Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Keen

slan
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jos skrev:
Åt på Rolfs Kök i lördags, riktigt bra. Vi åt bl.a. oxkinden och fläsksidan, - båda var kanon. Rayas Chateauneuf Du Pape till fyndpris funkade lysande. Främst var jag nog mest imponerad av servicen, känslan och atmosfären.

Fjäderholmarnas Krog i måndags som var helt ok. Lite mitt imellan men ett kanonställe om man har utländska jobbkollegor/vänner som man vill bjuda på svensk mat. Mina Indiska kollegor var dock måttligt imponerade men så äter det å andra sidan typ ingenting förutom sin egna mat och hade heller aldrig hört talas om Lasagne..

Igår middag med provning på Gubbhyllan. Maten var enkel, okomplicerad och bra. Inget överdådigt men väldigt rena smaker och gott. Sine Qua Non B20 Syrah funkade bra till lammet.... 8)

Divines?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jos skrev:
Åt på Rolfs Kök i lördags, riktigt bra. Vi åt bl.a. oxkinden och fläsksidan, - båda var kanon. Rayas Chateauneuf Du Pape till fyndpris funkade lysande. Främst var jag nog mest imponerad av servicen, känslan och atmosfären.

Fjäderholmarnas Krog i måndags som var helt ok. Lite mitt imellan men ett kanonställe om man har utländska jobbkollegor/vänner som man vill bjuda på svensk mat. Mina Indiska kollegor var dock måttligt imponerade men så äter det å andra sidan typ ingenting förutom sin egna mat och hade heller aldrig hört talas om Lasagne..

Igår middag med provning på Gubbhyllan. Maten var enkel, okomplicerad och bra. Inget överdådigt men väldigt rena smaker och gott. Sine Qua Non B20 Syrah funkade bra till lammet.... 8)

Roffes är ju faktiskt alltid bra. Älskar käket och är det någonting man kan klaga på så är det väl att det kan vara jävligt trångt och slamrigt, men det tar man så gärna. Siste jag var där så var det på ett producentbesök och jag spenderade större delen av kvällen att få min hand hållen av en äldre italiensk herre som ville vara absolut SÄKER på att jag lyssnade på honom när han pratade till mig på italienska.

Själv hamnade jag för tredje gången på fem dagar på AG igår. En kort, snabb liten sejour för att prova burgaren och snacka lite skit.

Den var bra. I mitt tycke bättre än Pubologis. Snygg, ren och god. Och vinet var toppen! Som vanligt finns det mer att läsa HÄR.
 

Jos

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Keen skrev:
Yes
Jimmy Forsman skrev:
Roffes är ju faktiskt alltid bra. Älskar käket och är det någonting man kan klaga på så är det väl att det kan vara jävligt trångt och slamrigt, men det tar man så gärna. Siste jag var där så var det på ett producentbesök och jag spenderade större delen av kvällen att få min hand hållen av en äldre italiensk herre som ville vara absolut SÄKER på att jag lyssnade på honom när han pratade till mig på italienska.

Själv hamnade jag för tredje gången på fem dagar på AG igår. En kort, snabb liten sejour för att prova burgaren och snacka lite skit.

Den var bra. I mitt tycke bättre än Pubologis. Snygg, ren och god. Och vinet var toppen! Som vanligt finns det mer att läsa HÄR.
Hade ingen Italienare som höll mig i handen vilket jag förstår måste ha lyft kvällen till episka nivåer men jag måste ändå säga att jag inte håller med dig ang. miljön. Trångt var det verkligen inte i lördags men det kanske beror på var man sitter. De gånger jag lunchat på Roffes däremot har det varit rätt trångt.
 

Jos

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

F12 ikväll och som alltid bra. Vi käkade från ala carten och även om min kanin var lite tveksam så var allt övrigt kanon. Givetvis blev det ett glas Diebolt Valois Prestige :)
 

Jos

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Djuret tidigare ikväll. Brässen var toppen och likaså lammsadeln och racksen men svålarna var inte alls som vanligt. Som sega ostbågar med massa otrevlig fritösolja.. Montrose 06 var kanon om än på tok för ung vilket blev tydligt efter luftning.
 

Dexter

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Undrar om någon har varit på restaurang Gotland?
Funder att gå dit och undra vilken nivå de ligger på mat/vin
 
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Dexter skrev:
Undrar om någon har varit på restaurang Gotland?
Funder att gå dit och undra vilken nivå de ligger på mat/vin
Provade du någonsin?
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Grill (Sthlm) - Tonfisken är enastående.

