Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad blir trendigt 2017!

chambertin

Medlem
Så här mot slutet av 2017 så får man kanske försöka se vad som blev "trendigt" inom finewines eller kanske rättare sagt vilka trender från -15 ,-16 och längre tillbaks som fortsatte under -17. Inte helt lätt att se trender i Sverige då vi i och med monopolet knappast ligger i framkant vad gäller djup och bredd inom finewinesområdet. Med weblanseringarna och de ökande antalet (?) tillfälliga lanseringarna så kan man ju kanske där ana vad som efterfrågas och säljs snabbt. Sedan tror jag inte att tidshorizonten är så kort som kalenderår vg viner utan man kan snarare tala om trender under längre perioder. Några sådana som jag tycker har varit tydliga ett tag är dessa:
  • Piemonte (framför allt Barolo och Barbaresco) ökar i pris och efterfrågan och ser ut att gå i Bourgognes riktning (snarare än Bdx)
  • Fin-Bojo verkar vara här för att stanna och har hittat en allt bredare publik bland finewines-köparna
  • Intresset för Jura ökar men små volymer och hög efterfrågan på viner från vissa odlare.
  • Rosé-champagne och bättre stilla rosé ökar och vintypen dricks inte bara mellan Juni-Augusti
  • Großes Gewächs Riesling har etablerat sig på en allt högre prisnivå och efterfrågan verkar vara stabil och ökande
  • Intresset för högkvalitets-Pinot Noir ökar och allt fler regioner och länder verkar kunna leverera bra viner men tyvärr är kvantiteterna ofta för små
  • Champagnedrickandet ökar fortfarande och i högre takt än vindrickandet i allmänhet
  • Prisutvecklingen i Bourgogne ser inga tecken på att mattas av
  • Romansen som startade för några år sedan med traddo-Rioja verkar vara här för att stanna
  • Naturviner verkar vara här för att stanna men allt fler sticker inte ut lika mkt som för några år sedan

Sedan finns det ju negativa trender också men ser inga stora svängningar där.
  • Söta viner av alla de slag verkar sälja dåligt
  • Sherry för en tynande tillvaro
  • Portugal är "ute" liksom södra Rhône och det mesta från Alsace

Några vintyper undrar jag lite över och huruvida dom fallit i popularitet de senaste åren eller ej. Kanske är det bara jag som inte träffar på tillräckligt av dessa viner/regioner/druvor på vinlistorna eller missar artiklar om dom i vinpress. Jag tänker då bl.a på Grüner Veltliner, Ribera del Duero, Priorat för att nämna några.
 
Några vintyper undrar jag lite över och huruvida dom fallit i popularitet de senaste åren eller ej. Kanske är det bara jag som inte träffar på tillräckligt av dessa viner/regioner/druvor på vinlistorna eller missar artiklar om dom i vinpress. Jag tänker då bl.a på Grüner Veltliner, Ribera del Duero, Priorat för att nämna några.
Rent allmänt tycker jag nog att spanien i allmänhet känns stabil, eller snarare på lätt frammarsch total, tycker nog även att min exponering mot gv ökar. Kan vara så att det säger mer om mitt intresse iofs
 

Wintermute

Medlem
Resultatet av lite Googling. Helt ovetenskapligt. Grafen visar andelen av träffarna. Summan av den fem kurvorna blir alltså 100%.
"brut nature" och "extra brut" ökar båda monotont, med fördubblingstider på 10 respektive 6 år. Siffrorna för "Champagne brut" har "extra brut" och "brut nature" borttaget.

Trenderna tycks (med få datapunkter och lite allmänt slarv) vara att "brut nature" och "extra brut" får ökande uppmärksamhet.
Messen ist Wissen! :D

CH trend.jpg
 

chambertin

Medlem
Södra Rhône ute? Man kan ju knappt ta ett steg utan att snubbla över Gigondas och Vacqueyras?
Jag jämför ganska mkt med hajpen som var runt -07 och viss mån -10 från C9dP för några år sedan. Vinbloggarna svämmade då över av hyllningar och skriverier om dessa viner för att sedan fullständigt stendö några år senare. Kan kanske se ett ökande intresse för apellationerna runt omkring C9dP som du nämner och framför allt med årgång 2015 men annars kan jag inte se att södar Rhône har varit speciellt trendigt de senaste åren.
Gör inte anspråk på att vara vetenskaplig på ngt sätt men känns som om norra Rhône är mer på uppåtgående och södra på nedåtgående. Drivet förmodligen av att "big och bold-vinerna" med +15% ABV är ute och södra Rhône med mkt Grenache associeras ganska starkt med den vintypen. Slankt och friskt är ju inte precis det man tänker på när södra Rhônes röda kommer på tal.
 

