Tyska vinlagar för svåra eller ofullständiga

Diskussion i 'Vin' startad av Bastardo, 30 maj 2018.

1. Pontus

Pontus Medlem

Hur kan det vara en uppgradering menar du? Om kraven för BA är uppfyllda är det väl en nedgradering?

2. Bastardo

Bastardo Medlem

Ni får kalla det vad ni vill … :) Nästa ämne i samma tråd kommer bli feinherb. Var beredd!

3. thunberg

thunberg Flaskfantast Administratör

Det är inget vi kallar, det är fakta.

Gradin, Bastardo och Pontus gillar detta.
  4. Bastardo

Bastardo Medlem

I stand corrected. :)
    Vad sägs om alla dessa lack-vinerna?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Schloss_Johannisberg
    Vet man inte vad de alla betyder, så är det inte lätt att köpa deras viner … ;) Tack och lov finns det internet i dag där man kan leta fakta om allt sånt.

Gelblack Yellow Qualitätswein
    Rotlack Red Kabinett
    Grünlack Green Spätlese
    Silberlack Silver "Erstes Gewächs"
    Rosalack Pink Auslese
    Rosa-Goldlack Pink-gold Beerenauslese
    Goldlack Gold Trockenbeerenauslese
    Blaulack Blue Eiswein

Last edited: 3 juni 2018
  5. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

”the differentiation of the two wines is the predicate. The BA achieved higher Oechsle values when harvesting, which means that they are ranked higher in the predicate grade.”

Svarar de inte på frågan...? det är inte samma vin...? det är skillnad i restsötma dvs därför klassas det ena som Beerenauslese och det andra som Auslese. Har de samma restsötma, så har det ena vinet fel etikett (skillnaden består i restsötma och inte i kvalitet vad jag förstått).

Bastardo, Poussard, Tomas Lindblom och 1 annan gillar detta.
  6. Bastardo

Bastardo Medlem

Importören gav föjande svar: ”Det vinet vi har på Systembolaget, Berg Roseneck Riesling Beerenauslese 2011 har den socker och syra som vi skickat tidigare. Vinet tillverkades i en stor volym och därför har Kloster Eberbach inte klassificerat hela volymen som Beerenauslese. Så Sverige har haft tur att vi har fått köpa det vinet som klassats som Beerenauslese men betalat för Auslese.”
    (Siffrorna måste jag ha fått som SMS, för jag hittar inte dem nu.)
    Den här vintråden måste vara bland de segaste som jag har varit inblandat i och jag tror att vi kommer aldrig få veta hela sanningen bakom allting. Producenterna vill naturligtvis inte berätta om sånt som kan uppfattas som negativt av de. Men det är någonting som inte är så bra för oss vinkonsumenter oavsett vad de försöker säga.

7. Poussard

Poussard Medlem

Det verkar som de två uttalandena inte riktigt stämmer överens, så kanske är nån (importören?) felinformerad eller nån (importören? producenten?) felciterad.

8. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Eller så är svaret från producenten ett standardsvar på frågan om skillnaden mellan AL och BA?

Bastardo och Poussard gillar detta.
  9. Bastardo

Bastardo Medlem

Exakt, Poussard! Jag tror inte att det är någon större idé att fråga mer heller.
    Jag har kopierat exakt de svar som jag fick, vad mer kan jag göra? ;)
    Precis, vintomas! Det var min allra första tanke. :)

Poussard gillar detta.
  10. Bastardo

Bastardo Medlem

Jag kom tänka på en sak. Blev väldigt förbluffad av uppgiften jag råkade hitta i ett vinhäfte som jag fick, som säger att både årgången på tyska etiketter på vinflaskan samt även druvsorten verkar vara ”frivilliga” att ange. Hur i helsike är det möjligt?
    Alla fall jag skulle aldrig i livet köpa ett fint vin om det inte står druvan eller årgången. De här jävla reglerna måste vara de dummaste som finns! Åsikter på det? :)

11. Daniel A

Daniel A Medlem

Det är väl mer regel än undantag att inte skriva ut druva/druvor på viner från många distrikt i gamla världen. Jag köper dessa viner konstant...

