Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

Vår förste Master of Wine har fått ett toppjobb på Systembolaget och avvecklar sitt konsultbolag omedelbart.


Efter tretton år på Vin & Sprit blev Ulf Sjödin egen företagare i slutet av 2008. Men redan nu är det slut på denna era. När Systembolaget lockade med en ny tjänst som gruppchef för kategoricheferna var inte Ulf Sjödin sen att nappa.

Redan i mitten av augusti träder han in genom portarna på Kungsträdgårdsgatan i Stockholm. Hans uppgift blir då att skapa en ny organisation som chef över Systembolagets tre kategorichefer – vin, sprit, öl och fine wine. Det senare, fine wine-jobbet, innehades tills nyligen av Jonas Röjerman som i dagarna börjat sitt nya jobb som produktkvalitetsansvarig.

– Det här ska bli jättespännande, visst är det kul att driva eget företag eftersom man får göra så många olika saker, men jag har hela tiden saknat den stora organisationen, säger Ulf Sjödin till WOW News.

Ulf Sjödin kommer att sakna en del från sin konsultverksamhet där han både skrivit, utbildat och jobbat med kvalitetsfrågor och marknadsanalys.

– Nu kan man säga att marknadsanalysen blir ett heltidsjobb, det ska bli roligt att få möjlighet att påverka Systembolagets strategier inför framtiden, förklarar Ulf Sjödin.

Vad ser du fram emot mest?

– Ja, det är nog att få engagera mig i sortimentstyrnings-modellen, den har jag ju haft många tankar kring. Det är ju lätt att stå utanför och tycka saker, men nu får jag ju möjlighet att påverka på riktigt.

Själva tjänsten är underställd inköpschefen Sara Norell och tillträds den 16 augusti.
 

CH

Medlem
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

Grattis Ulf!

Vi hoppas att du tar med dig en hel del av frågorna som diskuterats här när du ska styra upp det nya sortimentet.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

CH skrev:
Grattis Ulf!

Vi hoppas att du tar med dig en hel del av frågorna som diskuterats här när du ska styra upp det nya sortimentet.

Eller avveckla monopolet!
 
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

Grattis Ulf

Tror monopolet bäst diskuteras i politiska kretsar. Hoppas du kan hjälpa till med sortimentet och att öka förståelsen för dryckeskultur i Sverige. Från vad som ger mest alkohol/krona till att vi börjar uppskatta det vi dricker.

Kanske dags att ändra Systemsbolagets strategi från att få folk att dricka mindre till att dricka bättre. Den förändrngen ser jag fram emot, bredare sortiment och mindre bulkviner

Lycka till
 

kayaker

Cyklist
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

shorepower skrev:
Grattis Ulf

Tror monopolet bäst diskuteras i politiska kretsar. Hoppas du kan hjälpa till med sortimentet och att öka förståelsen för dryckeskultur i Sverige. Från vad som ger mest alkohol/krona till att vi börjar uppskatta det vi dricker.

Kanske dags att ändra Systemsbolagets strategi från att få folk att dricka mindre till att dricka bättre. Den förändrngen ser jag fram emot, bredare sortiment och mindre bulkviner

Lycka till
Instämmer till fullo! En så'n utveckling vore fantastiskt bra.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

Förstås ett klipp för SB - ska nån få fason på deras utbud så är det väl Ulf.

Samtidigt har han nu som part i nomenklaturan sagt upp sin yttrandefrihet, här på forumet lär han inte längre kunna debattera...
 

Keen

slan
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

Stort grattis!



Nu har infiltrationen börjat! Fattas bara att vi får in en medlem som politiker i riksdagen så ska vi nog kunna få bukt med det här jävla alkoholmonopolet! Vem anmäler sig?
Jag har några för många skelett i garderoben för att lyckas bra ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

shorepower skrev:
Grattis Ulf

Tror monopolet bäst diskuteras i politiska kretsar. Hoppas du kan hjälpa till med sortimentet och att öka förståelsen för dryckeskultur i Sverige. Från vad som ger mest alkohol/krona till att vi börjar uppskatta det vi dricker.

