Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Utmaningar om temperatur i vinkällare

Hej!
Jag har börjat samla på vin, jag har en källare i huset som håller graderna 13,9 på vintern.. Just nu mitt i högsommaren är det dock 18-19 grader.
Luftfuktigheten håller jag ungefär på 60% då. jag inte vill ha mögelbildningar i huset.

Finns mycket folk som skriver 12-14 är optimalt och får absolut inte gå högre, andra tycker det kan vara upp emot 17 grader på sommaren.. även 18.

Min fråga är, vilka fördomar stämmer?
Har ni erfarenhet att lagra vin i icke optimala förhållanden?
Bör jag helt tänka om när det gäller att lagra vin 10+ år?

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej!
Jag har börjat samla på vin, jag har en källare i huset som håller graderna 13,9 på vintern.. Just nu mitt i högsommaren är det dock 18-19 grader.
Luftfuktigheten håller jag ungefär på 60% då. jag inte vill ha mögelbildningar i huset.

Finns mycket folk som skriver 12-14 är optimalt och får absolut inte gå högre, andra tycker det kan vara upp emot 17 grader på sommaren.. även 18.

Välkommen in i värmen även om de flesta här vill ha 12 °.😀

Jag hade inte varit orolig alls, låter som utmärkt förvaring.

Jag vet flera medlemmar som lagrat vin sedan 80-talet i oreglerade källare.

Det enda jag själv undviker är direkt solljus/strålningsvärme och extremt höga rumstemperaturer (25-30 °) under längre tid.

Mitt tips är att lägga pengarna på vin men det finns skilda åsikter på forumet som du bland annat kan läsa om här.

epeb

Medlem
Har en källare med liknande förhållande, dock kan min vintertemp gå ner mot ensiffrigt enstaka vintrar. På sommaren ungefär 17-19 grader max.
Har lagrat vin så i 12 års tid. Det fungerar ypperligt även på långtidslagrat, upplever ingen negativ påverkan med mina viner.
Så fortsätt du och lagra på. Vin är inte så delikat och känsligt som en del har för sig.

Jag rullar runt på ca. 430 flaskor, försöker hålla jämna steg med åtgång och inköp.
Svårt emellanåt när fyndköps djävulen tittar fram och vill ha mer än vad det är utrymme till.

oscro

Medlem
Jag hade varit nöjd med de förhållandena. Själv har jag en jordkällare som jag inte vet hur jag ska ställa mig till. Från ca 16 grader på sommaren ner till 4 grader på vintern. Hög luftfuktighet (~95%) vilket jag har förstått kan skada etiketten men inte vinet(?).

Temperaturen svänger inte så fort men att det blir så kallt, kan det påverka vinet negativt eller att korken torkar och släpper in luft?

Pontus

Medlem
Hej!

Det är inte helt enkelt att ge ett säkert svar skulle jag säga. Det beror på vad du lagrar och hur länge. Vissa viner är mer känsliga än andra och 10+ år är ett ganska stort spann 😀. Med detta sagt låter dina förhållanden helt ok.

Jag hade för något år sen nöjet att testa två flaskor Penfokds Grange, båda från 1989 och från samma låda initialt. En perfekt lagrad och en lagrad ungefär som i dina förhållanden. Den sämre lagrade hade passerat toppen och den bättre lagrade hade en bit kvar till toppen var det samlade intrycket. Den bättre lagrade var klart bättre, men det är ju fullt möjöigt att den sämre lagrade var den bättre för 10 år sen...

Johpe

Medlem
Det finns också en skola av experter som hävdar att temperaturen i vinkällaren ska fluktuera naturligt med säsongerna precis som du beskriver att din gör (likaväl som det finns de som hävdar att temperaturen ska vara konstant).

Trådskapare
H

Hotellazur

Medlem
Det finns också en skola av experter som hävdar att temperaturen i vinkällaren ska fluktuera naturligt med säsongerna precis som du beskriver att din gör (likaväl som det finns de som hävdar att temperaturen ska vara konstant).
intressant, det låter ju logiskt.

Trådskapare
H

Hotellazur

Medlem
Det är inte helt enkelt att ge ett säkert svar skulle jag säga. Det beror på vad du lagrar och hur länge. Vissa viner är mer känsliga än andra och 10+ år är ett ganska stort spann 😀. Med detta sagt låter dina förhållanden helt ok.

Jag hade för något år sen nöjet att testa två flaskor Penfokds Grange, båda från 1989 och från samma låda initialt. En perfekt lagrad och en lagrad ungefär som i dina förhållanden. Den sämre lagrade hade passerat toppen och den bättre lagrade hade en bit kvar till toppen var det samlade intrycket. Den bättre lagrade var klart bättre, men det är ju fullt möjöigt att den sämre lagrade var den bättre för 10 år sen...

Kan tänka mig det, har köpt fler av samma. kommer nog ha som spann att lagra en 5-8 år, den andra får vi se när jag öppnat den första, var den står.

Toppen