Vackraste svenska kustregioner...

Diskussion i 'Resor' startad av Darth Angelus, 29 september 2014.

?

Vilka svenska kustregioner tilltalar dig lite extra?

1. Bohuslän - Västergötland (i Göteborg)

28,0%
  2. Halland

4,0%
  3. Skåne (Österlen)

20,0%
  4. Blekinge

12,0%
  5. Småland - Östergötland - Öland

0 röst(er)
    0,0%
  6. Södermanland - Uppland (Stockholm)

44,0%
  7. Gästrikland - Hälsingland - Medelpad

0 röst(er)
    0,0%
  8. Ångermanland (Höga Kusten)

16,0%
  9. Västerbotten

8,0%
  10. Norrbotten

4,0%
  11. Gotland

8,0%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Jag är ganska förtjust i kust och hav. Öppenhet, frihet och skönhet ger just havsområden något extra. Jag vill därför se var forumets medlemmar tycker de finaste platserna längs Sveriges kust finns.

Jag har valt att fokusera på Sveriges fastland. Gotland ligger nästan lika nära Baltikum som Sverige, och är därför inte med som svensk kust.
    Jag har gått på landskapen, men har ibland fått gruppera ihop dem. Sedan finns Västergötland, som förvisso har kust, men väldigt lite, i Göteborg, och står därför som just Göteborg bland svarsalternativen. Göteborgs skärgård, kan jag nog säga, är mer likt Bohuslän än Halland, så det har grupperats ihop med den förstnämnda.
    Eftersom man kan gilla flera ställen ganska likvärdigt, så har jag lagt in tillstånd att rösta på upp till tre alternativ.
    Kända svenska kustområden som Höga Kusten och Österlen finns inom parantes efter sitt landskap, för att göra det lättare att hitta.

Alternativen börjar västerifrån, och går sedan motsols runt Sverige.

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

För mig är det två kustdistrikt som sticker ut, Bohuslän och Stockholms skärgård. Sedan finns det områden som St Anna naturligtvis men de är en del av en kust som i övrigt är rätt enformig (nu blir jag väl kölhalad men är ju inte så PK direkt .-) )

Sörplarn och chambertin gillar detta.
  3. chambertin

chambertin Medlem

Bohuslän + Sthlm skärgård var väl ganska PK ? :)

Sörplarn och Anders Landström gillar detta.
  4. Anders Landström

Touché

chambertin gillar detta.
  5. Segol

Segol Medlem

Gotland är Sverige, annars kan man lika gärna bortse från diverse skärgårdar då de inte heller är fastland.

Jag är uppvuxen på Gotland och inte objektiv :)

6. Segol

Segol Medlem

Bohuslän är väl dessutom mer norskt än svenskt numera ;)

7. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Göteborg och Stockholm. Bäst koll på dessa visserligen...

8. Sörplarn

Sörplarn Medlem

Vin sammanhang får jag väl säga Skåne/Malmö pga Öresundsbron till kontinenten.

Mattias Schyberg gillar detta.
  9. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

:);)
    Får skylla på att det inte går att lägga in fler alternativ än 10, fast jag kunde kanske å andra sidan ha slagit ihop något annat. Hade Gotland varit med så hade nog Öland fått vara med också, vilket hade lett till två extra sammanslagningar, vilket jag inte önskade.
    Därmed valde jag att fokusera på landskap som faktiskt hade kust på fastlandet.

10. Anders Landström

Har ökat maximalt antal alternativ till 15. Visste inte att det gick men nu har jag lärt mig lite mer om vår plattform. @Darth Angelus om du så önskar kan du nu ändra och nu addera fler alternativ. De som redan röstat kan också ändra sina röster om de önskar.

Last edited: 29 september 2014
    Segol gillar detta.
  11. Segol

Segol Medlem

Öland kan du gott bunta ihop med Småland/Östergötland, en riktig ö kör man inte bil till ;)
    Dessutom är Öland en del av Kalmar län

12. Vino fino

Vino fino Medlem

Sthlms skärgård är ju ganska varierande. Lite grovt att kalla den för Södermanland - Uppland. Stor skillnad på t.ex. Trosa skärgård och Ålands hav

13. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Yup, ok, sure. Förstår dig. Men som sagt, när jag skapade omröstningen fanns bara tio alternativ, och då var jag tvungen att göra val.

Hur skulle du delat upp Södermanland, Uppland och Stockholms skärgård?

14. Vino fino

Vino fino Medlem

Alla generaliseringar blir avvägningar. Vill inte vara petig.

Men en rimlig uppdelning kunde väl vara Sjöfartsverkets kategorier för svenska vatten. Stämmer ganska bra med hur jag uppfattar dem också, som separata geografiska delar med egen identitet. Om man kommer med båt dvs...

Screen Shot 2014-09-29 at 14.47.29.png

15. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Jag kommer inte på hur jag ändrar alternativen nu, ifall det alls går.

Skulle någon moderator eller admin med kännedom om Stockholms skärgård kunna splittra upp "Södermanland - Uppland (Stockholm)"-alternativet, lägga till Gotland, och koppla ihop Öland med Småland?

16. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Har egentligen bara koll på kusterna i sydvästra sverige så kan rimligtvis svara ärligt på frågan.

17. Anders Landström

Då får vi nollställa omröstningen då reda röster lagts till. Kan addera Gotland och koppla ihop men om jag splittrar blir det fel

Darth Angelus gillar detta.
  18. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Ok, gott, visst.

19. Anders Landström

La till Gotland och adderade Öland till Småland. Det påverkar inte röstning så enkelt att göra. Tack förresten för att du fick mig att titta på hur man kan ha mer än 10 alternativ. Blev 15 nu.

Darth Angelus gillar detta.
  20. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Om du kan splittra Stockholms-alternativet på ett rimligt sätt vore det också bra. Tack!

Dela sidan