Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad göra med söndersmulad kork?

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Bubblaren skrev:
Vad är det med korkarna i portvin???

Nu har även jag drabbats när jag öppnade en 21 år gammal port. Korken formligen smulades sönder!
Lyckades medels olika verktyg (3 korkskruvar, 1 kräftkniv, 1 vanlig kniv och t o m mina egna tänder!) till slut få upp och ur det mesta av korken, men det sista for ned i pavan :eek:

Silade ned porten via en gammal thesil, som inte använts på åratal (håller mig till espresso), ned i karafen. Det blev hyfsat bra och porten var underbar.

Varför är korkarna så mjuka i portvinsbuteljerna???

Det är klart att du misslyckas när du använder fel verktyg. Alla vet ju att till en gammal port så krävs följande:
Elstad
Portvinstång
Gåsfjäder
Isvatten
Portvinsvagga

Gör om, gör rätt!

Har faktiskt ingan aning om vaför just portvinskorkarna fuckas upp så hårt men, ni som har koll på sådant, kan det ha att göra med osmos? Att sockret i vinet torkar ut korken så att den sen luckras upp lättare av vinet?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Krug skrev:
Det är klart att du misslyckas när du använder fel verktyg. Alla vet ju att till en gammal port så krävs följande:
Elstad
Portvinstång
Gåsfjäder
Isvatten
Portvinsvagga

Gör om, gör rätt!
Skönt det finns proffs här, ringer dig nästa gång så jag får se hur man gör.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Eldstaden kan ju förvisso bytas ut mot en gasolbrännare som man kan glödga tången med. Annars så är det ju kutym att placera portvinstången i eldstaden i biblioteket när man tar fördrinken så att den är glödgad och fin då det är dags att ta port efter middagen.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Fuck.... jag har inget bibliotek. Bara några pocketar i en låda på vinden. Kan det funka ändå tro?

Men håller med alla ovan, det är fan ALLTID strul med portkorkarna.. HATAR dem!
 

anders

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Sjödin skrev:
Fuck.... jag har inget bibliotek. Bara några pocketar i en låda på vinden. Kan det funka ändå tro?

Jag har en känsla av att försäkringsbolaget och troligtvis även rättsväsendet kan ha en del åsikter angående glödgning av portvinstång i öppen eld på vinden... Återkom gärna med rapport när du släppts... ;)
 

Jos

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Kan avslöja att det fungerar alldeles utmärkt att värma tången med gasspis.
 

Ulf S

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Ja varför är portvinskorkar så svåra? Det har redan konstaterats att socker och alkohol kan vara orsaken och det låter väl högst rimligt. Korkar i spritflaskor brukar se helt överdjävliga ut efter några år om flaskan legat ner, så det är väl inte förvånande att en bit bark som fuktats med alkoholstarkt vin skulle vara benägen att gå sönder efter några decennier. Mitt bästa tips, som jag fått av Eva i provrummet på V&S, är att använda en gammaldags korkborr när man ska öppna gamla flaskor. Just precis! En sån där som alla vinexperter hävdar är en styggelse eftersom den har så stor volym och komprimerar korken, men det verkar vara just det som är poängen. Gamla korkar blir lite uppluckrade och med en korkborr trycks materialet mot buteljens hals och hela korken följer med ut istället för att bara mittendelen hänger med. Så nu har jag dammat av min gamla korkborr och blivit en bättre människa. Eller åtminstone fått fler hela korkar till samlingen.
 

anders

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Ulf S skrev:
Ja varför är portvinskorkar så svåra? Det har redan konstaterats att socker och alkohol kan vara orsaken och det låter väl högst rimligt. Korkar i spritflaskor brukar se helt överdjävliga ut efter några år om flaskan legat ner, så det är väl inte förvånande att en bit bark som fuktats med alkoholstarkt vin skulle vara benägen att gå sönder efter några decennier. Mitt bästa tips, som jag fått av Eva i provrummet på V&S, är att använda en gammaldags korkborr när man ska öppna gamla flaskor. Just precis! En sån där som alla vinexperter hävdar är en styggelse eftersom den har så stor volym och komprimerar korken, men det verkar vara just det som är poängen. Gamla korkar blir lite uppluckrade och med en korkborr trycks materialet mot buteljens hals och hela korken följer med ut istället för att bara mittendelen hänger med. Så nu har jag dammat av min gamla korkborr och blivit en bättre människa. Eller åtminstone fått fler hela korkar till samlingen.

Om jag förstår dig rätt och om jag minns rätt (jävligt många aber där...) så finns dessa att köpa som standard i ICA:s sortiment.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Lando skrev:
Korkborr?? Vad i hela friden är en korkborr?

"Korkborren" är en fridlyst skalbagge i de Halländska bokskogarna, men det här är nog ngt helt annat :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Lando skrev:
Korkborr?? Vad i hela friden är en korkborr?
Jag brukar kalla de felkonstruerade korkskruvarna som säljs lite varstans för "korkborrar".
 

Ulf S

Medlem
SV: Vad göra med söndersmulad kork?

Korkborr är en korkskruv av den gamla typen där själva skruven utgörs av en borrliknande (eller kanske snarare träskruvliknande) struktur snarare än den spiral som nästan alla korkskruvar har nuförtiden. Har ingen aning om ifall ICA har dem i sitt sortiment, men den gamla traditionella korkskruven med tvärställt trähandtag brukar ofta vara av borrmodell. Värt att prova nästa gång ni ska öppna en gammal flaska.
 
Toppen