Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

TSE lansering 2 maj 2012

Rhino69

Medlem
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Beställde lite från Marquis d'Angerville -09, samt Bel-Air 85, La Petit Chapelle, Brunello Colleoni, Luigi Piras bas barolo.
Ingen som sneglat på Domenico Clericos barolos?
 
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Jag köpte några flaskor av både 85:an och 86:an Bel-Air Lagrave. Ska bli kul med lite drickmogen Bordeaux hemma. Har annars mest 2005-or och 2008-or på lut som behöver ligga rätt många år till. Planerar visserligen en beställning på lite mognare flaskor från Tyskland i sommar, men den här lanseringen kom mycket lägligt för att ha något att dricka tills dess.
 
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Anders Landström skrev:
Någon som köpte annat, den vita Hermitagen har ju fått mycket ros lite överallt?

Jag beställde ett gäng med Bründlmayer Riesling Heiligenstein Lyra Kamptal DAC Reserve 2010. Brukar vara lysande efter några år på hyllan.
 
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Så var 85an slutsåld vad gäller webbeställning, trots att 86an rimligtvis bör vara bättre. Såg också nån skribent (la inte på minnet vem eller vilken trovärdighet denne besitter) som skrev att 85an var uttorkad och förbi sin peak sedan länge medan 86an fortfarande var vital. Är det enbart Mölstads förtjänst att 85an är slut medan det fortfarande finns massor kvar av 86an tro?

Jag bryr mig inte så mycket dock. Ska bli kul att jämföra de båda och bilda sig en egen uppfattning.
 
Trådskapare
A
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Baron_Philippe skrev:
Så var 85an slutsåld vad gäller webbeställning, trots att 86an rimligtvis bör vara bättre. Såg också nån skribent (la inte på minnet vem eller vilken trovärdighet denne besitter) som skrev att 85an var uttorkad och förbi sin peak sedan länge medan 86an fortfarande var vital. Är det enbart Mölstads förtjänst att 85an är slut medan det fortfarande finns massor kvar av 86an tro?

Jag bryr mig inte så mycket dock. Ska bli kul att jämföra de båda och bilda sig en egen uppfattning.

Det har väl varit lite blandat. BK Wine höll 1985 som bäst, några andra 1986. Vet inte om BGK skrev något, det brukar ju dra en del köpare.

Finns för övrigt 1985 kvar i Göteborg, Malmö (som vanligt så får de ju samma tilldelning som Stockholm, svårt det där med befolkningsstatistik) och faktiskt några på Medborgarplatsen.
 

kayaker

Cyklist
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Anders Landström skrev:
Det har väl varit lite blandat. BK Wine höll 1985 som bäst, några andra 1986. Vet inte om BGK skrev något, det brukar ju dra en del köpare.
Jag har för mig att jag sett att han gillade 1985:an bäst. En anledning så god som någon att välja 1986:an. :D
Finns för övrigt 1985 kvar i Göteborg, Malmö (som vanligt så får de ju samma tilldelning som Stockholm, svårt det där med befolkningsstatistik) och faktiskt några på Medborgarplatsen.
Tilldelning? Vinkällarbutikerna har rätt mycket att säga till om själva. Det är vanligt att Regeringsgatan lägger rabarber på en väldigt stor andel. 3-6ggr mer än både Malmö och Göteborg är inget ovanligt...
 
Trådskapare
A
SV: TSE lansering 2 maj 2012

kayaker skrev:
:DTilldelning? Vinkällarbutikerna har rätt mycket att säga till om själva. Det är vanligt att Regeringsgatan lägger rabarber på en väldigt stor andel. 3-6ggr mer än både Malmö och Göteborg är inget ovanligt...
Ja det gäller väl om det är viner som kommer i +200 flaskor mängd. När det släppts flaskor som kommer i mängder om 36-48 eller färre gäller inte. Normen är ju att det alltid finns flaskor kvar i först och främst Malmö sedan Göteborg. Det tror jag inte jag är ensam om att anse.

Med webblanseringarna så är det ju ändå en tid som är på väg bort.
 

kayaker

Cyklist
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Anders Landström skrev:
Ja det gäller väl om det är viner som kommer i +200 flaskor mängd. När det släppts flaskor som kommer i mängder om 36-48 eller färre gäller inte. Normen är ju att det alltid finns flaskor kvar i först och främst Malmö sedan Göteborg. Det tror jag inte jag är ensam om att anse.
Du har en Stockholmscentrerad syn på saker och ting. ;) Det är många gånger jag noterat, och ibland beklagat mig över, att det bara funnits flaskor kvar i Stockholm.
Det är nog så att man ser det man "vill" se. Eftersom du bor i Stockholm så noterar du ofta inte vinerna som saknas i Malmö och/eller Göteborg... :)
Jag har sett ett antal lanseringar av intressanta viner där Stockholm roffat åt sig 96 flaskor eller liknande och Malmö resp. Göteborg haft 12 var. Gissa hur det går då?
 

kayaker

Cyklist
SV: TSE lansering 2 maj 2012

F.ö. så är det många som stört sig på att intressanta viner i BS endast gått att beställa till butiker i Stockholms län. Det fallet är betydligt vanligare än att det bara går beställa till Västra Götaland, Malmöhus eller något annat län.
 
