Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad göra med söndersmulad kork?

Lando

Medlem
Igår köpte jag 4 halvflaskor, förlåt kvartsmagnum 1995 Taylor's Quinta de Vargellas och tänkte prova den första i går kväll som avslutning på en middag med några gäster.

Första korken smulades sönder helt när jag skulle öppna den. Jag blev förbannad, tänkte "Det var väl själva fan att man inte ens kan öppna en flaska vin vid 30 års ålder, tur att jag har fler." I vredesmod hällde jag ut det korkblandade innehållet i vasken.
Andra flaskan såg jag till att verkligen skruva ner hela vägen i, men en solid korkskruv, ändå hände exakt samma sak igen. Den här gången försökte jag sila bort korken, men pyttesmå bitar slank igenom silen och simmade fortfarande runt i vinet.
Ok, nu jävlar tänkte jag och drog i korkskruven i det tredje vinet - samma sak igen, den här gången följde ungefär halva korken med upp i smulor och den andra halvan satt kvar i flaskan (obs att jag verkligen drog ner korkskruven hela vägen). Nu började jag fatta vartåt det hela barkade, så jag lät flaska nummer tre stå och försökte istället sila nummer två igen, denna gång genom en tunn kökshandduk och fick bort i princip alla smulor. Det som var kvar efter silningar och försök att rensa räckte precis till fyra små glas, vilket jag gav mina gäster och själv satt jag mest och surade.

Nu undrar jag några saker:

Hur bär man sig åt för att få upp den här typen av trötta korkar? Jag vet att det finns speciella korkskruvar som mer lyfter upp korken, men förväntas det att man ska ha en sån hemma när man dricker port som inte ens är gammal?
Hur bär man sig åt för att sila bort kork ur vin som fått det i sig?
Vad kan har hänt med flaskorna, är det stående förvaring som gjort att korken torkat ut?. Finns det något bra sätt att filtrera bort kork som hamnat i vinet?
Jag ser ingen anledning att den fjärde flaskan inte skulle vara likadan och den ska jag såklart lämna tillbaka, men den tredje flaskan är full och fortfarande tät så jag tänkte lämna tillbaks den också och hoppas att personalen på systemet fattar att det är en defekt på flaskorna.
 

chambertin

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Lando skrev:
Igår köpte jag 4 halvflaskor, förlåt kvartsmagnum 1995 Taylor's Quinta de Vargellas och tänkte prova den första i går kväll som avslutning på en middag med några gäster.

Första korken smulades sönder helt när jag skulle öppna den. Jag blev förbannad, tänkte "Det var väl själva fan att man inte ens kan öppna en flaska vin vid 30 års ålder, tur att jag har fler." I vredesmod hällde jag ut det korkblandade innehållet i vasken.
Andra flaskan såg jag till att verkligen skruva ner hela vägen i, men en solid korkskruv, ändå hände exakt samma sak igen. Den här gången försökte jag sila bort korken, men pyttesmå bitar slank igenom silen och simmade fortfarande runt i vinet.
Ok, nu jävlar tänkte jag och drog i korkskruven i det tredje vinet - samma sak igen, den här gången följde ungefär halva korken med upp i smulor och den andra halvan satt kvar i flaskan (obs att jag verkligen drog ner korkskruven hela vägen). Nu började jag fatta vartåt det hela barkade, så jag lät flaska nummer tre stå och försökte istället sila nummer två igen, denna gång genom en tunn kökshandduk och fick bort i princip alla smulor. Det som var kvar efter silningar och försök att rensa räckte precis till fyra små glas, vilket jag gav mina gäster och själv satt jag mest och surade.

Nu undrar jag några saker:

Hur bär man sig åt för att få upp den här typen av trötta korkar? Jag vet att det finns speciella korkskruvar som mer lyfter upp korken, men förväntas det att man ska ha en sån hemma när man dricker port som inte ens är gammal?
Hur bär man sig åt för att sila bort kork ur vin som fått det i sig?
Vad kan har hänt med flaskorna, är det stående förvaring som gjort att korken torkat ut?. Finns det något bra sätt att filtrera bort kork som hamnat i vinet?
Jag ser ingen anledning att den fjärde flaskan inte skulle vara likadan och den ska jag såklart lämna tillbaka, men den tredje flaskan är full och fortfarande tät så jag tänkte lämna tillbaks den också och hoppas att personalen på systemet fattar att det är en defekt på flaskorna.
Tyvärr är det ganska vanligt hos Vintage Port att korken smulas/går av precis som för dig. Att det händer i ett såpass ungt portvin som detta och från Taylor's är kanske lite mer ovanligt. VP har ofta ganska smala och korta korkar (och ibland av dålig kvalitet) vilket förvärrar det hela ytterligare. Vet inte om det blir värre av att flaskorn kan ha stått upp men man kan ju tänka sig att om sockret i vinet torkat in ordenligt mellan korken och halsen så tar det nog ett tag (om någonsin) innan detta löses upp när du lagrar dom ytterligare.
Innan du börjar dra korken uppåt så kan du försöka att försiktigt trycka den innåt i flaskan så att den "lossnar" från glaset innan du börjar dra ut den.

