Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tyska vinlagar för svåra eller ofullständiga

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag kom tänka på en sak. Blev väldigt förbluffad av uppgiften jag råkade hitta i ett vinhäfte som jag fick, som säger att både årgången på tyska etiketter på vinflaskan samt även druvsorten verkar vara ”frivilliga” att ange. Hur i helsike är det möjligt?
Alla fall jag skulle aldrig i livet köpa ett fint vin om det inte står druvan eller årgången. De här jävla reglerna måste vara de dummaste som finns! Åsikter på det? :)
"Hur"-frågan får du nog ställa till vederbörande tyska myndigheter, då den är av förhållandevis filosofisk karaktär.
Generella regler inom EU anger att om en druvsort anges, måste den druvsorten utgöra minst 85% av vinet. Om två eller fler druvsorter anges på etiketten, måste alla ingående druvsorter anges, och räknas upp i fallande ordning efter % i blenden.
Tyskland är mest känt för endruvsviner (särskilt vita), men det produceras även "blends" i Tyskland trots att det inte finns några "appellationer" för blends, på det sätt som det finns i Frankrike. (Tänk Bordeaux-appellationer som Pauillac, Saint-Julien, Margaux eller Châteauneuf-du-Pape.) Det vanligaste för druvblandade viner är helt enkelt att inte ange druvsorterna, utan att ge blenden ett varunamn.
Ett väletablerat exempel är Blue Nun, som inte längre är en Liebfraumilch utan ett druvblandat Qualitätswein utan angivelse av druvsort. (Senast jag kollade bestod vinet av Müller-Thurgau, Silvaner och Riesling.) Många producenter i de soligare/varmare sydvästra delarna av Tyskland (bl.a. Baden och Pfalz) producerar druvblandade röda viner som t.ex. består av några Bordeaux-druvor och några mer lättodlade "inhemska" korsningar. Dessa brukar heller inte ange druvsort, eftersom de då behöver ange alla ingående druvsorter. Om de då byter vilken druvsort som är tredje-fjärde-femte vanligast i blenden mellan årgångar, behöver de byta ordning på etiketten varje årgång. Ingen vettig producent vill behöva göra något sådant, så istället struntar man i druvsorter i vinets formella namn.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vet inte vad ska jag säga, men ni verkar ha svårt att fatta!
Den här tråden handlar om TYSKA viner. Blanda INTE in andra länder i diskussionen.

Jag repeterar min fråga:
”Jag kom tänka på en sak. Blev väldigt förbluffad av uppgiften jag råkade hitta i ett vinhäfte som jag fick, som säger att både årgången på tyska etiketter på vinflaskan samt även druvsorten verkar vara ”frivilliga” att ange. Hur i helsike är det möjligt?”

Vem som helst med något så när normal IQ borde fatta att i en tråd om tyska viner, handlar frågan om just tyska viner och ingenting annat. Hur svårt är det att fatta? ;)
OM sällskapet kan INTE förstå detta, så fortsätt att vandra i okunskapens land. :)
Nu får du ändå ge dig! Våra medlemmar försöker ge dig svar på dina frågor och refererar till andra länder och regioner för att belysa hur vanligt fenomenet är och du frustar och spyr galla i de händer som matar dig med relevanta inlägg.

Otrevlig attityd, tycker jag!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Alla fall jag skulle aldrig i livet köpa ett fint vin om det inte står druvan eller årgången.
Tvivlar på att det finns så många "fina" viner från Tyskland som inte anger årgång så det är väl inget problem egentligen? Förutom en kvalitativ Sekt möjligtvis. De få viner från Tyskland jag provat där det inte stått druva (men årgång) på varken framside eller baksideetiketten (ex Phillipp Kuhn Mano Negra) har överlag hamnat på den lägre kvalitetsskalan. Har aldrig stött på ett tyskt vin med varken årgång eller druva angett, troligtvis handlar det om billiga supermarknadsviner.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Tvivlar på att det finns så många "fina" viner från Tyskland som inte anger årgång så det är väl inget problem egentligen? Förutom en kvalitativ Sekt möjligtvis. De få viner från Tyskland jag provat där det inte stått druva (men årgång) på varken framside eller baksideetiketten (ex Phillipp Kuhn Mano Negra) har överlag hamnat på den lägre kvalitetsskalan. Har aldrig stött på ett tyskt vin med varken årgång eller druva angett, troligtvis handlar det om billiga supermarknadsviner.
Just därför är det oerhört konstigt att det ska vara en frivillig uppgift. VARFÖR? Undrar jag. Det verkar inte finnas någon vettig orsak till det, så jag hävdar att de som rår över tyska vinlagar måste vara antingen okunniga eller idioter. :(
Och varför över huvud taget göra de så komplicerade att ingen vanlig människa med vinintresse lyckas lära sig hela paletten fullständigt?
Om syftet är att göra tyska viner mer tillgängliga, så är resultatet helt tvärt emot. ;) Tyskar är ett märkligt släkte, men så är hela vinbranschen. :) Så komplicerade regler och bestämmelse runt det mesta bara förvirrar saker och ting för en vanlig vinkonsument.
Åt helvete med dessa idiotiska regler, säger jag. :(
 

Poussard

Medlem
Tvivlar på att det finns så många "fina" viner från Tyskland som inte anger årgång så det är väl inget problem egentligen? [...] troligtvis handlar det om billiga supermarknadsviner.