Trådskapare
A
SV: TSE lansering 2 maj 2012

kayaker skrev:
F.ö. så är det många som stört sig på att intressanta viner i BS endast gått att beställa till butiker i Stockholms län. Det fallet är betydligt vanligare än att det bara går beställa till Västra Götaland, Malmöhus eller något annat län.
Det stämmer men det är inte Systembolagets beslut, det är distributörerna som inte vill ta den extra kostnaden att skeppa utanför Stockholm Län
 

kayaker

Cyklist
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Anders Landström skrev:
Det stämmer men det är inte Systembolagets beslut, det är distributörerna som inte vill ta den extra kostnaden att skeppa utanför Stockholm Län
Det vet jag, men det drabbar ändå potentiella kunder utanför Stockholms län.
Det skulle kanske bli bättre om fler importörer kollade lite mer på hur marknaden ser ut på distributionsfronten. Det är stor skillnad mellan Lagenas plockavgift på 50:-/flaska och 15:-/flaska som jag vet att ett antal importörer betalar.
 
Trådskapare
A
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Intressant, undrar varför inga fler importörer då tittar på alternativ till Lagena? Systembolaget har väl för övrigt inga ägarkopplingar till Lagena?

Sedan är det väl så att inte alla betalar 50:-/flaska till Lagena, deras större kunder lär väl ha ett lägre pris!

Kanske något för BGK att titta in i, det var ju ändå han som uppfann beställningssortimentet :)

kayaker skrev:
Det vet jag, men det drabbar ändå potentiella kunder utanför Stockholms län.
Det skulle kanske bli bättre om fler importörer kollade lite mer på hur marknaden ser ut på distributionsfronten. Det är stor skillnad mellan Lagenas plockavgift på 50:-/flaska och 15:-/flaska som jag vet att ett antal importörer betalar.
 

kayaker

Cyklist
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Anders Landström skrev:
Intressant, undrar varför inga fler importörer då tittar på alternativ till Lagena? Systembolaget har väl för övrigt inga ägarkopplingar till Lagena?

Sedan är det väl så att inte alla betalar 50:-/flaska till Lagena, deras större kunder lär väl ha ett lägre pris!

Kanske något för BGK att titta in i, det var ju ändå han som uppfann beställningssortimentet :)
Absolut inga ägarkopplingar alls, eller? ;)
Jag har ingen aning om de större kunderna betalar mindre men är väl sannolikt.
Javisst! BGK uppfann väl beställningssortimentet när han jobbade på EU-domstolen? ;D
 

jaqob

Medlem
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Hejsan,

Ny på forumet. Reigstrerade mig för att ställa en förhoppningsvis enkel fråga.

Köpte ett par Bel-Air 86 (om nu min beställning går igenom), både för att det är min sambos födelseår, och för att få möjligheten att prova ett lite mer moget vin.
Men vad gör jag med flaskorna när jag får dem? Har ett mörkt och något lite svalare utrymme där jag förvarar resten av mina flaskor, liggande. Men en 26 år gammal flaska, som nu (i bolagets händer) har stått upp en odefinerad tid, är det bara att lägga den ner igen, eller är det bättre att låta den stå, för att undvika kontakt med en kanske uttorkad kort, om man ändå tänker dricka vinet inom relativ närtid?
 
SV: TSE lansering 2 maj 2012

jaqob skrev:
Hejsan,

Ny på forumet. Reigstrerade mig för att ställa en förhoppningsvis enkel fråga.

Köpte ett par Bel-Air 86 (om nu min beställning går igenom), både för att det är min sambos födelseår, och för att få möjligheten att prova ett lite mer moget vin.
Men vad gör jag med flaskorna när jag får dem? Har ett mörkt och något lite svalare utrymme där jag förvarar resten av mina flaskor, liggande. Men en 26 år gammal flaska, som nu (i bolagets händer) har stått upp en odefinerad tid, är det bara att lägga den ner igen, eller är det bättre att låta den stå, för att undvika kontakt med en kanske uttorkad kort, om man ändå tänker dricka vinet inom relativ närtid?

Hej Jaqob, och välkommen till forumet!

Jag rekommenderar dig definitivt att lägga dina flaskor i ditt svala svala utrymme när du får dem - det är möjligt att de har stått upp ett litet tag men även SS vet bättre än att regelmässigt förvara sina bättre flaskor stående någon längre tid (och de här flaskorna kommer direkt från importören i vilket fall). Korken är således inte uttorkad - och om den är det så är flaskan sannolikt rökt i alla fall... ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: TSE lansering 2 maj 2012

kayaker skrev:
Jag har sett ett antal lanseringar av intressanta viner där Stockholm roffat åt sig 96 flaskor eller liknande och Malmö resp. Göteborg haft 12 var. Gissa hur det går då?