Göran

Medlem
En spaning är att Silvaner från Franken dyker upp allt oftare lite här och var där jag letar/dricker viner (fast kanske inte på systembolaget)
 

Silex

Medlem
Jag tycker det finns en ganska stor diskrepans mellan trendigt = vad instagrammarna/twittrarna hyllar för tillfället gentemot trendigt = vad de flesta som uppskattar gott vin faktiskt dricker. Angående de förra så tycker jag att jag sett en viss nedgång i amfora-lagrade naturviner på obskyra druvor gjorda i en upplaga på 200 flaskor. Jag ser däremot mer och mer hyllningar av traditionella producenter, vare sig de anammat modern vinmakning eller envist klamrar sig fast vid riktigt traditionella metoder men gör det bra.
 

Gomseglet

Medlem
Så här mot slutet av 2017 så får man kanske försöka se vad som blev "trendigt" inom finewines eller kanske rättare sagt vilka trender från -15 ,-16 och längre tillbaks som fortsatte under -17. Inte helt lätt att se trender i Sverige då vi i och med monopolet knappast ligger i framkant vad gäller djup och bredd inom finewinesområdet. Med weblanseringarna och de ökande antalet (?) tillfälliga lanseringarna så kan man ju kanske där ana vad som efterfrågas och säljs snabbt. Sedan tror jag inte att tidshorizonten är så kort som kalenderår vg viner utan man kan snarare tala om trender under längre perioder. Några sådana som jag tycker har varit tydliga ett tag är dessa:
  • Piemonte (framför allt Barolo och Barbaresco) ökar i pris och efterfrågan och ser ut att gå i Bourgognes riktning (snarare än Bdx)
  • Fin-Bojo verkar vara här för att stanna och har hittat en allt bredare publik bland finewines-köparna
  • Intresset för Jura ökar men små volymer och hög efterfrågan på viner från vissa odlare.
  • Rosé-champagne och bättre stilla rosé ökar och vintypen dricks inte bara mellan Juni-Augusti
  • Großes Gewächs Riesling har etablerat sig på en allt högre prisnivå och efterfrågan verkar vara stabil och ökande
  • Intresset för högkvalitets-Pinot Noir ökar och allt fler regioner och länder verkar kunna leverera bra viner men tyvärr är kvantiteterna ofta för små
  • Champagnedrickandet ökar fortfarande och i högre takt än vindrickandet i allmänhet
  • Prisutvecklingen i Bourgogne ser inga tecken på att mattas av
  • Romansen som startade för några år sedan med traddo-Rioja verkar vara här för att stanna
  • Naturviner verkar vara här för att stanna men allt fler sticker inte ut lika mkt som för några år sedan

Sedan finns det ju negativa trender också men ser inga stora svängningar där.
  • Söta viner av alla de slag verkar sälja dåligt
  • Sherry för en tynande tillvaro
  • Portugal är "ute" liksom södra Rhône och det mesta från Alsace

Några vintyper undrar jag lite över och huruvida dom fallit i popularitet de senaste åren eller ej. Kanske är det bara jag som inte träffar på tillräckligt av dessa viner/regioner/druvor på vinlistorna eller missar artiklar om dom i vinpress. Jag tänker då bl.a på Grüner Veltliner, Ribera del Duero, Priorat för att nämna några.

Det där är väl bara att skriva under på med hjälp av magkänslan, den mest bevisbara av kunskaper!

Jag undrar faktiskt över Alsace. Är det så att det gått inflation i Grands Crus, och därför vet ingen vad de ska köpa?
Intressant att se att Hugel lanserar Schoelhammer på monopolet här i Finland. En Riesling för en tusenlapp kan väl bara vara ett försök att höja områdets status genom att helt enkelt ta mer betalt.
 

chambertin

Medlem
Jag undrar faktiskt över Alsace. Är det så att det gått inflation i Grands Crus, och därför vet ingen vad de ska köpa?
Intressant att se att Hugel lanserar Schoelhammer på monopolet här i Finland. En Riesling för en tusenlapp kan väl bara vara ett försök att höja områdets status genom att helt enkelt ta mer betalt.
Oj, svår fråga som jag också funderar över, speciellt med tanke på framgången för tyska torra viner de senaste åren.
Tror knappast det har att göra med antalet GC då tysklands GG’s är många och till namnen nyare och mer okända än Alsaces GC.
En anledning till Alsace problematik tror jag landar i volymen och antalet ledande och stjärnproducenter vg GC jfrt med Tyskland.
Tror inte att Trimbach, Schlumberger, Weinbach, Faller och några till har speciellt stora problem att bli av med sina viner men det finns t.ex flera stora kooperativ som inte har alls samma status liksom många mindre odlare.

