Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Utredning om e-handel och hemleverans av alkoholdrycker

chambertin

Medlem
Är det inte tjänstefel av utredarna att ha med en så lång utläggning om marknadsföringskostnader, reklam etc utan att redovisa hur mycket av dessa som verkligen kommer från nätvinhandlarna. Det måste ju vara en försvinnande liten del. Det kan ju vem som helst konstatera när man öppnar första bästa dagstidning eller webbsida.
Håller med dig helt där.
Tror att SBs modell för att kvalificera sig för fasta sortimentet är den klart dominerande anledningen till ökningen av alkoholrelaterad reklam.
 
Trådskapare
A
Systembolaget har kommenterat utredningen.

Fler kommersiella aktörer gjorde att regeringen tillsatte en utredning i syfte att strama upp alkohollagen.
Om det var Regeringen eller Systembolaget som tillsatte utredningen tvistar de lärde om. Den annonserades iallafall av Systembolaget innan Regeringen ens fattat beslutet

– Systembolaget välkomnar utredarens förslag, som tydliggör att bara Systembolaget får sälja alkohol direkt till konsumenter i Sverige. Nu är det viktigt att förslagen omsätts till en ny lag snarast efter höstens riksdagsval, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.

Varför ens vänta på riksdagens beslut Magdalena? :)
 

Peder

Medlem
Underbart som alltid av @vintomas med en lång analys av utredningen.

Kan för övrigt bara konstatera att det är väldigt lite utredning och istället förslag på hur man skall ändra lagen för att göra det jävligare att komma över alternativa viner som inte säljs på Systembolaget. En mycket ful utredning för övrigt som försöker svartmåla nätvinhandeln att den skulle vara skyldig till att över en miljard kronor läggs årligen på alkoholreklam i Sverige när det egentligen är för produkter som säljs genom Systembolaget.

Ser fram emot om @Anders Landström får tag på någon om den informationen som på sidan 22 kommer från Systembolaget eftersom utredningen verkar vara mycket dålig på källhänvisning.

Jag hoppas för övrigt att Jörgen Hettne sover gott på nätterna över att vara totalt köpt av Maria Larsson och att han gjort ett ganska bristfälligt arbete för att hålla sig god med sin arbetsgivare, men han är ju inte ensam om att vara köpt.

För övrigt känner jag att det är skönt att jag inte behöver bry mig så mycket om Maria Larsson (KD) och regeringens utredning eftersom jag redan väntar på rättegång för min del, men det blev samtidigt fart på en del andra nätvinhandlare som varit ganska passiva när jag hade farbror blå på besök. ;)

PS. Kommer Maria Larsson få anställning på Systembolaget efter valet i september eftersom hon redan nu arbetar för dem?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Systembolaget har kommenterat utredningen.
– Systembolaget välkomnar utredarens förslag, som tydliggör att bara Systembolaget får sälja alkohol direkt till konsumenter i Sverige. Nu är det viktigt att förslagen omsätts till en ny lag snarast efter höstens riksdagsval, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.
Varför ens vänta på riksdagens beslut Magdalena? :)
Absolut, varför följa lagstifningsprocessen och beredningstvånget kring ny lagstiftning? Varför slösa tid på att vänta på remissvar från berörda, varför hålla på och krångla med en lagrådsremiss (vad kan besvärliga domare från HD och HFD ha att tillföra, när vi redan vet att rättsväsendet inte ger några tecken på att åtgärda nätvinhandeln) och varför slösa tid på behandling i ett riksdagsutskott? Jag menar, vi vet ju att alla politiska partier redan tycker som IOGT-NTO och Systembolaget, så vad finns det att diskutera? Grundlagar, demokrati, rättsstat och annat tjafs - det är väl inget som ska få stå i vägen för att skydda Systembolaget? Klubba lagen första dagen riksdagen samlas efter valet utan att ens någon proposition är skriven, för tusan! Och varför i hela fridens namn skulle man bry sig om den obligatoriska tremånaders frysningsperioden enligt EU:s anmälningsdirektiv? Andra länder har ju inte en lika upplyst alkoholpolitik som Sverige, så varför bry sig om vad de tycker när Sverige vill förbjuda verksamheter som drivs av utländska säljare och transportörer? Har de några åsikter är de ändå garanterat köpta av alkoholindustrin, som till skillnad från nykterhetsindustrin självklart inte ska få uttala sig!
Suck - det låter verkligen som att en företrädare för Sovjetbolaget uttalar sig! Fascinerande att någon som har ungefär dubbelt så hög lön som statsministern, och jobbar i ett extremt politiserat statligt bolag, inte ens klarar av att hålla sig orienterad om hur lagstiftningsprocessen ser ut i stora drag. (Alternativt att den som de facto skrivit pressmeddelandet inte klarar av detta.) Inte ens utredningen själv tror att förslagen kan träda i kraft före 1 april 2015, och jag bedömer det som helt orealistiskt med tanke på den obligatoriska frysningsperioden.
 