Okej service. Men varför kostar förrätterna lika mycket som huvudrätterna i många fall?
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

DN tipsade om kineskrogen PEONY på Skulptörvägen 4 kring Globen. "Nästan allt vi ätit har varit fantastiskt".

Drog dit och tänkte måste testa detta fantastiska ställe.

Dim Sumen var precis på gränsen så varm att jag inte skickade tillbaka den.
Jag bad om sojasås och fick en behållare med ungefär 3 mm kvar på botten. ::)
Bad om en ny och fick en vilket jag hade på min dotters ris.
Hon vägrade äta trots uppmaningar. När jag själv testade förstod jag varför.
Sojan var inte soja, utan svart vinäger! Någon har alltså hällt vinäger i sojan.
Ingen höjdare, men som tur var kunde jag rädda mina nu vinägerindränkta Dim Sumer.

Jag frågade om oxfilén till huvudrätt, men blev tillsagd att ta ankan för den är mycket godare.
Jaha...frågade om man kunde ta en halv oxfilérätt då, men det gick inte heller.
Tjejen blev uppmanad att ta någon rätt med räkor, för den passar tjejer. Speciellt priset är bra och passar tjejer, sa servitrisen.
Haha

Vare sig ankan eller räkwoken var några höjdare. Inte dåligt, men inte något jag kommer minnas.

OK, fördelen är att det är inte biff och bambuskott utan lite annorlunda kinesmat men liten varning utfärdas härmed.

Lita med andra ord inte på vad DN skriver heller, men det visste ni säkert innan. ;D
 

Dexter

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Gotland var bra men tyckte att det var lite för mycket olika smaker på tallriken.
Service korrekt och trevlig,lite osäker i vinförslagen.
Vinerna de hade på glas var väl ok inte speciellt.
Tycker att det var lite dyrt mot vad man får.
 

Jos

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Gordon Ramsys Petrus i lördags. Lite finlandsfärja över inredningen och på tok för varmt för att kunna sitta avslappnat. Maten genomgående bra och bra service med det lilla extra men inte jobbigt.

Kitchen W8 i söndags. Till skillnad från Gordons Petrus så känns det inte som man kommer in på en stjärnrestaurang utan väldigt avslappnat. Lysande fisk men jag som älskar gåslever var ändå inte så imponerad av deras signaturrätt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jos skrev:
Gordon Ramsys Petrus i lördags. Lite finlandsfärja över inredningen och på tok för varmt för att kunna sitta avslappnat. Maten genomgående bra och bra service med det lilla extra men inte jobbigt.

Kitchen W8 i söndags. Till skillnad från Gordons Petrus så känns det inte som man kommer in på en stjärnrestaurang utan väldigt avslappnat. Lysande fisk men jag som älskar gåslever var ändå inte så imponerad av deras signaturrätt.
Verkar som en trevlig helg. Drack du nåt kul till ???
 

Jos

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

magnum skrev:
Verkar som en trevlig helg. Drack du nåt kul till ???
Njaa... Petrus var mer en bakisbrunch efter en blöt natt vilket resulterade i en grym bloody mary först och sen "vinpaket" till förrätt och varmrätt som var en Valpolicella och en Bordeaux som jag inte kommer ihåg namnen på. Dock Talbot -00 och Humbrecht Riesling -00 senare!

På Kitchen W8 blev det faktiskt vatten... 8)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Tänkte mig att i veckan besöka Gamla Dragon som nu heter China!, kort och gott. Kollade in deras meny och ser den ändrats något. Tack och lov finns frasiga gristarmar kvar! Har sett att gästande kineser ofta tar in gös, de har en 5 rätter med just gös.

Jimmy, vad har du för favoriter idag på menyn, ge mig lite inspiration är du vänlig.

http://www.dragonhouse.se/index1.htm
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Har bara varit där en gång sen de öppnade, men man får inte missa mapon. Alltid en grym rätt!

Tyvärr hade de ett par riktiga stolpskott i matsalen sist. Hoppas de har bättrat sig nu!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Ja, jag läste dräpande recentioner om just servisen. Folk får vänta 2,5 timme på maten :-\
Kan inte säga annat än att det får mig att tveka lite.
 

Jos

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Lite sköna restaurangbesök senaste tiden men det som varit bäst var Riff i Valencia, Etxebarri utanför San Sebastian, Le Cochon Volant i Bordeaux och faktiskt 80-talsaktiga Botafumeiro i Barcelona.