Å andra sidan så är jag som vinkonsument inte så ledsen att det alltid verkar finnas vintyper och distrikt som inte alls är ”a la mode”. Bara att tacka och ta emot samt köpa innan pendeln svänger.
 

Michael_M

Medlem
Intressant ämne det här som lockade mig ur att enbart läsa. Jag har egentligen en fråga, varför bry sig om trender? Jag dricker det som jag tycker är gott och roligt, och provar det som verkar gott och roligt. Som vinkonsument kan jag bara hålla med i "Chambertins sista stycke" bara att ta emot innan det blir dyrt. Men som marknadsförare då är det intressant med vintrender.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Intressant ämne det här som lockade mig ur att enbart läsa. Jag har egentligen en fråga, varför bry sig om trender? Jag dricker det som jag tycker är gott och roligt, och provar det som verkar gott och roligt. Som vinkonsument kan jag bara hålla med i "Chambertins sista stycke" bara att ta emot innan det blir dyrt. Men som marknadsförare då är det intressant med vintrender.

Kul! Välkommen :)
 

Poussard

Medlem
en viss nedgång i amfora-lagrade naturviner på obskyra druvor gjorda i en upplaga på 200 flaskor.

Har du någon teori varför? Var det väldigt coolt att dricka såna viner en stund och sen när man gjort det började man inse att de andra icke amforalagrade vinerna fortfarande var bra, eller så?
 
Så här mot slutet av 2017 så får man kanske försöka se vad som blev "trendigt" inom finewines eller kanske rättare sagt vilka trender från -15 ,-16 och längre tillbaks som fortsatte under -17. Inte helt lätt att se trender i Sverige då vi i och med monopolet knappast ligger i framkant vad gäller djup och bredd inom finewinesområdet. Med weblanseringarna och de ökande antalet (?) tillfälliga lanseringarna så kan man ju kanske där ana vad som efterfrågas och säljs snabbt. Sedan tror jag inte att tidshorizonten är så kort som kalenderår vg viner utan man kan snarare tala om trender under längre perioder. Några sådana som jag tycker har varit tydliga ett tag är dessa:
  • Piemonte (framför allt Barolo och Barbaresco) ökar i pris och efterfrågan och ser ut att gå i Bourgognes riktning (snarare än Bdx)
  • Fin-Bojo verkar vara här för att stanna och har hittat en allt bredare publik bland finewines-köparna
  • Intresset för Jura ökar men små volymer och hög efterfrågan på viner från vissa odlare.
  • Rosé-champagne och bättre stilla rosé ökar och vintypen dricks inte bara mellan Juni-Augusti
  • Großes Gewächs Riesling har etablerat sig på en allt högre prisnivå och efterfrågan verkar vara stabil och ökande
  • Intresset för högkvalitets-Pinot Noir ökar och allt fler regioner och länder verkar kunna leverera bra viner men tyvärr är kvantiteterna ofta för små
  • Champagnedrickandet ökar fortfarande och i högre takt än vindrickandet i allmänhet
  • Prisutvecklingen i Bourgogne ser inga tecken på att mattas av
  • Romansen som startade för några år sedan med traddo-Rioja verkar vara här för att stanna
  • Naturviner verkar vara här för att stanna men allt fler sticker inte ut lika mkt som för några år sedan

Sedan finns det ju negativa trender också men ser inga stora svängningar där.
  • Söta viner av alla de slag verkar sälja dåligt
  • Sherry för en tynande tillvaro
  • Portugal är "ute" liksom södra Rhône och det mesta från Alsace

Några vintyper undrar jag lite över och huruvida dom fallit i popularitet de senaste åren eller ej. Kanske är det bara jag som inte träffar på tillräckligt av dessa viner/regioner/druvor på vinlistorna eller missar artiklar om dom i vinpress. Jag tänker då bl.a på Grüner Veltliner, Ribera del Duero, Priorat för att nämna några.

