Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tyska vinlagar för svåra eller ofullständiga

Pontus

Medlem
Ett utdrag i mejlet från importören:
”… Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011 har den socker och syra som vi skickat tidigare. Vinet tillverkades i en stor volym och därför har Kloster Eberbach inte klassificerat hela volymen som Beerenauslese. Så Sverige har haft tur att vi har fått köpa det vinet som klassats som Beerenauslese men betalat för Auslese.”
Jag vet i det här fallet inte om man kalla det för uppgradering eller nedgradering. Det vet bara producenten, och tror du att de vill berätta alla sina hemligheter för en vanlig kund? :) Men på deras hemsida fanns uppgifter bara om en auslese, inte ett ord att det hade funnits även en beerenauslese. På en tysk sajt hade de även en BA, och det kostade mer än dubbelt vad auslesen kostar i bolis.
Det handlar om samma vin hela tiden, men det kan finnas små skillnader, vem vet. Men tror någon att han/hon kan smaka en skillnad på sockerhalten på bara några gram? Det tror jag inte. Däremot kan man kanske urskilja om vinet innehåller mer botrytis än de andra vinet, precis som Tomas skrev.
Jag undrar bara på den höga alkoholhalten. Men de hade säkert redan ett bättre vin som var klassad som TBA och därför ville buteljera de här flaskorna både som auslese och beerenauslese. Ner- eller upp, bedöm själv.
Hur kan det vara en uppgradering menar du? Om kraven för BA är uppfyllda är det väl en nedgradering?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det är inget vi kallar, det är fakta.
I stand corrected. :)
Vad sägs om alla dessa lack-vinerna?
https://en.wikipedia.org/wiki/Schloss_Johannisberg
Vet man inte vad de alla betyder, så är det inte lätt att köpa deras viner … ;) Tack och lov finns det internet i dag där man kan leta fakta om allt sånt.

Gelblack Yellow Qualitätswein
Rotlack Red Kabinett
Grünlack Green Spätlese
Silberlack Silver "Erstes Gewächs"
Rosalack Pink Auslese
Rosa-Goldlack Pink-gold Beerenauslese
Goldlack Gold Trockenbeerenauslese
Blaulack Blue Eiswein
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag har nämnt här flera gånger exempel på ett vin som har uppgraderats eller nedgraderats; det beror alldeles hur man ser på saken. Nämligen de här:
Kloster Eberbach Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011 vs. Kloster Eberbach Berg Roseneck Riesling Auslese 2011. Jag ställde även frågan till producenten, men fick bara ett mycket knapphändigt svar – som känns nästan som ett hån. Det verkar nästa så att de vill inte prata om det.
”the differentiation of the two wines is the predicate. The BA achieved higher Oechsle values when harvesting, which means that they are ranked higher in the predicate grade.”
Ändå har båda vinerna samma alkoholhalt, men skiljer sig en aning på angivna sockerhalter. Dessutom är det i princip omöjligt hitta någon information om båda vinerna. Eller alla fall mycket få sådana. Och det är inte första gången sånt händer.
Jämför gärna med alla nya viner från Molitor. De flesta fyller kraven på att bli klassade som beerenauslese, men producenten säljer de ändå som auslese med en massa stjärnor och dylika … ;)
Det finns otaliga exempel på sånt.


”the differentiation of the two wines is the predicate. The BA achieved higher Oechsle values when harvesting, which means that they are ranked higher in the predicate grade.”

Svarar de inte på frågan...? det är inte samma vin...? det är skillnad i restsötma dvs därför klassas det ena som Beerenauslese och det andra som Auslese. Har de samma restsötma, så har det ena vinet fel etikett (skillnaden består i restsötma och inte i kvalitet vad jag förstått).
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
”the differentiation of the two wines is the predicate. The BA achieved higher Oechsle values when harvesting, which means that they are ranked higher in the predicate grade.”

Svarar de inte på frågan...? det är inte samma vin...? det är skillnad i restsötma dvs därför klassas det ena som Beerenauslese och det andra som Auslese. Har de samma restsötma, så har det ena vinet fel etikett (skillnaden består i restsötma och inte i kvalitet vad jag förstått).
Importören gav föjande svar: ”Det vinet vi har på Systembolaget, Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011 har den socker och syra som vi skickat tidigare. Vinet tillverkades i en stor volym och därför har Kloster Eberbach inte klassificerat hela volymen som Beerenauslese. Så Sverige har haft tur att vi har fått köpa det vinet som klassats som Beerenauslese men betalat för Auslese.”
(Siffrorna måste jag ha fått som SMS, för jag hittar inte dem nu.)
Den här vintråden måste vara bland de segaste som jag har varit inblandat i och jag tror att vi kommer aldrig få veta hela sanningen bakom allting. Producenterna vill naturligtvis inte berätta om sånt som kan uppfattas som negativt av de. Men det är någonting som inte är så bra för oss vinkonsumenter oavsett vad de försöker säga.
 

