Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Helen

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Edward Blom har väl iaf vett i tyckandet kring vin, eller? Såg honom på stan härom dagen.

När jag var på Djuret var nackarna och korven goda, men servisen modest på innergården. Noll finess och mer att önska om hörsamheten. (Se "Idag dricker vi...")

Aj då det där lät ju inte så bra som upplevelse på djuret Bubblaren :-(
Att inte anamma en gäst önskan vid allergier är inte OK.
Visst var det ung personal men de kändes bra i alla fall den tjej vi hade..
 

Elvis

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Personalen har varit väldigt bra vid mina två besök på Djuret. Du måste ha haft otur, Bubblaren.
 
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Elvis skrev:
Personalen har varit väldigt bra vid mina två besök på Djuret. Du måste ha haft otur, Bubblaren.
Dito, det har varit en väldigt trevlig upplevelse.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Elvis skrev:
Personalen har varit väldigt bra vid mina två besök på Djuret. Du måste ha haft otur, Bubblaren.

Min fru var förbi Djuret igår vid halv fem-tiden tillsammans med en vännina.
De blev mycket snäsigt upplysta om att de inte hade öppnat än. Hade personalen
varit lite service-minded så hade de bett dem sitta i baren för att ta ett glas
under tiden de väntade.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jag hade säkert otur på Djuret, kommer att gå dit igen, som sagt. Men jag har lite högre förväntan på personalen när jag shoppar loss på viner för dryga 1500 kr pavan och tar ett par pavor, iaf lite mer finess än på vilken uteservering som helst på stan.

Sedan är jag pervers och stör mig på att se foppatofflor när jag njuter en riktigt bra middag det är ju mitt eget problem. Att jag sedan tycker att köket kan byta ut gluteninhöljda kroketter (potatispuré och bacon) till ngt jag kan äta, det är för mig en självklarhet.

Men men, jag skall dit och äta lamm i augusti, ngn som ska med? ;D
 
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Pga ändrade semesterplaner tog vi en liten trip till södra Sverige och Danmark. Var på ett antal resturanger och tänkte plocka ut fyra som vi tyckte var bra eller mycker bra.

Först en liten varning, om ni någonsin är i Båstadstrakten, var ni än gör, bo INTE på Hemmelslövs Herrgård. Efter att ha sovit där ett natt var min första åtgärd att ta in på ett annat hotell och duscha. Mögel i badrum, en otrevlig känsla av att allt är ofräscht etc.

Vi gick däremot på en bra kvarterskrog i Båstad , Bistro Grodlår och Timjan. Åt en biff Rydberg som tillhör en av de bättre jag ätit. Rekommenderas. Lite kort vinlista men öl funkade finfint.

Över i Danmark åt vi en kväll på Mash Steakhouse, först av allt STORT TACK till Arvid för en riktigt trevlig kväll. Bra viner och ett kött som slår det mesta jag ätit på länge. Att jag sedan fick prova en del viner som 1981 Chateau Ausone och Albert Bichot 1961 Gevrey-Chambertin samt en perfekt utvald 2004 Barolo, G.Conterno gjorde på inget sätt besöket sämre. Mash är ett måste-besök både för kött och vinlista. Med Arvid som guidade oss igenom meny och vinlista blev besöket helt perfekt.

I Malmö besökte vi Restaurang Atmosfär. En solig kväll där konceptet med alla rätter i storlekmellanrätter satt som hand i hanske. Perfekt som slink-in krog. Opretantiöst, bra mat och engagerad personal. Vi höll oss till Diebolt-Vallois Fleur De Passion för kvällen

Vår sista kväll bodde vi och åt på Skanörs Gästgifvaregård. Trevlig ställe som ligger lugnt och stilla, bra frukost som avnjöts ute på gården. Vi åt deras havspaket som var en bra avpassad meny. Småsaker som en lite för söt smakrensare och att efterrätten kanske också låg lite för mycket åt det söta hållet (funkade dock bra med sherryn) är mer petitesser. Bra service, fina råvaror och en vinlista med ganska bra ambitioner (föreslog att de skulle minska lite på sin Deutz-fixering :) ). Eric Rodez och Franck Bonville blev det i glasen..
 