Väldigt bra sammanfattning! Slänger ur mig några lösa tankar så här på måndag morgon:

- Alsace, Vouvray, Sherry - kan det vara så att i en mer globaliserad värld måste vi ha koll på långt fler vindistrikt och producenter och blir osäkra när vi stöter på områden där vi inte riktigt blir säkra på vad som är heltorrt och vad som är halvtorrt, eller skillnaden mellan sött vs halvtorrt? utifrån denna osäkerhetsteori skulle man kanske kunna förklara framgången för champagne och tysk riesling med att trenden är att fanbärarna gått mer och mer mot tydligt igenkännbara torra viner?

- dyra viner - när kineserna satte stopp för alltför dyra gåvor till och från partimedlemmar blev den en tillfällig prisdämpningseffekt på ffa Bordeaux (där de största producenterna också producerar mycket större volymer än motsvarande kändisar i Bourgognes finaste appelationer). Men globaliseringen skapar rimligen fler välbeställda potentiella lyx-konsumenter än vad t ex Vosne-Romanee kan öka sin produktion, och den långsiktiga pristrenden är därför uppåt på de viner som uppfattas som lyxvaror och som då blir dyrare i en självförstärkande spiral såsom den store ekonomen Thorstein Veblen beskrev det i sin bok The Theory of the Leisure Class från 1899 - s k Veblen goods. För oss vanliga dödliga så blir det därför viktigt att fånga upp "nya" områden där det görs kvalitetsviner som inte kostar skjortan (Mallorca, Santorini, Slovenien etc etc).

- var faller Piemonte in? Mycket talar väl för att det finns substitutionseffekter i förhållande till främst till just Bourgogne (aromatiken!) och Bordeaux (tanninerna!) och lagringsdugligheten i båda fallen. En mer ekonomiskt driven analys tar fakta på produktionsarealen.

- trender såsom oxiderade jura-viner, kärva Etna-viner, amforaviner från nordöstra Italien: dessa påverkas väl delvis av eko-trenden (här för att stanna) men också i vilken mån de uppfattas som prisvärda i förhållande till just mer klassiska områden. Ok köpa fin-Bojo för 275 kr när en Volnay 1er cru från bra producent kostar 875 kr, men inte ok betala mer än 80 % av priset på en fin puligny för ett juravin? Sedan finns kanske en effekt av att i de mest trendiga dryckeskategorierna så är det inte bara vindrickare som driver trenderna utan där kan dagens fluga snabbt bytas ut mot någon mikro-öl-trend eller mixologiska innovationer? Man får hoppas att vi slipper betala tusen kronor flaskan för dessa ibland riktigt trevliga viner om fem-tio år när Leflaive har nått astronomiska priser.
 

Gomseglet

Medlem
Väldigt bra sammanfattning! Slänger ur mig några lösa tankar så här på måndag morgon:

- Alsace, Vouvray, Sherry - kan det vara så att i en mer globaliserad värld måste vi ha koll på långt fler vindistrikt och producenter och blir osäkra när vi stöter på områden där vi inte riktigt blir säkra på vad som är heltorrt och vad som är halvtorrt, eller skillnaden mellan sött vs halvtorrt? utifrån denna osäkerhetsteori skulle man kanske kunna förklara framgången för champagne och tysk riesling med att trenden är att fanbärarna gått mer och mer mot tydligt igenkännbara torra viner?

- dyra viner - när kineserna satte stopp för alltför dyra gåvor till och från partimedlemmar blev den en tillfällig prisdämpningseffekt på ffa Bordeaux (där de största producenterna också producerar mycket större volymer än motsvarande kändisar i Bourgognes finaste appelationer). Men globaliseringen skapar rimligen fler välbeställda potentiella lyx-konsumenter än vad t ex Vosne-Romanee kan öka sin produktion, och den långsiktiga pristrenden är därför uppåt på de viner som uppfattas som lyxvaror och som då blir dyrare i en självförstärkande spiral såsom den store ekonomen Thorstein Veblen beskrev det i sin bok The Theory of the Leisure Class från 1899 - s k Veblen goods. För oss vanliga dödliga så blir det därför viktigt att fånga upp "nya" områden där det görs kvalitetsviner som inte kostar skjortan (Mallorca, Santorini, Slovenien etc etc).