Just därför är det oerhört konstigt att det ska vara en frivillig uppgift. VARFÖR? Undrar jag. Det verkar inte finnas någon vettig orsak till det
Fast om du tänker på det, så de som köper dessa viner är kanske inte så brydda av druva. De kanske köper Blue Nun och sen är det bra så.
 

sunqan

Vinös
Hur ska man kunna göra en non-vintage (heter väl "ohne Jahrgangsbezeichnung" på tyska?) om vinlagarna stipulerade att årgång är obligatoriskt?

Eller tycker du det varit bättra om de skrivit att det är obligatoriskt att sätta ut årgången på årgångsbetecknade viner, men inte på icke-årgångsbetecknade?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Hur ska man kunna göra en non-vintage (heter väl "ohne Jahrgangsbezeichnung" på tyska?) om vinlagarna stipulerade att årgång är obligatoriskt?

Eller tycker du det varit bättra om de skrivit att det är obligatoriskt att sätta ut årgången på årgångsbetecknade viner, men inte på icke-årgångsbetecknade?
Jag finner din fråga lite diffus och kan inte svara på den, tyvärr … ;) Kanske det finns andra som?
Hittade på ett roligt skämt apropå min förundran:
Expediten till kunden på bolis: jag kan verkligen rekommendera det här fina vinet. Jag vet dock inte årgången på vinet, och inte heller vindruvan, men det sägs alla fall att det ska vara gott … ;)

P.S. Min fråga här borde vara ganska enkelt att ta reda på för de som kan tyska, och jag tror att det finns ganska många sådana människor här. Men det verkar bli så, att jag själv måste ta reda på det, oavsett om det skulle ta lång tid för att utföra det.
Har mejlat några ställen och kommer att fortsätta med det. I hopp att någon vänlig sinnad individ skulle ge svaret. :)
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Det var två frågor, den första är den viktiga och där finns inte minsta antydan till diffushet. Eller trollar du bara nu? I så fall får du ursäkta mig.

Den andra är en följdfråga och inte heller den är diffus.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det var två frågor, den första är den viktiga och där finns inte minsta antydan till diffushet. Eller trollar du bara nu? I så fall får du ursäkta mig.

Den andra är en följdfråga och inte heller den är diffus.
Sorry, men jag har inget svar på de två frågorna. Eller vill inte trassla till det i onödan. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Så här är det enligt en känd vinperson som kan sin sak:
”Jag skulle tro att det inte är förbjudet att blanda årgångar. Och då kan det inte vara obligatoriskt att sätta ut årgången. Men som du säger, i stort sett alla gör det så är ju inget problem i praktiken.
Vad gäller druvsorten: även där får man lov att blanda, men det är bara tillåtet att sätta ut en druva eller högst två druvor. Använder man fler druvor är det dock inget som hindrar att man anger samtliga druvor på baksidesetiketten. Men kanske vill man ibland poängtera terroiren och inte druvan och därför väljer man att inte sätta ut druvan (som i Alsace ibland). Traditionellt I Tyskland sätter man ut druvan, men jag kan tänka mig att man valde att ge lite mer valfrihet åt odlarna när man gjorde om vinlagen.”
Britt Karlsson, bkwine.com/

P.S. Jag vill förtydliga bara att vintomas hade också en bra förklaring, så dessa två tillsammans svarar de flesta farhågor som jag hade. Tack för er som tog del av diskussionen. :)
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Så här är det enligt en känd vinperson som kan sin sak:
”Jag skulle tro att det inte är förbjudet att blanda årgångar. Och då kan det inte vara obligatoriskt att sätta ut årgången. Men som du säger, i stort sett alla gör det så är ju inget problem i praktiken.
Vad gäller druvsorten: även där får man lov att blanda, men det är bara tillåtet att sätta ut en druva eller högst två druvor. Använder man fler druvor är det dock inget som hindrar att man anger samtliga druvor på baksidesetiketten. Men kanske vill man ibland poängtera terroiren och inte druvan och därför väljer man att inte sätta ut druvan (som i Alsace ibland). Traditionellt I Tyskland sätter man ut druvan, men jag kan tänka mig att man valde att ge lite mer valfrihet åt odlarna när man gjorde om vinlagen.”
Britt Karlsson, bkwine.com/

P.S. Jag vill förtydliga bara att vintomas hade också en bra förklaring, så dessa två tillsammans svarar de flesta farhågor som jag hade. Tack för er som tog del av diskussionen. :)
Precis det jag skrev. Om man tillåter non-vintage (dvs blandade årgångar) då kan man inte heller kräva att årgången sätts ut.
 
Toppen