Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad göra med söndersmulad kork?

Helen

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

vintjej skrev:
Sjödin, vad kostade din?
1:er Cru, vad tar du?

Vintjej, Jag har skickat dig en länk från min webshop via PM.
 

vintjej

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

FYI, den tratt jag har hittat är billigare. PM:a mig om ni vill samköra.
 

Arvid

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Budgetlösning som funkar: Makeuppads + tratt.

Det som funkar allra bäst är sånt fint filterpapper.

Sånna där silar funkar sådär, man måste nästan komplettera med en makeuppad också, inte minst för att det blir ett helvete att rengöra efter ex. en gammal vintage port annars.
 

vintjej

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Arvid skrev:
Budgetlösning som funkar: Makeuppads + tratt.

Det som funkar allra bäst är sånt fint filterpapper.

Sånna där silar funkar sådär, man måste nästan komplettera med en makeuppad också, inte minst för att det blir ett helvete att rengöra efter ex. en gammal vintage port annars.

Tack för tipset. Men hur var det med det där limmet?
Och vilka make-up pads menwar du? (Något jag själv inte brukar).
 

Arvid

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

vintjej skrev:
Tack för tipset. Men hur var det med det där limmet?
Och vilka make-up pads menwar du? (Något jag själv inte brukar).

Jag menar sådana där vanliga bomullsplättar man hittar i alla affärer som damerna brukar använda till att ta bort smink. (Dessa funkar även väldigt bra till att applicera skoputs!) ;D

Muslintyg är kanske det allra bästa, men det vet jag inte var man köper...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Arvid skrev:
Jag menar sådana där vanliga bomullsplättar man hittar i alla affärer som damerna brukar använda till att ta bort smink. (Dessa funkar även väldigt bra till att applicera skoputs!) ;D

Muslintyg är kanske det allra bästa, men det vet jag inte var man köper...

Du menar bomullsrondlar? Dem är det blekmedel i :-\
 

Jos

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Det bästa är ju såklart kaffefilter. Dock inte i tillhörande kaffefilterhållare förstås... ;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Jos skrev:
Det bästa är ju såklart kaffefilter. Dock inte i tillhörande kaffefilterhållare förstås... ;)

Men det var ngt med limmet i kaffefilter, att det löses upp vid kontakt med alkohol.
 

vintjej

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Arvid skrev:
Jag menar sådana där vanliga bomullsplättar man hittar i alla affärer som damerna brukar använda till att ta bort smink. (Dessa funkar även väldigt bra till att applicera skoputs!) ;D

Muslintyg är kanske det allra bästa, men det vet jag inte var man köper...

Aha, kanske ska köpa några make-up pads då. Och bästa glansen på skorna får man om man efterputsar med nylonstrumpor.
Så nu får u står där och känna dig dum när du köper make-up pads och nylonstrumpor.:D
 

Jos

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Bubblaren skrev:
Men det var ngt med limmet i kaffefilter, att det löses upp vid kontakt med alkohol.

Du river av kanten som är limmad på två filter och lägger dem omlott i en sil alt. ett durkslag, - lätt som en plätt :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Jos skrev:
Du river av kanten som är limmad på två filter och lägger dem omlott i en sil alt. ett durkslag, - lätt som en plätt :)

Ahhh... smart! ;D
 

Öhman

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Jos skrev:
Du river av kanten som är limmad på två filter och lägger dem omlott i en sil alt. ett durkslag, - lätt som en plätt :)

"Limmet" finns i hela filtret/pappersmassan.
 

Pomerol

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Jag upplever det inte som ett problem att dekantera en flaska portvin utan en massa hjälpmedel. Flaska port, ljuskälla, karaff och en stadig hand - mer behövs knappast.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Pomerol skrev:
Jag upplever det inte som ett problem att dekantera en flaska portvin utan en massa hjälpmedel. Flaska port, ljuskälla, karaff och en stadig hand - mer behövs knappast.

Såklart! ...men det var ju det där med "stadig hand"... :D
 

Pomerol

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Bubblaren skrev:
Såklart! ...men det var ju det där med "stadig hand"... :D

Du får välja en port som behöver luftas en par timmar. Då kan du dekantera innan fördrinken, då är du stadig på hand. Eller köp ETT dekanteringstillbehör där du med hjälp av vevmekanism sakta dekanterar vinet. Fast - behöver man en sådan maskin är det nog inte mer vin man behöver.
 

Krug88

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Pomerol skrev:
Jag upplever det inte som ett problem att dekantera en flaska portvin utan en massa hjälpmedel. Flaska port, ljuskälla, karaff och en stadig hand - mer behövs knappast.
Nej det är det inte vanligtvis,
men när korken går sönder i småbitar är det ordentligt jobbigt att dekantera bort smulorna...
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Krug88 skrev:
Nej det är det inte vanligtvis,
men när korken går sönder i småbitar är det ordentligt jobbigt att dekantera bort smulorna...
Precis... och Murphy jobbar ju på Portos korkfabrik såklart... ;)
 

Pomerol

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Jag brukar använda mig av Twin Blade till äldre korkar. Är säker på att den varit uppe tidigare men här är en länk för bild och information. Räddar de flesta korkar!

Har en känsla av att det används sämre kork till single quinta (med undantag av vissa) än vanliga vintage. Någon som vet?
 

Jos

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Gustibus skrev:
"Limmet" finns i hela filtret/pappersmassan.

Absolut inte. Nu brukar jag riva bort sidan för att vara på säkra sidan när det inte står något på filtret men såvitt jag vet så finns det inget kaffefilter på svenska marknaden som innehåller lim eller bindemedel.

Melitta t.ex. som jag gissar är det största märket i Sverige stansar ihop sina mekaniskt. http://www.melitta.se/ny2005/?DocumentID=45
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Jos skrev:
Absolut inte. Nu brukar jag riva bort sidan för att vara på säkra sidan när det inte står något på filtret men såvitt jag vet så finns det inget kaffefilter på svenska marknaden som innehåller lim eller bindemedel.

Melitta t.ex. som jag gissar är det största märket i Sverige stansar ihop sina mekaniskt. http://www.melitta.se/ny2005/?DocumentID=45

Snacka om nerdig info, men så rätt här och nu!
 
Toppen