Keen

slan
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jag, CH och Jos var och käkade på Djuret ikväll. Grym personal och grym mat! Drycken blev en flaska Chateau Conseillante 2003 som var bra, klassisk och elegant. Började rätt kraftigt, men blev mer och mer elegant. Till det lantpaté på lamm samt rätten Ryggen och Nacken. Riktigt jävla bra!

Vi satt i baren, vilket visade sig vara ett bra val, barpersonal samt sommelerien var ruggigt trevliga! Vi fick en guidad tur i vinkällaren samt 4 extraglas vin och snackade skit med sommelieren hela kvällen.

Kommer definitivt gå tillbaka!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

CH skrev:
Var och åt lunch på Linnéa Art Restaurant precis och kan inte göra annat än att rekommendera den. Väldigt trevliga lokaler och riktigt bra mat.
http://www.linneaartrestaurant.se/

Härligt! Jag kommer definitivt gå till Linnéas nästa gång jag är i stan. Bengt är en trevlig kille och de har kämpat hårt för att komma tillbaka efter brandkaoset. Vill testa deras middagsmeny, men undrar hur priset för lunch låg och vet du ngt om vinlistan?
 

CH

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Lunch kostade 125 kr och man kan välja 2 olika rätter. En kötträtt som de har hela veckan eller en ny fiskrätt varje dag. Vi valde fisken och ångrade oss inte för fem öre. Enkelt och vansinigt gott.
Vinlistan har jag tyvärr dålig koll på men jag kollade vad de hade i vinkylarna och såg en del Egly och Tarlant. Maila och fråga dem.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jimmy Forsman skrev:
Var på Dragon Palace vid Hornstull i fredags och åt den bästa kinesiska maten jag fått i den här staden. Det blev ett litet axplock från menyn, nämligen följande:
1/2 Crispy Duck
Spicy Tofu
Frasiga gristarmar
Spicy ribs
sen vettetusan vad det heter, men det är ångade bullar som man fyller med kött.... Ja... Kinesiska tacos...

Helt magiskt bra och gott. Rekommenderas verkligen. Servicen var lysande och härligt dryg.

Som av en händelse skall jag, helt utan min egen försorg, käka på Dragon i helgen. Har ngn varit där nyligen och har färskt tips på vad man bör välja ur den digra menyn?
http://www.dragonhouse.nu
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Wohoo - äntligen en kinakrog som har bra mat!! Det var helt fullsatt igår så stället tycks vara populärt.

Jag förutsatte att Jimmy (även ibland kallas Jilly - sorry, det var tryckfelsnisse som var framme) kan allt om gris så självklart beställde jag in både tarmar och revben. Tarmarna var ju galet frasiga och goda! Ribsen var bra men jag tyckte att såsen de låg i hade lite väl mkt ketchupsmak.

Åt även krispig anka som smakade mycket och var god, men den kom lite i skymundan av tarmarna som var så extremt smarriga. Vi matchade all mat med tofuröra och små kokta mangolds med kinesisk svamp - perfekt kombi.

De som kunde åt dumplings och sa att dessa var de bästa dumplings som finns att få i stan.

Fattar inte det blev så billigt. Vi var 5 pers som delade på 5 rätter av: tofu, mangold, anka, ribs, gristarmar. Hällde i mig två stor öl till det eminenta käket och hamnade bara på 260 balubas.

Nästa gång skall jag äta gösen när jag är där - den tog alla kinesiska gäster in, så den måtte vara bra :D

Kom ihåg att om ni går dit skall ni beställa från den kinesiska menyn, inte den som de kallar den "svenska". Det står på svenska även i den kinesiska menyn.
 

Elvis

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jag åt på Rolfs kök igår och blev riktigt imponerad. Uppmärksam service, intressant och bra vinutbud (varje rätt i menyn har en egen vinrekommendation utförligt beskriven i menyn - stort plus för det!) och mycket god mat. Vi åt ankleverterrin med granatäpple, pecannöt & vattenkrasse till förrätt. Trevlig kombination med granatäpplen och anklever - till det drack vi Diebolt-Vallois Prestige som de serverar på glas. Till huvudrätt tog jag Rolfs kök-klassikern rödvinsbrässerad oxkind med gotlandstryffel & potatispuré och min fru tog saltimbocca med kalvbräss, kantareller, druvor & verjus. Vi var båda lika nöjda med våra huvudrätter och så avslutade vi med att dela på en chokladmousse.

