Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tråden om Riesling

Sonderlese

Medlem
Två dagar kvar till VDP-auktionen i Trier, Tyskland.
Saxat från en e-post jag har fått:

HOW CAN I BID FOR A WINE?

1. Take a look at the auction catalog at www.grosserring.de.

2. Choose your favorite wines and decide the amount of bottles you would like to purchase out of these lots.

3. Think about the maximum price per bottle that you are willing to pay. Bids are put in the form of “I want x number of bottles for up to y euros per bottle.”

For example, there is a flexible and smart bidding pyramid:

I want 1 bottle up to €100 per bottle hammer price

6 bottles if the hammer price is not more than €45 per bottle

12 bottles if the hammer price is not more than €35 per bottle

18 bottles if the hammer price is not more than €30 per bottle

36 bottles if the hammer price is not more than €15 per bottle

4. Give your maximum price for a certain number of bottles in the bidding pyramid to one of the wine brokers, as only an accredited broker is allowed to bid at the auction. They, however, bid for everybody and will gladly offer you their advice as well.

5. After the auction, the broker* takes care of invoicing and on request of the shipment of your wines, which is no problem in Germany. International shipments are also possible.

* SELBACH, J. & H. GmbH & Co. KG

Postfach 1104
D-54492 Zeltingen/Gewerbegebiet
Telefon 0 65 32 – 95 38 0
Fax 0 65 32 – 40 14
selbach.zeltingen@t-online.de

ARE AUCTION WINES CHEAPER THAN NORMALY SOLD LOTS?

No, the auction offers rare wines of exceptional quality. So what you get are wines that are worth their price, as demand meets supply. Nevertheless, bargains are possible

ARE THERE ANY HIDDEN COSTS OR OTHER RISKS IN BIDDING AT AUCTION?

No, you don’t have to pay any extra fees for unsuccessful bids. For instance, if your maximum bid was lower than the hammer price, you simply don’t get the wine.

If the hammer price meets the bid in your price pyramid, you only get the bottles that you ordered at that price.

The broker issues the invoice about the closing bid price and adds the broker’s commission of 5 percent, plus the value-added tax. There could be additional costs, such as for shipping.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Kan ni få tag på Australiensiska Rieslings på SB? Jag tycker dom ligger 20 år före i sin snustorrhet och stil. Enorm kvalitet.

Gosset Polish Hill, Pewsey Vale, Pike's, Jim Barry, Vickery etc.
 

MarkusJ

Medlem
Kan ni få tag på Australiensiska Rieslings på SB? Jag tycker dom ligger 20 år före i sin snustorrhet och stil. Enorm kvalitet.

Gosset Polish Hill, Pewsey Vale, Pike's, Jim Barry, Vickery etc.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/polish-hill-9612801/ - dock bara 1 flaska kvar i en butik, så stor risk att det är saldofel och att den varit slut sen länge.
Annars mer här, men kanske av lite lägre kvalité - https://www.systembolaget.se/sok/?g...irection=Descending&packaging=Flaska#24354883
 
Många rekommendationer på FX Pichler vilket jag håller med om men glöm inte bort att också titta på Rudi Pichler, Drack ganska nyligen en 2009 Rudi Pichler Riesling Smaragd Wösendorfer Kirchweg. Fantastiskt bra. Ligger oftast lite lägre i pris än FX och enligt mig en stil som är gjord för att utvecklas ett antal år i källaren. Just denna flaska köptes 2010.

Deras Grüner Veltliner går heller inte av för hackor men det är väl ett ämne för en annan tråd.
 
Last edited:
Trådskapare
Michael_M0!

Michael_M0!

Medlem
Om man får använda sig av svepande generaliseringar, vad är skillnaderna mellan
vinerna från Tyskland och Österrike?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Om man får använda sig av svepande generaliseringar, vad är skillnaderna mellan
vinerna från Tyskland och Österrike?
Extremt generaliserat så tycker jag att österrikisk riesling är torrare, krispigare och ofta mer fruktdriven med ngt lägre syra än de flesta tyska varianter. Mycket mineralitet och terroir från de flesta bättre vingårdslägena. Jag har bl.a några Alzinger Riesling Smaragd Steinertal i källaren. Så här skrev ngn på CT för årgång 2013:
”Resolutely dry, as if the bones of Riesling were all that were bottled. An hour later it shows more fruit, but still in an austere format. Each rib, each vertebrae is clearly visible. It’s a structural masterpiece, as if one was drinking an x-ray of The Pietà.”
En fantastisk beskrivning tycker jag. Den kan gälla för de flesta bra Smaragder.
Edit: Såg att jag själv gav -13 hela 94p:eek:
 

The Wall

Medlem
Om man får använda sig av svepande generaliseringar, vad är skillnaderna mellan
vinerna från Tyskland och Österrike?
Elegantare från Tyskland, mer umph och rakt på från Österrike. Tycker själv att Österrikisk riesling Smaragd ligger lite åt Nahe GG eller möjligen Rheingau-hållet, dock inte med riktigt samma elegans. Aning olika stilar, båda är finfina tycker vi.
Som en bonus blir man inte lika knas-ruinerad av att köpa österrikare jmf m tyskar.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Rktig snustorrhet kan man, i min mening, inte finna i större utsträckning i europeiska Rieslings. Alla säger alltid det, men den tyska klassificeringen av Trocken tillåter upp till 9g/L med socker. Folk använder ordet torr på ett helt godtyckligt vis när det gäller Riesling - när man läser "en torr Riesling", så är den egentligen inte torr, den är bara mer torr relativt mot dom vanliga Rieslings.

Jag har provat massor s.k. "snustorra" tyska, österrikiska och franska Rieslings över åren på inrådan av Riesling-experter, extremt få skulle jag klassificera som riktigt snustorra. En eller två Trimbach här och där och kanske nån från Österrike, men inte en enda tysk kan jag minnas har varit snustorr i min mening. Dom görs helt enkelt inte.

Kanske en annan diskussion, men: Jag anser att denna otydlighet är grunden till Rieslings problem i världen. Vi som gillar druvan kan ju alla vara överens om att det är den i särklass mest aromatisk och intressanta vita druvsorten. Den borde vara mkt större än Chardonnay på försäljningslistorna, om det fanns nån rättvisa. Men otydligheten i klassificeringen och tillverkare som är fast i traditionellt tänkande och inte vill inse att framtiden är torra viner, inte söta, är problemet.
 
Last edited:

Martin F

Medlem
Jag har aldrig gjort någon djupdykning i tyskt mousserande men min uppfattning är att det generellt inte anses superupphetsande. Känns ändå som att det borde finnas potential så det är kul om man satsar lite från Keller. Med det sagt får man hoppas att det inte kostar som G-Max.

Screenshot_20230203_175747_Instagram.jpg
 
Toppen