Etxebarri klart häftigast med genomgående fantastiska 11 rätter. Kan ha fått in det godaste grillade köttet någonsin..

Riff serverade fantastiska rätter i början men föll på slutet med lite för stora rätter och kanske inte helt lyckade kombinationr. Bästa tonfisken på länge dock. Endast 8 små bord och den tyska kocken kommer ut och presenterar all mat för alla gäster. Trött Sommelier som vägrade prata engelska men hade prickat in fantastiskt bra viner för inga pengar till alla rätter.

Flygande Grisen är ett dunderskönt bistro som serverade ankleverterrine kilovis i lergrytor, grym råbiff och suverän vit Bordeaux för småpengar. Hyfsat mätt när man går härifrån...

Botafumeiro är old school på riktigt! Helt sjuk service, man känner sig verkligen viktig. Otroligt professionella kypare som höjde besöket ordentligt. Fisken var helt kanon och efterrätterna var magiska med bl.a. någon mix av Creme Catalane och Creme Brulé full med smultron, - har aldrig varit så mätt som när vi rullade därifrån. Tog efteråt in en GT på grymma Casa Fuster men det tog 2 timmar innan jag kunde sitta normalt...

Måste nog tillägga att AG var riktigt bra för någon vecka sen. Köttet kanon och servicen på topp.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Bubblaren skrev:
Ja, jag läste dräpande recentioner om just servisen. Folk får vänta 2,5 timme på maten :-\
Kan inte säga annat än att det får mig att tveka lite.

Sprang förbi China! häromdagen. Snabb service, fick själv hämta en meny så vi fick var sin, maten snabbt på plats och den var supergod. Åt gös i surkål - magisk. Kinsesisk svamp och kokt småkol - kanongott. Fläsksida som kokats och strimlats - mainstream.

Men det var onekligen dyrare än före flytten, tyvärr.
 
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

Jos skrev:
Lite sköna restaurangbesök senaste tiden men det som varit bäst var Riff i Valencia, Etxebarri utanför San Sebastian, Le Cochon Volant i Bordeaux och faktiskt 80-talsaktiga Botafumeiro i Barcelona.

Etxebarri klart häftigast med genomgående fantastiska 11 rätter. Kan ha fått in det godaste grillade köttet någonsin..

Riff serverade fantastiska rätter i början men föll på slutet med lite för stora rätter och kanske inte helt lyckade kombinationr. Bästa tonfisken på länge dock. Endast 8 små bord och den tyska kocken kommer ut och presenterar all mat för alla gäster. Trött Sommelier som vägrade prata engelska men hade prickat in fantastiskt bra viner för inga pengar till alla rätter.

Flygande Grisen är ett dunderskönt bistro som serverade ankleverterrine kilovis i lergrytor, grym råbiff och suverän vit Bordeaux för småpengar. Hyfsat mätt när man går härifrån...

Botafumeiro är old school på riktigt! Helt sjuk service, man känner sig verkligen viktig. Otroligt professionella kypare som höjde besöket ordentligt. Fisken var helt kanon och efterrätterna var magiska med bl.a. någon mix av Creme Catalane och Creme Brulé full med smultron, - har aldrig varit så mätt som när vi rullade därifrån. Tog efteråt in en GT på grymma Casa Fuster men det tog 2 timmar innan jag kunde sitta normalt...

Måste nog tillägga att AG var riktigt bra för någon vecka sen. Köttet kanon och servicen på topp.
Kul, tack för sammafattningen, ,man blir ju sugen av att åka till Spanien efter dina skriverier (via Bordeaux förstås :) )
 

Jos

Medlem
SV: Tråden om restauranger där man fortfarande får bra mat och god service

shorepower skrev:
Kul, tack för sammafattningen, ,man blir ju sugen av att åka till Spanien efter dina skriverier (via Bordeaux förstås :) )
Fast nu glömde jag ju bort San Sebastian. Det räcker egentligen att du åker dit, - spöar allt ändå. Att beställa Pintxos(Tapas) för 20 - 50 spänn styck som sparkar röv med rätterna på avsmakningsmenyerna på michelinrestaurangerna i Sverige är rätt jäkla najs. Och då på en hel drös med Pintxosbarer och inte bara ett par särskilda.. Vi hann med 6 barer och allihopa serverade överjävligt bra mat, - allt ifrån torskkind, tryffel, hummer och ål till oxfilé med gåslever, grissidor och oxkindar.
 
Toppen