Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad göra med söndersmulad kork?

anders

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Jag har för mig att jag provade kaffefilter någon gång och fann att vinet tog papperssmak. Frågan är om det var subjektivt eller objektivt... Jag visste ju att filtret varit involverat så det är möjligt att det gjorde att jag sökte papperssmaken.
 

Jos

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

anders skrev:
Jag har för mig att jag provade kaffefilter någon gång och fann att vinet tog papperssmak. Frågan är om det var subjektivt eller objektivt... Jag visste ju att filtret varit involverat så det är möjligt att det gjorde att jag sökte papperssmaken.

Ja det är ju frågan... Och kör man med osttyg så smakar det väl antagligen ost eller tyg ;)

Jag har faktiskt aldrig känt någon papperssmak och jag brukade även använda samma metod för att avvattna yoghurt förr i tiden när det inte fanns sån tjock som det gör nu utan att jag känt någon papperssmak, - och då låg den ju där i ett antal timmar också..

Ja nu jävlar är jag nere på nördnivå! :D
 

Öhman

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Jos skrev:
Absolut inte. Nu brukar jag riva bort sidan för att vara på säkra sidan när det inte står något på filtret men såvitt jag vet så finns det inget kaffefilter på svenska marknaden som innehåller lim eller bindemedel.

Melitta t.ex. som jag gissar är det största märket i Sverige stansar ihop sina mekaniskt. http://www.melitta.se/ny2005/?DocumentID=45
Filtren är inte ihopfogade med lim. Helt rätt. Däremot finns det i pappersmassan ett bindemedel som löses ut av alkohol men inte av vatten.


Jos skrev:
Jag har faktiskt aldrig känt någon papperssmak och jag brukade även använda samma metod för att avvattna yoghurt förr i tiden när det inte fanns sån tjock som det gör nu utan att jag känt någon papperssmak, - och då låg den ju där i ett antal timmar också..

Ja nu jävlar är jag nere på nördnivå! :D

Att din youghurt inte smakade "papp" beror på att bindemedlet löses ut av alkohol (se ovan).
 

Ulf S

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Rent definitionsmässigt är kaffefilter inte limmade, eftersom det begreppet brukar användas för att beteckna papper som är hydrofoberat, dvs som inte suger åt sig vatten (eller bläck, vilket är anledningen till att man limmat allt skrivpapper utom läskpapper i hundratals år). Kaffefilter ska ju suga åt sig vatten, men det ska däremot inte gå sönder. Därför tillsätter man våtstyrkehartser, oftast någon polyamid, och dessa är mer eller mindre olösliga i vatten (vilket ju är poängen), men kan bli lösliga i alkohol. Portvin har ju både lågt pH och hög alkoholhalt, så det låter rimligt som Gustibus säger att en del våtstyrkehartser skulle följa med ner i vinet. Om det ger någon smak vet jag inte, men det låter ju tänkbart.

Filterhalvorna är däremot inte ihoplimmade, så det spelar ingen roll om man river bort dem eller ej. Själv brukar jag använda ett gammalt nylonfilter om olyckan skulle vara framme, men jag har sällan problem med vintage port.
 

Jos

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Gustibus skrev:
Filtren är inte ihopfogade med lim. Helt rätt. Däremot finns det i pappersmassan ett bindemedel som löses ut av alkohol men inte av vatten.
Nej det finns inget bindemedel... "De stansade kanterna präglas mekaniskt, dvs inget lim eller andra bindemedel används."
 

Jos

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Ulf S skrev:
Rent definitionsmässigt är kaffefilter inte limmade, eftersom det begreppet brukar användas för att beteckna papper som är hydrofoberat, dvs som inte suger åt sig vatten (eller bläck, vilket är anledningen till att man limmat allt skrivpapper utom läskpapper i hundratals år). Kaffefilter ska ju suga åt sig vatten, men det ska däremot inte gå sönder. Därför tillsätter man våtstyrkehartser, oftast någon polyamid, och dessa är mer eller mindre olösliga i vatten (vilket ju är poängen), men kan bli lösliga i alkohol. Portvin har ju både lågt pH och hög alkoholhalt, så det låter rimligt som Gustibus säger att en del våtstyrkehartser skulle följa med ner i vinet. Om det ger någon smak vet jag inte, men det låter ju tänkbart.

Filterhalvorna är däremot inte ihoplimmade, så det spelar ingen roll om man river bort dem eller ej. Själv brukar jag använda ett gammalt nylonfilter om olyckan skulle vara framme, men jag har sällan problem med vintage port.