Jag har inte ätit middag på Rolfs kök på ett par år men nu blir det garanterat snart återbesök. (När tidigare favoriter som Prinsen och PA & co totalt tappat sin servicenivå så är det trevligt att hitta ett så här bra alternativ.)
 
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Elvis skrev:
Jag åt på Rolfs kök igår och blev riktigt imponerad. Uppmärksam service, intressant och bra vinutbud (varje rätt i menyn har en egen vinrekommendation utförligt beskriven i menyn - stort plus för det!) och mycket god mat. Vi åt ankleverterrin med granatäpple, pecannöt & vattenkrasse till förrätt. Trevlig kombination med granatäpplen och anklever - till det drack vi Diebolt-Vallois Prestige som de serverar på glas. Till huvudrätt tog jag Rolfs kök-klassikern rödvinsbrässerad oxkind med gotlandstryffel & potatispuré och min fru tog saltimbocca med kalvbräss, kantareller, druvor & verjus. Vi var båda lika nöjda med våra huvudrätter och så avslutade vi med att dela på en chokladmousse.

Jag har inte ätit middag på Rolfs kök på ett par år men nu blir det garanterat snart återbesök. (När tidigare favoriter som Prinsen och PA & co totalt tappat sin servicenivå så är det trevligt att hitta ett så här bra alternativ.)
Rolfs är bland det bästa vi har i Sverige. Jag kanske är lite traditionell i mitt val av förrätt där och måste alltid ta Fergus Hendersons Bone of Marrow. Grishuvudet är magiskt. Vinlistan är riktigt riktigt bra speciellt om man uppskattar bra bourgogne. Servicen är sådär skönt avslappnad, kompetent och perfekt trevlig utan att vara jobbig. Ett av mina absoluta favoritställen.
 
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

El burro grande skrev:
Rolfs är bland det bästa vi har i Sverige. Jag kanske är lite traditionell i mitt val av förrätt där och måste alltid ta Fergus Hendersons Bone of Marrow. Grishuvudet är magiskt. Vinlistan är riktigt riktigt bra speciellt om man uppskattar bra bourgogne. Servicen är sådär skönt avslappnad, kompetent och perfekt trevlig utan att vara jobbig. Ett av mina absoluta favoritställen.
Har heller inte varit på Rolf kök på ett par år. Låter verkligen som det är dags för ett återbesök. Märgben är en kraftigt underskattad rätt. Det är så gott :)
 

Helen

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Nu blir jag riktigt sugen på att äta på Rolfs kök, de har tydligen öppet på söndagar vilket är perfekt. Är det svårt att få bord där en söndag?
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Om ni är i Malmö kan jag varmt rekommendera:

http://www.bloominthepark.se/

3 lax för 2 personer, tror det var en 5-7 rätters inkl. vin, är inte helt säker :D
En upplevelse.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Käkade på AG igår för första gången. Jag har skrivit lite mer ingående HÄR. Jag gillade det skarpt. Priserna kanske är lite höga, men det är det värt. Det enda som är lite irriterande är tapasbaren. Det kan göras bättre.

Åt glaskrabba (soft shell crab), löjrom och lammtunga till förrätt och spädgrisen till varmrätt. En panna pinot slank ned också.

//J
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Och igår så blev det Vassa Eggen. Vi fick bordet i köket, någonting är underligt när det är lugnare och skönare i ett kök än det är ute i restaurangen. Jag gillar det!

Här ska man käka kött av grym kvalitet i ofantliga mängder... Det var nästan mig övermäktigt. Åkte direkt hem och somnade efter middagen...
 

Jos

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Åt på Rolfs Kök i lördags, riktigt bra. Vi åt bl.a. oxkinden och fläsksidan, - båda var kanon. Rayas Chateauneuf Du Pape till fyndpris funkade lysande. Främst var jag nog mest imponerad av servicen, känslan och atmosfären.

Fjäderholmarnas Krog i måndags som var helt ok. Lite mitt imellan men ett kanonställe om man har utländska jobbkollegor/vänner som man vill bjuda på svensk mat. Mina Indiska kollegor var dock måttligt imponerade men så äter det å andra sidan typ ingenting förutom sin egna mat och hade heller aldrig hört talas om Lasagne..

Igår middag med provning på Gubbhyllan. Maten var enkel, okomplicerad och bra. Inget överdådigt men väldigt rena smaker och gott. Sine Qua Non B20 Syrah funkade bra till lammet.... 8)
 
Toppen