Underskatta inte problemet:
Gjorde en undersökning bland stans A-lagare och fann inte oväntat att SAMTLIGA beställde sina pavor från Winefinder, med direktleverans till parkbänken där de samlades. Främst drack de bordeaux och barolo, nån enstaka gång bourgogne (senast l'Enfant Jésus, vertikal!).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Förresten, en läsvärd artikel om IOGT-NTOs lobbyingarbete mot utredningen. Inget i sig som förvånar, men det är ju alltid intressant att se hur de jobbar och att de är så öppna med vilka kontakter de tagit.
http://www.dagensopinion.se/iogt-nto-lobbyvinnare-om-alkoholhaltig-näthandel
När kommer du och hälsar på, så att vi i lugn och ro (tillsammans med @Anders Landström) kan smida goda planer kring att skapa en något mer vetenskapsbaserad motvikt till SB, Sv Et-OH politik och verkligheten än vad IOGT gör idag?

Anders?
Samordning?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Den avslutande meningen är häpnadsväckande.
Jag tror dessvärre att Kristdemokraterna har haft svårt att få gehör för partiets inställning i regeringen.
Såvida inte KD i själva verket har velat driva en annan, ännu mer "restriktiv" och förbudsinriktad linje än Alliansen i övrigt, och tror att det bara är att strunta i EU-domstolen... Eller också så handlar det om alkoholskatterna, att de höjdes först 2014 snarare än 2011, och att de inte höjdes ännu mer.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När kommer du och hälsar på, så att vi i lugn och ro (tillsammans med @Anders Landström) kan smida goda planer kring att skapa en något mer vetenskapsbaserad motvikt till SB, Sv Et-OH politik och verkligheten än vad IOGT gör idag?

Anders?
Samordning?
Det är ju så långt till Japan... och så finns det ingen billig Krug som lockar på Arlanda längre.
Eller är du i Umeå, så det bara är hälften så långt? ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är ju så långt till Japan... och så finns det ingen billig Krug som lockar på Arlanda längre.
Eller är du i Umeå, så det bara är hälften så långt? ;)
Det finns absolut saker som lockar i Tokyo, det törs jag lova :cool:
Å andra sidan lär jag smyga förbi Stockholm en helg i sept.
 

Liselott

Medlem
Vad tycker kloka män som @vintomas och @Anders Landström om Winefinders utspel idag om att man skall kunna hämta ut sin vinleverans hos Citygross oavsett dessutom om man beställt matkasse eller inte? Går ju verkligen stick i stäv med förslagen i utredningen. Går dom all in eller bara passar på så länge det är "tillåtet" tro? (I vilket fall - HEJA!)
 
Trådskapare
A
Vad tycker kloka män som @vintomas och @Anders Landström om Winefinders utspel idag om att man skall kunna hämta ut sin vinleverans hos Citygross oavsett dessutom om man beställt matkasse eller inte? Går ju verkligen stick i stäv med förslagen i utredningen. Går dom all in eller bara passar på så länge det är "tillåtet" tro? (I vilket fall - HEJA!)

Har missat det, Finns det en länk?
 
Trådskapare
A
Ser fram emot om @Anders Landström får tag på någon om den informationen som på sidan 22 kommer från Systembolaget eftersom utredningen verkar vara mycket dålig på källhänvisning.

Har nu väntat två veckor på svar från Riksarkivet. Hela utredningen är nämligen redan arkiverad. Kommer begära ut hela utredningsmaterialet nu för att få all kommunikation etc.
 
Trådskapare
A
Winefinders fb. Står även på Citygross hemsida

Länken direkt till inlägget på Winefinders FB-sida.