Poussard

Medlem
Det verkar som de två uttalandena inte riktigt stämmer överens, så kanske är nån (importören?) felinformerad eller nån (importören? producenten?) felciterad.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det verkar som de två uttalandena inte riktigt stämmer överens, så kanske är nån (importören?) felinformerad eller nån (importören? producenten?) felciterad.
Exakt, Poussard! Jag tror inte att det är någon större idé att fråga mer heller.
Jag har kopierat exakt de svar som jag fick, vad mer kan jag göra? ;)
Eller så är svaret från producenten ett standardsvar på frågan om skillnaden mellan AL och BA?
Precis, vintomas! Det var min allra första tanke. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag kom tänka på en sak. Blev väldigt förbluffad av uppgiften jag råkade hitta i ett vinhäfte som jag fick, som säger att både årgången på tyska etiketter på vinflaskan samt även druvsorten verkar vara ”frivilliga” att ange. Hur i helsike är det möjligt?
Alla fall jag skulle aldrig i livet köpa ett fint vin om det inte står druvan eller årgången. De här jävla reglerna måste vara de dummaste som finns! Åsikter på det? :)
 

Daniel A

Administratör
Alla fall jag skulle aldrig i livet köpa ett fint vin om det inte står druvan eller årgången. De här jävla reglerna måste vara de dummaste som finns! Åsikter på det? :)

Det är väl mer regel än undantag att inte skriva ut druva/druvor på viner från många distrikt i gamla världen. Jag köper dessa viner konstant...

Årgång vill jag gärna att det står på etiketten.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det är väl mer regel än undantag att inte skriva ut druva/druvor på viner från många distrikt i gamla världen. Jag köper dessa viner konstant...

Årgång vill jag gärna att det står på etiketten.
Rubriken lyder: Tyska vinlagar för svåra eller ofullständiga. INTE vilka viner som helst utanför Tyskland.
Vad trodde du att vi pratar om i en tråd om tyska viner? ;)
Alla som håller på med vin vet det här redan, men grejen handlar mer om att hur kan det vara frivilligt att sätta dit de här uppgifterna om de ändå är helt avgörande?
 
Rubriken lyder: Tyska vinlagar för svåra eller ofullständiga. INTE vilka viner som helst utanför Tyskland.
Vad trodde du att vi pratar om i en tråd om tyska viner? ;)
Alla som håller på med vin vet det här redan, men grejen handlar mer om att hur kan det vara frivilligt att sätta dit de här uppgifterna om de ändå är helt avgörande?
Tror poängen var att göra en liknelse med andra regioner. Dvs att det inte är konstigt att utelämna druva.

Du skrev ju själv ovan att du aldrig skulle köpa ett fint vin där druva/årgång inte står utskrivet. Varför är detta så konstigt? Betyder det att du aldrig skulle köpa ett vin från Rhone, Ribera del duero, Rioja eller liknande om det inte står vilken/vilka druvor som ingår? Eller är det bara i just Tyskland du tycker det är viktigt?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Tror poängen var att göra en liknelse med andra regioner. Dvs att det inte är konstigt att utelämna druva.

Du skrev ju själv ovan att du aldrig skulle köpa ett fint vin där druva/årgång inte står utskrivet. Varför är detta så konstigt? Betyder det att du aldrig skulle köpa ett vin från Rhone, Ribera del duero, Rioja eller liknande om det inte står vilken/vilka druvor som ingår? Eller är det bara i just Tyskland du tycker det är viktigt?
Jag vet inte vad ska jag säga, men ni verkar ha svårt att fatta!
Den här tråden handlar om TYSKA viner. Blanda INTE in andra länder i diskussionen.

Jag repeterar min fråga:
”Jag kom tänka på en sak. Blev väldigt förbluffad av uppgiften jag råkade hitta i ett vinhäfte som jag fick, som säger att både årgången på tyska etiketter på vinflaskan samt även druvsorten verkar vara ”frivilliga” att ange. Hur i helsike är det möjligt?”