Kanske dags att ändra Systemsbolagets strategi från att få folk att dricka mindre till att dricka bättre. Den förändrngen ser jag fram emot, bredare sortiment och mindre bulkviner

Lycka till

Diskussionen bör föras öppet i alla samhällslager. Det är en nödvändighet för att en politisk diskussion ska kunna komma till stånd. Hur ska de folkvalda kunna utföra folkets önskan om folket håller sin käft och väntar på att de folkvalda börjar diskutera det bland sig själva? ;)
 
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

Jimmy Forsman skrev:
Diskussionen bör föras öppet i alla samhällslager. Det är en nödvändighet för att en politisk diskussion ska kunna komma till stånd. Hur ska de folkvalda kunna utföra folkets önskan om folket håller sin käft och väntar på att de folkvalda börjar diskutera det bland sig själva? ;)

Jimmy Forsman skrev:
Japp, skriver fel ibland.
Vad jag menade är att för att en förändringen ska ske måste ett politiskt beslut tas så håller med dig där. Själv kan man ju börja med att stryka monopolvänliga politker från valsedeln

Tror dock det är extremt svårt att verka för ett monopols upphörande som en ledande chef i detsamma. Man kan ju diskutera om man tar ställning för monopolet genom att börja jobba där, men personligen så tycker jag det är lite tveksamt. Vet inte Ulfs tidigare ställning i frågan men man kan ju googla lite.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

shorepower skrev:
Vad jag menade är att för att en förändringen ska ske måste ett politiskt beslut tas så håller med dig där. Själv kan man ju börja med att stryka monopolvänliga politker från valsedeln

Tror dock det är extremt svårt att verka för ett monopols upphörande som en ledande chef i detsamma. Man kan ju diskutera om man tar ställning för monopolet genom att börja jobba där, men personligen så tycker jag det är lite tveksamt. Vet inte Ulfs tidigare ställning i frågan men man kan ju googla lite.

Klart det är svårt att verka för en avreglering av det företag som man är anställd på (om man inte är anställd för att just arbeta fram en strategi för hur företaget ska kunna verka på en öppen marknad, och det är ju inte vår gode Ulf enligt den tillgängliga informationen), det verkar ju lite kontraproduktivt. Och man får väl anta att om man får anställning som hög medarbetare på monopolet så bör de göra en koll att man delar företagets värderingar och står bakom monopolsituationen. Den är ju liksom grundpelaren för företagets existens likaväl som dess syfte.

Tråkigt bara, jag tycker att Ulf verkar vara en vettig person. ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

shorepower skrev:
Kanske dags att ändra Systemsbolagets strategi från att få folk att dricka mindre till att dricka bättre. Den förändrngen ser jag fram emot, bredare sortiment och mindre bulkviner

Lycka till

Jag håller med tillfullo. Kvalitet före kvantitet var väl tidigare bolagets ledord men de verkar ha ändrat det nu. De insåg väl att det inte var hållbart eller möjligt längre för dem att leva upp till det. Nu verkar affärsidén istället vara: "Att med ansvar och bästa service sälja alkoholdrycker och ge kunskap om alkohol och hälsa."

Det här är vad jag kallar kunskap!

Skönt att de skriver "blindprovning" så man underförstått ska veta att det är ett falskt/ironiskt påstående. ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

Keen skrev:
Stort grattis!

Nu har infiltrationen börjat! Fattas bara att vi får in en medlem som politiker i riksdagen så ska vi nog kunna få bukt med det här jävla alkoholmonopolet! Vem anmäler sig?
Jag har några för många skelett i garderoben för att lyckas bra ;D

Keen, har du inte pyntat TV-licensen??

Grattis Ulf, hoppas du trots allt kan tänka dig att skriva här då och då trots allt.
Hälsa Andris från mig :)
(och Shorepower)
 

Keen

slan
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

Bubblaren skrev:
Keen, har du inte pyntat TV-licensen??

Grattis Ulf, hoppas du trots allt kan tänka dig att skriva här då och då trots allt.
Hälsa Andris från mig :)
(och Shorepower)


Jo, den pröjsar jag tyvärr som en god liten medborgare :(
 

Ulf S

Medlem
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

Hej på er!

Jag har inte varit inne här på en vecka eftersom vädret varit lite för bra för internet, men jag vill tacka för alla uppmuntrande ord. Självklart tar jag med mig allt jag läser här till mitt nya jobb. Det är ju i allmänhet kritikerna snarare än anhängarna som hjälper till att utveckla en verksamhet.

Nu går jag ut i solen igen
 

Hans A-g

Medlem
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

Intressant att se vilka som INTE skriver på det här folkliga forumet.

Skriver gör vi som inte har nån prestige att bevaka - och de (typ Ulf S och Andreas L) som är så stora att de inte BEHÖVER tänka på prestigen.

Kvar blir kaffegräddan, de "inbillade stora", desperat vårdande sin prestige, därför aldrig yttrande sig i media under sin nivå.
 
Toppen