Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad lagar vi till nyår? -Stora inspirationstråden

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag avslutade året med dels en jämlarns influensaliknande tvåveckorsomgång samt en tvådagars magtarmurvridande holmgång med större mängder rinnig diarré än jag trodde var möjligt producera.
Jag blev inte medlem för att läsa om andras magproblem. Men här kommer min nyårsmiddag som var den bästa jag ätit och en av de bästa totalt också inklusive alla restaurangbesök.

Ja, det var lite mer information än nödvändigt :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fan vilken nyårsmiddag! Känner mig nästan kränkt att jag inte fick en inbjudan. ;) Kul också med ett chilenskt kultvin!

Ibland ska man akta sig när man önskar. Är du beredd att spendera några dygns förberedelser för att äta och dricka i + 12 timmar så är du välkommen då det blivit en lucka i sällskapet. Förra året var vi 7 st men ett par skrämde vi nog bort då de skulle på bröllop denna gång och en annan har blivit drabbad av den svårbotliga sjukdomen toffeli som har en månads inkubationstid. Så kanske nästa gång...

Bandolförbud gäller dock.:p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ibland ska man akta sig när man önskar. Är du beredd att spendera några dygns förberedelser för att äta och dricka i + 12 timmar så är du välkommen då det blivit en lucka i sällskapet. Förra året var vi 7 st men ett par skrämde vi nog bort då de skulle på bröllop denna gång och en annan har blivit drabbad av den svårbotliga sjukdomen toffeli som har en månads inkubationstid. Så kanske nästa gång...

Bandolförbud gäller dock.:p
Äsch, det är ju ni som får fixa och så kommer jag och äter och dricker. :cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag blev inte medlem för att läsa om andras magproblem. Men här kommer min nyårsmiddag som var den bästa jag ätit och en av de bästa totalt också inklusive alla restaurangbesök.



Meny 2014



Amisar:

Deutz Amour 1999
Kändes som Bolly med hasselnöt och pinot på näsan, när det inte var det så drogs funderingarna till Dompa. Men när man är övertygad om att det är pinot i så är det självklart en BdB. :rolleyes: Har inte druckit detta vin sen lanseringen och vilket uppenbarelse, utvecklas alla Amour på detta sätt så ska jag köpa på mig! Bättre än Comtes 99 som jag drack en vecka innan.
  • Oysters & pearls a la Scandinavia med kalix löjrom. Thomas Kellers på French Laundry signaturrätt fast med löjrom istället för Beluga. Visa bifogad bild 3122
  • Foi Gras parfait med granatäpplegelé. Anklever är väl aldrig fel och det funkar bra med något syrligt som granatäpple. Visa bifogad bild 3123
  • Blini - rödbetsgel, crème fraîche, löjrom och körvel. Visa bifogad bild 3124
Egon Müller Scharzhofberger Riesling Spätlese 2003
Typisk rieslingdoft och smak. Däremot var det betydligt sötare än tanken och passade inte riktigt in så vi tänkte spara det till ostarna.

  • Rädisor i kruka med jord, recept René Redzepi NOMA. Inte bara rolig utan himmelskt god också. Trist nog hade rädisorna vissnat innan servering. Visa bifogad bild 3125
  • Sponge cake med Vahlrona choklad. Visa bifogad bild 3126
  • Cryo refresher - Screwdriver tillredd med flytande kväve, var dock för lite juice för att stelna till sorbet... Visa bifogad bild 3127
Förrätter:

Ca del Bosco Anna Maria 2001
Italiens bästa spumante av de jag provat, detta var min egen flaska men tråkigt nog en av de sämre jag provat. Kändes lite bränd och metallisk istället för mocca och nöt. Någon tyckte den var defekt men det tror jag inte. Syran i vinet passade inte till rätten men däremot passade föregående riesling perfekt och var en av kvällens bästa kombinationer helt otippat. Vilket ledde till att inget fanns kvar till osten.

  • Granita på mandelmjölk med bergamott, kaffe, kapris och vaniljsalt. Recept Bottura Osteria Franscescana. En av mina bästa rätter jag ätit och jag lyckades riktigt bra med att återskapa den! Visa bifogad bild 3128
  • Sushi Surf & turf - råbiff med timjan,rosépeppar, vaktelägg, picklad rödlök, friterad jordärtskocka, ostronemulsion och löjrom. Inspiration från Bhogas råbiff. Detta tillsammans med egen snaps av rosemarin, citronskal och timjan. Visa bifogad bild 3129
Mumm Cordon Rouge Cuvée Limitée Brut 1990
En ordentligt mogen champagne med lite oxiderade toner men ändå bra till framförallt ankleversoppan. Än roligare att dricka detta vin då det tydligen ej görs längre samt att Mumm sällan dricks av mig eller övriga jag träffar.

Huvudrätter:

Bellavista Ucellelanda 2009
En riktigt härlig smörig chardonnay med söta pärön, en gissning var Montrachet blint vilket säger en hel del och det är inte en dålig gissning blint.

  • Gös med sparrispurèe picklad morot och burre blanc. Enda fisken och vinet passade utmärkt och fanns även i såsen. Visa bifogad bild 3132

  • Griskind med pilgrimsmussla och kronärtskocka. Så mört att det smälte i munnen, mmm. Visa bifogad bild 3133
Guigal La Landonne 1993 – gissade på Bdx eller Rhone men grönpeppar avslöjade ursprunget även om jag gissade fel. Riktigt bra men ändå en aning lätt på gränsen till syrlig, hade förväntat mig mer men ändå ett av kvällens bästa viner.
Montes Folly 2009 ännu en syrah men från Chile. Hade nya världen men knappast sydamerika. En betydligt kraftigare syrah och av vissa ansedd som bättre en La Landonne denna kväll.
  • Vaktelbröst med cheddar och broccoli sås. Osten var något dominant och en av kvällens svagare rätter men det detta säger inte mycket en kväll som denna då nivån var toppklass. Visa bifogad bild 3135

Desserter:

Château Suduiraut 1982
Gissade Tokaij, aj! Ett gott dessertvin men vi alla skämdes för att vi inte uppskattade det mer. Tydligen ett av de bästa viner chambertin druckit.

Dal Forno Vigna Seré 2003
Gudomlig silkeslen röd passito en av kvällens höjdare och den slog Suduirauten utan tvekan.

Ost:


Château Mouton Baronne Philippe 1982 Vad är en kväll utan Bdx!? Klassisk gammal cab med stalltoner och ålder, själv påminde den mig om en Rotchild från 83. Vinet hade nog upplevts än bättre om det hade kommit tidigare på kvällen.

  • Manchego, Gruyere, Beaufort, Valdion, Roquefort, Freiburg & cheddar


Det fanns även praliner men det orkade vi inte!

En middag som slår det mesta både i upplevelse, tid och förberedelser. Alltså endast för seriöst dedikerade nördar och vill någon veta tidsramarna så kom första rätten kl 16 och ostarna åt vi kl 05.:D

Bilder från Jesper och för mer inspiration, bilder och nörderi kolla in hans blogg.
Fantastisk middag!
Håller med @chambertin om '82 Suduiraut.
Ledsen att du är lite känslig för vad som ibland händer med allt det goda efter att man ätit det.
 
Toppen