Jo att våtstyrkemedel i form av harts används visste jag men jag visste inte att det löses upp av alkohol. Om det nu är så så borde det alltså vara värre ju starkare dryck?
 

anders

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Jos skrev:
Jo att våtstyrkemedel i form av harts används visste jag men jag visste inte att det löses upp av alkohol. Om det nu är så så borde det alltså vara värre ju starkare dryck?

Det är bara till att skaffa medicinsprit tills på lördag och genomföra ett test i vetenskapens namn. :D
 

Öhman

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Jos skrev:
Nej det finns inget bindemedel... "De stansade kanterna präglas mekaniskt, dvs inget lim eller andra bindemedel används."

Inget lim eller bindemedel används för att hålla ihop kanterna ja.
Sen var jag fel ute när jag svamlade om bindemedel och lim när det handlade om "våtstyrkehartser" som Ulf S påpekade.
Vilket som så löses ett ämne ut som påverkar smaken/aromen hos vinet.
 

Keen

slan
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Verkar lättare att bara dricka upp korkhelvetet om det nu skulle smulas sönder och hoppas på det bästa :(
 

Arvid

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Jag kan återigen bara tipsa om bomullsplättar, finns helt tillsatsfria, gjorda för barnrumpor (och portvin)!

Ett sidospår: å andra sidan är ju fällningen "de göttaste". Väntar ivrigt på att någon ska uppfinna en sån där skakande målarfärgsblandare som löser upp fällningen igen! ;)
 
Trådskapare
L

Lando

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Arvid skrev:
Jag kan återigen bara tipsa om bomullsplättar, finns helt tillsatsfria, gjorda för barnrumpor (och portvin)!

Är det såna där runda platta, typ 5 cm i diameter av bomull?
 

Arvid

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Stämmer.

De passar rätt fint i en sån där siltratt som det länkats till tidigare.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Vad är det med korkarna i portvin???

Nu har även jag drabbats när jag öppnade en 21 år gammal port. Korken formligen smulades sönder!
Lyckades medels olika verktyg (3 korkskruvar, 1 kräftkniv, 1 vanlig kniv och t o m mina egna tänder!) till slut få upp och ur det mesta av korken, men det sista for ned i pavan :eek:

Silade ned porten via en gammal thesil, som inte använts på åratal (håller mig till espresso), ned i karafen. Det blev hyfsat bra och porten var underbar.

Varför är korkarna så mjuka i portvinsbuteljerna???
 
Trådskapare
L

Lando

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Bubblaren skrev:
Vad är det med korkarna i portvin???

Nu har även jag drabbats när jag öppnade en 21 år gammal port. Korken formligen smulades sönder!
Lyckades medels olika verktyg (3 korkskruvar, 1 kräftkniv, 1 vanlig kniv och t o m mina egna tänder!) till slut få upp och ur det mesta av korken, men det sista for ned i pavan :eek:

Silade ned porten via en gammal thesil, som inte använts på åratal (håller mig till espresso), ned i karafen. Det blev hyfsat bra och porten var underbar.

Varför är korkarna så mjuka i portvinsbuteljerna???

Dom går alltid sönder, så är det bara, men tydligen är konsten att hälla upp det utan att få med kork och rester i glaset/karaffen. Vad hände med den där dekanteringstratten som vintjej skulle beställa förresten, blev det nån?
 

J.S.

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Lando skrev:
Dom går alltid sönder, så är det bara, men tydligen är konsten att hälla upp det utan att få med kork och rester i glaset/karaffen. Vad hände med den där dekanteringstratten som vintjej skulle beställa förresten, blev det nån?

Ja just det, hade jag faktiskt glömt :)
 

vintjej

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Lando skrev:
Dom går alltid sönder, så är det bara, men tydligen är konsten att hälla upp det utan att få med kork och rester i glaset/karaffen. Vad hände med den där dekanteringstratten som vintjej skulle beställa förresten, blev det nån?

Ska erkänna att jag lät det bero, då jag endast kände till att två ville ha. Själv har jag ju förstås lamellöppnare.
Men jag kan kolla igen.:D OBS! inte jag personligen då som säljer dem, bara bulvan.
 

Krug88

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Bubblaren skrev:
Vad är det med korkarna i portvin???

Nu har även jag drabbats när jag öppnade en 21 år gammal port. Korken formligen smulades sönder!
Lyckades medels olika verktyg (3 korkskruvar, 1 kräftkniv, 1 vanlig kniv och t o m mina egna tänder!) till slut få upp och ur det mesta av korken, men det sista for ned i pavan :eek:

Silade ned porten via en gammal thesil, som inte använts på åratal (håller mig till espresso), ned i karafen. Det blev hyfsat bra och porten var underbar.

Varför är korkarna så mjuka i portvinsbuteljerna???
Ett proffs hade väl sugit ut korken och spottat ut smulorna, men vad vet väl jag... ???
 
Toppen