Nu skall ju all VP dekanteras omsorgsfullt och en tunn duk (helt ren från kemikalier, tvättmedel, sköljmedel m.m måste den vara förstås) att sila genom är utmärkt för att få bort både dina korksmulor samt få ur lite mer vin från flaskan utan att få med ngn bottensats. Själv har jag använt en nylonduk från ett kaffefilter (aldrig använt för kaffe förstås) och det funkar väldigt bra både för korksmulor och bottensediment.

Här har du en bra hemsida (med forum) om du vill fördjupa dig mer i portvinets värld. http://fortheloveofport.com/
Det finns en artikel där också om dekantering av VP med föreslagna tider m.m.: http://www.fortheloveofport.com/content/view/136/246/
Hoppas du inte har blivit alltför avksräckt.

Hur var vinet förresten ?
 
Trådskapare
L

Lando

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Tack för tipsen, får se vad jag gör med dom sista två flaskorna. Jag provade väl en och en halv klunk och det var min första VP någonsin (om nu detta kan räknas som en VP) men den klunken var fantastisk! Synd att jag var så sur bara...

EDIT: ok, nu har jag kollat länkarna, det blir helt enkelt att leta reda på ett osttyg eller liknande för att rensa porten i framtiden. Nu är jag ännu mer sur än innan, för jag fattar att jag slängde en fullt funktionsduglig (rensbar) port i vasken. ;D Jag har liksom alltid tänkt att om man fuckar upp korken så till den milda grad så är vinet kört. jaja, varje dag lär man sig något.
 

vintjej

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Lando, fan vad surt. Kaffefilter kan möjligtvis rädda situationen. Annars är lamellöppnare att föredra.
Jag skrev ett inlägg på bloggen förut att man har full rätt att reklamera viner p g a förslutningsfel, i ditt fall att korken smulat sönder.
Tack iaf för en heads up. Lamellöppnare lär det bli för min del.
Jag kan också passa på att varna för Alion 1999. Tre korkar av hitills 5 öppnade flaskor har pajat. Och två har varit korkdefekta.
 

Öhman

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

vintjej skrev:
Lando, fan vad surt. Kaffefilter kan möjligtvis rädda situationen.
...

Om man kan undvika kaffefilter bör man göra det. Bindemedlet/klistret i filtret löses inte upp av hett vatten, däremot av alkohol. Vinet kommer därför att få en liten bismak. En välsköljd handuk är därför att föredra.
 
Trådskapare
L

Lando

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Jag läste på fortheloveofport om en portvinsexpert som använde ett osttyg när han dekanterade sina viner, både för korksmulorna som kunde bli och jästresterna i flaskan. Jag ska leta efter ett sånt på Werner och Werner och såna affärer och prova på min nästa flaska. Återkommer med rapport :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

I min värld är det snarare regel än undantag att korken smulas sönder på en vintage port... Så även med de flaskor jag öppnat av det vin som nämns i tråden - Taylors QDV 1995 - kass kork på bägge pavorna.
Jag räddar situationen med dekanteringstratt med sil från Villeroy & Boch som sköter jobbet galant.
 
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Sjödin skrev:
I min värld är det snarare regel än undantag att korken smulas sönder på en vintage port... Så även med de flaskor jag öppnat av det vin som nämns i tråden - Taylors QDV 1995 - kass kork på bägge pavorna.
Jag räddar situationen med dekanteringstratt med sil från Villeroy & Boch som sköter jobbet galant.
Så fint att man kan rädda en sådan situation. Då går ju inte vinet till spillo.
 

vintjej

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Inspirerad av denna tråd tänkte jag köpa en sån där dekanteringstratt med sil. Om någon är intresserad av att "samköra" dela på frakten, så PM:a mig.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Jag bor granne (nja, men nästan) med Villeroy Bochs fabriksbutik. Jag kan kolla där om ni vill, innan ni gör en beställning?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Sjödin skrev:
Jag bor granne (nja, men nästan) med Villeroy Bochs fabriksbutik. Jag kan kolla där om ni vill, innan ni gör en beställning?

Jag är intresserad!
 

vintjej

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Sjödin skrev:
Jag bor granne (nja, men nästan) med Villeroy Bochs fabriksbutik. Jag kan kolla där om ni vill, innan ni gör en beställning?

Ah, men så sjangtilt. Hemskt gärna! :)
Den jag såg var en Paul Bocuse.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Ett snabbt samtal till fabriks-outleten avslöjade att tratten är slutsåld i deras butik. Den finns dock - till ordinarie pris såklart - i deras butik på Nybrogatan.
Tyvärr... Vill minnas att jag gav typ halva priset för min...
 

Helen

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Sjödin skrev:
Ett snabbt samtal till fabriks-outleten avslöjade att tratten är slutsåld i deras butik. Den finns dock - till ordinarie pris såklart - i deras butik på Nybrogatan.
Tyvärr... Vill minnas att jag gav typ halva priset för min...

Tack för bilden. Om ni ändå har vägarna förbi Nybrogatan så har jag en liknade tratt från Screwpull.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

vintjej skrev:
Sjödin, vad kostade din?
1:er Cru, vad tar du?
Har för mig att jag gav ett par hundra, mot ordinarie tre-fyrahundra... Nåt sånt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Tratten ser ju onekligen ut att vara lättare att hantera än en bakduk som tidigare nämndes.

Sjödin, om du är med på osteriet på lördag kan du kanske ta med din?
 
Toppen