Årgång vill jag gärna att det står på etiketten.

Mattias Schyberg, Poussard och Bastardo gillar detta.
  12. Bastardo

Bastardo Medlem

Rubriken lyder: Tyska vinlagar för svåra eller ofullständiga. INTE vilka viner som helst utanför Tyskland.
    Vad trodde du att vi pratar om i en tråd om tyska viner? ;)
    Alla som håller på med vin vet det här redan, men grejen handlar mer om att hur kan det vara frivilligt att sätta dit de här uppgifterna om de ändå är helt avgörande?

13. David Nilsson

David Nilsson Medlem

Tror poängen var att göra en liknelse med andra regioner. Dvs att det inte är konstigt att utelämna druva.

Du skrev ju själv ovan att du aldrig skulle köpa ett fint vin där druva/årgång inte står utskrivet. Varför är detta så konstigt? Betyder det att du aldrig skulle köpa ett vin från Rhone, Ribera del duero, Rioja eller liknande om det inte står vilken/vilka druvor som ingår? Eller är det bara i just Tyskland du tycker det är viktigt?

Pontus, Mattias Schyberg, Daniel A och 1 annan gillar detta.
  14. Bastardo

Bastardo Medlem

Jag vet inte vad ska jag säga, men ni verkar ha svårt att fatta!
    Den här tråden handlar om TYSKA viner. Blanda INTE in andra länder i diskussionen.

Jag repeterar min fråga:
    ”Jag kom tänka på en sak. Blev väldigt förbluffad av uppgiften jag råkade hitta i ett vinhäfte som jag fick, som säger att både årgången på tyska etiketter på vinflaskan samt även druvsorten verkar vara ”frivilliga” att ange. Hur i helsike är det möjligt?”

Vem som helst med något så när normal IQ borde fatta att i en tråd om tyska viner, handlar frågan om just tyska viner och ingenting annat. Hur svårt är det att fatta? ;)
    OM sällskapet kan INTE förstå detta, så fortsätt att vandra i okunskapens land. :)

Last edited: 3 juli 2019
  15. Poussard

Poussard Medlem

När du skrev följande ”Alla fall jag skulle aldrig i livet köpa ett fint vin om det inte står druvan”, ska det då tolkas som att du aldrig i livet skulle köpa ett tyskt fint vin om det inte står druvan men övriga världen är HELT irrelevant för diskussionen och bör helt utelämnas, trots att det finns andra viner utan druva, typ Cotes du Rhone?

Pontus, Mattias Schyberg, Bastardo och 1 annan gillar detta.
  16. Bastardo

Bastardo Medlem

Exakt, Poussard!
    Den här tråden handlar enbart tyska viner och ingenting annat. :)

Sen undrar jag över en sak. Är jag tvungen i varje mening att upprepa ordet tyskt, tyskt, tyskt, så att alla här hänger med? ;) Det här handlar om tyska viner, så varför skulle jag plötsligt syfta till andra länders vin? ;)
    P.S. Jag känner ingen lust att fortsätta med diskussionen om folk är så urbota dumma att de inte ens förstår vad vi pratar om.

17. David Nilsson

David Nilsson Medlem

Tror inte du får speciellt många svar när du har den attityden och anspelar på folks IQ. Du känner varken mig eller Daniel och har inte en aning om vad vi har för IQ. Även fast tråden handlar om Tyska vinelagar bör den väl inte utesluta möjligheten att jämföra med andra distrikt?

18. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

GUD vad du är högljudd.. VEM vill delta i dessa trådar? INTE jag i varje fall.

Emanuel, Magnus L, vintomas och 1 annan gillar detta.
  19. Bastardo

Bastardo Medlem

Varför skulle vi jämföra med andra distrikt? Då får du göra ett eget inlägg i så fall.

20. Vingubben

Vingubben Medlem

Det verkar som att det ibland är OK att referera till icke tyska regler, men i bland inte?

matage, thunberg, Daniel A och 6 andra gillar detta.

Dela sidan