- var faller Piemonte in? Mycket talar väl för att det finns substitutionseffekter i förhållande till främst till just Bourgogne (aromatiken!) och Bordeaux (tanninerna!) och lagringsdugligheten i båda fallen. En mer ekonomiskt driven analys tar fakta på produktionsarealen.

- trender såsom oxiderade jura-viner, kärva Etna-viner, amforaviner från nordöstra Italien: dessa påverkas väl delvis av eko-trenden (här för att stanna) men också i vilken mån de uppfattas som prisvärda i förhållande till just mer klassiska områden. Ok köpa fin-Bojo för 275 kr när en Volnay 1er cru från bra producent kostar 875 kr, men inte ok betala mer än 80 % av priset på en fin puligny för ett juravin? Sedan finns kanske en effekt av att i de mest trendiga dryckeskategorierna så är det inte bara vindrickare som driver trenderna utan där kan dagens fluga snabbt bytas ut mot någon mikro-öl-trend eller mixologiska innovationer? Man får hoppas att vi slipper betala tusen kronor flaskan för dessa ibland riktigt trevliga viner om fem-tio år när Leflaive har nått astronomiska priser.

Trevligt att Veblen dyker upp här!
Alsaceproducenternas försök att införa en gradering på flaskorna, mellan sött och torrt, tyder på att de själva har identifierat osäkerheten om sötman som ett problem.
Om jag går på känsla tycker jag att det är lite konstigt. Det skulle betyda att det finns en trend mot torrare vin, annars skulle inte risken att få ett halvsött vara ett problem. Framgångarna för Grosses Gewächs stöder teorin om att vitvinskonsumenter vill ha torrare vin än förr. Varför det, egentligen? Är det en generationsfråga, drack alltså 35-60-åringar idag för mycket sött bulkvin i ungdomen?
 

Håkan

Medlem
Trevligt att Veblen dyker upp här!
Alsaceproducenternas försök att införa en gradering på flaskorna, mellan sött och torrt, tyder på att de själva har identifierat osäkerheten om sötman som ett problem.
Om jag går på känsla tycker jag att det är lite konstigt. Det skulle betyda att det finns en trend mot torrare vin, annars skulle inte risken att få ett halvsött vara ett problem. Framgångarna för Grosses Gewächs stöder teorin om att vitvinskonsumenter vill ha torrare vin än förr. Varför det, egentligen? Är det en generationsfråga, drack alltså 35-60-åringar idag för mycket sött bulkvin i ungdomen?
Jag tror att det delvis är en förändring av kostvanor. Den klassiska feta mellaneuropeiska maten funkar bra med viss sötma i vinet nedan maten idag lämpar sig bättre med torra viner. Alsace ställer också om mot mer röda druvor och tyska pinoter är inte längre en kuriositet. Dessutom är en Spätlese idag bra mycket sötare idag än för 20 år sen.
 

Larseman

Medlem
Dessutom är en Spätlese idag bra mycket sötare idag än för 20 år sen.
Och därmed alkoholsvagare också eller...? Borde vara så eftersom Spätlese i princip är ett mått på sockerhalten i druvmusten och där har ingen ändring skett de senaste 20 åren vad jag vet. Spätlese innebär en mustvikt på 76-90 Oe även om det sen är olika krav på minsta nivå i Mosel och Rheingau (om man ska tro på Wikipedia).
Något säger mig att jag snart får en tillrättavisning av de på forumet som har bättre koll än jag :rolleyes:
 

Gomseglet

Medlem
Och därmed alkoholsvagare också eller...? Borde vara så eftersom Spätlese i princip är ett mått på sockerhalten i druvmusten och där har ingen ändring skett de senaste 20 åren vad jag vet. Spätlese innebär en mustvikt på 76-90 Oe även om det sen är olika krav på minsta nivå i Mosel och Rheingau (om man ska tro på Wikipedia).
Något säger mig att jag snart får en tillrättavisning av de på forumet som har bättre koll än jag :rolleyes:

Är det inte delvis så att praxis, eller vad vi ska kalla det, för Spätlese har ändrats i riktning 90 Oe snarare än 76? Jag har en begränsad erfarenhet av att upplevd sötma mellan 76 och 90 är i ett stort spann. 90 upplevs som mycket sötare än 76, naturligtvis också beroende på andra saker, till exempel syrahalt.
 
Toppen