Jag har varit förvånad sedan WineFinder annonserade sitt samarbete med Citygross. En väldigt konfrontatorisk hållning som gjorde att Systembolaget fick politikerna med sig. Effekten blev att processen med en ny utredning och eventuella lagförslag sattes på plats. Troligen resonerar man att monopolet nu kan fällas men effekten kan bli att vi får skärpta regler under en längre period.

Personligen är jag tveksam till agerandet men jag har inte hela den juridiska överblicken. Klart är iallafall att konflikten kommer bli väldigt tydlig. Kan bli så att de mindre distanshandlarna får stryka på foten om reglerna skärps. De har med stor säkerhet inte samma överlevnadskapacitet som WineFinder.
 

Liselott

Medlem
Är det inte tjänstefel av utredarna att ha med en så lång utläggning om marknadsföringskostnader, reklam etc utan att redovisa hur mycket av dessa som verkligen kommer från nätvinhandlarna. Det måste ju vara en försvinnande liten del. Det kan ju vem som helst konstatera när man öppnar första bästa dagstidning eller webbsida.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad tycker kloka män som @vintomas och @Anders Landström om Winefinders utspel idag om att man skall kunna hämta ut sin vinleverans hos Citygross oavsett dessutom om man beställt matkasse eller inte? Går ju verkligen stick i stäv med förslagen i utredningen. Går dom all in eller bara passar på så länge det är "tillåtet" tro? (I vilket fall - HEJA!)
Tja, man kan ju ha flera olika funderingar:
- Det här var kanske på gång ändå, och det är mest en slump att det presenterades så kort tid efter utredningen?
- Utredningen vill ju mycket tydligt förbjuda deras samarbete, oavsett vilka former det tar. I så fall lika bra att köra på så länge det är lagligt. Ju större kundbas, desto större chans att det politiska beslutet blir kontroversiellt att ta när ett eventuellt lagstiftningsförslag ligger i riksdagen.

Mitt tydliga intryck är att Winefinder kör med inställningen "all publicitet är god publicitet". Sedan ska man inte glömma att både Winefinder och City-Gross är skånska företag, d.v.s. de finns i den förmodligen mest "alkoholliberala" landsändan, där man i många avseenden identifierar sig med kontinenten och det friare landet på andra sidan Sundet. Dessutom kan man nog ibland plocka popularitetspoäng på att vara lite tvärtom mot åsikterna i Stockholm. Så det är finns nog lite av att "visa fingret" åt byråkratmaffian och proffstyckarna i huvudstaden.

Men det är ju trevligt om detta signalerar att Winefinder tänker "köra på" för att få en rättslig prövning av den eventuella nya lagstiftningen. Jag är rätt säker på att Sveriges alkoholpolitiska maffia i grund och botten är riktigt skraja för prövningar i EU-domstolen.
 

Liselott

Medlem
Tja, man kan ju ha flera olika funderingar:
- Det här var kanske på gång ändå, och det är mest en slump att det presenterades så kort tid efter utredningen?
- Utredningen vill ju mycket tydligt förbjuda deras samarbete, oavsett vilka former det tar. I så fall lika bra att köra på så länge det är lagligt. Ju större kundbas, desto större chans att det politiska beslutet blir kontroversiellt att ta när ett eventuellt lagstiftningsförslag ligger i riksdagen.

Mitt tydliga intryck är att Winefinder kör med inställningen "all publicitet är god publicitet". Sedan ska man inte glömma att både Winefinder och City-Gross är skånska företag, d.v.s. de finns i den förmodligen mest "alkoholliberala" landsändan, där man i många avseenden identifierar sig med kontinenten och det friare landet på andra sidan Sundet. Dessutom kan man nog ibland plocka popularitetspoäng på att vara lite tvärtom mot åsikterna i Stockholm. Så det är finns nog lite av att "visa fingret" åt byråkratmaffian och proffstyckarna i huvudstaden.

Men det är ju trevligt om detta signalerar att Winefinder tänker "köra på" för att få en rättslig prövning av den eventuella nya lagstiftningen. Jag är rätt säker på att Sveriges alkoholpolitiska maffia i grund och botten är riktigt skraja för prövningar i EU-domstolen.
 
Toppen