En av Sveriges bæsta vinrestauranger. Sæg att Arvid tipsat.

Bastard kanske skærpt sig på vinet. De ær ju rimligt nyøppnat. Och som sagt, bra vinfilosofi, franskt, lantligt, bio och nature, men så tråkigt urval. Fast det speglar væl mer vad som finns i Sverige... De har Tarlant som husskumpa och det ær ju verkligen inte fy skam dock.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Var på Dragon Palace vid Hornstull i fredags och åt den bästa kinesiska maten jag fått i den här staden. Det blev ett litet axplock från menyn, nämligen följande:
1/2 Crispy Duck
Spicy Tofu
Frasiga gristarmar
Spicy ribs
sen vettetusan vad det heter, men det är ångade bullar som man fyller med kött.... Ja... Kinesiska tacos...

Helt magiskt bra och gott. Rekommenderas verkligen. Servicen var lysande och härligt dryg.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Krug skrev:
Var på Dragon Palace vid Hornstull i fredags och åt den bästa kinesiska maten jag fått i den här staden. Det blev ett litet axplock från menyn, nämligen följande:
1/2 Crispy Duck
Spicy Tofu
Frasiga gristarmar
Spicy ribs
sen vettetusan vad det heter, men det är ångade bullar som man fyller med kött.... Ja... Kinesiska tacos...

Helt magiskt bra och gott. Rekommenderas verkligen. Servicen var lysande och härligt dryg.
Va? Går det att äta bra kineskäk i Sverige menar du? Det här är inget för tidigt aprilskämt eller så?
 

Segol

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Menar du Dragon House vid Hornstull eller finns det ett Dragon Palace också...?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Kuken? har jag fel? JAg som var så säker på att det var Palace...

Måste göra ett återbesök snarast och kontrollera igen.

Måste även ha mer tarm.
 

Segol

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Dragon House på Hornsbruksgatan känner jag till men det behöver ju inte innebära att det inte finns ett Dragon Palace i krokarna också
 

Keen

slan
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jag har varit på en vedervärdig lunchbuffékinakrog runt Hornstull ("bakom" tunnelbanan, nästan bredvid 7-11). Minns dock inte namnet, är det den?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Keen skrev:
Jag har varit på en vedervärdig lunchbuffékinakrog runt Hornstull ("bakom" tunnelbanan, nästan bredvid 7-11). Minns dock inte namnet, är det den?

Japp, ligger precis ovanför 7/11. Buffé suger alltid. Det är den "riktiga" menyn som gäller. Även om man såg inavlade söderbor smyga omkring, anemiska och med flott runt munnen, desperat kämpandes om de sista vållullalna...
 

Keen

slan
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Krug skrev:
Japp, ligger precis ovanför 7/11. Buffé suger alltid. Det är den "riktiga" menyn som gäller. Även om man såg inavlade söderbor smyga omkring, anemiska och med flott runt munnen, desperat kämpandes om de sista vållullalna...

Ah, bra att veta!

Glöm vårrullarna, akta dig på riktigt när "sushin" kommer fram!
 

Elvis

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Elvis skrev:
Prinsen - Mäster Samuelsgatan - levererar alltid, bäst kring Stureplan

Måste tyvärr plocka bort Prinsen från min lista. Maten är fortfarande bra men servicen har två gånger i rad varit så dålig att jag inte går tillbaka på minst ett år. Vid båda tillfällena rörde det sig om sena lunchen (vid 14-15-tiden) när vi var i princip ensamma i restaurangen, så det borde inte varit svårt att komma med menyer, fylla på vatten och komma med notan inom rimlig tid. Sömnigt och oengagerat.

Däremot kan jag varmt rekommendera Lydmar. Åt lunch där igår och blev grymt imponerad av både mat, stämning och service.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Käkade på Bottego del Vino i Verona i torsdags. Väldigt kompetent mat och helt ok viner (valde inte, det skötte de som bjöd på maten). Eftersom det var torsdag och första dagen på VinItaly så var det naturligtvis byst med folk och en massa svenskar var närvarande. Vid bordet bredvid oss satt Hjo Grosshandel och de var vänliga nog att bjuda på en stor skvätt av både Masetto 06 och Quintarelli Amarone 98.

Dugligt!
 

tobbe81

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Vad säger ni andra om Proviant i Stockholm. Jag gillar stället så mycket, allt är prisvärt och jävligt gott och bra priser på både mat å dryck.
 
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

tobbe81 skrev:
Vad säger ni andra om Proviant i Stockholm. Jag gillar stället så mycket, allt är prisvärt och jävligt gott och bra priser på både mat å dryck.
Proviant tycker jag om, bra råbiff, känns som de jobbar med lite ambition men ändå personligt. Perfekt kvarterskrog. Lite dåligt utbud på champagnesidan men jag är ju lite enkelspårig där. (De kunde byta in Andre Clouet Grand Reserve till Silver Brut).
 

Elvis

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Elvis skrev:
Däremot kan jag varmt rekommendera Lydmar. Åt lunch där igår och blev grymt imponerad av både mat, stämning och service.

Återbesök i lördags och lika bra igen!
 

Elvis

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Nu har jag varit på Djuret två gånger på en månad och jag har blivit grymt imponerad båda gångerna. Avslappnad och bra service med glimten i ögat, väldigt bra mat och dessutom ett urval riktigt bra viner till överkomliga priser (fast påslag på 150 kr på dessa viner).

Menyn är väldigt underhållande och just nu har de "Minigräddtårta á la Svennoise deluxe" som enda efterrätt. En "Svenne Banan"-tårta, helt enkelt. :) Väldigt god!
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Körde en 5-rätters på http://www.gorvalnsslott.se/

Okej, men hade förväntat mig mer för pengarna. 3/5 typ.

Rummen är dock superfina och individuella, tips om ni vill ha en liten weekend för er själva.
 
Toppen