Har jag aldrig lagt märke till - proportionerna Stockholm:Göteborg:Malmö på godsaker där det finns riktigt få flaskor har brukar vara endera 1:1:1 eller, kanske oftast, 2:1:1. Proportionerna 8:1:1 har jag nog aldrig sett. (Är bara tillbaka i Stockholm sedan ett par månader f.ö., efter fler år utomlands, så jag har varken dragit nytta av eller lidit av denna fördelning.) Av de viner jag är intresserad av - t.ex. bättre röd Bourgogne - är det klart vanligare att det ligger ströflaskor i Göteborg eller Malmö eller bådadera, än att de bara i finns i Stockholm. Så jag håller i huvudsak med Anders L.
 
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Som boende i Göteborg måste jag hålla med Kayaker till hundra procent. Det är rätt ofta som Stockholm får (eller beställer?) betydligt fler flaskor än Göteborg och Malmö tillsammans. Om bolaget tar in 36 flaskor eller färre av något vin kanske det blir en något mer jämn fördelning, men annars är Kayakers exempel inte alls ovanligt. Det har till och med hänt att Göteborg inte fått några flaskor alls - jag själv missade ett planerat Amon Ra-inköp för något/några år sedan trots att jag stod bland de första i kön.

Därmed vill jag dock inte förneka att det oftare ligger kvar ströflaskor utanför Stockholm. Detta verkar vara vanligare ju dyrare viner det handlar om.
 

perpro

Medlem
SV: TSE lansering 2 maj 2012

När jag sett något som bara finns i Stockholm har jag bara gått in till systemet och bett dem transportera det till Göteborg. Det har jag gjort två gånger i år. Då ringer de bara butiken och ber att få den skickad till sig...
 

KimHartman

Medlem
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Jag vill minnas att jag sett just proportionerna 8:1:1, med enbart 12 flaskor i Göteborg och Malmö, ett antal gånger. Men man blir väl lite "hemmablind" som göteborgare (som påpekades tidigare). Nuförtiden spelar det ju som tur är mindre roll då mer och mer släpps över nätet.

Låt mig också passa på att gnälla lite mer på systembolaget när vi ändå är igång. Något som jag stör mig fruktansvärt på är då små kvantiteter lanseras i BS. Det är ju så att ens beställning "blir liggande" i den butik man valt att beställa till, ända tills ett par dagar innan nästa leveranstillfälle från den aktuella leverantören. Detta drabbade mig senast när jag skulle beställa Colombis 2010. Jag la min beställning på en lördag, men butiken, som i detta fall hade leveransdag på måndagar, skickar inte sin beställning förrän på torsdagen. Då var vinet redan slut. Samtidigt skulle en beställning som gjorts på, säg onsdagen, kunnat hamna "före" min och gå igenom, förutsatt att den gjorts till en butik med leveransdag på fredag. Enda lösningen på detta problem är att ha koll på olika butikers leveransdagar och tillhörande "deadlines" (i detta fall hade det varit optimalt att hitta en butik som beställer på måndagen). Dock kan ju olika leverantörer ha olika leveransdagar, så det blir en del att hålla koll på. Alternativet är att chansa och beställa till en butik med stor omsättning, då dessa kan ha flera leveransdagar per vecka.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: TSE lansering 2 maj 2012

KimHartman skrev:
Jag vill minnas att jag sett just proportionerna 8:1:1, med enbart 12 flaskor i Göteborg och Malmö, ett antal gånger. Men man blir väl lite "hemmablind" som göteborgare (som påpekades tidigare). Nuförtiden spelar det ju som tur är mindre roll då mer och mer släpps över nätet.

Låt mig också passa på att gnälla lite mer på systembolaget när vi ändå är igång. Något som jag stör mig fruktansvärt på är då små kvantiteter lanseras i BS. Det är ju så att ens beställning "blir liggande" i den butik man valt att beställa till, ända tills ett par dagar innan nästa leveranstillfälle från den aktuella leverantören. Detta drabbade mig senast när jag skulle beställa Colombis 2010. Jag la min beställning på en lördag, men butiken, som i detta fall hade leveransdag på måndagar, skickar inte sin beställning förrän på torsdagen. Då var vinet redan slut. Samtidigt skulle en beställning som gjorts på, säg onsdagen, kunnat hamna "före" min och gå igenom, förutsatt att den gjorts till en butik med leveransdag på fredag. Enda lösningen på detta problem är att ha koll på olika butikers leveransdagar och tillhörande "deadlines" (i detta fall hade det varit optimalt att hitta en butik som beställer på måndagen). Dock kan ju olika leverantörer ha olika leveransdagar, så det blir en del att hålla koll på. Alternativet är att chansa och beställa till en butik med stor omsättning, då dessa kan ha flera leveransdagar per vecka.
Korrekt! Ibland blir förvånnad hur vissa saker görs onödigt svårt för kunderna!
En annan lösning på ditt problem är att lära känna någon som jobbar på det nämda bolaget, han kan ju alltid hålla undan dina flaskor utan att någon ska behöva veta det ;)
 
Toppen