Vem som helst med något så när normal IQ borde fatta att i en tråd om tyska viner, handlar frågan om just tyska viner och ingenting annat. Hur svårt är det att fatta? ;)
OM sällskapet kan INTE förstå detta, så fortsätt att vandra i okunskapens land. :)
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Jag vet inte vad ska jag säga, men ni verkar ha svårt att fatta!
Den här tråden handlar om tyska viner. Blanda INTE in andra länder i diskussionen.
När du skrev följande ”Alla fall jag skulle aldrig i livet köpa ett fint vin om det inte står druvan”, ska det då tolkas som att du aldrig i livet skulle köpa ett tyskt fint vin om det inte står druvan men övriga världen är HELT irrelevant för diskussionen och bör helt utelämnas, trots att det finns andra viner utan druva, typ Cotes du Rhone?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
När du skrev följande ”Alla fall jag skulle aldrig i livet köpa ett fint vin om det inte står druvan”, ska det då tolkas som att du aldrig i livet skulle köpa ett tyskt fint vin om det inte står druvan men övriga världen är HELT irrelevant för diskussionen och bör helt utelämnas, trots att det finns andra viner utan druva, typ Cotes du Rhone?
Exakt, Poussard!
Den här tråden handlar enbart tyska viner och ingenting annat. :)

Sen undrar jag över en sak. Är jag tvungen i varje mening att upprepa ordet tyskt, tyskt, tyskt, så att alla här hänger med? ;) Det här handlar om tyska viner, så varför skulle jag plötsligt syfta till andra länders vin? ;)
P.S. Jag känner ingen lust att fortsätta med diskussionen om folk är så urbota dumma att de inte ens förstår vad vi pratar om.
 
Jag vet inte vad ska jag säga, men ni verkar ha svårt att fatta!
Den här tråden handlar om TYSKA viner. Blanda INTE in andra länder i diskussionen.

Jag repeterar min fråga:
”Jag kom tänka på en sak. Blev väldigt förbluffad av uppgiften jag råkade hitta i ett vinhäfte som jag fick, som säger att både årgången på tyska etiketter på vinflaskan samt även druvsorten verkar vara ”frivilliga” att ange. Hur i helsike är det möjligt?”

Vem som helst med något så när normal IQ borde fatta att i en tråd om tyska viner, handlar frågan om just tyska viner och ingenting annat. Hur svårt är det att fatta? ;)
OM sällkapet kan INTE förstå detta, så fortsätt att vandra i okunskapens land. :)
Tror inte du får speciellt många svar när du har den attityden och anspelar på folks IQ. Du känner varken mig eller Daniel och har inte en aning om vad vi har för IQ. Även fast tråden handlar om Tyska vinelagar bör den väl inte utesluta möjligheten att jämföra med andra distrikt?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag vet inte vad ska jag säga, men ni verkar ha svårt att fatta!
Den här tråden handlar om TYSKA viner. Blanda INTE in andra länder i diskussionen.

Jag repeterar min fråga:
”Jag kom tänka på en sak. Blev väldigt förbluffad av uppgiften jag råkade hitta i ett vinhäfte som jag fick, som säger att både årgången på tyska etiketter på vinflaskan samt även druvsorten verkar vara ”frivilliga” att ange. Hur i helsike är det möjligt?”

Vem som helst med något så när normal IQ borde fatta att i en tråd om tyska viner, handlar frågan om just tyska viner och ingenting annat. Hur svårt är det att fatta? ;)
OM sällskapet kan INTE förstå detta, så fortsätt att vandra i okunskapens land. :)

GUD vad du är högljudd.. VEM vill delta i dessa trådar? INTE jag i varje fall.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Tror inte du får speciellt många svar när du har den attityden och anspelar på folks IQ. Du känner varken mig eller Daniel och har inte en aning om vad vi har för IQ. Även fast tråden handlar om Tyska vinelagar bör den väl inte utesluta möjligheten att jämföra med andra distrikt?
Varför skulle vi jämföra med andra distrikt? Då får du göra ett eget inlägg i så fall.
 

Vingubben

Medlem
Mycket bra inlägg! :) Tack så mycket.
Gamla stockar kan betyda alltifrån cirka 25–35 år till över 100 år och det är ändå inte bara rankornas ålder som påverkar vinets kvalitet.
Och jag instämmer till fullo att Alsace har alldeles för många Grand Cru-lägen just nu. Konsumenten får inte alltid högsta kvalitet fast man kan föranleda att tro det. Det verkar vara mycket viktigt även i Alsace vem som är producent. Kanske ändå inte lika viktigt som i Bourgogne. (Vilket vinområde jag är inte alls så kunnig som flertalet här på forumet.)
Det verkar som att det ibland är OK att referera till icke tyska regler, men i bland inte?
 
Toppen